... és valahol döbbenet, hogy egyetlen egyet nem tettek el! :-( (Ha a HM nem viszi el "céllövöldének" azt az egyet, ami van, akkor nincs egy szem sem.)
Mégegyszer gratulálok,mind a négy rész szuper! Látom szivesen veszed a kiegészítéseket,a negyedik rész végén,az egyedi listában figyeltem fel rá,hogy a 1953 és 1954 debreceni IC-630-asok előbb GA-ként,majd a lista vége felé GC-ként is szerepelnek,veszprémi,illetve székesfehérvári eredettel. Debrecenben a GA-sok közlekedtek,valahol láttam egy fotót is a GA-19-54-ről újdonsült 28-asként a nyulasi villamos leváltásakor, a busz előtt tisztelgő forgalmistával. A GC-seknek valami más megfejtésük lehet,nem debreceniek voltak.
Mi akkor középiskolások voltunk és a Gépjármű üzemgazdaság tantárgyat az AKÖV Vezérigazgatóság = később Volán Tröszt belső vizsgálati főosztályvezető asszonya tanította.
Kb. 7-10 fiút kiemelt az osztályból TDK szakkör címén.
Sok mindent hallottunk, láttunk ami nem volt tananyag.
Látod, Trizs ezt nálam sokkal jobban tudja :-) Én dunaújvárosi fotón láttam. De nagyon köszönöm a kiegészítéseket, pontosításokat! Ezekre nagy szükség van, hiszen sicher, hogy nem találok rá minden adatra.
...és még egy, talán csak számomra érdekes dolog, aztán ugorhatunk is erről a témáról, ha mást amúgy nem érdekel ennek a német busznak a története.
Amióta először láttam ezt a fotót pár évvel ezelőtt, lényegében azóta vagyok kíváncsi, vajon miért áll(t) ez a busz ott, akkor? (Felteszem, rajtam kívül csak az értheti a kérdésemet, aki szintén dunaújvárosi, és van helyismerete.) :-) Tippem: szerintem épp lerobbant!
Hálásan kösz előre is, mindjárt "át is megyek privátba"! :-)
Én pont azon gondolkodtam az előbb, hogy hol is olvashattam ugyanezt, amit most Te is leírtál. Akkor ezek szerint meg is van: Lovász Györgyék könyvében.
Küldj egy e-mailt a publikus címemre, és elküldöm neked pdf-ben.
A Henschel témájába nem akartam ennél jobban belemenni, mert az külön sok kutatást kívánna. Az IKARUS-könyv annyit ír, hogy szétszedték, tanulmányozták, a látottakat pedig felhasználták. Aztán amikor már nem kellett tovább, összerakták és odaadták a 20-as AKÖV-nek. Hogy a német gyártó tudta-e, hogy milyen céllal vették tőlük azt az egy szem buszt, nem tudom, de a mennyiségből, meg abból, hogy nem követte további rendelés szerintem simán rájöhettek.
Erre csak egy mondat erejéig térjünk vissza, és ha esetleg tudjuk, tisztázzuk is, mert én sem tudom: a német csuklós buszról van szó
"...Az érdeklődők előtt nem titok, hogy ő miért is került ide. Igen, a 180-as kifejlesztését segítette...."
Ez egészen pontosan mit jelentett? A német gyár tudtával, beleegyezésével, áldásával? Tehát nem arról volt szó semmiképp, hogy a németek (a nyugatnémetek!) esetleges piacot kerestek volna a vasfüggöny túlsó oldalán, de saját maguknak, és nem egy lehetséges jövőbeni konkurencia világra segítésénél bábáskodtak a tudtuk nélkül is. (?)
Nekem van a gépemen egy "dopdf7" nevű nyomtató programom - már régen használom, javaslom töltsd le, próbáld ki - azzal készítek PDF-eket ha szükséges. "Adobe Acrobat Document"-ként van a számítógépen elmentve. Jó minőségű, olvasható.
Ha papíron kellene akkor nekem is segítségre lenne szükségem.
Más.
Én úgy látom, hogy a linkelt téma szerzője nem Gábrisvitéz hanem Balázs1A. Valamit félre értettem??
Még más:
A 102833. hsz-ban feltett kérdésemhez volna esetleg valami ötleted?
Csak csatlakozni tudok az előttem szólóhoz, és egyben meg is kérdezném Gábrisvitézt, nem lehetne-e az egészet egyben nyomtatásbarát anyaggá összegyúrni? Sajnos, nekem összemosta a képeket a szöveggel, nem is lett minden nyomtatott oldal olvasható...stb. /Persze ez csak nagyon szerény kérdés a részemről! :-) / Tényleg jó írás nagyon!!
...és akkor a bloggazda utólagos engedelmével itt egy másik írása, ami most nagyon aktuális (lehetett volna, ha még lenne Ikarus, lenne működő gyár és lenne ütőképes, a helyzetre felkészült egészségügy Magyarországon).
Ahogy nézegettem a táblázatot eszembe jutott egy régi emlék.
1973-1980. között villamost vezettem a Váci úton és melettünk jártak a Bp.-Vác járatok csuklós buszai. Ezekből valahogy megmaradtak az emlékeimben a GA-69-27, 69-28 és a 69-29 számai. Ez eddig nem is lenne érdekes de a GA-69-28 - nak valamilyen ok miatt csak az első két ajtaja volt, a végén a 3. nem volt (0-1-1-0 ajtóképlet).
Biztos vagyok benne, hogy jól emlékszem. Több ilyenre nem (a Váci úton) de lehet, hogy ilyet is építettek néhányat?
(Valaki egyszer már írta - talán ebben a topic-ban - hogy ilyen soha nem volt, pedig volt. Biztosan nem véletlenül emlékszem a mai napig rá)!
Ik417 Tisza Volán, még forgalomba állítás előtt, a buszvezetők oktatásakor. A rendszámot nem tudom, a kettő közül az egyik. majd 20 éve fiókomban porosodó albumban találtam
Nekem tetszik! :-) Ki fogom nyomtatni és majd otthon, vízszintes pozitúrában :-), relax közben olvasom el alaposabban, mert a monitor előtt (már) hamar elfáradok! :))
A képek forrása: Kameniczky Ákos - Vonnák Attila - Dr. Zsigmond Gábor: Az Oktogontól a Népligetig-Képes időutazás Volánbusszal Kiadó: Volánbusz Zrt., Budapest, 2017. november
A képek forrása: Kameniczky Ákos - Vonnák Attila - Dr. Zsigmond Gábor: Az Oktogontól a Népligetig-Képes időutazás Volánbusszal Kiadó: Volánbusz Zrt., Budapest, 2017. november
A Dunaújváros-Budapest járaton közlekedett "távolsági" FAÜ csuklósról - amelyről írsz - biz isten, valahol én is olvastam már korábban, de egyszerűen nem emléxem, hogy melyik írásos anyagban? (Talán a Volánbusz évkönyvében?) Este, ha hazaérek, megnézem. :-) Amúgy ha már ennél, a szerintem is remek buszos témánál vagyunk, a FAÜ csuklósokból maradt fent példány az utókornak? Lehet, hogy írtál erről is, csak az én szemem átsiklott az olvasáskor, de ezek a típus megjelölések tulképpen honnan vannak mit jelentenek (ITC, IC)?
...és akkor még ott vannak - igaz, nem vidéken, hanem Pesten - a FAÜ csuklósok trolikként, szebbnél szebb festéssel. Próbáltam keresni ezekről is fotókat a neten, nekem a Legát Tibor féle trolibuszos könyvben vannak meg ezek a fényképek.
Erröl beszéltem korábban, mikor ott is néhanyan elkezdték az oldtimer volnalat nyomni. Elöbb lesz ebböl kiskanál, mint Oldtimer Ikarus. Akkor is, ha egyelöre még busz formája van. A 260-ast már elvitték a vasasok, már csak a 266, és a 256 van meg. Mindkettöt alkatrésznek hirdeti.
Nagyon szép munka,gratulálok,nem gongoltam,hogy valaki még ilyen Jkarus történrti kuriózumokat előás!
Én a debreceni csuklósokat ismertem,1966-1970 között meghatározó járművek voltak a város helyi közlekedésében. Az 1-es,11,-es,6-os járaton volt 2-2 db.a 2-es,3-as,9-es vonalon 1-1, az éppen tartalék,ha nem kellett helyettesíteni, akkor az 5,8,13 vonalakon is előfordult néha.
Tudomásom szerint a BPA-148 valami random kft-nél kezdett (Trip Kft. - de nem hiszem, hogy mond ez bárkinek is bármit), a DZD-718 pedig egy 1987-es 250.67 (konkrétabban 250.67.1987.0691, ha valaki kíváncsi rá).
Kösz..., nekem az emlékeimben a 326/2011-es Korm. rendelet "foszlányai" vannak még meg de nagyon hézagosan, már régen nem ezzel a területtel foglalkozom.
...jut eszembe egy újabb kérdés most: az Ikarustól - mondjuk, az 1990 utáni évektől - magánszemély vehetett (volna) zsír új autóbuszt... pl. azzal járni a telekre? :-)
(Lehet, hogy elméleti a kérdésem, mert a '90-es években azért feltehetőleg még kevés magánszemélynek volt annyi a számláján, hogy abból egy új buszra telhessen, de külföldi érdeklődő esetleg lehetett/volt a gyárnál járművásárlás céljából.)
OT-s rendszámhoz kell egyáltalán eredetiség vizsgálati eljárás? Ez most valamiért hirtelen az eszembe villant, de lehet, tévedek vagy keverem valamelyik másik rendszámigényléssel. Akkor bocs!
Mondjuk nehezel elképzelhető, hogy egy vizsgáztató felelősséget vállaljon olyan körülményekért, amit nem ismerhet. Pl. ha az eredetiség vizsgálat után hirdetik ki az autóra a körözést. Te felelősséget vállalnál?
Nem életszerű, hogy egy autóra nem hirdetnek az ellopást követően legkésőbb pár napon belül körözést, de:
1.) ha az ellopott autó alvázszáma nem változott, akkor a tulajdonosváltást a központi rendszerben lopott autóra nem tudják bejegyezni,
2.) ha az autó alvázszáma meg lett változtatva --> pont ezt kell megállapítania az eredetiságvizsgálónak, ezért fizetsz.
Én mint a kötelező eredetiségvizsgálatért nem keveset fizető felhasználó nem akarom a felelősségét viselni annak, ha az eredetiségvizsgáló (vagy mögötte a rendszer) hibázik. PONT. Ha ez opcionális szolgáltatás lenne, akkor más lenne a helyzet, de így, hogy egy az állam megbízásából eljáró szervezet elvégez egy kötelező, kikerülhetetlen és fizetős ellenőrzést, az ellenőrzés eredményéért a felelősséget valakinek viselnie kell.
Ebben a formában az eredetiségvizsgálat teljesen felesleges, a körözés tényét egy online VIN-lekérdezéssel is meg lehetne állapítani.
Mondjuk nehezel elképzelhető, hogy egy vizsgáztató felelősséget vállaljon olyan körülményekért, amit nem ismerhet. Pl. ha az eredetiség vizsgálat után hirdetik ki az autóra a körözést. Te felelősséget vállalnál?
Emellett szerintem nem teljesen fölösleges, azt megtudod, hogy éppen nem körözik. Már ha a vizsgáztató nem link. Sajnos az, link a magyar... Jobb megoldás lenne, ha vizsga helyett nyilvánosságra hoznák azokat az információkat, amiket a vizsgáztatók is felhasználnak. Akkor mindenki maga megnézhetné, hogy tiszta-e a jármű. Persze a is, aki lopta.
Az eredetvizsga a jelenlegi felelősségi rendszerben lósz@rt nem ér. Amikor egy autóról kimondják az eredetiségvizsgán, hogy minden oké, majd két év múlva a rendőrség elkobozza tőled, hogy lopott és neked semmilyen jogi lehetőséged nincs a rendszerrel szemben az eredetiségvizsgálat intézményrendszerében valakire áthárítani a károdat (ami lehetne akár az eredetiségvizsgálók kötelező felelősségbiztosítása is), akkor ki kell mondani, hogy a nettó lehúzáson túl az egésznek a világon semmi értelme nincsen.
Egyik oldalról a jelenlegi szabályozás miatt előfordul, hogy a gyűjtőnek kiskaput kell keressnie. Ennek oka az, hogy érvényes műszaki vizsga nélkül átírásnál nem kapsz új forgalmi engedélyt / törzskönyvet, emiatt minden ügyintézést amit egyébként online is lehetne csak a kormányablakban lehet megtenni. Ilyenkor bizony előfordul, hogy ha van olyan állapotban a kocsi akkor az ember valami engedékenyebb helyen átkönyörgi egy vizsgán de cserébe soha az életben nem szállít vele utasokat (közforgalmú bejegyzés megszünik pl.) és nem megy ki úgy utcára, hogy másokat veszélyeztessen. Ha igen, akkor agyon kell(ene) lőni, én pl. rendberaktam azonnal amit mondtak, hogy problémás.
A másik oldalon ott van az igen kedves maszek, aki három forintért az anyukáját is... Akkor se költene a kocsikra normálisan, ha nem ajánlana minden áron a másik alá ész nélkül. Az ilyet én nyugodt szívvel börtönbe záratnám, mert mások életét _is_ veszélyezteti vele és egyáltalán nem Ikarus specifikus.
Nem teljesen látom azt, hogy kinek jó az, hogy akár egy rozsdapötty(!) miatt is meghúzzák az embert. Vizsgára én pl. azért _is_ mennék, hogy megtudjam mi a nem megfelelő a gépen. A mostani rendszerben kétszer fizet az ember, ha átvizsgáltatja előtte, pedig lehet, hogy teljesen patent a jármű. Vannak olyan országok ahol ez normálisabban működik, a hibákat megkapod, kapsz esetleg ideiglenes vizsgát (2 hét), hogy legyen lehetőség kijavítani a hibát és csak azt ellenőrzik utána, akár ingyen is és ne kelljen 3 naposokkal bűvészkedni.
A csiki-csukiról pedig... Én például nem tudom pontosan, hogy a jelenlegi JLA-067 valóban a BPD-034 volt-e előtte vagy nem. A kinézete az adatlap szerint stimmel, mégis mások mást mondanak. Mondjuk "igényes" felújítás volt: a rozsdára / lyukakra műgyanta, a hátfalba purhab, erre némi rátüsszentés és mehet vizsgára meg forgalomba. Ettől függetlenül itt talán 260-as 260-assal cserélt, ha cserélt.
Nem mellesleg miért nem szedjük össze ezeket a dolgokat, mint akár elrettentő példákat?
Ahogy a JSZP-ből kiderült, egy halom eredetvizsgán ment már át úgy busz, hogy még én is egyből kiszúrom, hogy nem stimmel valami a vázszámmal, pedig a közelében nem voltam egy ilyen procedúrának sem, annak viszont, aki ezt szemrebbenés nélkül aláírja, igen. (Konkrétan olyan esetekre is gondolok, ahol lerí a számsorokról, hogy ilyen betűtípust a gyár a bús életben nem alkalmazott.)
Ön éppen egy ex-holland buszt akar egy már korábban eladott ex-francia busz rendszámával levizsgáztatni Magyarországon eladás céljából. Mi az Ön jutalma?
a) egyedi azonosítóval üzletszerű célból való visszaélésért némi szabadságvesztés
b) semmi
c) pecsétes papír arról, hogy Ön igaz magyar ember, népének mintapéldánya
Simán mondok öt, de lehet az is, hogy tíz rendszámot, amit bárki beverhet a JSZP-be, hogy aztán olyan hivatalosan dokumentált anyagot találjon róla, ami elég bizonyíték lenne arra, hogy a vizsgaállomás pillanatok alatt elveszítse az engedélyét.
Szóval hova is párologtak el a fél disznók a húsz év alatt...?
Apró problémák mindenhol akadnak. Aki viszont kockáztat, ráfaraghat. A busz dobhatja az OT rendszámot, a vizsgáztató meg az engedélyét. Nem nagyon érheti ez meg.
Ezt pedig most a wikiről hozom ide, hogy miért is a 200-as szériát hoztam fel:
"...A sorozat mögötti ötlet az volt, hogy egy olyan sokoldalú járműcsaládra volt szükség, amely tagjai könnyen módosíthatóak, sokoldalúak és komolyabb átalakítás nélkül képesek ellátni városi, elővárosi és/vagy távolsági feladatköröket is. Lényegében a moduláris tervezés első előfutárai voltak ezek a járművek...."
Vajon milyen lehetett volna (ha annak idején az Ikarusnál terveztek volna ezt is, én nem olvastam erről) egy kis szériás "Ikarus ipari" pótkocsis sorozat, mondjuk, a 200-as típuscsaládon belül, speciális igények kielégítésére? (Pl. akár a Várba is.)
Ez a busz már pont kapott új alvázszámot, mert az egészt buszt átépítették egy új vázba 2000-ben. Ha ismét történik egy ilyen átépítés és a busz ismét átépül egy járműpapírokkal rendelkező vázba, akkor forgalomba lehet helyezni. Nem annyira egyszerű, de mivel OT esetén úgyis beficcen egy legalább 20 millió körüli felújítás és úgyis csavarra kell bontani a kocsit, lényegében teljesen mindegy, hogy milyen vázszámú vázra építed vissza, a lényeg, hogy annak a váznak legyen papírja.
Nagyjából erre számítottam. Akkor ezzel az OT rendszámos országutak királya téma le is van zárva. Egyben megvenni csak annak érdemes aki az alkatrészek nagy részét felhasználják.
Igen, ez valóban érdekes dolog, de személyautók és asszem kisebb tehergépkocsik esetében a végleges kivonáshoz kell bontási átvételi igazolás is. Tehát, ha ezeknél papír van arról, hogy "kockára' lettek összenyomva, magyarán szét lettek bontva, nincs lehetőség ismételt forgalomba helyezésre. De csak ezeknél a jármű kategóriáknál.
Nem tudom, nekem az a gyanúm hogy göze nincs az eladónak hogy mit akar. Hétfön bonásra kínálta a jofogas-on kedden 680.000Ft-ért a hasznaltauto-n szerdán feltette mindkét oldalra 580.000Ft-ért.
Felvettük a kapcsolatot vele,mert hirdetésben bontásról volt szó.Leírtunk egy csomó mindent,válasz nem jött,csak elolvasta.Utána törölte a hirdetést és egybe hirdette meg.
Arra kíváncsi lennék,hogy hogy is nyílt meg ez a vásárlási lehetőség és honnan lehetett erről hallani.Már azt is hallottam,hogy rögtön be is fejezték az eladást..Már nem lehet venni a volántól.
...ill. az előzőhöz még annyit, hogy értelemszerűen ha nem vasként értékesíted, hanem pl. motort, váltót ki tudsz árulni belőle, akkor rögtön fordulhat a pénzügyi mérleg. Anno már a selejtsoron beindítottuk a motorját, ránézésre és fülre átlagos volt, az elején is járt mind a 6 henger, a füstje sem volt veszélyes hidegen.
/Valszeg "elbeszélhettünk egymás mellett", mert én valóban csak a hirdetés szövegét néztem tegnap, anélkül, hogy bármilyen, akárcsak minimális vételi szándékom is lenne erre a járműre./
Feltettél egy kérdést, válaszul részletesen és alaposan leírtam mindent amit tudni lehet és kell erről a buszról a forgalmi státusza, rendszáma stb. tekintetében. Erre egy "köszönöm!" válaszul bőven elég lett volna.
Önjáró raktár egy konténer áráért, esetleg fődarab- és alkatrészdonor... Persze láttunk már ennél ezerszer szarabb buszt is átlényegülni mesés állapotúvá.
Üzlet az nincs benne, illetve a hirdetőnek van, ha eladja a meghirdetettet akár felező áron. Bontásra sem éri meg, ami értékesíthető hulladékot ki tudsz hozni belőle az lemínuszolva a befektetett bontási munka mai reális költségével (ember, szerszám, gáz, hely) és a nem értékesíthető hulladék deponálási költségével kiad valahol 100 és 200 ezer Ft közötti összeget, és nyilván keresni is akarsz rajta, ha már dolgozol, tehát az előbbihez közelebb kell lennie a vételárnak.
Ezért írtam hogy a bontás lenne az opció. Ez már csak látszólag busz. Hivatalosan ócskavas, gyakorlatilag meg egy rozsdahalmaz menthető alkatrészekkel. Eladhatja a motort, (ki tudja az is milyen állapotban van) hidakat, stb... Szerintem nagy üzletet ebből nem lehet csinálni.
ami az én, alapból jogászi fantáziámat kicsit megmozgatta, az a járműnek okmányok nélküli eladási szándéka. Valamilyen papírnak azért csak illene lenni, ha más nem, akkor egy a forgalomból végleges kivonást igazoló hatósági döntés, vagy vmi hasonló. Tulajdonjogot azt ugye csak tulajdonostól lehet szerezni, ez igaz erre a buszra is. Nem is néztem, mi van a rendszámtáblákkal? Megvannak?
Az ÉMKK végleg kivonta, tehát rendszáma nincs. Van neki egy kilyukasztott forgalmija (benne a kézzel írt bejegyzés a végleges kivonás tényével és annak időpontjával) és szintén kilyukasztott törzskönyve, de azt a VB NEM adta oda a busszal, hanem adott egy számlát, hogy vettél egy hiányos buszt (alvázszám ott van a számlán, technikailag váz van rajta) és egy motort (motorszám a számlán). Tehát a tulajdonjogod megvan, igazolható, de az nem egy üzembe helyezhető buszra, hanem egy vázra vonatkozik, amit tovább is értékesíthetsz ugyanígy, mert semmi nem tiltja.
Így aztán ez a busz ezzel az alvázszámmal már aligha kaphat rendszámot, de a motor viszont minden további nélkül bepapírozható hivatalosan is egy rendszámos kocsiba.
Nem tudom az igazat, de szerintem vasnak adták el az állapota miatt, a hirdetö most megpróbálja buszként értékesíteni. Ezt abból gondolom, hogy az elsö hirdetésben még csak bontani akarta. (Ez lenne a reális értékesítési opció) Aztán hirtelen megjelent 500000-ért, a hahun, majd újra "csak egyben" felirattal 680-ért ismét a jofogas-on.
Ez oké eddig, csak nem hinném, hogy lesz akár csak OT-s rendszáma is, ha nem a tulajdonos árulja, és a jármű eredete nem tisztázott, azaz a tulajdonosi láncolat valahol "szakadt", hiányos.
"...Minden esetre a facen nehányan már az OT-s rendszámmal futó országuatak királyát látják benne...."
:-) Na, akkor ezekre kell gyorsan rálőcsölni 600 valahány ezerért ezt a járgányt, aztán mi is várjuk kíváncsian azt az OT-s rendszámot! :-) Alvázszám alapján azért rá lehetne keresni a JÁROK-ban, már csak az érdekesség kedvéért is.
Nem tudom megvan-e a rendszám, elvileg a végleges kivonáskor azt bevonják.
A kivonásról mindenképpen kell lennie papírnak, olyat én is kaptam amikor a magyar forgalomból kivonattam az átrendszámozott autómat.
Nem tudom hogy müködik az okmányok nélküli eladás. Minden esetre a facen nehányan már az OT-s rendszámmal futó országuatak királyát látják benne. Én meg a jövö kiskanalait Esetleg egy hétvégi telek szerszámosbódéját.
Most néztem rá én is, és ami az én, alapból jogászi fantáziámat kicsit megmozgatta, az a járműnek okmányok nélküli eladási szándéka. Valamilyen papírnak azért csak illene lenni, ha más nem, akkor egy a forgalomból végleges kivonást igazoló hatósági döntés, vagy vmi hasonló. Tulajdonjogot azt ugye csak tulajdonostól lehet szerezni, ez igaz erre a buszra is. Nem is néztem, mi van a rendszámtáblákkal? Megvannak?
Aki el akarja adni, láthatóan nem tudja mennyit ér, és azt sem hogy mi ez. Megfüzték hogy majd az Ikarus fan-ok kapkodnak érte, de már a facebookon is kiröhögték. Ez valaha busz volt, ma már csak egy halom rozsda papírok nélkül. Néhány hónapot/évet rohad még, aztán a vasazók átvontatják a helyi MÈH telepre.
A VB a selejt buszokkal kapcsolatban pár hétre kinyitotta az értékesítési lehetőséget az év elején, ezen belül aki korábban rendszám szintű igényt jelzett feléjük az ki is lett értesítve (a lefedettség elképzelhető, hogy nem 100%-os).
Ebbe a szórásba ezek szerint azok a nepperek is belefértek, akik ebben a szűk időszakban kopogtattak.
Nem igazán értem ezt a hirdetést... 3 különböző busz van a képeken és egyik se "Z80".
Egyébként a Volánbusznak is járna a péklapát, hogy a hivatalos megkeresésre nem hajlandók normális tájékoztatást adni az eladó buszokkal kapcsolatban, az ilyenek meg mégis meg tudják venni...
Itt is egymásra mutogatás ment: a veke a vitézy gyerekre, a vitézi gyerek tarlósra, tarlós demszkyre...stb. ahogy ez is megszokott nálunk, a felelősség másra hárítása.
A világ változik. Aki nem változik vele, az lemarad... ha nekem sikerült 50+ felvenni a sebességet az Y és X generációkkal, akkor mindenkinek sikerülhet....
Amikor a királykék-ezüst színről (1927-2012) a BKK átváltott a bugyikék színre, akkor egy nevesincs ifjú párt-török, aki akkor éppen valamilyen fővárosi haljakend volt, nyíltan ki is nyilatkozta (meg is írta sok újság), hogy ennek politikai okai vannak.
Politikai okokból (a múltat végképp eltörölni) változtatták meg a buszok színeit.
Nem titkolták.
Kimondták.
Túl buták voltak ahhoz, hogy tudják a kirélykék-ezüst színt nem 1950-ben vezették be hanem 1927-ben.
Bevallom, én ettől is "agymenést kapok", amikor ezeket meglátom a buszokon. Igyekeztem most úgy "on" lenni, hogy Ikarus legyen a hordozó. Rájön valaki, hogy mire is gondolok? (Remélem, jót linkelek be itt lent.)
A történelmet nem lehet visszaforgatni, de miért ne tartozhatna a budapesti látképhez a hagyományos kék/ezüst fényezésű buszok? Miért nem lehet azt mondani hogy ez ilyen volt 70 éve, és ilyen ma is.
A londoni taxi műszaki tartalmilag megújult, de a design maradt. A busz piros volt 60 éve is, és ma sem szaldgálnak rózsaszínben. Az ilyen disign elemek a hagyományos és folyamatos eredeti (jó) minőséget sugallják a felhasználók számára. Más dolog hogy a design elemek mögött valóban a jó minőségnek kellene lennie. Nem lepusztult garázsoknak, amik a donorokból kibányászott alkatrészekkel próbálják meg túlélni a napokat.
A villamosokból is lassan eltűnik a barna csík, szintén egy jelképes hagyomány elem, ami bőven elférne a Combino-kon is.
Ugyan off a téma, de megjegyezném, hogy a BKK módszeresen írtotta ki a város hagyományos színterveit. Nem csak a buszok, de a történelmi villamos színterv, illetve a metró és a trolibusz is idetartozik, azzal szerencsétlen egy szem "modernizált" MX/A HÉV szerelvénnyel együtt. Egyetlen pozitívum talán az MIX/A-k régi színsémájának visszahozatala volt, de így meg ezek lógnak ki a sorból.
Az 556-nak volt kék-ezüst festése (FAÜ / BKV). A piros-fehér futott az oroszoknál, és az NDK-ban is, Irakban is. Meg gondolom sok más országban, mert ez volt a standard szinterv.
Ha már a régi fényezésnél tartunk, kérnék itt a szakiktól egy kis segítséget..., először is off-olok (tudom, korábban ezért itt majd levették a fejemet) tehát az Atlas sorozatban lévő IK 556-nak volt-e valóban ilyen festése bárhol a világban (Pesten én nem emléxem erre)? Utána pedig ott van még a deagostiniéknél nemrég piacra dobott szintén IK-556-os, ez a piros-fehér hol futhatott ténylegesen? Én az oroszokra tippelek, viszont Lovász Györgyék "Ikarus Bibliájában" sem találtam képet ez utóbbi színösszeállítású IK-556-osra.
Bocs, de nekem majd' 40 évig a budapesti tömeg - és még véletlenül sem "közösségi" - közlekedés a BKV-t jelentette, ahogy nálam a Moszkvából sem lett Széll Kálmán, a Felszabs-ból sem Ferenciek tere, és a pápaságot sem tudtam megszeretni a Köztársaság téren. Egyedül talán a Vámház körútra és az Oktogonra mondom, hogy rendben van, de ez üdítő kivétel a több x.r között.
"...Nem baj az ha egy flotta egyen színt kap, csak a színt el kell találni...."
...hát, bizony az baj, ha a színt nem találják el. Talán egyedül leszek a véleményemmel, de a BKV-nál sikerült - feltehetőleg nem kevés pénzért - nem eltalálni "a színt"!
Babakéka bababoltból a több évtizednyi majdnem királykék után! :-(
A sárga alapból nem volt olcsó, a nagy darabszám tette azzá. Megkülönböztető színnek szánták, az oroszok kérték hogy maradjon a sárga szín. Nem baj az ha egy flotta egyen színt kap, csak a színt el kell találni. Nálunk a Postbus-nak valami meghatározhatatlan a szine. Olyan zöldes sárgás aranyozott beütéssel. Semmivel nem szebb vagy jobb mint a 40 évvel ezelőtti Ikarus sárga.
Tehát akkor nagyjából ott vagyunk most/továbbra is, ahol voltunk 40 évvel ezelőtt az olcsóbb 'egyensárga' Ikarusokkal. Legfontosabb szempont az olcsóság, simuljunk be a szürke hétköznapok rideg valóságába..., még buszban is! Csak semmi Flixelés, kérem, haladjunk tovább, nincs itt semmi látnivaló... :-)
Nem magán a színen van a hangsúly (bár valóban lehetnek drágább pigmentek), hanem a ráfordított munkán: egy csíkozással például már jóval több a meló és időben is hosszabb, mire elkészül, ezt nyilván meg kell fizetni. Haszongépjárművek esetén ráadásul a fehér elég jó alap utólagos dekoráláshoz is.
Ennek pofonegyszeru a magyarazata: az olcsositas miatt. A legolcsobb mindig a feher festek azt a legkonnyebb es legolcsobb javitani, biztositas is kedvezobb. Ugyanez volt a 90es evek kozepen a tendorautoknal is. Csak a kek "Rendorseg" oldalmatrica es szirena kulonboztette meg a sima feher astratol...
"...Erősen OFF, de nem értem, a mai világban miért jó kifehéríteni nem csak a buszokat (pl. az országos Volánbusz...",
Pontosan ugyanezen gondolkodtam én is épp ma hajnalban, a Népligetben! Nem vitatom, hogy a fehér mint alapszín is lehet szép, letisztult dízájnelem, de nagy mennyiségben egyszerre látva ennyi fehérséget, elveszti egy brand kifejeződésének a lényegét, és unalmassá válhat. Nálam a Volánbusz flottája ebbe az irányba megy, függetlenül attól, hogy a buszaik oldalára mekkora aranyíveket dekorálnak.
Mivel én vagyok az előzmény, köszönöm a választ. Egy részével egyet tudok érteni. Erősen OFF, de nem értem, a mai világban miért jó kifehéríteni nem csak a buszokat (pl. az országos Volánbusz, ami "nem tudja eldönteni", fehér vagy sárga legyen az összes buszuk, akár új, akár nem, Ikarusokat is fehérítenek), hanem a repülőket is (amit az a szakma találóan eurowhitenak nevez, mivel innen indult el a légitársaságok részéről a felirat vagy logó nélküli, teljesen fehér gépek forgalomba adása, ha nem tévedek). Világszintű fehérítés, amiből kb. csak azt lehet észrevenni, mennyire mossák a járműveket.
Nézzük egyelőre csak a 80-as éveket, mi érkezett a volánokhoz.
1981: 2 db1 250-es,147 db2 256-os
1982: 138 db3 256-os
1983: 117 db4 256-os
1984: 5 db 250-es, 124 db5 256-os
1985: 11 db 250-es, 63 db6 256-os
1986: 21 db 250-es, 263 db7 256-os
1987: 31 db8 250-es, 100 db9 256-os
1988: 2 db 250-es, 42 db 256-os
1989: 24 db10 250-es, 88 db11 256-os
1990: 1 db12 250-es, 11 db13 256-os
Azért akárhogyan is nézzük, ekkoriban igencsak pörgött az ipar.
1 Használtan érkeztek a Miskolci Nehézipari Egyetemtől, illetve a Magyar Postától.
2 Egy a Volán Tröszt igazgazóságához került, menetrendi forgalmat nem látott el, később a 20. Volánhoz/Volánbuszhoz került át.
3 Két jármű vállalati kivitel teljesen funkcionáló hátsó ajtóval, egy használtan érkezett a Kőbányai Gyógyszerárugyártól (a későbbi Richtertől).
4 Hét jármű vállalati kivitel teljesen funkcionáló hátsó ajtóval.
5 Négy jármű szovjet exportból maradt vissza.
6 Hét jármű szovjet exportból maradt vissza. A szállítmány volános kivitelű példányai felének átadása a következő évre csúszott át.
7 32 jármű szovjet exportból maradt vissza, 11 vállalati kivitel teljesen funkcionáló hátsó ajtóval. A szállítmány volános kivitelű példányainak átadása részben a következő évre csúszott át.
8 Egy az 1. Volánhoz/Volán Tefuhoz került, menetrendi forgalmat nem látott el.
9 Két jármű vállalati kivitel teljesen funkcionáló hátsó ajtóval. A szállítmány végének átadása átcsúszott 1988-ra, hat buszt pedig a Magyar Néphadsereg vett át.
10 Egy használtan érkezett, egy tesztbuszként került forgalomba (később Alba Volán ANZ-600), egy visszakerült az Ikarusba. Ezen felül egy további darabot valószínűleg át se vettek, annak sorsa számomra ismeretlen.
11 Két jármű vállalati kivitel teljesen funkcionáló hátsó ajtóval, egy használtan érkezett.
12 Néhány további példány is készült, ezeket nem vették át, magánvállalkozásoknak értékesítették őket.
13 Eredetileg nagyobb megrendelés, nagy részét nem vették át, magánvállalkozásoknak vagy a Honvédségnek értékesítették őket. Két jármű vállalati kivitel teljesen funkcionáló hátsó ajtóval.
De ez továbbra is elenyésző mennyiség. Mennyi Ikarus-t is gyártottak egyébként. Az pedig, hogy pár száz 250/256 került Volánokhoz, barokkos túlzás. Ok, volt olyan időszak amikor 5-6 éves kocsikat már cseréltek, de akkor sem pár százat évente...
Azért ha visszarepülünk képzeletben az időben mondjuk, 40-45 évet, van igazság abban, amit a fórumtárs az egyes hajdani megyei volán vállalatok által üzemeltetett 200-asok színvilágáról írt. Én még - igaz gyerekként - emléxem a valamikori Engels téri busz pályaudvaron várakozó 200-asok színeire is. A helyi és helyközi járatok egyensárga színét, ha emlékeim nem csalnak, a testvéri Szovjetuniótól, mint az Ikarus legnagyobb megrendelőjétől "kaptuk" "vettük át" a költséghatékonyság jegyében.
A 250-esek, 255-ösök, 256-osok eleinte középen csíkozott, majd a gyári séma szerinti szögletesen megtörő többszínű csíkos fényezésben álltak forgalomba. A volánsárga fényezés jellemzően a helyi, helyközi gépeké volt.
Ami a kék-szürke fényezést illeti, az a tanácsi vállalatok "szabványa" volt.
Valljuk be őszintén, hogy az Ikarus 200-as típusainak flotta színének tekintetében a hazai üzemeltetők nem voltak túl fantáziadúsak. Volt egy pár üdítő kivétel és gyári fényezés, de a praktikum és a javíthatóság oltárán azokat is feláldozták.
Többségének valamilyen egy vagy két színű fényezése volt. Nézzük meg pl., hogy hány cégnek volt a mezei sárga vagy kék-fehér valamilyen variációja a hivatalos jármű fényezése. A cégeknél jellemzően 1-2 zászlóshajót kivéve a többi autónak semmitmondó színe, mintája volt (amit maximum a lelkes gépészek javítottak, tettek egyedivé, pl. Béke Tóni, anno).
Azért üdítő kivétel volt a Zala Volán a színes geometria formákkal, de a Borsod Volán megoldása is érdekes volt. De ne felejtsük el a Mátra Volán szokatlan pisztáciazöld-bordó kombinációját vagy a Volánbuszklasszikus un. papagáj fényezését sem.
Azt tudtam, hogy Nagymaroson van (ezek szerint már csak volt - és ez jó!) egy 60-as troli roncs, de azt nem, hogy _ebből_ lett a busz. Köszi az infót! :-)
Na de Te legalább tudod, hogy miről van szó: ez nem ugyanaz a kocsi természetesen, két különböző Ik60-ról van szó. Ez a piros mindig is trolibusz volt - T353 néven "született", aztán '62-'63-ban átszámozták 259-re, majd úgy '74-ig a régi 74-es vonalon (Baross utca) szolgált. Félreállítása után erősen leromosodott, majd Szegeden lett felújítva külsőleg. Aztán Budapestre került, és jelenleg is a trolitelepen áll.
A buszt, a kéket, én sem tudom, honnan, és miből lett. De szép. :-)
Én? Én is kérdezek. Arra reagáltam, hogy "eredetileg pályaszáma volt, nem rendszáma". Ebből nekem az jön le, hogy a jelenlegi Ik60 busz valamikor troli volt. Ezért értetlenkedem...
Amikor nem osztály kirándulás van hanem iskolai kirándulás, akkor a VOLÁNBUSZ-nál is kaptunk A4-es számokat papundekliből, később műanyagból.
Kiálltunk egy iskolához mondjuk 14 busszal, amiket megszámoztak 1-től 14-ig.
Bepakoltuk a teljes iskolát pedellustól az igazgatóig és mind a 600 gyerekkel meg a tanerőkkel elzörögtünk egy Budapest-Kékestető-Eger-Silvásvárad és vissza útra.
A BKV Ikarus 60-asának mi a története? Honnan került elő, mi volt az eredeti rendszáma, stb. Erről a buszról valahogy teljesen lemaradtam, ebben a topikban is marha régen jártam.
Szerintem az nem járat lesz, hanem a busz száma - ahogyan nálunk is gyakran beszámozzák a buszokat műszakváltás idején, hogy mindenki a helyes járatra üljön.
A 280-as mögött parkoló 25X-en is High School feliratot vélek felfedezni, így Trizs tt.-nak lesz igaza, iskolásjárat lehet az általam linkelt sárga 280-as is.
Köszönöm a kiegészítést, erről nem tudtam, meg is lepett. Azért is tettem fel a kérdést, mert beugrott, hogy régebben Veszprém környékén csak ilyen színű kocsikkal lehetett találkozni, de így már értem, miért.
Remek összefoglalás! Szívesen olvasnék ilyet a szürkeárnyalatokról is... A RAL 7001 sötétebb, mint a '70-es, '80-as években használt, enyhe zöldes beütésű szín.
Nem ez a Balaton Volános, hanem a Balaton Volán koppintotta le ezt a színt. Úgy tudom, hogy volt két olyan exportból visszamaradt 280-as, ami náluk kötött ki, ezeket nem festették át, sőt később a többi busz is megkapta ezt a színt Veszprémben.
Böngészgettem a fotobust és kérdésem akadt. Sverdlovsk region címszó alatt van egy pár 283-as, ami még közlekedik, azonban arra nem találom a választ, hogy miért "Balaton Volános" az összes jármű fényezése?
Rendszeresen járok Borsodba, a gyalogtúráim mellett külön élményt jelent az Ikarusok fotózgatása is. Többnyire busszal megyek a túrák kezdő és végpontja közt, most éppen Dédes-Miskolcot tervezem.
Ózd környéke az egyik kedvencem mindkét hobbim szempontjából:
Kályhaezüst: 1968-ig egyértelműen az volt, 1969-70-ben kezdett gyöngyház fényűvé válni (picit sárgásabb árnyalat, mint a kályhaezüst), majd az Ik200-asokkal jött a szürke.
De nem ezért írok, hanem a buszkék színek miatt: az bizony régen is sokféle volt.
Gyerekkoromban a buszokat figyelve már a 60-as évek elejétől föltűnt nekem, hogy az egyes szériák színe sokszor különbözik: pl. a GA-57-esek világosabbak voltak, mint a GA-10-esek. Aztán a hosszú GA-90-91-92-es szériában (1963.) több szín is volt: a széria eleje világosabb és zöldesebb volt, a vége sötétebb és lilásabb.
Ezekről a megfigyeléseimről aztán csináltam egy kis táblázatot, és megpróbáltam ezeket a színeket a RAL-színskálához viszonyítva definiálni.
Ide a topikba még nem tudom, hogy sikerül ezt föltenni, de megpróbálom.
Ikarusban festett új buszok:
5003 zafírkék (zöldes árnyalatú sötétkék)
1968 éviek (GA8689-től)
1982 éviek (GA2001-től)
1994-től Ik400-asok
5013 kobalt (tiszta sötétkék)
1961-ig általában mind
1967-ben gyártottak (GA8653-tól és 8131-től)
1969/70: 620-as utolsó előtti széria (9516-9551)
1971-ben gyártottak, kivéve az 556-osok egy részét
1972-ben 556-osok mind és 180-asok 4663-ig
1974-ben gyártottak (GC5239-től és 4937-től)
1983 éviek (BU86-tól)
1988 éviek (BX71-,72-)
5022 éjkék (lilás árnyalatú sötétkék)
Az 1963-ban gyártottak zöme, kivéve a GA9001-től kezdődő számsor elején lévőket.
1969 éviek (GA8176-tól, 9626-tól és 9501-15)
5003-5010 (encián) között (világosabb zöldes-sötétkék)
Az 1963-ban gyártottak közül a GA90-esek egy része, főleg a számtartomány eleje (ahol még a cseppindex is megvolt).
1970-ben GA8240-től, 8784-től és 620-as utolsó széria
1971-ben az 556-osok egy része
1972-73-ban 180-as utolsó 2 széria GC4664-től
5013-5010 (encián) között, (világosabb tiszta-sötétkék)
Bocsánat a kérdésért, biztos volt már, csak én nem találom a sokezer között, de BKV Ikarus buszon, a régi szocialista verzióban, mi a betűtípusa a kerék feletti azonosító számnak? Mint a BPO-671-esen is ahogy megcsinálták az oldalt elöl vörös csillagos BKV logót, hátulra meg felírták az azonosító számot, ezt szeretném én is megtenni, korhűen és ezért lenne fontos a pontos betűtípus.
A kubai tákolmány(Giron) valós,a BKV kék,majd szívárványszínű(a második ajtó előrébb lett helyezve a nagyobb motor miatt)Iráni valós,a többi photoshop.
Nem tudom. Azok a cirkuszkocsik 2015 végén, 2016 elejéig a volt Schlick Öntöde és Gépgyár udvarán álltak, 2016 elején tűntek el onnan, mikor elkezdték a Gépgyár csarnokának bontását.
Nekem úgy rémlik, valami ilyesmi piros menetrend szerint is járt nemzetköziben Egerbe. Azt nem tudom, hogy Munkácsról vagy Ungvárról, de láttam bent néha a buszpályaudvaron, kocsiállásról indult rendesen, patika állapotban volt.
A járófelületek (aszfalt és beton) széttöredezve, buckásodva.
Olyan alakok mászkálnak a csarnokok között, hogy egy jó indulatú bíró könyökből kiosztana 200 évet közöttük, és még ők köszönnék meg, hogy ily keveset kaptak.
Mint egy terület ahol az elmúlt 90 napban városharcot vívott, két jól felszerelt hadsereg.
Munkámból kifolyólag elég sok tapasztalatom van arról, hogy mennyire lehet hinni egy kép színeinek. (Labor, szkennelés, monitor, stb). Az viszont tény, hogy szinte minden régi képen valamivel világosabb a szürke, és valamivel élénkebb a kék.
Az is érdekes, hogy az interneten található RAL skálák azonos színei sem mindig ugyanúgy néznek ki akár ugyanazon a monitoron. Feltöltéskor is történhet konverzió, ha nem figyel oda az ember. Talán akkor hihető, ha az RGB értékek is fel vannak tüntetve, méghozzá sRGB-ként. (Mert RGB-ből is van jó néhány szabvány). Utána ezeket az értékeket beírjuk egy színkezelést is tartalmazó programba (pl Photoshop), ahol a színkezelés paramétereit rendesen be is állítottuk, majd megnézzük egy kalibrált monitoron. De ez még mindig csalóka, mert a monitor fény kibocsájtó, a busz festéke pedig fény visszaverő. Szóval nehéz ez.
Használt a MÁV is RAL skálát, szerepelt is egyes rajzokon ('70-es évek), de a gyakorlat nem az volt. Ami érdekes, hogy pl az MD motorvonatok műszaki leírásában is szerepel!, hogy a flotta felét "nyugati" festékkel festették és természetesen ott RAL kód szerepel.
De arra gondolom nem volt előírás, hogy csak ezt lehet használni, mint ahogy most sincs megszabva szerintem.
Egyik haverral NDK gép felújításhoz kutakodtunk, ott se találtunk német oldalakon sem RAL kódot, csak valami számokat, gondolom az meg NDK-s jelölés volt.
A Rába Budalakk festékekkel dolgozott, a 70-es 80-as években, nyilván azt is megkeverték a RAL színskála szerint. Valamelyik fülkék például a kívánt színre fényezve érkeztek, itthon csak felszerelték őket, valamelyikeket itthon fényezték. A román fülkéket például itthon szétszedték, és újra alapozták majd újra fényezték őket Budalakk festékkel.
Annyiban lehet hogy közrejátszott a MAN kooperáció, majd licensz a RAL színek alkalmazásánál a RÁBA teherautóknál, hogy a licenc miatt az alkatrészeket is egységesítették, a Rába például alkatrészeket szállított a MAN-nak (bár ezek csak beépülő alkatrészek voltak, így max. alapozóval festve vitték ki őket), de a MAN vizsgálta az itt elkészült teherautók minőségét (és a motorokét is) is, ezért engedte meg a MAN embléma és elnevezés használatát is. És mivel a német szabvány a RAL volt, ezért célszerűen alkalmazták Győrben is.
És azt nem tudod mikor vezették be a magyar vasúton a RAL színeket?
Annyit még, hogy próbáltam a guglin keresgélni. Az én gépemen/beállításán kb. a RAL.5002 szerinti s.kék emlékeztet engem a "régi FAÜ" színre, az ezüst viszont lehet, hogy sima kályhaezüst volt?
Németországban a RAL az 1920-as évektől kötelező, állami megrendelések számára. A színskála nyilvános, a minta megvásárolható. (Az Interneten is meg lehet találni, de az nem alkalmas referenciának). Nyilván a Rába is használhatta. Sōt, RAL-színű festéket Nyugaton mindig is könnyebb volt beszerezni és a szín állandósága garantált.
Szinte biztos vagyok abban, hogy a Németországba exportált Ikarusok minden színét a RAL szerint előírták.
OT
A magyar vasúti járművek színe eredetileg nem a RAL szerint volt meghatározva. Úgy tudom, amikor bevezették a RAL színeket, akkor a skálából az addig használt színhez legközelebb eső RAL színt definiálták.
A RAL színrendszer nem a teherautó licenc része volt, az független attól, a színrendszer nem MAN sajátosság és nem valami levédett dolog volt.
A Rába-Steiger traktor is RAL színskála szerinti színre volt festve.
Nem vagyok ismerős mondjuk vonatos témában, de nem lepődnék meg ha mozdonyok színsémája is RAL színű lenne ugyanabból a korból, persze egyáltalán nem biztos.
Csak akkoriban még nem alkalmazta annyi cég Magyarországon, mint mondjuk ma.
Hogy az 1990-es évektől használják Magyarországon a RAL színrendszert azt nem jelenteném ki, azért mert nem igaz.
A RÁBA az újkori teherautóit a kezdetektől, azaz 1969-től RAL színkód alapján készítette a megrendelő kívánságának megfelelően. És ez csak egy példa, azért ezt írtam, mert ezt ismerem.
Nyilván ahány filmanyag, ahány előhívás, annyi féle színárnyalat megjelenés. Ezzel tisztában vagyok.
De a fehér/szürke illusztrációjához megfelel a kép.
De emlékszem olyanra is hogy kifejezetten világosabb kékre sikerült a járgány mint az anno gyári szín, gondolom csak ez volt kéznél a műhelyben felújításkor vagy valami.
Én az örs vezér tér mögére saccoltam a kép helyszínét. végülis légvonalban csak párszáz méter :D
A régi színes fényképek értékelésénél azárt vigyázzunk, mert elég komoly szaturáció-különbségek lehetnek az eredetihez képest. Ez itt tényleg "tintakék", de ilyen árnyalat nem volt soha. A való életbebn a jelenlegi "sötétkék" (mármint hogy nem "bugyikék", BKK-kék) nem sokban különbözik az akkori kéktől.
(Jé, ez a kép ugyanott készült a "hosszított" 282-esről, ahol a duplacsuklósról is: a Füredi úti lakótelepen, a Cserepesház mögött!)
Azt olvastam, hogy a BKV színterve a bilikék előtt RAL5003 kék, és RAL7001 szürke volt. Azonban, ha jól emlékszem, ez csak valamikor a 80-90-es évektől volt így. A 70-es években valamivel élénkebb kék, és világosabb, kicsit krémbe hajló szürke rémlik. Tudtok erről konkrétumot? Nem beszélve az ezüst-kék színterv kékjéről. Annak mi lehet a RAL kódja?
Voltak már videók külföldi csuklós buszok kettészakadásáról de elvileg az ikarusok annyira erősek hogyha fellógatod az utánfutónál fogva akkor sem szakad szét.
De szerintem itt nem szétszakadt hanem csak a padlólemez leszakadt. Nem ugyanaz, mindenesetre ha teli lett volna a busz csúnya baleset lehetett volna belőle.
Igen, ez az a busz, de nem az a kép, nem is abból a forrásból, nem is olyan minőségben.
Ezzel együtt az eredete (vagyis a tényleges fotós) lehet közös, akkoriban még nem fotózott boldog-boldogtalan. :) Kincses Andort jegyzi egyébként a könyv a kép forrásának.
A könyv címe: "A triciklivel kezdődött". Alapos, jól megírt, gazdagon illusztrált, minőségi táblázatokkal kiegészített könyv. Rákerestem, több helyen is rendelhető / kapható.
Ontopik vonatkozásban is sok értékes adat és anyag van benne.
1957. szeptember 25-én közlekedett az első hírlapszállító, Ikarus 30 típusú autóbusz, Budapestről Szombathelyre, a Magyar Posta Központi Hírlap Iroda üzemeltetésében.
A PS 471 forgalmi rendszámú Ikarus 30-as.
Forgatható bőrülések, széles munkaasztal, beosztószekrények és 100 000 hírlapos befogadóképesség.
Forrás: Gáncs Kálmán, Cselényi János: A rabomobiltól a hírlapbuszig, In: Szocialista Posta, 1957. évfolyam, 295. oldal; Egri Gyula felvételeivel
(A PS 472-ről létezik egy sokkal jobb felvétel is, más gyűjteményben, azt a posta járműveit feldolgozó könyvben ismételten leközölték.)
Nyilván mindegyiken van rozsda, lakatolni való, de nem feltétlenül roncs. Attól függ milyen mértékű a rohadas.
Olyanok is vannak amik csak hetek vagy hónapok óta vannak selejt soron, csak sajnos nem ismerem a telepen álló buszokat. Ha annyit tudnék hogy mely telepen állnak szép számban buszok már az nagy segítség lenne :)
Borsod megye selejt buszait láttam, ott tényleg siralmas a helyzet, másik telephelyen dolgozom, ott volt amikor nem volt olyan rossz a busz, logikátlan volt a selejtezês ...
Szerintem mindenhol roncsokat fogsz találni, ezek már bőven 20 év felett vannak, nem véletlenül selejtezték le őket. Ráadásul a több évnyi egy helyben állás se használ nekik, és közben persze fogyatkoznak is.
Érdeklődni egyébként már csak egy helyen tudsz, a Volánbusznál. Vagy esetleg felkutathatsz egy magán példányt, de ehhez se fűznék nagy reményeket.
Országos szinten tudtommal a selejt buszok száma meghaladja az 1000db-ot. Émkk-nál sajnos a java mind roncs, vannak tudtommal tehetősebb volanok is, ahol talán jobb a kínálat.
Két ajtós, helyközis, keziváltos verzió érdekelne.
Komló, Szombathely, Szekszárdon esetleg?
Vagy szerintetek hol érdeklődjek? Gondolok itt csoportra.
Valaki tud olyan leselejtezett 260-as Ikarusról amelyik még valamelyik Volán telepen pihen és jó alap lenne felújítás céljából? Rendes helyközis kocsira gondolok.
Szerintem ha lett volna ilyen kikötés, akkor a Tóni azt mondta volna hogy erröl sajnos nem beszélhet.
Az biztos hogy sok pénzt kellett rálocsolni, de ilyen ez a pop szakma. Én a magam részéröl csak azt sajnálom, hogy egy ilyen állapotú magyar busz külföldi kézen van.
Ha a régi rendszámokat a hatóság a végleges kivonáskor visszavonta (és ha emlékeim nem csalnak, akkor ebben az esetben vissza is kell vonnia), azokat nem őrzi, hanem megsemmisítteti. Végleges kivonás után az ismételt forgalomba helyezés már csak az új, un. eu-s rendszám kiadásával lehetséges.
Na igen, sajnos ez a gyakorlatban csak akkor jöhetne össze, ha eleve egyedi rendszámról lenne szó/átminősítenék a rendszámot egyedivé még a kivonás előtt, de az is csak azért, emrt azt gyakorlatilag bármire ráteheted (lásd 06-71).
Az NCZ-578-at is azért viseli egy OFF Citaro, mert valaki eszes végleg kivonatta a buszt, mielőtt átadták a BKV-nak.
Remélem nem a kötegedők között gondolsz rám. Itt nemrég simán elküldtek a csába' fórumtársaid mert ő már látott Ikarust tegnap is. Én is segíteni foglak ha tudok. A fórum lassan elpusztul,én is látom,de olyan ismerősök barátok lettek ami e nélkül nem lehetett volna.(Persze nem csak erről a fórumról! )
Ezt nem tőle, sőt senkitől sem várom el, ha ez jött le az írásomból, akkor félreérthetően fogalmaztam. Amennyiben mégis veszi a fáradtságot és megteszi, mert meg tudja tenni, akkor boldog leszek az örömtől, egyértelmű lesz és tudni fogom, hogy miért van úgy.
Kicsit off lesz, de megint csak úgy érzem, hogy muszáj. Eredetileg, a Facebook és Wikipédia előtt azért is voltak a fórumok, hogy megoszthassuk egymással az információkat, beszélgessünk olyan dolgokról amik érdekelnek minket, utánajárjunk olyan dolgoknak amit nem tudunk. Lehet, hogy ez nem látszik, de engem a tenni akarás és a tudásvágy meg szokott mozgatni, ha valamivel nem értek egyet, vagy nem vagyok tisztában, igyekszem megindokolni vagy egyéb információt kérni és szerintem ez így normális. Tudom, hogy elment a fórum egy olyan irányba, hogy sokan csak kötekedni járnak ide, ha tehetném én is máshol rontanám a levegőt, de nem tudok olyan helyet az interneten, ahol normálisabb hasonszőrűek előfordulnak. Igyekszem a "szociális hálót" elkerülni amennyire csak lehetséges és még hiszek abban, hogy ez az ósdi kommunikációs forma néha még működik. Ne lássunk bele dolgokba olyat, ami nincs ott. Nem fogok soha személyeskedni, nem fogom szégyenleni, ha valamit nem tudok és ha hülyeséget írok vagy teszek akkor nem fog derogálni elnézést kérni miatta.
Meg fogja indokolni,de azért Te sem várhatod el valakitől hogy pikk-pakk mindent abbahagyok otthon és keresgélek a jogszabályok között. Lehet telefonon volt fent.
Nem tudtam róla, hogy az, viszont amit írtam is, ez nekem sem egyértelmű. Én ilyenkor tényleg azt az utat próbálom járni, hogy hivatalos állásfoglalást kérek, arról van papír, meg is van indokolva, be is lehet tenni a tartalmát ide a fórumra, vagy bármi olyan helyre, ahova szükséges. Úgy megvan róla az egyértelmű információ, arról is, hogy miért. Simán lehet, hogy létezik ilyen papír, csak nem járunk olyan helyeken, hogy szembejött volna. Sajnos nem vagyok jogász, sose tanultam, abban a kuplerájban, ami az ország jogalkotását illeti meg annyira nem egyszerű egy földi halandónak eligazodnia.
Ennyire nem vagyok otthon a témában, mert még nem próbálkoztam hasonlóval, csak D2156->D10 tapasztalat van.
A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet ugyan tartalmaz egy ilyen utalást a 3. § 5. bekezdésben, hogy "A forgalomban levő jármű kialakítása, felszereltsége és tulajdonságai csak abban az esetben változtathatók meg, ha a változás a jármű közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi jellemzőit nem rontja le. A változással érintett közlekedésbiztonsági tulajdonságok tekintetében e rendelet további műszaki feltételeit is alkalmazni kell.". Az NKH oldalán járműátalakítás címszóval viszont ezt írják: "Nem engedélyezhető a jármű olyan átalakítása, amely a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben meghatározott, valamely közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi követelmény tekintetében a jármű gyárilag kialakított jellemzőinek romlását eredményezi."
A fentiek alapján én továbbra is úgy gondolom, hogy azzal a motorral amivel a gépjármű kigördült a gyár kapuján, engedélyezhető az át-/visszaalakítás. Mindenesetre oldalba fogok rúgni egy illetékest, hogy mondjon erre valamit, ne csak találgassunk.
Ami nem normázott azaz az osztályba sorolás előtt született az mind Euro 0.
Én ezt a táblát ismerem, amiben az EURO0-nak is vannak határértékei (kivéve koromra), de mindegy is, mert a mi D10-eseink mind 03-as besorolásúak, azaz EURO1-esek. Az kavart meg, hogy a D10 UTS 150-esek még EURO0-sok, a BKV-nál még van jó pár, de a 155 már EURO1 (a UTSLL160 meg EURO2).
Cserében gondolkozunk, az ok egyszerűen a már leírt, D2156-unk jobb állapotú van mint D10, ráadásul az élményfaktora is jobb. De úgy tűnik, hogy nem járható sajnos ez az út.
Sajna visszalépni nem lehet, ha már rendszáma van, mert a D10 EURO0, a D2156 meg nem normázott, ezért érdekel az, hogy végleges kivonás után is van-e ilyen szempont. Ha már egyszer D10-zel kerül újra forgalomba, abból legálisan nem lesz D2156.
Rendszámfronton még semmi nem dőlt el (nyilván a rendezvényeken eddig is szereplő kocsi szeretne az első visszatérő lenni), a lényeg az, hogy van jó D2156-unk, amit egyszerűbb lenne felhasználni így ahogy van mint szerezni még egy jó D10-et, vagy esetleg felújíttatni egy meglévőt.
Leginkább attól függ, hogy a D10 papirjaiban milyen környezetvédelni osztály szerepel, mert rosszabb nem lehet.
Ilyen szempontból kérdezem, mert azt nem tudom, hogy végleges kivonásból való visszahelyezés esetén is ugyanúgy megy-e. Az sajnos tudom, hogy nem megy, hogy rendszámos kocsi D10 helyett D2156-ot kapjon.
Vissza, csak a motor papírjainak is meg kell lennie. Átalakítási engedélyre elvileg nincs szükség hozzá, pont azért mert olyannal jött ki a gyárból. Ha mondjuk D2356 jött ki és D2156 lenne, akkor ott már nyűglődnének.
nem tudja véletlenül valaki, hogy végleg kivont kocsi ismételt forgalomba helyezésekor vissza lehet-e állni 2156-os motorra D10-ről olyan busznál, ami a gyárból az előbbivel jött ki?
Ha már üléshuzat, egy másik, '90-es évek közepi szállítás képei: a kiskunhalasi őrzött szállás jogelődjének Ikarusa látható alább, sajnos, csak belülről. Itt még 1997 előtt járunk, akkor osztották a Tornádó-felépítményes kényszerszállító autóbuszokat. Előtte, ahol volt határőr 256-os, ott azzal szállítottak, illetve néhány befogadközpontnak voltak még buszai - elvileg az egyik szerepel a képeken:
Valóban, az ablakok elkerülték a figyelmemet. Ez akkor egy 90-es évek elejei .74-es lesz, amire nem is gondoltam eleinte - és így az üléshuzat is stimmel már.
Köszönöm az infót! Én a festésből és a vékony(nak tűnő) ablaksínekből gondoltam, hogy esetleg 90-es években gyártott, orosz exportból visszamaradt példány lehet.
Jó eséllyel igen, de az az üléshuzat mégiscsak gyanús nekem. Látni kéne, hogy van-e tanknyílás a B tengely előtt (a 256.54-en az átellenes oldalon helyezkedik el), illetve van-e vésznyitó az első ajtó mögött.
Volt egy 1986-os 256.50E-széria, aminek egyes tagjai valami ismeretlen okból pontosan ilyen festéssel jött ki a gyárból, pedig elvileg közük nem volt a szovjet példányokhoz. A festésen kívül minden magyar kivitelű volt bennük.
Grimbi szokta mondani, hogy abból lehet egyszer valami, ami még megvan. Én ilyen dupla vagy semmi típusú ember vagyok inkább, vagyis inkább azt mondom, hogy a kevesebb néha több. Viszont nehéz lenne vitatkozni a fenti állítással is: tény, hogy, az ami a kertben rohad, az legalább megvan. Nem szabad lebecsülni ezt sem.
Persze. Ez mind szép és jó, de legfőképpen ez lenne ideális.
Viszont nem lesz abból olyan gyorsan rozsdakupac, mint azt itt gyakran vizionáljuk. Elvan az a murván is. Persze kipárolgás, lecsapódás meg mifene, aminek van valóság alapja, de azért elég hosszú idő el fog telni, mire rozsdakupac lesz belőle a murván. Egyáltalán, ha tudja az ember hova rakni, már az fél siker.
Azért a rendszámos kocsik is igényelnek némi anyagi ráfordítást. Persze nem kell mindent egyben, de pl az enyémekre (mind2 végleg kivont) darabonként simán rá lehet 7, urambocsá 8 számjegyű összeget fordítani, mire újra forgalomképesek lesznek, persze ezt nem egyben. De a jó állapotú használtak is igénylik a törődést...
Jómagam üzemképes, rendszámos kocsiban gondolkozom, nem baj ha az utolsó forgalmi állapotában maradt meg. (azon később lehet javítani :)) Találkozókra, kirándulásokra járnék vele. (mondjuk ez utóbbi erősen ráfizetéses lenne a fogyasztás miatt) Tárolni rendszámmal sem tárolhatom közterületen, ha jól tudom. :/ Illetve semmi műszaki dokumentációm nincs, szervízbe járni meg gondolom horror összeg.
Óvatosan az ilyen kijelentésekkel. "A nyerget már megvettem. Épp hogy csak nem futotta a lóra." Legutóbb december 10.-e körül volt a témában eszmefuttatás.
Tároláshoz rövid távú minimum hogy szilárd burkolaton álljon, ne sóskaföldön, murván. Közép távtól legalább egy tető. Különben a jó állapot és elvan mint a befőttből nagyon gyorsan rozsdahalmazt talál a merész vállalkozó.
Igy van maga a vas szinte fillerekbe kerul, ideiglenesen folyamatosan kivonatva se biztositas se sulyado, csak tudd hol tarolni maganteruleten mett kozteruleten ilyenformaban nem lehet. Szoval ha megvan a vas ami a legkisebb tetel es tudod hol tarolnitarolnimar evek alatt aprankent koltheti ra az ember a tobbszoroset ahigy a penztarcaja engedi.
Ne gondold! Ha a tárolást meg tudod oldani, maga a busz fillérekbe kerül (még a jó állapotúak is -0672- -309). Ki kell vonatni a forgalomból, és elvan, mint a befőtt. Én is csak a tárolásért fizetek, és ha van valaki telephelyes ismerősöd, szintén kis pénzből megoldható. Persze, a lényeg, hogy tudni kell hol a határ, mert azért érdemes ezekkel foglalkozni is ☺️
Rá van/lehet kötni a parkfékre is, azzal a másik irányba még el lehet indulni, de legalább megáll.
A 400-as családnál van levegős/elektromos gáz, a 200-asoknál még nem láttam csak mechanikusat, persze nem biztos, hogy nem létezik. Még a bubu-t lehetne működtetni, de úgy meg leállna a kocsi aztán se előre, se hátra.
Sziasztok. Csak azért írok, hogy aki esetleg nem tudta volna. Tarjánban megmenekült a DUA-460 :D Új műszakit kapott. Egy Localo helyett furikázik most.
Köszönöm szépen! Ha jól tudom, csak csengőjelzést adott a szerkezet, a motort nem vette vissza alapjáratra, mint pl. egy tólócsuklós kocsi hasonló szituációban, ugye?
Nagyon szépen köszönöm a válaszod! :) Igy már világos minden.
(Egyébként ha egyszer lesz szabad időd meg kedved, élnék ezzel a belógatással. :))) Nekem is nagy álmom volt mindig, hogy legyen egy buszom, csak félek a gatyám is rámenne. Persze a remény hal meg utoljára.)
Magáról a becsukásgátlóról nem igazán ejtek szót, de ebben a cikkben lévő videóban láthatod a láncokat, amiből el tudod képzelni, hogy miként is működik. Magáról a kapcsolóról nem tudok neked képet küldeni, elég macera helyen van ahhoz, hogy ne akarjak fotót készíteni róla, de ha gondolod egyszer belógathatlak fejjel lefelé. :)
Csatolok két képet is, a BKV kocsijain nagyon rég láttam utoljára működő megoldást, ezért látod a csuklóban a leszakadt láncot a kezem alatt. A másik kocsin, amiken a láncok épek, azon működik és gyári figyelmeztető felirat is van a műszerfalon.
Túlcsuklásjelző megoldásról tudsz esetleg képet/rajzot feltenni? (280)
Ha jól tudom, az utánfutó és a gépes rész között van egy lánc, ami túlcsukláskor megfeszül (?) és egy kapcsolón meg egy relén keresztül csengőt működtet.
Nagyon szépen köszönöm! Az űrtartalomról lehet tudni valamit? ( Igy már értem, mi volt a pécsi kocsikon a lelakatolt kis ajtó a jobb oldalon. :) )
Még egy kérdés:
A Rába-MAN D 2156 HM 6 U motor milyen inditássegitő berendezéssel volt ellátva? Start pilot? Ha igen, annak hol volt a tartálya/kézi pumpás adagolója? Az OFF M41 mozdonyok S.E.M.T. Pielstick 12 PA4 185 dizelmotorjairól már rég le lett szerelve az amúgy villamos adagolós start pilot, kinlódtunk is eleget az inditással még 40 fokos melegben is. (a húntartók ugyancsak ki lettek szerelve -minek az :( )
Szerintem a helyi kivitelnél egészen 1984-ig maradhatott meg ez az elrendezés, legalábbis abból az évből még lehetett ilyet találni, 1985-ben meg már biztosan nem volt így. A helyközi (260.32/39) pedig talán eleve elülső tankkal készült.
A régebbi 260-asoknak bal hátulsó fertályon volt az üzemanyagtartályuk, később aztán előre került. Pontos évszámot nem tudok a váltáshoz, de majd az okosok remélhetőleg kirojtozzák a témát.
Hol vannak a 260,280,415,435 típusokban a tüzelőanyagtartályok? A-B tengelyek közé tippelem. 415/435-nél a hátsó (keskeny) ajtók melletti rácsozaton keresztül csak hűtőlevegő-szívás történik? A vízhűtő a túloldalon van, ugye?
A segtíségeteket szeretém kérni abban, hogy aki rendelkezik IK 260, 280, 400-as családba tartozó jellegrajzokkal az legyen szives küldje el nekem e-mailben, mert a gépen lévő összes adatom elveszett :( ... (garazsmenetkelenfold@gmail.com).
1) Nem tudom feltűnt-e, melyik hozzászólásodon fakadtam ki. Pont azon, ami már érintőleg sem kapcsolódik a topichoz. Az iménti napokban ha jól láttam, inkább a megőrzéseken, és a hozzájuk kapcsolódó témákon volt pezsgés.
2) "A fórumtárs amúgy pedig az utolsó érdemi hsz-ét vmikor szeptemberben írta ide." Ha nem muszáj, nem szennyezem a kíberteret, nem írok be fölösleges, vagy témához nem illő dolgokat csak azért, hogy "beleszédülhess". TBH, ezt a szájtépést is sajnálom.
3) "felháborodva kéri ki ki magának, ha bárki egy kicsit el mer térni attól az iránytól, amelyet ő szeretne diktálni." Az imént te magad említetted, hogy utoljára érdemileg szeptemberben nyilvánultam meg. Nem érzel némi diszkrepanciát a diktálást illetően? (Költői a kérdés.)
4) "megérdemelne pár szót akár itt is a magyar vasúti járműgyártás felidézése, különösen akkor, ha az vmilyen formában köthető az Ikarushoz." Ha köthető, akkor vitán felül áll hogy jöhet. De ami miatt kifakadtam, Isten látja lelkemet, még távolról se köthető.
"Persze ha erélyeskedés helyett inkább egy új, topicba illlő témával a helyes mederbe terelted volna a dolgokat, nem hangzott volna rosszul."
OK. Rendben. Akkor pótlólag hozok némi kontent, a közjó és a béke érdekében.
Íme, a Łódzi műszaki főiskola jármű intézetének kísérleti 260-asa, a Rexroth eszközök felhasználásával épített Hydrobus projekt:
A kép forrásásul szolgáló, az autóbuszt bemutató cikk ITT található. Lengyel nyelvű, de a Google fordító angolra és magyarra is nagyjából használhatóan le tudja fordítani.
1983-as kiadású, átépítése előtt LDB 232K rendszámon szolgált forgalmi kocsiként.
Még egyben van, de valószínűleg már nem sokáig. Erősen leromlott állapota míán, donorként fog tovább szolgálni néhány társához. Jelen állapotbéli képek ITT.
Nagyjából stimmt, amit röviden írtál. A fórumtárs amúgy pedig az utolsó érdemi hsz-ét vmikor szeptemberben írta ide. ...és ha jól látom most, az elmúlt napokban szinte izzott ez a topik a rengeteg 'on' hsz-től úgy pörgött, hogy az ember szinte beleszédült. Még annyit, aztán ugorjunk szerintem is: úgy látom azt is, hogy az itteni indexes hobbi topikokban, mindig van egy-két sótlan, humortalan okostóni, aki szinte a saját játékterének tekinti ezeket a topikokat, és felháborodva kéri ki ki magának, ha bárki egy kicsit el mer térni attól az iránytól, amelyet ő szeretne diktálni. Ezzel persze nincs semmi baj, ha ez örömöt jelent neki. Ígérem, nem lesz több vonatos mozdonyos hsz a részemről..., pedig egy-két hsz erejéig szerintem megérdemelne pár szót akár itt is a magyar vasúti járműgyártás felidézése, különösen akkor, ha az vmilyen formában köthető az Ikarushoz.
A mozdonyvezetés szép szakma, de nem tartozik ebbe a topicba (ugyanúgy ahogy a Hungarocamion sem..) Ez az öncélú, off-ra offolós humorkodás pedig kiváltképp nem való ide!
...hogy továbbra is "on-ok" legyünk, de azért ne szakadjunk el még egy kis ideig a vasúttól sem, az M-40-s Ganz mozdony kapcsán - miután én már éltem akkor és Fejér megyeiként, gyerekként, jobban szíven is ütött ez engem akkor - eszembe jutott 1982 - Szárazrét! Púpos és sárga IK-280-as tragikus megrázó, felkavaró találkozása.
Milyen igazad van ami a púpost illeti, és micsoda hang párosult a külsőhöz.
Kedvencem a 266-os, hagyományos sárga Volán festéssel Volán csigával, de tetszett a régi BKV festés is a kék/ezüst. Az jól mutatott a 180-asokon, 556-on.
...és Púposon ültél/az vezetted már? Szerintem a magyar vasút történelemben minden idők legszebb, legdekoratívabb, (az eredeti!) MÁV festése volt ennek a mozdonynak.
De hogy On is legyek: van-e itt valakinek kedvenc busz (Ikarus) "festése", legyen az akár távolsági, akár helyi-helyközi, vagy épp volán-társaságra jellemző fényezés, dizájn? Nekem pl. ez az egyik:
"...Egyébként higgyétek el, annak is megvan a maga varázsa, igazán szépen megállni pontosan ott ahol kell stb. "
Én elhiszem... Fél üveg Unicum után szépen megállni a WC előtt pontosan ott ahol kell, és elsőre beletalálni a "fajansz hullámzó fehér csillogásába"... ennek bizony megvan a varázsa. :))
Most még maszek vasútvállalatnál vagyok, román eredetű gépekkel dolgozom. Előtte a Startnál főleg, 431,433 (V43 - a kedvenc gépeim), Flirt és répaszezonban 630 (V63) voltak a fő típusok, amikkel mentem. De sok típusismeretem van, volt szerencsém Bz motorral, Szergejjel, Csörgővel, is dolgozni. Januártól meg még nem tudom, soproni telephelyes leszek a zöld-sárga osztrák-magyar cégnél. :)
És akkor arról nem beszéltünk, hogy ugye a busz nem kötött pályás jármű. :-) Egyébként higgyétek el, annak is megvan a maga varázsa, igazán szépen megállni pontosan ott ahol kell stb.
Milyen géppel jársz ?? Szombathely a legszebb állomás szerintem . Nekem az M 63 dizel volt a kedvenc mozdonyom de az IKARUS buszok is nagy kedvenceim Szia Érden is van még 280 as .
Fórumtárs azt írta, hogy főállásban mozdonyvezető. Na, most kérem szépen, ezzel a rutinnal úgy ülni át egy busz volánjához annak, aki megszokta, hogy sorompónál mindig neki van elsőbbsége..., hát, nem egy életbiztosítás! :-)
Ott még Ikarus 260.32 esek zöme , 415, 435 ráncajtós 280-as, ladalámpás proto 435, prágás 280-as. Biztos vagyok benne, hogy ráültetnének ezekre és olyan vonalakon, ahol 100-al lehet suhanni, pl Pásztó - Tarján közt :D Itt a lehetőség.
Most költözök Szombathelyre, (főállásban mozdonyvezető vagyok) szóval még akár jó is lehetne ha alkalmaznak ott is besegitőket. :) Persze előbb sikerüljön a D kategória.
Most csinálom a D kategóriát, de valahogy úgy érzem magam, mint akinek eszébe jutott hogy nem húzta ki a vasalót, ám csak a porrá égett lakáshoz tud visszarohanni: gyermekkorom szeretett típusai (260,280,284,415,435) már nem részei az utcaképnek. Szeretnék minél többet megtudni az egykori pécsi kocsikról, ha esetleg valaki műszaki leírással, képekkel tudna segíteni, azt is nagyon megköszönném.
Kezdetnek pár kérdés, ami régóta foglalkoztat:
- a pécsi 280-asok utánfutó részében is volt száraz kályha? Mert emlékeim szerint ha volt sem használták, mindig pusztulat hideg volt hátul.
- Pécsett a 400-as típusokon használták valaha is az engedélyezős ajtónyitási módot? Ahogy rémlik, a gombok kívül megvoltak, de sosem kellett nyomkodni.
- Végül, ki mit tud az ex-Pannon Volános 415-ös kocsiról, ami még dolgozik helyköziben Baranyában? Jó lenne egyszer kipróbálni, ha sikerül a vizsga, csak ahogy hallottam túljelentkezés van a cégnél, én meg csak besegítő lennék. :)
Köszönöm szépen a válaszokat, segítséget előre is!
Prága váltóhoz tartozó gombsorról szeretném leszedni a gombokat, de nem tudom, hogyan kezdjek hozzá. A gombsor teljesen új, úgy tűnik, hogy még nem volt beépítve soha, ennek ellenére a gombok fordítva vannak rajta, szeretném visszaállítani a gyári állapotát beépítés előtt.
A fém és a műanyag találkozásánál mintha valamilyen ragasztó látszódna, rá lennének ragasztva a gombok?
Hogyan tudom leszedni róla úgy, hogy ne törjenek el a gombok, és vissza is tudjam rakni mindet?
Nem éppen az Ikarus fanokra gondoltam hanem a vasgyűjtőkre. Én is gondoltam a telekre Ikarusra, nekem kimondottan sufninak, tehát elég ha odavontatható, kb a legolcsóbb megoldás lenne, de hát félő azt is felflexelnék ott (rendes épület jelenleg nem épithető ott)
en ugyan ezt tervezem csak pest kornyeken. egy kisebb 500 nm-es telek elvileg mar megvan ra, de kell hozza fel-1 ev h buszok tarolasara is alkalmassa tegyem. nekem a hely es h vedett leglegyen volt az elsodleges szempont, de azt gondolom h 500 nmen is sokminden elfer esszeruen kihasznalva reven h en se csirkeroncstelepben (es ezzel nem akarom Tonit bantani vagy ilyesmi) gondolkodom.
"Budapest környékén ilyen habitusú "hülyéből" nem jön több össze, mint amit a két kezemen meg tudok számolni."
egyet mar szamolhatsz is :)
en mar felvettem volt ikarus mernokokkel is a kapcsolatok muszaki dokumentaciok beszerzese vegett, idoben elkezdem ezeket gyujteni h mire oda jutok 1-2 ev mulva h neki is tudok allni fizikailag a dolognak akkor mar minel tobb doku alljon rendelkezesre
en eppen ezert gödön forgalmas vedett helyen vettem egy kisebb 500 nm-eres telket, amin 3-4 busz is kenyelmesen elfer es egyik allasban akarok majd eg aknat csinalni, de ehhez fel ev 1ev kell hogy tudjak ezzel foglalkozni. tarsulokat is szivesen beveszek mert egy par db-os busz gyujtemenyt en is szetetnek 1-2 even belul
te nagyonel vagy tevedve...azt hiszed az a bizonyos reteg nezi azt h mit lop? nekik mindegy csak fem legyen. a muzealis erteku dolgokat is szetflexelik es elviszik a mehbe...
Olyan helyen legyen a telek ahol van is élet..... Különben szetlopjak a vasat.... Nekem is van egy telek de olyan helyen ahol októbertől márciusig kb senki se jár.... Még a fákat is kivagdossak....
Nem védeni akarom Zsig-et, igazából senkit sem szokásom, de most úgy fog kinézni. Nem azt mondta, hogy mindegyik, hanem azt, hogy jó része és ebben egyetértek vele. Ha a jófogás köt ki az a jobbik eset, ha a vasban az a rosszabbik.
Saját példámból kiindulva, hiába nem vagyok átlag keresetű magánszemély, infrastruktúra nélkül néhány éven belül mindent, ami nálam van baszhatnék ki az ablakon. Ha nem állnék neki szerelni magamnak, gyüjteném be a dokumentációkat, mennék utána mindennek akkor annyi lenne ennek a mesének. Olyan falakba ütközök, amiket nem egyszerű megmászni. Budapest környékén ilyen habitusú "hülyéből" nem jön több össze, mint amit a két kezemen meg tudok számolni.
Rengeteg függ attól, hogy milyen a hátszél. Nekem attól, hogy támogat a feleségem, enélkül nem lenne semmi. Sok "gyerektől" hallottam, hogy kaptak már ultimátumot, hogy vagy a busz, vagy a barátnő. Van olyan is közöttünk, aki éppen válófélben van és emiatt megy minden a levesbe... Ha holnap elüt a villamos akkor itt is mennek a vasak a levesbe, mert ki viszi majd tovább?
Akik könyörtelenül elvéreznek majd azok az impulzusvásárlók, sokan közülük már eddig is rájöttek, hogy nem olyan egyszerű ez a történet. A "kár érte" kategória jelenlegi győztese számomra az, ami a CCP-463-al történt, pedig az akarat meg volt ott is.
Hát ez majd részünkről ki lesz dolgozva addigra, elsősorban a telek méretétől, lehetőségeinktől fog függni, hogy mi, hogyan alakul. Én elsősorban nagyobb telket keresnék, de sok a kritérium. Ha találok olyan helyet, amely mondjuk a másik 4-5 kritériumnak megfelel, akkor a méreten meg fogom kötni a kompromisszumot.
A terv nálunk is hasonló, mi is arra gyúrunk, hogy odébb menjünk a fővárosból, mert itt esélytelen bármi, vagy ha esetleg mégis akkor csillagászati áron. "Közös" akna, egyéb móka 1-2 éven belül talán realizálódik, nagy szükség volna rá, majd kiderül mi lesz belőle. Viszont egyetlen dolog miatt nem tenném "ingyenessé", az pedig az, hogy vannak olyanok akik szétdöntenék neked ott a kotlát aztán nézheted hónapokig, amikor meg neked kéne a helyed akkor meg menne a cirkusz. Nehéz dió, hogy rászánod a hétvégét, mondjuk péntek délutántól, vasárnap estig és megszorulsz alkatrésszel, vagy bármivel és rajta kell hagynod az aknán a kocsit. Motiválni kell ilyenkor az embert, hogy ketyeg valami, nem vakarózhatsz napokig-hetekig-hónapokig. A csirketelepen is van még jónéhány ipari hulladék, amire hónapok alatt rá se néztek, nem kaszálták körbe, vagy otthagyták az út közepén amitől meg Tóninak tök jogosan elgurult a pöttyös lasztija...
Egymás segítéséhez pedig dolgozunk mindenfélén, remélem mihamarabb realizálódik is belőle valami, még egy műszaki "könyvtár" is.
Szerintem ezen a fronton lesznek komoly átrendeződések. Azok (az addigra többségében) roncsok, amelyek túl élik 2025-öt, jó eséllyel megmaradnak valamilyen formában az utókornak. Az biztos, hogy lesznek nagy meglepetések.
És miből gondolod, hogy az elmúlt években értékmegőrzési céllal Ikarust vásárolt emberek egytől-egyik átlagkeresetű magánszemélyek? Ha még így is van, simán lehet, hogy megvan a tudásuk és/vagy a kapcsolati tőkéjük a járművek állagmegóvásához. Nyilván kevés busz lesz majd a gyári állapotára felújítva, de én azt se tartom valószínűnek, hogy pár év múlva mindegyik megy majd a bontóba; a két véglet között azért van még pár árnyalat...
Én ugyan Budapesttől 100-150 km-re Nógrádban, de keresek olyan helyet, ahol egyáltalán el tudunk indulni, hogy legyen egy hely, ahova fel tudunk húzni vmit, vagy tárolni tudjuk a szarokat, amik nem járóképesek. Jövőre úgy néz ki, meglesz a telek talán, és onnantól lassan, de tényleg nagyon lassan, igazából annál is sokkal lassabban de el kezdegetnénk a telek egy részére csinálgatni egy kis aknát, meg felette felhúzni egy bővíthető könnyűszerkezetes épületet. A hosszútávú cél egy komolyabb bázis, de 5 éven belül szeretnék eljutni odáig, hogy ha mondjuk házilag szétdöntenénk valamit, akkor legyen egy hely, ahová be tudod tolni a vasat, és amit kiszedsz belőle, azt is mellé tudod tenni olyan helyre, ahol állhat két hétig, nem veri az eső, nem fagy szét, és szét tudod szedni, vagy szállításra alkalmassá tenni.
Nincs még meg a telek, de úgy szeretném kialakítani, hogy oda alkalmilag ismerősök is meg tudják oldani a saját problémáikat, ha megszorulnak. Nem lesz Csirketelep, nem romtárolónak lenne szánva, hanem egy lehetséges helynek, ahol ha napon túli problémád van, meg tudod oldani magadnak, anélkül. Éppen ezért valószínűleg nem is fizetősnek szánnánk, hanem a veterános társak idejét, ötleteit, tapasztalatával segítenénk egymásnak.
Jól látod Zsig, ilyen ez a popszakma. Külföldön, vagy sok munkahelyen dolgozó informatikusok előnyben, mert adott egységnyi idő alatt relatív több pénzt tudunk keresni mint az "átlag", de így is sokszor fejvakarás van, hogy most akkor hogyan tovább.
Csak az, hogy a csuklós az év bármelyik napján mehessen, mindenféle kivonás/visszahelyezés és egyéb hercehurca nélkül a biztosításon felül 170e forint súlyadóba fájna és ez csupán egy kocsi. Évente kell(ene) vizsgáztatni a kocsikat, alkalmanként ez 50e, két évente tacho (ha van), alkalmanként 20e. A tárolást, ami fővárosunk környéként évente legalább 150e-t visz el. Ez utóbbi mindíg megy ki az ablakon, akkor is, ha egy métert nem tudtál menni a taligával.
Minden alkalmat meg kell ragadni az alkatrész beszerzésre, ami kicsit is jobb boltnak tűnik, mert később semmi nem lesz. A BKV szokott raktárt kisöpörni, általában mindig a legrosszabkor, de ott is egy-egy beszerzés úgy elvisz félmilliót mint a huzat aztán meg csak pislogsz.
Tisztelet a kivételeknek, de a műhelyek jó része nem csak az Ikarusra húzza a száját, hanem mindenre. Vigyél sok pénzt, de dolgozni ne kelljen, leginkább azért, mert a három csavarral cserélhető dolgokon kívül mást nem tudunk megcsinálni... A Volán összevonással ugrott Fót, Monor és Dorog is, tele vannak pakolva mindenféle ótvar ganyéval, egy külsős kocsi 9. hete áll érdemi munka nélkül.
A legnagyobb gond jelenleg az, hogy nincs egy olyan fészer vagy bármi Budapest környékén ahová be lehetne állítani a kocsit, hogy ne a szakadó esőben és a röpködő minuszokban kelljen megcsinálni valamit, főleg ne a vázat. Igyekszem mindent magamnak megoldani, illetve van még néhány ember akiben látok spirituszt és ha nagy a baj akkor segítünk egymásnak. Majd, ha valami nagyobb szívás van akkor persze ki tudja mi lesz... Nem tudunk mindent az út szélén megcsinálni, van ami komolyan szétdöntést igényelne. Eddig szerencsém volt, hogy nem ütött be ez a krach.
Nekem -szerencsére- a hétvégéimen nincs jobb dolgom, mert ez gyerekkori álom, olyan hobbi amit akarok csinálni, vannak álmaim amiket szeretnék elérni. Nyilván, ha rámszakad az ég és megszűnnek a bevételeim / belerokkanok akkor annyi lesz a dalnak, de addig tolom előre. A legfontosabb viszont az, hogy nem másokért, hanem magam miatt. Néhány közlekedésbarát tök egyértelműnek veszi azt, hogy kötelezően el kell(ene) mennem találkozókra, oda kell(ene) vinnem a buszt az orra elé, mert ő utazni akar rajta, vagy bármit, hiszen ez neki jár. Én meg úgy vagyok vele, ha kedvem van, akkor megyek valahova, esetleg csinálunk egy Mikulásbusz pótlást a saját kedvünkre - mert hülyék vagyunk - és elhívunk rá másokat is. Azért viszont _soha_ nem fogok elindulni/elmenni valahova, mert valaki azt gondolja, hogy neki ez jár...
Moldova György: A pénz szaga, érdemes elolvasni, de aki nem akarja olvasni, az hallgassa meg a youtube-on, még így is nagyon szórakoztató.
Moldova talán nem véletlenül a legolvasottabb író (már úgy értve, hogy a könyvein keresztül!) még mindig ebben a csodálatos országban, ahol béke van, nyugalom, rend, jólét, társadalmi összetartozás, szolidaritás, gazdasági fejlődés, létbiztonság..., stb. stb. :-)
A kijelentésnek az az alapja, hogy egy átlagkeresetű magánszemély számára a busz fenntartása is nehéz, nemhogy a felújítása. 5-6 milla egy 260-as vázas rendbetétele, az éves biztosítás 1 milla körül van, időnként beficcen egy-egy többszázezres javítás, ha nem tudja a közelben tárolni a buszt, akkor egy idő után lesz érdekesebb dolog is hétvégére. Ha nem kétszázasod van, akkor minden alkatrész 20%-kal drágább. A műhelyek jó része húzza a száját az Ikarusra, a szakik jó része kókler. Ha meg végleg kivont állapotú a gép, és éppen "gyűlik a pénz a felújításra" akkor egy év állással két évet öregszik. Nézd meg, hogy pár iszonyú elhivatott arc, egy-két alapítvány kocsijai azok, amelyek tartósan túlélnek, a többit szép csendben eléri a végzet, biztos vagyok benne, hogy a következő években régóta álló ex-BKV-s buszok mindig elérhetők lesznek a jófogáson.
A magam részéről tuti, hogy a Gemenc Jolán ikarusosjárműparkjából választanék poszternek valót, és az valszeg a 250-es lenne!! :-) Nagyon szeretek velük utazni évtizedek óta.
Nekem csak ez van most itthon, ez is A/4-es méretben, "jelzés szinten", hogy merre is vagyok érzelmileg elkötelezve, járművileg! :))
...hogy én miként csinálnám, ha a helyedben lennék: keresnék egy megfelelő képet az Ikarus 260-asról itt a neten, majd pedig keresnék egy poszter kidolgozást vállaló céget ugyancsak itt, a neten, és a kettőt szépen összehoznám.
Sziasztok! A fiam imádja az Ikarus buszokat. Az Ikarus 260 a kedvence. Szeretném meglepni egy poszterrel. Szükségem lenne egy nagy felbontású fotóra a 260-asról tudtok ebben segíteni? Előre köszönöm a segítségeteket.
Más dolog jelenleg létező járművekből, összetoldani a 293 replikát, és más nulláról, zártszelvényekből, meg lemezekből létrehozni egy új valamit ami pontosan olyan mint egy 556. és ha nem csak egy statikus térgeometria, akkor utóbbit forgalomba dobni se könnyű. ergo ami van azt kell járóképessé tenni.
Ez megint egy olyan kijelentés, aminek nem tudom, hogy mi az alapja... Biztos vannak olyan Ikarusok, amik komolytalan emberekhez kerültek, de szerintem nem ez a jellemző, a tulajdonosváltást se látom valami ördögtől való bűnnek. A néhány szétvágott roncs mellett azért elég sok olyan nosztalgia jelleggel megőrzött busz van, amit szépen felújítottak vagy legalább konzerválták az utolsó forgalmi állapotát. (Én egyébként az alapítványokat, egyesületeket is a magánszemélyekhez kötöm, mert jellemzően saját időből energiából és pénzből működnek, ügyes lobbizás esetén persze becsúszhat ilyen-olyan támogatás.)
Az a gond, hogy az elmúlt pár évben megvásárolt Ikarusok jó része hamarosan a Jófogáson lesz, vagy a vasban. A járműmúzeumot magánszemélyek aligha tudják fenntartani, a működő magánmúzeumok is mind-mind egyesületek gondozásában mennek.
Hát ha a "legalább egy-egy példány" megőrzése a cél, akkor az a 180-556 párosnál is teljesült. Sőt, még az emeletes is megvan - persze ennek és a szólónak az üzemképessé tétele a jövő feladata (lenne).
A Volánoknál is vannak még megőrzendő járművek bőven, szerintem nem a múlton kellene keseregni, hanem inkább arra koncentrálni, hogy a jelenleg még közlekedő buszok ne tűnjenek el szintén nyomtalanul. Mert pl egy C56-os egyelőre még nem sok értéket nem képvisel, de lehet, hogy 5-6 éven belül teljesen eltűnnek azok is a közforgalomból...
Sok embernek nincs rá pénze, mégis lett, mert erre tett fel sok mindent. Ez csak áldozathozatallal jön össze, a pénz mellett rengeteg időt is fel kell áldozni. Itt amúgy is az a divat, hogy valaki megmenthetné, aztán majd megnézném és lefikáznám, hogy nem is ilyen fejű szegecs meg csavar való oda :)
Az a baj, hogy ezt az egészet nem "mostanában" kellett volna elkezdeni, hanem mondjuk 50 évvel ezelött. Akkor lehetne szélesebb a paletta. Akkor kellett volna gyári szinten gondolni az utókorra, és minden típusból eltenni legalább egy példányt. Mostmár késö bánat, pl 556-ost meg 180-ast mar nem lehet venni sehonnan.
Én azért nem látom katasztrofálisnak a helyzetet, szerintem már most is bőven 100 fölötti Ikarus van itthon, amire kimondhatjuk, hogy megmenekült. Ami esetleg fájó lehet, hogy elég egyenlőtlen az elosztás: bizonyos típusokból rengeteg van, másból szinte semmi. Továbbá azügyben kellene még lobbizni, hogy a Volántól is egyszerűen lehessen venni kiselejtezett buszokat, mert ez, hogy inkább fillérekért eladják vasba, eléggé felháborító.