Itt nem a túlbiztosításról van szó, hanem arról, hogy a kerekek síkjai nem térhetnek el egymástól*. Ez el sem tudom képzelni**, hogy egy házilag hegesztett szerkezettel hogy lehetne megoldani (eleve vetemedik a fém a hegesztésnél)
* Mármint vízszintes mentén. Függőlegesen nyilván eltérhet picit (felső kerék "bólintása"), pont azzal állítja az ember a szalagfutást.
** El tudom képzelni, állíthatóra kell csinálni a rögzítést, nem tudom ez megvan-e itt. A saját szalagfűrészemen egy elég komoly mechanika tartja a kerekeket, jó sok és erős csavarral rögzítve.
Nekem ez a szalagfűrészes téma mindig kicsit ellentmondásos volt, még úgy is, hogy volt nekem saját, amit egy darabig használtam is.
Nálam minden hiba kijött szerintem, ami kijöhetett. Ezért úgy gondolom, hogy egy szalagfűrész váznak atom-csavarodásmentesnek kell lenni, vagy valami hasonló.
Ellenben láttam vidéken olyan kotványokat, amivel akár évtizedek óta fűrészeltek és jól, pedig sokkal rosszabbul néztek ki, mint az enyém, ami meg sose volt jó.
Így hát nem tudom, hol az igazság, csak azt, hogy az enyém váza tekeredett és ez látszott az eredményen is. Sok javítgatás után jelentősen csökkent ez a hajlama, de volt annyi más baja, úgy gondolom, főleg az alsó hajtott keréknek, hogy jó mégse lett.
Ha még nem kérte el senki a láncokat én igényt tartanék rájuk. Passzol a STIHL MS 211-emhez. Természetesen nem ingyen. Az adatlapodon a küld gombra kattintva nem csinál semmit, ezért szennyezem a topikot itt. E mail címem publikus kérlek itt jelezz vissza, a bp-i átvétel nekem O.K. Köszönöm
Erről jut eszbe, hogy a múltkor vettem a kis 35cm-es elektromosra 2 rossz méretű Oregon láncot akciósan.
Ha valaki tudja használni, postaköltségért szívesen elküldöm, Bp-en átadom. Csak kibontva volt, használva nem, egyiket próbáltam feltenni, aztán rájöttem
Semmi különös baja nem lett (Oregon lánc), pici, üzemszerű csorbulások voltak csak. Én mindig áthúzom reszelővel egyébként pár tankolás után, szeretem, ha éles.
A kővel, földdel nekem is nagyon rossz atapasztalatom. ha tudom előre, hogy tuskót, gyökeret kell kidzsuvázni, arra egy öreg láncot szoktam feltenni.
Tkp. azért érdekel, hogy mennyire vágta gajra a fűrészlapot? Mert régebben gyakran vágtam fát láncfűrésszel és az volt a tapasztalatom, hogy a kő (a gyökér környékén vágva) kb. azonnal kinyírta a láncot. Egy érintésre is. Hamarosan vettem egy kézi élező szerszámot (reszelő és iránytartó sablon, satuba fogható), mert minden kő miatt új láncot venni nem látszott jó bulinak...
Azt hiszem sok mindent át kell nézni a fűrészen, ha legközelebb haza jutok.
Nem fűrészgépeket szokott építeni a lakatos, aki csinálta, de nagyon sok mindent csinált már nekünk és mindig arról volt híres, hogy túlbiztosította a szerkezeteket, amit épített. Lehet, hogy az első, amit nem... :(
Ezek után nem hiszem, hogy náluk fogom megvenni a lapot, mert leszerepeltek előttem szakértelem szempontjából, ha ilyen vastag lapot ajánlottak.
35mm széles a lap amúgy, nem tudom, hogy egy rönkvágó lapnál ebben a szélességben vékony lenne-e amúgy a 0,6-os vastagság. De azt is megértem, hogy nem túl nagy a 400-as kerék rönkvágáshoz. Viszont én is vastagnak tartottam az 1,1 mm-t.
Az 1.1 rettentő vastag. Kerék átmérő 1%-a az ökölszabály, a 0,6 ebben a esetben tolerálható eltérés, de az 1.1-es lap túl merev, sokkal előbb eltörik keresztben.
Nem állítom, hogy erről van szó, de egy rosszul tervezett v gyenge zártszelvény vázat el lehet tekerni, amikor megfeszítjük a lapot. Aztán vágás közben az melegszik, nyúlik, kicsit ráfeszítünk, oszt fut a szalag szabadon két percet, visszahűl valamelyest, még jobban megfeszül és már el is tekerte a vázat.
A bandázs felragasztása is elviheti a kerék egyenletességét. A bandázscsík végét én nem merőlegesen vágtam el, hanem kb 60 fokban, így az illesztésnél nem keletkezett lépcső.
Akkor ha legközelebb haza megyek minden szempontból meg kell vizsgálnunk.
Ezt a fűrészt használtan vettük, és úgy lett felújítva.
Remélem nem a kerekekkel van valami, mert azt úgy vettem, újonnan.
A vázat meg lakatossal csináltattuk, hogy mindenhol derékszögben legyen. Szétvágta szinte darabokra és újrahegesztette, meg persze tett hozzá még egy kis zártszelvényt. Első körben arra gondoltunk, hogy túl könnyű a váz, és lehet, hogy attól berezonál, és ezért nem fut egyenesen a szalag.
Ki kellett vágnom a beteg diófánkat :( Nagyon köszönöm a fórumtársnak a felajánlott segítséget a fűrészmalommal, de végül egy darab, nem túl egészséges rönk miatt nem láttam indokoltnak a nem kis macerát .
A kb 2,6m x kb 30cm-es törzset egy olcsó kínai láncfűrésszel, kézből gatteroltam föl. Nem volt vészes, bruttó 4, nettó kb jó 2 óra munka lehetett (szünetek zápor, benzinkút, stb miatt). (Az egész fakivágás, felaprítás, gatterolás, rendrakás megvolt egy szűk nap alatt.) Egyszer csináltam már ilyet, de sokkal kisebb rönkkel.
Tapasztalat: nem ördöngősség, bár nyilván nem lett gatter minőség. A vágásvonalat próbáltam kicsapózsinórra ill maszkolószalaggal és festékspray-vel is felrajzolni, egyik sem volt túl sikeres, végül inkább szemre vágtam. A legjobb talán vezetőléc szegelése a rönkre, de ez sajna vágásonként maga is áldozatul esik :)
Érdemes rendszeres ékelni, hogy ne zárjon rá a lapra, hagyni a fűrészt dolgozni, nem kell erőltetni és a tervezett méretre bőven ráhagyni. Úgy gondolom, gaterral/malommal kijött volna még egy szelet, a 3 helyett 4 palló. Nem ment olyan jól, mint a bennszülött srácnak a YT-on, de végül elégedett vagyok. Nem éreztem különösebben veszélyesnek sem akciót.
Első körben levenném a szalagot, és kézzel megforgatnám a kerekeket, ellenőrizném, hogy nem imbolyog-e, illetve nem üt-e. Odatámasztasz a kerék elé valamit, hogy épp ne érje el a felületét (bandázst), és kézzel pörgetve nézed, hogy végig sík-e. Ha elég vastag a parafa, akkor csiszolással felszabályozható. Az alsó kerék az egyszerűbb, a felsőt valahogy meg kell pörgetni.
Vannak ilyen "mesterek". Addig nekem is megvolt, hogy magam csináltam a gépet (22 éves forma koromban, szóval a jelenleginél "kicsit" kevesebb tapasztalattal), nyeklett-nyaklott rázkódott, és akár, a legritkább esetben még egyenesen is tudtam vele vágni. De nagyrészt nem.
Már vagy 15 éve eladtam, mert csak rozsdásodott az udvaron és valaki még így is adott érte egy kis pénzt.
A legnagyobb baja az volt, hogy az alsó kerek vas öntvény volt, vagy 26 kg és az rázta az egész kócot. Nem volt kiegyensúlyozva és nem is nagyon tudtam, mert tengely irányban is rázott, valami "nyolcas" is volt benne.