Ebben igazad van, a repülés elég "speciális" szakma, ami tele ilyen szakszavakkal.
De pld ott a catering azt sokáig nem is tudtam hogyan fordítsam magyarul azaz mi is az valójában.
Én nemes egyszerűséggel csak a fedélzeti ellátmány kezelését nevezem catering-nek magamban.
Más
Viszont jövetelemkor két rádiózás "foszlánya" kihallatszott a pilóta fülkéből a hangszoróban (bár ezt más gépen is hallottam)
Felszállás előtt még a gurulóúton voltunk vmi ilyesmi "clear take-off ready... "
Majd leszálláskor ... landing in 5 minutes thank you....
No most nagyjából értem mit is makogtak, a kérdésem valójában az, ezt miért hangosítják ki ilyenkor.
Mondom más gépen ugyanígy hallottam eme szavakat le és felszálláskor. Azt hiszem eme kérdést már más topicban feltettem, de nem emlékszem mi is volt a válasz.
Nagyon nehezen lehetne az angol handling szót magyarítani. Handling - ebből mindenkinek akinek tudnia kell, hogy mit jelent rögtön vágja is. A handling, hosszabb nevén a ground handling, a rampa szolgálat (rakodás, balansz állítás, catering szervezés miegymás), a csomag kezelés és az utasfelvétel összessége. Ezt egy cég szokta csinálni, az egyszerűség jegyében. De az üzemanyag ellátás nem föltétlenül része ennek. (Pl. sok nem Malév handling járatnak az üzemanyagát a Malév adja, és vica versa :) ) .
Sok ilyen repülős (földi) szak szó (nem szakszó. :) ) van még amit gyakorlatilag lehetetlen úgy magyarítani , hogy az értelmet ne veszítsen vagy új értelmet ne nyerjen. Ami így hirtelen az eszembe jut, az a stand by. Hogyan mondjuk magyarul? Várólistás? Ebben már több van, mint ami a stand byban benne foglaltatik. A stand by ra rá lehet mondani, hogy az egy olyan állapot amikor gyakorlatilag még nincs helye a T. Utasnak a gépen, a várólistás meg gyakorlatilag azt jelenti, hogy nincs hely, nem utazik, csak esetleg. Meg miért lesz valaki várólistás, ha drág apénzen megveszi a jegyet? Jogos lenne a panasz, ha várólistát használnánk stand by helyett. Vagy ott van pl. a catering, amit mint szót egyszerűbb mondani, mint azt a szó kapcsolatot, hogy "fedélzeti ellátmány".
Viszont van ellentét is. Nekem a hideg futkos a hátamon, mikor valaki azt mondja: "Egy window seatet kérnék szépen." Az kérem ablak hely, és nem window seat... Avagy: "Egy helyet ahol emergency van." Parancsol? :) Egy helyet, ahol vészhelyzet van? Menjen Irakba... De félre a tréfát, vészkijárati ülést szeretne, hát miér nem mondja azt?
A repülés már csak ilyen. És manapság már ebben a nagy globalizált világban (tetszik nem tetszik) mindenhol ilyen. Pl. az IKEÁban a dolgozók sem azt mondják, hogy irodabutórok bemutató helye, hanem azt, hogy irodabútor show room. És nem megbeszélésre mennek ugye, hanem meetingre.
Köszönöm.. Egyébként nem azért kérdeztem, mert nagy hungarista vagyok, hanem szimplán csak azért mert nem tudtam mit jelent, de viszont érdekelt mit mond webber topictárs.... Okosabtól tanulni mindig jó!:))))És különbenis én teljesen ki vagyok békülve az ilyen szavakkal (főleg ha tudom mitt jelent..):)))) Újabb dolgot tudtam meg..:)))
Párizsban már többször jártam, repcsivel is (csak a Wizz-zel még nem). Most jöttem haza egy francia körútról, de Párizsban megint szeretnénk visszamenni. Ezúttal lehet, hogy egy fapadossal. :-)
Nagyon szívesen..... De azt mondjuk bele kell kalkulálni hogy a párizsi árak is kb. úgy szárnyalnak mint a wizz... Ha pl.. disneylandba akarsz menni az rögtön 40 euró, igaz ezzel mindenre felmehetsz, de mi pl. 11 órát voltunk ott azallatt minden normális ember többször éhes-szomjas leszz... szóval ha úgy veszed(átszámolva) (amit mondjuk állítólag nem szabad) volt olyan hely ahol egy gombóc agyi 2 euróba azaz kb 500 ft ba került!egy gombóc... De minden esetre ajánlom nagyon, párizs szép város, csak sokat kell sétálni , és lépcsőzni...
a metróról egyébként annyit:első nap egy óriási, értelmetlen labirintusnak tünt, a takarítótól kellett megkérdezni merre kell menni.. De aztán sima úgy volt..:)))
Kérdésedre a válasz az hogy 3 főnek oda-vissza adókkal, illetékekkel együtt volt 72000ft.. Igaz hozzá kell tennem hogy a jegyet 90 nappal előbb foglaltuk le... De ez sztem nagyon jó ár volt......
Lutonból a 10.-én a 20.35-ös, WZZ204-es járattal utaztam Pestre. Az indulás előtt volt időm nézelődni és megállapítottam, hogy Lutonban az EasyJet a "király". A 60 check-in desk kb. fele volt nyitva és ennek mintegy 3/4-én EasyJet-es utasokat kezeletek. Wizzair-es járat három indult aznap délután: 19.15: Varsó, 20.15: Katovice, 20.35: Bp. A Katovicei járat check-in-je 18.40-kor kezdődött. Két puthoz írták ki ezt a járatot, mindkettő előtt pillanatok alatt hosszú sor alakult ki. Elkezdődött a poggyász átvétel, majd pár perc múlva a két monitoron egy teljesen más járat jelent meg. Kis tanácstalanság után a személyzet átvonult két másik pulthoz (majd az utasok is követték őket). Ekkor már elég sok, Pestre utazó is beállt a Katoviceiek sorába. Pár perc múlva két szomszédos pult fölött megjelent a Bp. felirat, úgyhogy külön váltak a sorok, majd még pár perc múlva mind a négy kijelző átváltott a "WizzAir, all destinations" feliratra.:)
Az indulási csarnok monitorán a varsói járat már egy órás késéssel volt kiírva. A mi gépünk kb. 19.45-kor állt be a helyére, azonban még fél óráig nem szálltak ki az utasok. Mikor végre kiszállhattak, (gondolom, egy gyors takarítás után) beülhettünk a gépbe. Azt mondhatom, hogy a repülő teljesen megtelt, nagyon sok kisgyerek is utazott. A poggyászok ki és berakodása még jó sok időt igénybe vett, úgyhogy olyan 20.55 körül szállhattunk fel. (amennyire láttuk, a katovicei járat sem sokkal előbb indult el.)
A repülő út még az előzőnél is simább volt, a leszállás is nagyon szépen sikerült. Kapitányunk, első tisztünk, és az utas kísérők (vezetőjük egy férfi) is magyarok voltak. A kapitány az út folyamán többször is megszólalt, ismertette, hol járunk, stb.
A 2ó20p-es utat 2ó-n belül teljesítette.
Mindent egybevéve az utazás a Wizzel felejthetetlen élmény volt, csak Lutonban éreztem, hogy a 3 Wizzes gépet, mintha szándékosan "hanyagolnák". Lehet, hogy ez az EasyJetnek (is) köszönhető? Remélem, nem és csak véletlen volt, amit tapasztaltam.
Én amikor júl 16án Bp-re mentem, nem tudom, elég gyorsan ereszkedett, a fülem nem szokott oly érzékeny lenni, de ennél a leszállásnál az volt. Amúgy nem volt semmi extra rossz érzés, elég vad fordulót csinált ez is de utána hosszan siklott be a FH 31R pályára. Nem is tudom, hol fordulhatott rá akkor este mert jobb fordulóval tette, ami annyit jelent ha jól érzékelem, hogy Pest északi része felett jött be a gép, tehát nem délről kerülte meg Bp-et.
Sajnos sötét volt nem tudtam beazonosítani jellegzetes tereppontot, de a jobb forduló azt feltételezi, hogy Esztergom-Vác térségében jöhetett a gép.
Londonban jártam a Wizzel, az ezzel kapcsolatos tapasztalataimat szeretném megosztani veletek.
4.-én a reggeli géppel utaztam el. Mivel ez volt az első repülő utam, mindenképpen ablak mellé akartam ülni, úgyhogy jó korán kint voltam Ferihegy 2/b-n. Papírforma szerint 4ó-kor kellet volna kezdeni a check-in-nek, ám csak 4.30-kor nyitott ki a pult (ami nem volt probléma az utasok kevés száma miatt). Annyi utas volt, hogy majdnem mindenki ablak mellé ült (kb.60-70) és pontosan felszállhattunk.
Sajnos a nevekkel bajban vagyok, ezért csak annyit, hogy legyel kapitány és magyar elsőtiszt vezette a gépet, az utaskisérők pedig mindannyian gyönyörű magyar hölgyek voltak. Az elsőtiszt az osztrák határ körül ismertette velünk az út legfontosabb adatait, az utaskísérők alapos biztonsági tájékoztatást adtak.
A repülés fantasztikus, nagyszerű érzés, a látvány csodálatos! Még akkor is, ha voltak elég rázós szakaszok is. A leszállás nekem elég rossz érzés volt (gyors süllyedés, közben "éles" kanyarok (bár valószínű, hogy rutintalanság miatti bizonytalanság miatt éreztem a kelleténél rosszabbul magam.))
Lutonban volt egy kis "malőr". A megállás után nem tudtuk elhagyni a gépet, mivel csak úgy negyed óra múlva kaptunk lépcsőt. Az útlevél vizsgálat gyorsan lezajlott, a poggyászra viszont sokat kellet várni és egy másik járat csomagjaival egy szalagon érkezett, úgyhogy jó nagy tolongás volt körülötte.
Az ingyenes buszjárattal mentem a Luton Parkway vasútállomásra, ahonnan Ł10.40-ért közlekedik a Thameslink gyorsvonata Londonba.
A város gyönyörű, fantasztikus egy hetet töltöttem el ott, de ez már nem idavaló téma. A hazautazásról pedig később.
Nos ma érkeztem vissza a WZZ 225-el CRL-be. Király a WizzAir és az A320 csúcs ez a gép. Még királyabb mint a B737es :)
A hazafele menet júli 16án volt az ott szerzett tapasztalatokat majd holnap megosztom, most túl késő vagyon és holnap 9kor már melózom.
Az biztos hogy csak szuperlatívuszokat tudok mondani a Wizz-ről és a A320ról, legalább is a tapasztalataim után.
Igaz ma 40perces késéssel startoltunk (állítólag a F1 verseny miatt megnövekedett légi forgalom miatt) A LH gép kényszerleszállásaazt hiszem később volt, ami szintén borította a FH forgalmát álítólag később.
Amúgy oda is és vissza is az LPE-vel volt szerencsém utazni.
Ja, és azt még elfelejtettem mondani hogy odafelé a check-inesek 54 főről beszéltek, aminél biztos kevesebb volt(kb40) szóval odafelé elég családias volt a hangulat...
Vissza felé kb 70-80 fő volt...
Turbulencia:odafelé egy enyhe zónán repültünk át Visszafelé viszont mikor a kapitány a balaton környékén lasüllyedt a felhők alá, és át ment a felhőn... az elég meredek volt... De élveztem..:)))))
UI:Ha valaki megtudná nekem mondani hogy az előző hozzászólásban látható British Airways gép milyen annak nagyon megköszönnémm(sztem laikuisan az is a320... dfe nem biztos!!):))))
1:augusztus 11.:bp- ferihegy2B gép fedélzetén a sztuvik elmondják a biztonsági dolgokat!(megjegyzem köztük volt a szőke hölgy kinek fényképének közzététele nagy vihart kavart a topicon belül) szóval utána pontos indulás!!!A sztuvik kedvesek, mosolygósak voltak , pilótánk ralph...(sajna a vezetéknevét elfelejtettem)a nevéből ítélve, osztrák, vagy német lehetett.. Ő egyébként nem szólalt meg, de az elsőtiszt elmondta angolul hogy épp ausztria felett repülünk...stb na szóval pontos érkezés (cpt.Ralph.... olyan simán tette le a gépet hogy alig lehetett megérezni!!!megérkeztünk... beauvaisi reptér kicsi, de ennek az az alőnye hogy kb:3 perc volt míg megkaptuk csomagjainkat.. A reptéri buszról csak annyit:nem egyfull extrás járgány, de a célnak kitűnően megfelel!!!
Aztán párizsi tevékenységeimmel nem untatnálak benneteke, arról csak annyi hogy annyi rohadt lépcső van ott hogy alig érzem a lábam!!(disneylandban egyébként 11 órát sétáltunk megállás nélkül..)na jó persze mikor játékon ültünk akkor ugye nem!!! De pont néztük, és ahogy ültünk az eiffel torony alatt(ahol kedves találkozásom volt egy igen aranyos ki galamb ürülékével...:)))))(nem baj erre van a chaillott palota előtti szökőpkút, gyorsan megmosakodtam azt mentünk tovább)szóval ahogy ott ültünk simán meg lehetett állapítani hogy ki hány napja volt ott!!!akinek azvolt az első az nevetgélt ugrálgatott, aki már 3 napja volt ott az meg vonszolta magát!:)))
Augusztus 15!paris BVA:a gép itt is pontosan indult, a sztuvik mások voltak, de ugyanolyan aranyosak..A kapitány, és az első tiszt is magyar volt... Az első tisz Mester Ferenc volt(őt és a teljes személyzetet is bemutatta a kapitány(angolul és magyarul) csak saját magát hagyta ki!:))) Ez is azt jelzi hogy nem volt egy egoista!4De minden tiszteletem a kapitányé... sokat beszélt, mikor érünk oda, milyen ott az idő(ferihegyen)hogy pl:jobbra van a balaton, balra van a velencei tó... valamint ismertette a teljes útvonalat... az alpokra is felhívta az utasok figyelmét... szóval nagyon rendben volt. a gépet ő még talán még simábban(ez nagy szó) tette le a gépet, mint német kollégája..szóval ismeretlen kapitány minden tiszteletem az öné!!!pontos érkezés.. csomagok kb 10 perc ami BUD-on jó sztem...!
Egyszóval:nem gondolom hogy egy 1óra 50-2 óürás repülés alatt bármelyik légitársaság is többet nyújtana mint a wizz!!(természetesen itt nem az ingyen kajáról beszélek(ami pl malév esetében 2 fonnyadt szendvics) hanem magáról a körülményről....Össszefoglava:::Minden tiszteletem a wizzé!!!
nyugodtan foglalhatsz. A kártyás fizetés biztonságos és csak annyit emelnek le, amennyit kell. (A kártyakezelésnek van még + költsége, ezt a fizetés előtt feltüntetik a honlapon)
A foglalásra e-mailben kapod a kódot. Ha nem tudod kinyomtatni írd fel egy papírra.
Check-in-nél a kódot nem mindig kérik, elég néha a név.
Légyszíves valaki, aki utazott már Wizzair géppel mondja meg, hogy pontosan mi a foglalás menete. Igazából arra lennék kíváncsi, hogy a bankkártyás fizetés mennyire biztonságos, valamint, hogy ha nem nyomtatnak jegyet, akkor hogyan történik a beszállás a reptéren?
Sürgős lenne, mert 21-én utaznom kéne Stockholmba, de amíg nem vagyok biztos ezekben nem nagyon merek jegyet rendelni tőlük...
Athénban király a reptér, olyan mint itthon :O)) De tényleg, ugyanolyanok a székek a váróteremben. Mi jól jártunk visszafelé, mert mikor átmentünk a csipogós kapun a párommal mindketten becsipogtunk, pedig nem is volt nálunk semmi fém. Jött is a néni és a bácsi a kis fémdetektorral. :O))))
Nekünk semmi problémánk nem volt az athéni reptérrel. Simán megtaláltunk mindent és mindenhol az EU-s folyosóba álltunk. A csomagok is hamar jöttek a szalagon, igaz kicsit meglepődtünk, mert egy csomó forgó volt, de értelemszerű a kiírás.
Buszok: három is indul a városba. Számíts rá, hogy egy óra az út, mert nagy a dugó a városban. Ha kijöttél a reptérről rögtön ott van egy bódé, ahol jegyet tudsz váltani a buszra. Napijegyet kell kérni, ami érvényes a jegykezelés időpontjától másnap ugyanaddig és ebben benne van egy út is a reptérről a városba, ára 2.90 euró! Mi ki is használtuk a jegyet. Metróztunk és buszoztunk egy csomót, főleg hogy légkondisak :O)) Persze mehetsz taxival is, bár mi inkább elkerültük őket.
A 051-es busz rögtön a Parlamenthez visz, a Sindagma térre (bocsi, ha nem jól írom) a National Garden-hez. Isteni egy park, még nyilvános Wc is van benne, ingyen. Jobb mint a buszpályaudvaron a pottyantós 50 eurocentért. :O)) Mi még soha nem mentünk ilyen korán repülővel, de szerintem minimum 2 órával az indulás előtt kint kell lenned. Persze 3.40-re kiérni BKV-al, szerintem lehetetlen.
Mi a reptéri járatot fogjuk választani, mert a II. kerben lakunk és taxival ez a legdrágább része, úgyhogy marad a reptéri járat. Úgyse utaztam még ezzel :O))
Igazából rohadt lusta vagyok utánanézni a pontos járatszámoknak, ezért hagyatkozok a Wizz honlapján a vezérigazgatói köszöntőben szereplő marketinges számra, azaz több, mint 700 teljesített járat.
Vegyük, hogy 799. 799*180= 143820 hely Ez a 100000 utasra vetítve 69,53%-os load-factort jelentene. Not so bad boy, not so bad!!!!
Közeleg az én napom!!! Szerdán irány párizs,(már épp ideje volt)nagyon izgulok már!!!Most kezd előjönni a para a repüléstől című érzés!:) de sebaj, majd mesélek!!