Igen. úgy tiszta. Azt hiszem, a következő vizsga ideje nem tolódna annyival előrébb, mint korábbi időkben. Nem céges autó, igyekszem a középutat megtalálni.
Igazándiból a műszakival sem kell feltétlen megvárni az utolsó pillanatot, 2-3 héttel előbb, mint a lejárta, SZVSZ nem oszt, nem szoroz. Persze gondolom inkább az a kérdés, mennyit kér a Hyundai márkaszerviz ezért a szolgáltatásért, de ha pl. nekik ott helyben van műszakiztató állomásuk és nem kérnek extra zsetont, csak a normál vizsgaköltséget, én biztos lerendeztetném velük mindkettőt.
Köszönöm a választ, sejtésem volt róla. Február elején kell vinni garanciális vizsgára meg olaj cserére, Február végén meg műszaki vizsgára, akkor nem variálok az időpontokkal hogy egy kalap alatt le tudjam a kettőt.
Üdvözlök mindenkit! Februárban kell vinni az autót az első műszaki vizsgára, ami még garanciális. Muszáj a márkaszervizbe vinni vizsgáztatni vagy kereshetek közelebbi vizsgahelyet? A választ előre is köszönöm.
Ehhez hasonlót egyszer a Picantóval sikerült előidéznem. Általában a töltőpisztoly első lekattanásáig szoktam teletankolni, de egyszer gondoltam, "megpúpozom" és beleerőltettem még 1-2 litert a pisztoly lakattanása után. Indulás után azt láttam, hogy az üzemanyagszint-jelző mutatója a maximum szint alatt van kicsit és az első pár 10 kilométeren először felkúszott a szokásos max szintig, utána kezdett csak csökkenést mutatni.
Utánaolvastam és rájöttem, hogy ez nem volt túl jó ötlet, úgyhogy utána soha többé nem tettem és nem is fogom a kezeim között levő bármilyen autót a jövőben sem "púposra" tankolni.
Aggteleken kívül csak Krasznokvajdán álltunk meg egy rokonomnál. Sajnos apósom (aki régen imádott utazni) már járókerettel is alig tud közlekedni, most meg már az autóból is csak segítséggel tud kiszállni. Így érthető, hogy Krasznokvajdán sem akart kiszállni.
Így viszont szó sem lehetett arról, hogy itt-ott megálljak csak úgy én is nézelődni. Pedig pl. a rakacai víztározó teljesen lenyűgözött - én is gyerekkoromban láttam utoljára.
A környék viszont szegény; vannak nagyon szép, takaros falvak is, de borzasztóan szegények is.
Tehát az volt a szempont, hogy egyenletesen, de haladjunk, hogy ne kelljen túl sok időt távol tölteni az otthonától, mosdótól.
Gyakorlatilag 60 tempomattal mentem végig, így csak egy-egy kanyarra, no meg a borzalmas szakaszra kellett deaktiválni, illetve a falvakban 40-50-re csökkenteni.
A múltkor írtam, hogy szúrópróbaszerűen megmértem friss napi nullázással, hogy 3,1-et írt ki tempomattal 70-es tempónál.
Viszont azóta sem írta meg senki, hogy neki a saját verziója ott mennyit eszik kijelző szerint:-(
Még 60-al nem néztem meg, de meglehet, hogy nem kevesebbet, hanem akár többet eszik; na majd egyszer megnézem.
Figyelembe véve, hogy elég dimbes-dombos a vidék (pl. Aggtelek és környéke, a krasznoki tető vagy a régi traktorosok között - mint nyugodjon jó apám - jogosan legendás laki part), s nincs MHEV, pláne nem teljes értékű hibrid, tényleg örülök neki, hogy a kis motorka ilyen takarékos volt négy személlyel is.
"...ha még ennél is takarékosabban mész, lassan már termelni fogja az autód a benzint :)..."
Ezt a második Nagypolszkim (az már FSO 1500 volt Polonez váltóval, a képeken fog is látszani a különbség) egyszer tudta!!! Tényleg;-)
Alul mért a sebességmérője, ami azért nem vicces - és soha nem javítottuk meg; a váltót kellett volna megbontani, így végül maradt egy LED-soros fordulatszámmérő beépítése.
De előtte még a régi, szétbontott 74-es Nagypolák műszerfalát próbáltam bele (a rögzítése, a csatlakozók mind csereszabatosak), meg egy kapott darabot, ahogy az illusztrációk (mind az) képei is mutatják is, egy még szürke, egy már fekete:
Már nem kormányváltós, de még kürtkarikás (rosszabb volt a váltója, annak kapcsolásérzete is, mint a Ladának):
Ez igen kellemes túra lehetett, gyönyörű környék! Tán 5 éves korom körül voltunk arra (szóval sokmindenre nem emlékszem első kézből), a miskolctapolcai barlangfürdőben, Aggteleken a cseppkőbarlangban.
A 4-el kezdődő fogyasztás egy ilyen majd' 200 km-es távra (a linkelt útvonalpontok alapján) brutál alacsony, ha még ennél is takarékosabban mész, lassan már termelni fogja az autód a benzint :)
Ma újra elvittük apósomat autókázni egy - Múcsonytól Múcsonyig - 140 kilométeres körre a gyönyörű vidéken.
Kellemes 14-25 fok volt, a klímát rövid idő után kikapcsoltam, mert a vérkeringése mostanában érzékenyebb a frontokra és most a klímára is az volt :-(
Így egy pár centire letekert egyik első ablakkal autózgattunk.
A forgalom minimális volt - érdekes módon Aggteleken mégis tele volt a parkoló - talán ha kétszer kellett jobbra indexel jeleznem, hogy nekem jó a 60-70 km/h; nyugodtan előzzön meg.
Szerintem az útvonalat sokkal gyorsabb haladással nem is érdemes letolni ha valaki kirándulni akar, hiszen olyan sokat nem fog nyerni sem időben, sem átlagsebességben s lemarad a természet szépségeiről. S akkor még nem is beszéltünk arról, hogy Rakacaszend és Rakaca között borzalmas az útminőség egy jó hosszú szakaszon, ott gyakorlatilag 20-30-al zötykölődtünk.
Az elméleti maximális sebességekkel számol az útvonaltervező 3 óra 29 percet a Felsőzsolcától-Felsőzsolcáig egész távra, mi ezt 3:53 alatt teljesítettük, amiben benne van a hidegindítás - garázs, kapu zárása, forgolódás/parkolás itt-ott. (A Felsőzsolca Múcsony oda vissza a megengedett sebességekkel lett teljesítve tempomattal).
Tehát a különbség 24 perc és kb. 57 helyett 51,5 km/h...sem lenne, ha stopperoltam volna; hát nem egy dráma.
Bezzeg, amikor a Damak utáni szakaszon felénk ért az amúgy kiterjedt és mélysötét esőfelhő és ettől behorpadt a homlokom és csak lestem ki a fejemből, akkor szerinte teljesen toppon voltam...
Automata... már amikor működik. :-) De most nem.... kedden reggel rögtön hívom is őket.
Lehet, hogy rögtön foglalok is egy időpontot feltöltésre.... majd levonják a lízingdíjból. Marhára bosszantó, mert ezért is többször is szóltam. Az ügyintézőnek, és a sofőrnek is aki elvitte a kocsit...
Én jónak tartom a sávtartót - ahogy írtam is a népítéletemben.
Igaz; csak autópályán szoktam bekapcsolni. Nyilván igyekszem sávközépen menni, s akkor egyszer sem avatkozik be, s így az éberségfigyelőt is elaltatom ;-)
Gyanúsan amikor már természetes módon lankad a figyelmem, akkor jön a régi beidegződés - talán mint viszonyítási pozíció.
Egyszer éjszaka ködös időben, felfestés nélküli kanyargós országúton hagytam direkt bekapcsolva; meglepően jól teljesített, s korrekten informált, ha bizonytalan volt.
Szerintem helyén kell kezelni ezt a szolgáltatást is és akkor hasznos segítség.
Egy darabig a meleget is jól bírom.... :-) De ~25fok felett már kell a klíma...
Nem tudom, hogy így 13fok körül kellett-e volna hűtenie,de érzésre nem fújt hideget. Talán a napokban lesz melegebb is, hogy kiderüljön megcsinálták-e a klímát is.
Ha nem, akkor kedden megint zargatom az ügyintézőt....
Na, csak összeáll a kép, hogy működik ez a DAW rendszer! :)
A sávelhagyás asszisztens nem is annyira szörnyű és "agresszív", mint vártam, előtte soha még csak nem is próbáltam autót, amiben lett volna, csak láttam autótesztekben, mindenféle márkáknál, hogy - állítólag - tudnak azért szarok és idegesítőek is lenni. Ha az ember rendeltetlésszerűen használja az irányjelzőket és fogja a kormányt, maga tartja rendesen a sávon belül a kocsit, autópályán észre sem venni, hogy aktív.
Állítólag a Prémium felszereltségi szintben a sávtartó asszisztens tényleg a sáv közepén próbálja tartani a kocsit, és nem csak pingpongozni tud két fehér vonal között, abban a csomagban a tempomat is távolságtartós.
Nekem a fáradtságfigyelő autópályán időnként be szokott szólni - aminek objektív oka van.
De már kiismertem, hogy miért.
Az egyik ok - ezt már írtam régebben, hogy oldalszeles (25-40 km/h) időben autópályán tíz perc után már kiírta, hogy pihenjek.
Csodálkoztam is rendesen, hiszen full kipihenten indultam el.
Aztán aktiváltam a sávtartót, lazára fogtam a kormányt és hagytam hogy küzdjön ő ;-)
Kivételesen nem álltunk meg Miskolctól Budapestig, s végig azt mutatta a kijelző, hogy teljesen kipihent vagyok.
A másik ok az én "hibám":
A több, mint három évtizedes hiv. gkv. pályafutásom úgy kétharmadában mikrobuszokkal dolgoztam, amik rendre 2 méter szélesek (Lada, Nagypolák úgy 1.6, Albea 1.7, I30 1.8).
Ezekkel elég sokat mentem sötétedéskor, éjszaka is városban, országúton is, amikor eleve középre húzok a potenciális kivilágítatlan gyalogosok és kerékpárosok miatt.
No meg a bal szél is ugye tele van beverődött aknafedéllel, lefolyónyílással.
A mostanában sokat vezetett emelőhátfalas Movano 2.47 (a fordulási köre meg egy tankerhajóé...), s a Robur sem volt keskeny...
Az Ikarus busz, amivel meg a D jogsit szereztem meg, eleve a felezővonalhoz kötelezett.
A kórházi telephelyen is középre húzok az e-Golffal is, mert az út szélén megállt autós és utasa (gyerekkórház is) esze a betegség, a vizsgálat, a műtétre befekvés körül forog és nem azon, hogy jön e mellette autó.
A váratlanul kivágódó bal ajtó mindennapos.
Tehát én a felezővonalhoz közelebb húzódva autózok egy keskenyebb autóval is. Autópályán is. Nekem az a megszokott pozicionálás.
S sem a sávtartó (ha be van kapcsolva pályán), sem a fáradtságfigyelő ezt nem respektálja.
A sávtartó szépen ívelgető országúton még a kanyarokban is elvárná a mértani közepet...ott soha nem is használom
Valóban csak perceket lehet nyerni a nagyobb tempóval - aránytalanul nagyobb költséggel, kockázattal.
Hogy kinek mi az arányos, azt ugye Bernoulli szentpétervári paradoxona határozza meg:
"...Bernoulli arra jött rá, hogy bár a tények mindenkinek azonosak, mégis az egyéni körülmények, a személy különleges állapota alapján a kockázat érzete egyénileg változó. Az emberek tehát nem kizárólag a racionális alapokra helyezik a hangsúlyt, hanem egyéni hasznosságuk, hasznosságérzetük alapján döntenek a különböző lehetőségek között..."
Nyilván más pl. egy üzletembernek, aki milliókat bukhat egy késéssel, s más egy olyan szerény jövedelmű, muszájból autózó embernek párezer forinttal a zsebében, akinek fontosabb, hogy a huszonéves autócskája még ezt az utat is kibírja és ne 8, csak 6 litert egyen százon.
Amikor a Miskolc-Budapest útvonalat jártam még akkortájt, amikor az üzemanyag elszámolás készpénzes volt és a megtakarítás kivétele legális, akkor nagyon behuzalozódott az, hogy a szívódízel 67 lovas Transittal a kamionok tempójában megyek e, vagy kitaposom a lelkét és akár 115-el is megyek, miközben a fogyasztás 7 vagy 10-11 liter volt.
De ugyanez volt a saját Nagypolszkival is.
(A pénztárca meg csak a fizetéstől karcsú volt, miközben ott volt a kis család, akikre kellett a pénz és haza is kellett érni épen)
Azóta a tempó is változott és a jövedelmi viszonyok és az árarányok is.
De a lényeg nem: Pár perc a különbség, amit egy navigációs malőr, egy dugóban araszolás, egy terelés is semmissé tesz.
Ahogy semmissé tesz - saját magunkhoz képest - egy határon túl a nagyobb tempó is, hiszen a szervezetet és az agyat nem lehet becsapni.
A nagyobb tempó több munkát és így több energiát igényel az agytól, az fokozottabb anyagcserét - mondom saját magunkhoz képest.
Tehát többször is kell megállni. Az mindennapos volt, hogy egy prémium szedán, SUV elhúzott mellettem 150-160-al a múlt évtizedben is mondjuk Mezőkövesdnél (Renault Trafic 115 km/óra), majd megáll a Rekettyés Mol kútnál (kávé, pisi). utána megint elhúz, amikor én megálltam az OMV Karácsondnál (pisi), majd megint én megyek el mellette, mert megáll Hatvannál, aztán utolér mondjuk Mogyoródnál, hogy aztán mégis ott álljon előttem öt autóval Budapesten a Szerencs utcánál...
Nyilván én sem szüttyögnék 115-el egy nagy teljesítményű utazó autóval, de a 160-180-at már kontraproduktívnak tartom.
S nem a fáradtság miatt, hanem a baleseti hatásmechanizmusok miatt.
Nyugodjon jó párszor szállítottam Dr. Antalfy Bálint patológust:
Sokat beszélgettünk, s sokat és érdekfeszítően magyarázott, anekdotázott pl. a baleseti mechanizmusokról (no meg a korszerű sportdoppingról is - rendre ültek a tippjei a magyar sportolók nemzetközi szereplési esélyeiről...).
Egy fiatal, edzett, mást is, célzatosan is sportoló autóversenyző megfelelő biztonsági felszereltséggel minimális sérülés veszélye nélkül élhet túl egy versenybalesetet 200-nál is. Látunk is rá rendszeres példákat még motorversenyekről is.
De még egy Michael Schumacher sem fog soha felépülni a síbalesetben szerzett homloklebeny sérüléséből :-(
Egy korosabb, nem sportoló (izom, kötőszövetek) netán csak minimálisan túlsúlyos (zsírszövetek...) átlagember egy jobb, de nem versenyautóban is túl nagy eséllyel meg fog halni 120-nál is - mert - bocsánat, de ez van - elválnak, leszakadnak egymástól a belső szervek.
Óva intett attól, hogy egy mikrobusszal (üléspozíció, nyaki sérülések) üzemszerűen 120-nál gyorsabban menjek.
Aztán elvitte két hónap alatt egy gyors lefolyású daganatos betegség - önmagát diagnosztizálta, majd búcsúzott el - tőlem is.
Szóval mindenki meghozza a maga vélten bevállalható kompromisszumát:
Nekem ez az autópályán az Albeával 118, az I30-al 130 km/h.
Elnézést, hogy ez a hozzászólás túl személyes, komor és talán felkavaró volt.
Én ebben a közegben dolgozok.
Legyen meg az a szerencsénk, hogy a baj mindig mással történik meg.
de itt elmagyarázzák szépen, a kávé jel (Tarts szünetet!) üzenettel, ha túl hosszú ideig nem áll meg az ember. Én arra lennék kíváncsi, ez vajon lineárisan csökken a vezetett idővel, vagy elindulhat hamarabb lefelé, ha mondjuk a sávtartónak túl gyakran kell beavatkoznia, vagy a kéz kormányról levételére figyelmeztetést kellett bedobnia túl gyakran.
Ezt nem tudtam, de logikusnak tűnik; aki ennyivel akar menni, az akkor tegye is oda magát és vezessen."
Ezért merészeltem megosztani a topikkal, mert Magyarországon legálisan ezt nem lehet kikísérletezni :)
És jogos, részben egyébként azért is toltam neki kicsit jobban, mert ahogy látszik, éjszaka volt, és bár az álmosság semmilyen jelét nem tapasztaltam magamon, a nagyobb tempónál jobban oda kell figyelni, meg azért ott az a kis adrenalin, ami éberebben tart.
A sofőrfáradtság-riasztót nem sikerült triggerelnem :),nem tudom, hogy működik egyáltalán, mit figyel, illetve hogyan kéne figyelmeztessen, ha túl fáradtnak/figyelmetlennek ítél? Én nem láttam még (igaz, nem is nézegetem gyakran), hogy a max. alatt 2 csíkkal lejjebb lenne, volt már valaki, akinek ez beriasztott? És mit figyel, a kormány/pedálmozgást? Sofőrt figyelő kamera (tudtommal legalábbis...) nincs az autóban.
Végül is, hol nézze meg az ember, mi a "vége", ha nem az autobahnon, legálisan? :)
Általában azért én sem taposom, a havonta-másfél havonta Magyarba hazaútjaim során a tempomatot beakasztom 130-ra, és ahogy te is írod, ha előzésnél látom, hogy hátul jönnek a Schumacherek, 140-150-ig, ha nagyon jönnek, 160-ra pár másodpercig felgyorsítva befejezem a manővert és visszaállok az óra szerinti 130-ra. Semmi értelmét nem látom folyamatos 150-160-al menni, mert az "igazi" száguldozókhoz ez úgysem elég, egyébként is folyamatosan úgyis vissza kell lassítani a kamionos előzések meg a kamionsort konstans 110-el előzők miatt, és csak perceket nyernék vele.
A hazaúton a Berlinből induláskor a navigáció asszem 4:40-et jósolt a Prágába érkezésre (szerintem 130 km/h-val számol a no limit szakaszokra), mindjárt induláskor rossz felé kanyarodtam ki a mélygarázsból és az optimálishoz képest más úton jöttem ki a városból (evvel 10-15 percet biztosan buktam egyből), + a pisi-tankolás szünettel és a nagyobb tempóval együtt is csak 4:44-re sikerült hazaérnem. A 120, 100é s 80-as limiteket szigorúan betartottam Németben, a cseh részen meg a 130-at.
A végsebesség is tisztességes, ami biztos; a dugattyúk ezúttal végigjárták az útjukat ;-)
Én ha el is jutnék német autópályára, nem lenne szívem kihajtani a maximális sebességig az enyémet.
Az 1.4-es Albea gyári végsebessége 164 km/h, de mivel ötödikben (óra szerinti) 118-nál forog a motor nyomatékmaximumom; 3000-en, ezért a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszámon - 6000 - már 236-al kéne mennie.
Youtube-os videón 200 km/hval is hajtották már - azzal a futóművel...
Én eddig a leggyorsabban azzal 180-al mentem, de 40 kilométeres hátszélben, így egy nyugis 4600-al forgott a motor -zokszó nélkül.
Hátszél nélkül, huzamosabban, 160 volt a leggyorsabb, de akkor bezajosodott a motor és visszalassulva sem csendesedett eléggé vissza - pont ahogy jóbarátom dízel automata I40-ese is szokott viselkedni 180-al hajtva, ill. utána.
Az Albeánál meg is ijedtem, hogy ezután már mindig zajosabb lesz, (mint a KGST minőségű Nagypolák a 180 km/h után, amikor is a szegény, 5400-on maximalizáló OHV több mint 6250-et forgott és utána már mindig zajosabb volt a vezérlése), de a következő hidegindításra szerencsére visszahűltek a hőtágulások...
Az ezres motor CVVD vezérléséről készült külföldi bemutató youtube videó (többször linkeltem) egyik hozzászólója írta le, hogy a megoldás zseniális, csak üzemszerűen nem lehet kihasználni azt a képességét - ti. a teljes fordulatszámtartományban szelepnyitási idő érdemi variálhatóságát
140-nél van egy ""kolotáló"" hang és érezhető lüktetés, tehát az én szememben már felejtős huzamosabban.
Pillanatokra - forgalmi viszonyok között a belső sávban 160 - dinamikusan meglehet minden további nélkül hajtani, hiszen készségesen dolgozik ott is, de az én kockázatvállaló hozzáállásommal úgy vélem, hogy jobb nem kísérteni a sorsot...
180-nál kikapcsoló sávtartó és tempomat:
Ezt nem tudtam, de logikusnak tűnik; aki ennyivel akar menni, az akkor tegye is oda magát és vezessen.
Azért nagyrészt 180-ra beakasztott tempomattal jöttem a no limit szakaszokon, 200 fölött a pillanatnyi fogyasztásjelző "bitkolbász" inkább a 20l/100km bejegyzést nyaldossa...
Valószínüleg azért van a tempomat 180-ra maximalizálva, mert a sávtartó asszisztens is kikapcsol 180 felett.
Voltam ismét Berlinben, az odaúton bőven időben voltam, így szépen, spórolós módban 100-110-es tempóval csordogálva a fedcomp szerint 5.2-es fogyasztással értem oda, hazafele meg kicsit odaléptem neki, ott az utolsó no limit szakaszon 9.6-os fogyasztást mutatott a legutóbbi (már németben) tankolás óta. Így végül a 684 km-re a rátankolás alapján 7.5-es lett az átlagfogyasztás. A gyári végsebességet továbbra is tudja :)
Volt ilyen sejtésem, hogy Sajószentpéteren keresztül, pont az elintézési lehetőségek miatt.
Felváltás jelző: Amelyik kézi váltósban van, azoknál rendre úgy váltok, hogy hangyányival a felvillanás után - gyenge autókat hajtottam régen és utálom morgatni a motorokat. Hiába na; a szocializáció.
Én már Múcsonyba menet is átszoktam az elkerülő útra, hiába hosszabb vagy másfél kilométerrel az adott címre.
Több okból:
1, Szélesebb, még kiváló állapotú út, szélesebb padka, nem kell az újabban irreálisan meghosszabbított "lakot területű"Dusnokpusztán cammogni (kereseti lehetőség a traffipaxnak):