"Ennek a variálásnak mi értelme, főleg ma" kapcsán: nyilván nem a konkrét esetre, ahhoz nincs elegendö ismeretem
simán lehet, amit Te is írtál ("Na most vagy drága volt gyártani és/vagy nem vált be (pl. garanciális problémák).")
a "variálás" a peremfeltételek változásának is következménye, szinte kényszerítve van
más gyártóknál is
a peremfeltételek (pl. emissziós normák) sajnos nem elegendöen hosszú idöre elöre ismertek, definiáltak, hanem folyton változnak/tak, pl. Euro7 (vagy épp a "belsöégésüek kitiltása") kapcsán többféle törvényváltozat volt, aztán egy enyhébb lett elfogadva közülük.
5-10-15-20 éve ezek sokkal nagyobb idövel az érvénybe lépésük elött ismertek voltak; azaz ma kevesebb idö "lett hagyva" ...ennek megfelelö kapkodás, nem kiforrottság, nem teljes kifejlesztettség az eredmény
+ : 30 éve diesel es benzines volt vs. ma: H2, ammonia, csomó "alternativ" tüzelöanyag, gyakran tüzelöanyagonként többféle eljárással (H2 kapcsán tudom: PFI vs. LPDI vs. HPDI)
ez a korabbihoz képest X-szeres fejlesztési igény ...de a csapatok sem és a rendelkezésre álló idö sem nött meg ennek megfelelöen
a következmény a "kapkodás", koncepciok változ(tat)ása, a nem annyira kiforrott, ellenörzött minöség ..nem jut idö kiderülni mindennek
(jut eszembe: még pár éve is volt "DF run": 8000 órás menés fékpadon, HD-ban. 8000 óra ! ...az ~50 hét tisztán !!)
"Pedig menyi pénzt beleölhettek a fejlesztésébe, gyártás érettre csiszolásába, a gyrtás felszerszámozására, ha már üldözzük a CéÓkettőt..."
Hát igen, rengeteg beleölt pénzzel és fejlesztéssel marginális kibocsátás-csökkenést kisebb leadható maximális teljesítmény mellett elérni "nem nagy kunszt"; nagyobb teljesítményt ÉS emellett kisebb kibocsátást (és nem leromlott megbízhatóságot) elérni, na az már valami lenne! :)
Nekem a lízinges körülményeid magasak (természetesen nem is tartozik rám), csak azt látom, hogy nincs szerencséd a felmerült problémáid menedzselésével :-(
érdekes, hogy az 1.0 T-GDI-nél a manuális váltóval 172 Nm, DCT-vel 200-at ír max. nyomatékra..."
...van itt pár érdekesség az én olvasatomban:
A "Smartstream", hengerfejre szerelt elektromotorral mozgatott szívóoldali bütyökbillegetést a CVVD*-t - amit csak az 1.0 motor tartalmazott ennél a típusnál felénk (s az én autómban is van az MHEV nélküliség ellenére is), elhagyták, s csak a ma már az iparágban szokásos, a Hyundainál D-CVVT**-nek nevezettet hagyták meg az új verzióban, ami viszont a régebbi Kappa generációnál volt 100 és 120 lóerővel az I20-ban, Bayonban (és 120 lóerővel volt a kézi váltós, lágyhibrid mentes 2020 utáni I30-as modellekben is)
Szóval elhagyták...
Pedig menyi pénzt beleölhettek a fejlesztésébe, gyártás érettre csiszolásába, a gyrtás felszerszámozására, ha már üldözzük a CéÓkettőt...
Na most vagy drága volt gyártani és/vagy nem vált be (pl. garanciális problémák).
Nem lettem nyugodtabb...
Pedig olyat tud lépni a méretéhez képest ez a kis motorka!
A másik dolog ez a 172 kontra 200 Nm nyomaték.
Tudomásom van egy prezentációról, amiben a Smartstream fejlesztési lépcsőről számolnak be, s ott említik a 200 Nm nyomatékot egyes típusokban.
Most nem néztem utána, hogy az I20-ban és/vagy a Konában és/vagy a Bayonban volt e a 200 Nm, de az általam 2021 júniusában letöltött I30 árlistában a "dögnagy" és "dögnehéz" I30-ba nem szerelték!
Erre tessék; most berakják DTC-vel...
Ugyanazt a politikát művelik az azonos platform Kia és hyundai modellekkel, mint a Fiat konszern a 90-es évek elején, amikor pl. mind az 1400-es, mind a 2000-es benzinmotorokat számtalan verzióban és kombinációban gyártották; karburátorral, vagy befecskendezővel, hengerenként 2 (3) vagy négy szeleppel, turbóval, vagy anélkül, kézi váltóval, vagy anélkül.
De nem volt átjárás abban, hogy melyik verzió volt az Alfában, a Fiatban, a Lanciában!
Pl. olyan sem volt, hogy Lancia Thema 2500 V6, de a kommersz Croma(!) volt azzal a motorral, ahogy a 155-ös Alfa is, de a 164-es meg nem, de abban meg egyedüliként volt 2000 turbóval is, de ott nem négy, hanem V6 hengeres blokkal (Ami eredetileg szívó 3,0 V6 volt 2 és négy szeleppel, de négy szeleppel csak az Alfában, a Themában megint nem...)
Bírjátok követni?
A F.I.R.E motort gyártották 1.0-tól 1.5 nulláig, s mindenféle Fiatba szerelték, de az 1.5-öt csak az Unoba, semmi másba!
Ennek a variálásnak mi értelme, főleg ma, amikor már a katalógusban is szégyenlik a lóerőket, meg az átlag júzert nem is érdekli a motor, igaz nem is érti!?
Ma a szakszervizben megbontás nélkül nem találták a hibát. Jövő héten ott kell hagynom az autót két napra, amikoris ismét lebontják az elejét.... lökhárító,zárhíd...stb...
Amennyiben sérült a klímahűtő (valószínűleg), akkor 4-5 nap alatt érkezik meg az új. Ja, és mindez persze nem garanciális.... tehát ezen majd még a szakszerviz és a lízing cég vitázik egy sort.
Szóval péntek délután vissza tudom kapni az autót... működő klíma nélkül... amivel hétfőn indulhatnék olaszországba.
Talán a saját céges ügyintéző kollégám ki tud segíteni valami másik autóval addig.
Merthogy a lízingcég az orromra kötötte, hogy szakszervizes javítás esetén nincs csereautó. Magyarán fizesd csak a havdíjat szorgalmasan... és ha netán valamiért a szervizben áll az autód, bérelj nyugodtan másikat jó pénzért... :-(
Igazad van, én a cseh Hyundai konfigurátorban náztem, ott nem választható (még) az 1.5 DPI, de látom, a hyundai.hu-n az árlistán szerepel (és árlistán a cseh hyundai oldalon is), szóval mégsem szűnik meg az 1.5-ös szívómotor :)
Érdekes, a magyar katalógus még a régi adatokat dobja mindegyik motorizációhoz
Nagyon különbözőek vagyunk emberek autóvásárlásban is.
Van, aki excel tábla alapján választ, van akinek a kinézet mindent visz, van akit az üléspozíció varázsol el, vagy egy műszaki jellegzetesség stb.
Így hiába is győzködnélek pro és kontra, úgyis a fejed után fogsz menni...vagy legalábbis remélem, mert más eszével vásárolni időzített elégedetlenség lehet szerintem.
Én egyszer vezettem 2014-2020 közötti I20-at, de (ez közforgalom elől elzárt területen történt) már 50 méter után, az első, kavicsfelhordásos kanyarban ráhúztam a kéziféket, annyira adta magát...
Miközben ez egyáltalán nem jellemző rám (csak télen, kellő hóban, de hol van már a tavalyi hó, akarom mondani a régi nagy havak).
Ahogy kipróbáltam a testvérmodell Riót is, az akkor még négygangos automatával és nagyon-nagyon tetszett az az autó is.
Aztán mégis új I30-at vettem, holott ez az autó mondhatni teljesen másról szól, mint az I20.
Egy szónak is száz a vége; próbálj ki egy tesztautót - lehetőleg azzal a motor/váltó kombinációval, amivel vennéd, aztán dönts.
(Én azzal - 1.0 DCT - nem tudtam kipróbálni, amivel rendeltem, de kifejezetten pozitív volt az előadás, amit bemutatott és nyújt mai napig is.).
Üdv, alig egy-két hónapja csak, hogy elkezdték árulni, sok tapasztalat még nemigen lehet vele :)
Ami a legutóbbi i30 generációhoz képest változott, az a több biztonsági kütyü alacsonyabb felszereltségi szinteken, és ha jól látom, az 1.5 DPI motorizáció már nincs, az 1.0 T-GDI -ből nincs 88kW-os, csak 74-es, az 1.5 T-GDI-t mild hybriddel visszatekerték 103 kW-ra 117-ről. Külső-belső megjelenésen minimálisak a változások, de elérhetőek új színek.
Ha általánosságban vagy kíváncsi, milyen a jelenlegi i30 vezetési élménye, ergonómiája, fogyasztása, akkor ezek szerintem 99+ százalékban megegyeznek a 2021-től gyártott generációéval, ha itt visszaolvasol pár oldalt, egyéb fórumokon megnézed a tapasztalatokat, vagy youtube teszteket, az segíthet a döntésben, hogy maradj-e a márkánál.
Igen. úgy tiszta. Azt hiszem, a következő vizsga ideje nem tolódna annyival előrébb, mint korábbi időkben. Nem céges autó, igyekszem a középutat megtalálni.
Igazándiból a műszakival sem kell feltétlen megvárni az utolsó pillanatot, 2-3 héttel előbb, mint a lejárta, SZVSZ nem oszt, nem szoroz. Persze gondolom inkább az a kérdés, mennyit kér a Hyundai márkaszerviz ezért a szolgáltatásért, de ha pl. nekik ott helyben van műszakiztató állomásuk és nem kérnek extra zsetont, csak a normál vizsgaköltséget, én biztos lerendeztetném velük mindkettőt.
Köszönöm a választ, sejtésem volt róla. Február elején kell vinni garanciális vizsgára meg olaj cserére, Február végén meg műszaki vizsgára, akkor nem variálok az időpontokkal hogy egy kalap alatt le tudjam a kettőt.
Üdvözlök mindenkit! Februárban kell vinni az autót az első műszaki vizsgára, ami még garanciális. Muszáj a márkaszervizbe vinni vizsgáztatni vagy kereshetek közelebbi vizsgahelyet? A választ előre is köszönöm.
Ehhez hasonlót egyszer a Picantóval sikerült előidéznem. Általában a töltőpisztoly első lekattanásáig szoktam teletankolni, de egyszer gondoltam, "megpúpozom" és beleerőltettem még 1-2 litert a pisztoly lakattanása után. Indulás után azt láttam, hogy az üzemanyagszint-jelző mutatója a maximum szint alatt van kicsit és az első pár 10 kilométeren először felkúszott a szokásos max szintig, utána kezdett csak csökkenést mutatni.
Utánaolvastam és rájöttem, hogy ez nem volt túl jó ötlet, úgyhogy utána soha többé nem tettem és nem is fogom a kezeim között levő bármilyen autót a jövőben sem "púposra" tankolni.
Aggteleken kívül csak Krasznokvajdán álltunk meg egy rokonomnál. Sajnos apósom (aki régen imádott utazni) már járókerettel is alig tud közlekedni, most meg már az autóból is csak segítséggel tud kiszállni. Így érthető, hogy Krasznokvajdán sem akart kiszállni.
Így viszont szó sem lehetett arról, hogy itt-ott megálljak csak úgy én is nézelődni. Pedig pl. a rakacai víztározó teljesen lenyűgözött - én is gyerekkoromban láttam utoljára.
A környék viszont szegény; vannak nagyon szép, takaros falvak is, de borzasztóan szegények is.
Tehát az volt a szempont, hogy egyenletesen, de haladjunk, hogy ne kelljen túl sok időt távol tölteni az otthonától, mosdótól.
Gyakorlatilag 60 tempomattal mentem végig, így csak egy-egy kanyarra, no meg a borzalmas szakaszra kellett deaktiválni, illetve a falvakban 40-50-re csökkenteni.
A múltkor írtam, hogy szúrópróbaszerűen megmértem friss napi nullázással, hogy 3,1-et írt ki tempomattal 70-es tempónál.
Viszont azóta sem írta meg senki, hogy neki a saját verziója ott mennyit eszik kijelző szerint:-(
Még 60-al nem néztem meg, de meglehet, hogy nem kevesebbet, hanem akár többet eszik; na majd egyszer megnézem.
Figyelembe véve, hogy elég dimbes-dombos a vidék (pl. Aggtelek és környéke, a krasznoki tető vagy a régi traktorosok között - mint nyugodjon jó apám - jogosan legendás laki part), s nincs MHEV, pláne nem teljes értékű hibrid, tényleg örülök neki, hogy a kis motorka ilyen takarékos volt négy személlyel is.
"...ha még ennél is takarékosabban mész, lassan már termelni fogja az autód a benzint :)..."
Ezt a második Nagypolszkim (az már FSO 1500 volt Polonez váltóval, a képeken fog is látszani a különbség) egyszer tudta!!! Tényleg;-)
Alul mért a sebességmérője, ami azért nem vicces - és soha nem javítottuk meg; a váltót kellett volna megbontani, így végül maradt egy LED-soros fordulatszámmérő beépítése.
De előtte még a régi, szétbontott 74-es Nagypolák műszerfalát próbáltam bele (a rögzítése, a csatlakozók mind csereszabatosak), meg egy kapott darabot, ahogy az illusztrációk (mind az) képei is mutatják is, egy még szürke, egy már fekete:
Már nem kormányváltós, de még kürtkarikás (rosszabb volt a váltója, annak kapcsolásérzete is, mint a Ladának):
Ez igen kellemes túra lehetett, gyönyörű környék! Tán 5 éves korom körül voltunk arra (szóval sokmindenre nem emlékszem első kézből), a miskolctapolcai barlangfürdőben, Aggteleken a cseppkőbarlangban.
A 4-el kezdődő fogyasztás egy ilyen majd' 200 km-es távra (a linkelt útvonalpontok alapján) brutál alacsony, ha még ennél is takarékosabban mész, lassan már termelni fogja az autód a benzint :)
Ma újra elvittük apósomat autókázni egy - Múcsonytól Múcsonyig - 140 kilométeres körre a gyönyörű vidéken.
Kellemes 14-25 fok volt, a klímát rövid idő után kikapcsoltam, mert a vérkeringése mostanában érzékenyebb a frontokra és most a klímára is az volt :-(
Így egy pár centire letekert egyik első ablakkal autózgattunk.
A forgalom minimális volt - érdekes módon Aggteleken mégis tele volt a parkoló - talán ha kétszer kellett jobbra indexel jeleznem, hogy nekem jó a 60-70 km/h; nyugodtan előzzön meg.
Szerintem az útvonalat sokkal gyorsabb haladással nem is érdemes letolni ha valaki kirándulni akar, hiszen olyan sokat nem fog nyerni sem időben, sem átlagsebességben s lemarad a természet szépségeiről. S akkor még nem is beszéltünk arról, hogy Rakacaszend és Rakaca között borzalmas az útminőség egy jó hosszú szakaszon, ott gyakorlatilag 20-30-al zötykölődtünk.
Az elméleti maximális sebességekkel számol az útvonaltervező 3 óra 29 percet a Felsőzsolcától-Felsőzsolcáig egész távra, mi ezt 3:53 alatt teljesítettük, amiben benne van a hidegindítás - garázs, kapu zárása, forgolódás/parkolás itt-ott. (A Felsőzsolca Múcsony oda vissza a megengedett sebességekkel lett teljesítve tempomattal).
Tehát a különbség 24 perc és kb. 57 helyett 51,5 km/h...sem lenne, ha stopperoltam volna; hát nem egy dráma.
Bezzeg, amikor a Damak utáni szakaszon felénk ért az amúgy kiterjedt és mélysötét esőfelhő és ettől behorpadt a homlokom és csak lestem ki a fejemből, akkor szerinte teljesen toppon voltam...
Automata... már amikor működik. :-) De most nem.... kedden reggel rögtön hívom is őket.
Lehet, hogy rögtön foglalok is egy időpontot feltöltésre.... majd levonják a lízingdíjból. Marhára bosszantó, mert ezért is többször is szóltam. Az ügyintézőnek, és a sofőrnek is aki elvitte a kocsit...
Én jónak tartom a sávtartót - ahogy írtam is a népítéletemben.
Igaz; csak autópályán szoktam bekapcsolni. Nyilván igyekszem sávközépen menni, s akkor egyszer sem avatkozik be, s így az éberségfigyelőt is elaltatom ;-)
Gyanúsan amikor már természetes módon lankad a figyelmem, akkor jön a régi beidegződés - talán mint viszonyítási pozíció.
Egyszer éjszaka ködös időben, felfestés nélküli kanyargós országúton hagytam direkt bekapcsolva; meglepően jól teljesített, s korrekten informált, ha bizonytalan volt.
Szerintem helyén kell kezelni ezt a szolgáltatást is és akkor hasznos segítség.
Egy darabig a meleget is jól bírom.... :-) De ~25fok felett már kell a klíma...
Nem tudom, hogy így 13fok körül kellett-e volna hűtenie,de érzésre nem fújt hideget. Talán a napokban lesz melegebb is, hogy kiderüljön megcsinálták-e a klímát is.
Ha nem, akkor kedden megint zargatom az ügyintézőt....
Na, csak összeáll a kép, hogy működik ez a DAW rendszer! :)
A sávelhagyás asszisztens nem is annyira szörnyű és "agresszív", mint vártam, előtte soha még csak nem is próbáltam autót, amiben lett volna, csak láttam autótesztekben, mindenféle márkáknál, hogy - állítólag - tudnak azért szarok és idegesítőek is lenni. Ha az ember rendeltetlésszerűen használja az irányjelzőket és fogja a kormányt, maga tartja rendesen a sávon belül a kocsit, autópályán észre sem venni, hogy aktív.
Állítólag a Prémium felszereltségi szintben a sávtartó asszisztens tényleg a sáv közepén próbálja tartani a kocsit, és nem csak pingpongozni tud két fehér vonal között, abban a csomagban a tempomat is távolságtartós.
Nekem a fáradtságfigyelő autópályán időnként be szokott szólni - aminek objektív oka van.
De már kiismertem, hogy miért.
Az egyik ok - ezt már írtam régebben, hogy oldalszeles (25-40 km/h) időben autópályán tíz perc után már kiírta, hogy pihenjek.
Csodálkoztam is rendesen, hiszen full kipihenten indultam el.
Aztán aktiváltam a sávtartót, lazára fogtam a kormányt és hagytam hogy küzdjön ő ;-)
Kivételesen nem álltunk meg Miskolctól Budapestig, s végig azt mutatta a kijelző, hogy teljesen kipihent vagyok.
A másik ok az én "hibám":
A több, mint három évtizedes hiv. gkv. pályafutásom úgy kétharmadában mikrobuszokkal dolgoztam, amik rendre 2 méter szélesek (Lada, Nagypolák úgy 1.6, Albea 1.7, I30 1.8).
Ezekkel elég sokat mentem sötétedéskor, éjszaka is városban, országúton is, amikor eleve középre húzok a potenciális kivilágítatlan gyalogosok és kerékpárosok miatt.
No meg a bal szél is ugye tele van beverődött aknafedéllel, lefolyónyílással.
A mostanában sokat vezetett emelőhátfalas Movano 2.47 (a fordulási köre meg egy tankerhajóé...), s a Robur sem volt keskeny...
Az Ikarus busz, amivel meg a D jogsit szereztem meg, eleve a felezővonalhoz kötelezett.
A kórházi telephelyen is középre húzok az e-Golffal is, mert az út szélén megállt autós és utasa (gyerekkórház is) esze a betegség, a vizsgálat, a műtétre befekvés körül forog és nem azon, hogy jön e mellette autó.
A váratlanul kivágódó bal ajtó mindennapos.
Tehát én a felezővonalhoz közelebb húzódva autózok egy keskenyebb autóval is. Autópályán is. Nekem az a megszokott pozicionálás.
S sem a sávtartó (ha be van kapcsolva pályán), sem a fáradtságfigyelő ezt nem respektálja.
A sávtartó szépen ívelgető országúton még a kanyarokban is elvárná a mértani közepet...ott soha nem is használom
Valóban csak perceket lehet nyerni a nagyobb tempóval - aránytalanul nagyobb költséggel, kockázattal.
Hogy kinek mi az arányos, azt ugye Bernoulli szentpétervári paradoxona határozza meg:
"...Bernoulli arra jött rá, hogy bár a tények mindenkinek azonosak, mégis az egyéni körülmények, a személy különleges állapota alapján a kockázat érzete egyénileg változó. Az emberek tehát nem kizárólag a racionális alapokra helyezik a hangsúlyt, hanem egyéni hasznosságuk, hasznosságérzetük alapján döntenek a különböző lehetőségek között..."
Nyilván más pl. egy üzletembernek, aki milliókat bukhat egy késéssel, s más egy olyan szerény jövedelmű, muszájból autózó embernek párezer forinttal a zsebében, akinek fontosabb, hogy a huszonéves autócskája még ezt az utat is kibírja és ne 8, csak 6 litert egyen százon.
Amikor a Miskolc-Budapest útvonalat jártam még akkortájt, amikor az üzemanyag elszámolás készpénzes volt és a megtakarítás kivétele legális, akkor nagyon behuzalozódott az, hogy a szívódízel 67 lovas Transittal a kamionok tempójában megyek e, vagy kitaposom a lelkét és akár 115-el is megyek, miközben a fogyasztás 7 vagy 10-11 liter volt.
De ugyanez volt a saját Nagypolszkival is.
(A pénztárca meg csak a fizetéstől karcsú volt, miközben ott volt a kis család, akikre kellett a pénz és haza is kellett érni épen)
Azóta a tempó is változott és a jövedelmi viszonyok és az árarányok is.
De a lényeg nem: Pár perc a különbség, amit egy navigációs malőr, egy dugóban araszolás, egy terelés is semmissé tesz.
Ahogy semmissé tesz - saját magunkhoz képest - egy határon túl a nagyobb tempó is, hiszen a szervezetet és az agyat nem lehet becsapni.
A nagyobb tempó több munkát és így több energiát igényel az agytól, az fokozottabb anyagcserét - mondom saját magunkhoz képest.
Tehát többször is kell megállni. Az mindennapos volt, hogy egy prémium szedán, SUV elhúzott mellettem 150-160-al a múlt évtizedben is mondjuk Mezőkövesdnél (Renault Trafic 115 km/óra), majd megáll a Rekettyés Mol kútnál (kávé, pisi). utána megint elhúz, amikor én megálltam az OMV Karácsondnál (pisi), majd megint én megyek el mellette, mert megáll Hatvannál, aztán utolér mondjuk Mogyoródnál, hogy aztán mégis ott álljon előttem öt autóval Budapesten a Szerencs utcánál...
Nyilván én sem szüttyögnék 115-el egy nagy teljesítményű utazó autóval, de a 160-180-at már kontraproduktívnak tartom.
S nem a fáradtság miatt, hanem a baleseti hatásmechanizmusok miatt.
Nyugodjon jó párszor szállítottam Dr. Antalfy Bálint patológust:
Sokat beszélgettünk, s sokat és érdekfeszítően magyarázott, anekdotázott pl. a baleseti mechanizmusokról (no meg a korszerű sportdoppingról is - rendre ültek a tippjei a magyar sportolók nemzetközi szereplési esélyeiről...).
Egy fiatal, edzett, mást is, célzatosan is sportoló autóversenyző megfelelő biztonsági felszereltséggel minimális sérülés veszélye nélkül élhet túl egy versenybalesetet 200-nál is. Látunk is rá rendszeres példákat még motorversenyekről is.
De még egy Michael Schumacher sem fog soha felépülni a síbalesetben szerzett homloklebeny sérüléséből :-(
Egy korosabb, nem sportoló (izom, kötőszövetek) netán csak minimálisan túlsúlyos (zsírszövetek...) átlagember egy jobb, de nem versenyautóban is túl nagy eséllyel meg fog halni 120-nál is - mert - bocsánat, de ez van - elválnak, leszakadnak egymástól a belső szervek.
Óva intett attól, hogy egy mikrobusszal (üléspozíció, nyaki sérülések) üzemszerűen 120-nál gyorsabban menjek.
Aztán elvitte két hónap alatt egy gyors lefolyású daganatos betegség - önmagát diagnosztizálta, majd búcsúzott el - tőlem is.
Szóval mindenki meghozza a maga vélten bevállalható kompromisszumát:
Nekem ez az autópályán az Albeával 118, az I30-al 130 km/h.
Elnézést, hogy ez a hozzászólás túl személyes, komor és talán felkavaró volt.
Én ebben a közegben dolgozok.
Legyen meg az a szerencsénk, hogy a baj mindig mással történik meg.