Nem, nyáron én is sok ideig kerestem mert a fák jól eltakarták és a vasúti sínen csak nem sétálhatok. Végül egy ismerős mondta el merre van ez az öreg volt Corás 260-as.
Enyhén szólva nincs jó állapotban, mára már egy rakat ócskavasra hasonlít és napról napra fogy...
1968-1974 ig faterom járt vele,Pestről hozta az Ifjúgárda utcából.Szürke színű volt.Hosszú-váltós hosszú-hidas,120-at is ment a Budaörsi benzinkútnál egyenesben.Hegynek felfelé vége volt..
Csak az volt a baj a 280-nál (és a 283, 435-nél is), hogy ha nem csigalassú tempóba mentél akkor a legenyhébb kanyarnál is kifarolt az ufó, míg egy csuklós Agorát kényelmesen eltudtál vezetni.
Szerintem nem mert ez egy szervíz műhely előtti terület, az első kocsit életemben nem láttam még itt gondolom ez lakatolás miatt jött, a két másik honvédségi pedig nagyon régóta nem mozdult a helyéről. Az Auchanos meg itt parkol amikor nem kell.
Ritkán jöttek velem szembe a kollégák a 85-ösön,és a csodájukra jártam,jó is lehet egy ilyenre vigyázni. Ezt csak azt tudja átérezni,aki járt már a mai kor vívmányaival.
Csak a dolog érdekessége még mindig az számomra,hogy mint látom szépen körbevolt zárva,és az,hogy feltűnés nélkül hogy a fenébe vihették ki onnan? Bár a mai világban minden lehetséges sajnos...
Kedves Pilács!Ne haragudj de sajnos nem tudom!21 éves vagyok nemrég cseppentem bele az Ikarus buszok világába imádom őket!:) Most kezdtem majd el komolyabban tanulmányozni őket!:) Azért linkeltem be a 06-48at mert számtalanszor utaztam vele naponta többször is és az a kedvencem szóló 260asok közül!280as csuklósból pedig a 17-62(ami sajnos mára por és hamu:'-(((...) valamint a 04-65 :)))))
Ha valaki tudna 1-2 okossághot mondani vagy segítene be avatni az Ikarus buszok világába mélyebben nagyon szívesen meghallgatom!Üdv mindenki:):)
Nyilván mindenki azt csinál a saját buszával, ami akar, de én személy szerint sajnáltam volna egy első generációst (amiből a beírásoddal ellentétben nincs több száz az országban, csak ez az egy) ilyen módon átalakítani.
De mivel már kabrió állapotban lett felllelve, ezért az egész tárgytalan.
Szerintem legyen már jóga eldönteni, hogy milyen járművet szeretne, ha már megment egyet. Ne legyen mindig görcsös OT" állapot, marad épp elég 200-as ez látható.
Ha az szétbaszásnak számít, hogy megmenekült a lángvágótól a már amúgy is kabrió és régi mivoltára egyáltalán nem hajazó jármű, akkor lelked rajta, ítélkezz! :)
Ez most komoly? Szétbaszni egy elsőszériás 73-as 260.00-ást, amiből nem is nagyon maradt fent több példány, és csinálni belőle egy sosemvolt busz replikáját? Erre a célre miért nem megfelelő egy sima BKV-s, 260.45-ös? Nemrég selejteztek ilyenből egy tucatot.
Gondolom nem igazi lesz, csak egy modell, mert egy ilyen járműnek a tető és az oszlopok nélkül nincs tartása. Ha megépülne. akkor az engedélyezése, és az átalakítása, nembeszélve a környezetbarát motorról, az jó pár évbe és pénzbe kerülne.
Szétszedtük az összes ablakot,kiegyengettük díszcsikokat és nekiálltunk kifényesíteni.Nem kevés idő a 3 sor díszcsik+alukeretes ablakok kipolírozása,de a végeredményér bármit :)
Sziasztok! Expresszen hirdetnek egy volt Alba Volános hirdetés szerint 1998-as C63-t. Tudja valaki, hogy a fiatal kora ellenére miért lett leselejtezve ez a busz?
Bocsi. :) Csak egyszerűen már unom,hogy itt okoskodik,holott ő se csinál jobb fotókat,meg olyan infókat oszt meg,amit kb már mindenki tud,és még sorolhatnám.. De számomra a téma lezárva.
HHW-789 nem 350, hanem 365 (az egyik képnél jól írtad, de a másiknál 350-et írtál)
Az LFG-ről már többször felvetettem (talán már itt a topicban is) hogy lehet-e ő a 386.K3, de valószínű, hogy nem az. (Mindenesetre kíváncsi lennék rá, hogy akkor mégis miért terjedt el ez a mítosz...)
A régebbi NDK-sokon pedig a 260-as esetén a baloldali, utolsó előtti ablak, a 280-asoknál pedig a gépes rész utolsó ablaka, illetve az utánfutó utolsó előtti ablaka volt elhúzható, valahogy így:
280.02 és 280.03 esetében a nyitható ablak az utánfutó utolsó ablaka és a 02-esnél a második ajtóval szembeni, a 03-asnál az ugyanott elhelyezkedő ablak volt. Összesen 2 db.
Az orosz A5 mellső futómű a már kivesézett kerékrögzítést használja, de ettől valóban nem Trilex-tengely.
A "Trilex tengely" alatt most azt érted ami nem simán csak a liszenszre épül, hanem eredeti SAF az egész? A "SZU tengely" elnevezés konkrétan a LiAZ EV-3..../A3, A4, A5 mellső hidakat takarja, nem? Az A5-ös nem az A4-es utánfutó változata?
....."kerekrogzitesi rendszerei nem egyenloek magaval a trilexpanttal, azaz a harom reszbol osszeillesztett felnivel"
akkor még egyszer:
Ez egy kerékrögzítési rendszer, melynek elemei: Trilex kerékagy, Trilex kerékcsavar, Trilex kerrékköröm, és Trilex kerékpánt, ikerkeréknél még a Trilex távtartó is.
Azaz mindegyik ugyanannak a rendszernek a része, nem csak magában a kerékpánt az.
Az orosz A5 mellső futómű a már kivesézett kerékrögzítést használja, de ettől valóban nem Trilex-tengely.
Ugyanúgy, mint ahogy nem az az MVG 005 sem, sem az MVG023, sem az MVG123, mégis, mindegyik ezt a kerékrögzítési rendszert használta.
De nekem volt olyan, a fenti képen látható elemmel szerelt eredeti Rába kerékagyam is, ami pedig a Rába 831-es tehergépkocsikba épült be. Valahol még a képe is megvan.
"Az Ikarusokon alkalmazott kerékagyak és a Kamaz kerékagyak (továbbá: SAF, BPW, Volvo, Mack, Internatiolnal, Navistar, hogy csak az ismertebbeket említsem) ugyanabból a tőből fakadnak, attól, hogy egyik hatágú, a másik öt, még ugyanaz a rendszer."
Lehet én értem félre, de a SZU tengely is trilex, és az Ikarus is. A lényege a dolognak, hogy x db körömmel van rögzítve a kerületén három részre osztott felni a kerékagyhoz.
Rendben, koszi.
Azon felreertesre probalok reagalni, hogy az iment sorolt gyartok kerekrogzitesi rendszerei nem egyenloek magaval a trilexpanttal, azaz a harom reszbol osszeillesztett felnivel. Lehet, h helytelenul, de szinte mindenki ugy van a dologgal, h a trilex szo alatt nem a rendszert erti, hanem magat a felnit (magam is igy vagyok vele, mivel kormokkel 10 lyukas felnit nyilvan nem lehet rogziteni erre a rendszerre), sot sokan a SZU-tengelyt azonositjak magaval a trilex fogalmaval.
"amit rengetegen osszekevernek a trilexszel, azaz ha "csillag" formaju agyat latnak, azt hivjak trilexes kocsinak"
Először is, a Trilex egy márkanév, eredetileg a Georg Fischer svájci cég licence, most a német SAF Holland tulajdona.
Másodszor, ez egy kerékrögzítési rendszer. A küllős kerékagy, a három részes kerékpánt (felni), a kerékköröm és a kalapácsfejű kerékcsavar mindegyik, ilyen rendszerű kerékrögzítésben megtalálható, azonos elem.
Az Ikarusokon alkalmazott kerékagyak és a Kamaz kerékagyak (továbbá: SAF, BPW, Volvo, Mack, Internatiolnal, Navistar, hogy csak az ismertebbeket említsem) ugyanabból a tőből fakadnak, attól, hogy egyik hatágú, a másik öt, még ugyanaz a rendszer.
A tt. arra celoz, hogy a 211-esen nem az IFA altal gyartott elso hid es felni van, hanem SZU-tengelyt tettek a busz ala (amit rengetegen osszekevernek a trilexszel, azaz ha "csillag" formaju agyat latnak, azt hivjak trilexes kocsinak), ez esetben azonban meg csak a hidtest sem stimmel, mivel a kepen ötágú az agy, az A4-es hid (SZU-tengely) pedig hat bizbaszbol all.
Ettol fuggetlenul valoban elegge kurrens megoldast latunk a kepen. Jol tetted, h felraktad ide!
A másik... Olvasgatom, hogy 260.1085248 meg 260.1085247 közt ez és ez a különbség, hát leesik az állam, ennyire tudni ezeket, ennyire aprólékosan... Gratulálok! Hány év alatt sikerült ennyire kisujjból nyomni a dolgot?
Szeretném én is ennyire "átvenni" a dolgot.... :) Szóval én így szépen, csendesen olvasgatok majd, hátha előbb utóbb ragad rám valami.. :)
És pontos képet kap az ember arról is, milyen színű burkolóanyagokat, ülés varratokat,
és üléselrendezéseket alkalmazzon egy ilyen korai szériás 260 as felújításához.
Aki belevág, és van hozzá pénze, tehetsége, annak sok sikert, és egészséget !
De akármilyen magánszemély felújít régi Magyar műszaki emlékeket, az előtt le a kalappal, mert az állami szektor ( ipartörténeti, kúltúrális stb. pénznyelő) nem foglalkozik ezekkel a járművekkel. Persze vannak kivételek. Pl.: a nehéz sorsú BKV.
Tudom, persze, részben jogos is amit írsz. Másrészről viszont a 260.00 és 01 között csupán egy sebességváltó-típus a különbség, semmi más, minden másban maximálisan megegyeznek. A sebességváltó, meg mint könnyen cserélhető fődarab, nem hiszem, hogy ilyen éles határvonalat kell, hogy képezzen, mint amit sugallsz. (Gondolom nem kell írni, hogy itthon hány volán-vállalatnál cserélgették át a mechanikust automatára, hogy ezzel most kivitelszámot változtattak, vagy sem, és hogy ez lényeges-e vagy sem, azon lehet vitatkozni, szerintem nem az). Abban, meg, hogy mit mentsünk meg, nem kell nézni az országhatárt: az Ikarus gyár termékeiről van szó, és az egykori fényességes magyar buszgyártás produktumairól. A megmentéssel meg az egykori széles palettából tudunk mind többet megmutatni a nagyközönségnek, így az ilyen törekvések támogatandók mindenképp, nem elvetendőek. Egy korhűen helyreállított 1974-es 260.00-ás bemutatásához például az általam belinkelt példány maximálisan alkalmas volna (igen, kis csalás: a machanikus váltó ki lenne cserélve Praga 2M70-re, ez talán még belefér az OT vizsgába). Tudom azt is, hogy eszetlen sok pénz lenne hazahozni, meg azt is, hogy 3 éve készültek róla képek utoljára. Viszont kérdem én, tudsz mondjuk itthon hasonló, korai 70-es évek arculatában megmaradt 260.00-ásról, ami szóba jöhet? (mert szerintem ebből a korból egy példány helyreállítása és megőrzése indokolt, busztörténetileg lényeges) És itt nem a hajdúszoboszlón 27 éve korhadó GC-66-2akárhányra meg társaira gondolok.
Saját véleményem. Nekem ezek is magyar buszok, mindegy ki használta. Van jó pár olyan darab, ami soha nem volt itthon, de ha szereznél belőlük, mindenki a csodájára járna. 216,222 igaz ez albás is volt ha igaz, de ritka,261,548,247 csak így találomra. Lehetne sorolni a csodákat.
Ezek 3 évvel ezelőtti képek. Lehet, hogy már nincs is meg. De nem értem: ezt miért magyar buszbarátoknak kellene megmenteniük? Ez nem magyar kivitel, ráadásul nálunk nem is voltak ilyenek (legfeljebb exportból visszamaradt példányok a '70-es években, de az se sok). Az itthonmaradt, szovjet kivitelű Ikarusok közül akkor már sokkal inkább a 256.54 a releváns, és olyanból ott a Béke Tóni busza. (Ami lehet, hogy 256.50 - most nem tudom fejből -, de szinte ugyanaz.)
Nos, ha megmentésre érdemes 200-asokról van szó, akkor ezt hadd ajánljam szíves figyelmedbe: http://fotobus.msk.ru/vehicle/87338/#n94846 Feltéve, ha még egyben van... Nincs közel, az biztos, de ha megnézed egy gyönyörűen eredeti állapotban megmaradt 260.01-es 1974-ből. Képről egyáltalán nem tűnik menthetetlennek, más kérdés, hogy a kép sem tegnap készült...
Értem amit mondasz, de ezt mondták régen a 180, 556, 260.01, 280.01 is, és most mennyi van?
Személy szerint, én egy 260.01 tudnék elképzelni. Vagy hasonló fehérkapaszkodós budiajtó fülkés járgányt. De a ráncajtóból, trilexből nem engedek. :-) Keresgélek is. Nem vagyok benne a számozásban. 266-os szintén favorit, még elérhető lehet, de mivel az idő telik, azok is eltünnek. Ha már a lomozásról van szó, Balatonfőkajáron egy udvarban áll egy régi Volános 280-as.
Jók az emlékeid, egyébként Kecskeméten pl. az ACH-445-ben (BU-21-02) is megmaradtak ezek a hirdetők. Mondjuk a buszt 2006-ban (?) selejtezték ott, egész addig az eredeti BKV-s tartalommal futott, még a vezetőfülke hátán is ott volt az azonosító fölfestve (csak kívülről volt Kunság Volános flottaszínű).
Köszi! Azt hittem már csak én hiszek benne, hogy volt. Gondolkodtam rajta, hogy nem villamoson láttam? Ott is volt de nem ilyen. Olyan volt amit leírtál, teljesen. Azt hittem gyári volt..., de meglévő fotón sehol sem láttam.
Én emlészek ilyen hírdetőfelületre. A 260, és néhány 280 as BKV busz belsejében volt.
A mennyezet, és az ablakok talákozásához szerelték föl.
Alumínium lemezből hajtogatták. Elég szűkös ott a hely, ezért már-már szinte lefelé nézett a felülete. Szerintem ipari tanulókkal csináltathatták a főműhelyben ezeket.
A nyolcvanas évek közepén volt " divat".
Nem volt annyira tele plakáttal, mint a 180-as, 556-os, vagy a régebbi típusokon.
Sőt volt olyan is, hogy tök üresen maradt, és így ment el selejtezésig a busz.
Talán ebben az időszakban volt. 280.00? 01? Ne szóljatok meg, ha nem tudom a pontos számát. Kisablakos, egyenes műszerfal régi kormány stb. Ajtónyitók vízszintesen, indításjelző a kormányoszlopon.... Mindegy, csak elgondolkoztam.
Ebben az időben szerintem még ki sem találták a BKV+-t. Valahol a 70-es ,80-as években lehetett. Még a trilex tárcsa, ráncajtó idején. A bolygóajtósokon talán nem is volt.
Éredklődnék, hogy a BKV-s 260, 280-as tipusokon régen az ablak fölött volt valami hírdetési felület. Lemez volt döntve, és arra ragasztottak kb A4-5 méret körüli kis plakátokat. Ilyenek ma már nincsenek a 200-as családban, azt hiszem. Meddig gyártották, ill. melyik tipuson volt ilyen?
Ilyesmi volt mint ezen a 435-ön csak régebbi kialamítás, és lapossabban volt elhelyezve:
Egyetértek. Nem is erőlködtek az OT-sítással, meg nem is fognak, egyébiránt forgalmi szerint 8 napja volt a busz 30 éves. De jelentős átalakítások kellenének az OT minősítéshez.
Üdv! Ez az S.E.S. makett ráadásul nem is 280-as. Ők csak 260-ast gyártanak, kettő olyanból lett összebarkácsolva. A legárulkodóbb a négyes ajtó előtti többlet, meg még sok minden más. Lényegében ezek nem is komoly makettek, hanem H0-ás terepasztal/dioráma kellékek. Van még 31-es, 66-os ami kimondottan jóra sikeredett és a bumfordi 55-ös.
Mondjuk ezeket még utólag is lehet orvosolni. A kipufogódobot később is ki lehet hátul vezetni. A tankba viszont nem vagyok biztos, hogy 81 után mindig hátul volt.
Ajtódeklit cserélni se bonyolult, ha van vajszínű.
Csöcsösgomb kapható új is, tehát cserélhető.
Egyébként, régi dolgokat, ha újra kell gyártatni, nem olcsó dolog.
Eredetit szerezni meg nem egyszerű. Fogyóban van minden vagy drága.
Az idő és a pénz nagyon erős korlátok! Ez a saját tapasztalatom.
Pl. lemezből sajtolt régi típusú padlódekli szinte sehol sincs.
A vázon is tudok olyan bordát, amit rajzon soha nem láttam, de több buszon is láttam a valóságban.
A régi kocsikon a tetőszellőzőkön a fogantyú milyen színű volt?
Belebotlottam egy Ikarushoz épített kuplung robot néhány alkatrészébe, és egy rövid leírásba róla. Ilyet látott valaki működésben? Vagy megrekedt prototípus szinten?
Valóban , MAN CR 160 néven került nyugati érékesítésre a típus, de Jugoszláviába újat nem adtak el, használtan került oda ez , s lett átfaragva az eleje.
Ez nem NDK-s, hanem az alapmodell ennyire nincs kidolgozva. Ha megnézed, bal oldalon az utolsó előtti ablak van kialakítva oly módon, ami az 1975-ig volt jellemző. Ehhez jön mellső kerék, aminek végképp semmi köze ehhez a szériához, és az első ajtóra sem volt energia az alsó üvegeket kialakítani. De nincs kidolgozva sok egyéb részlet, pl. ajtógumik színe, ami az eredeti modellen nem olyan zavaró, de ezzel az átfestéssel kimondottan gagyi.
Ez egy ilyen makett, arra jó, mindig a döglött ló: ha megkérdezik, hogy nincs-e otthon, ne kelljen azt mondani, hogy nincs.
Aki csak felszínesen érdeklődék a téma iránt, annak megfelel. És kereslete is lehet bőven, mert RedApple topiktárs nem adja fel, nyomja keményen az átfestéseket, ergo ezek szerint piaca is van.
Bár egyszer más ügyben keresgéltem és rájöttem, hogy az iratok selejtezésének akkori rendje szerint, amennyiben a irat selejtező bizottság nem minősítette fontosnak, öt év után megsemmisíthető kategóriába sorolták az iratok többségét.
Ez volt a Budapest - Lourdes - Budapest menetrendszerinti járat busza.........:-)))
Persze nem Budapestről indult hanem leginkább Nógrád megyéből de valóban több tucatszor megtette ez az Ikarus-280-as az említett távot oda vissza, pedig csak oda 2100 km.
(zarándok járat. A hátsó tratusban hálóhelyekkel. a naógrád megyei öregasszonyok közül hej de sokan ülték/feküdték végig az utat ebben a buszban a '90-es években)
Nem érted a célzást. Az esztergomi, drapp-fehér helyijárati fényezés teljesen független volt a '70-es évek jellemző volán-arculatától, ugyanis az egy későbbi találmány. A képen látható 280-as akkor kapta meg, amikor hazahozták az NDK-ból, tehát már bőven a '90-es évek közepén. (Aztán jó 10 éve ez a fajta arculat meg is szűnt ott.)
A 260-ast pedig aligha lehetne NDK-s nevezni, ugyanis az a 260.06, a magyar verzió. Örülök persze, hogy helyre lett állítva, de attól még meg lehet jegyezni, hogy nem korhű, és az egész busz úgy mókusvakítás, ahogy van. Ez nem ócsárlás, ez egy megjegyzés.
Engem nem zavar! A színről lett kijelentve, hogy 1982 után nem volt drapp-fehér, csak sárga. A nem korhű buszról, meg csak annyit, hogy lehetne több ilyen. Örülni kell ennek is. (Ennyi erővel, az a 260-ast "ex-NDK- nak is lehetne nevezni.) Megközelítés kérdése...
Elég sok minden.Motor+váltó stimmel, viszont a kipufogó rossz helyen van kivezetve.A tank az első kerék mögött van, nem bal hátul.Nem csöcsös gombok vannak benne, az ajtódeknik se az eredetiek, pedig tesójából, az Ödönkéből (BPF-025) ki tudták volna szedni.Ezek a nagyobb dolgok, amik hirtelen eszembe jutottak, még rengeteg apróság van. Ez inkább egy sima felújításhoz hasonlít, mint restauráláshoz...
Ez nem a 259.00K3, mert az egy 10 méteres "terepes" kocsi volt, rövid hátsó túlnyúlással és nagy terepszöggel, kicsi ablakokkal, 2 tengely között elhelyezett 2. ajtóval. Teljesen más volt a 259 fenékváza, mint a 256-osoké.
A képen a szögletes homlok- és hátfalú 256-os látható. A tévedés abból fakad, hogy egykoron a Járművek, Mezőgazdasági gépek folyóiratban is megjelent, 259-esekről szóló cikkben rossz kép (nevezetesen a szögletes 256-os fotója) kerül be 259.00K3 képaláírással.
Elöl is SZU-tengely van, az csak disztarcsa. Amugy a 3M HUF nem tekintheto eppen olcsonak sem, fokepp h a vazat alltaban eleg jol megette az ido. A D10-es motor (allapottol fuggoen) ertek, amugy ezt jo, ha 1 M HUF-ert el lehet adni. De lehet, h sokat mondtam...
OFF: Bár én fiatalnak számítok, de mióta az eszemet tudom és járok a kínai piacra vásárolni (mindkét oldalra) ez sajnos így néz ki. Én sosem láttam a Ganz Mávagot fénykorában.
A Sallai autóbusz javító közelében laktam, és bementem látván a régi buszokat, hogy vegyenek fel oda dolgozni, és megjavítom a régi buszokat. Mondták, hogy van rá ember! Még a Csarnokot is eladták. Most a kínaiak használják raktárnak, mert a sárkánycenter terjeszkedik.
Nem, hogy nem költenek a régi üzem megmentésére, még a meglévő létesítményekre sem vigyáznak. A buszokról ne is beszéljünk. Szégyen, hogy az Ikarus buszokból nem örzött meg a gyár, de a Magyar állam sem segített ebben. Meg lehet nézni a VW múzeumot, a Mercedes múzeumot, és szinte leesik a látványtól az ember ála.
Itt meg a lelkes buszfanatikusnak kell megmentenie a saját pénzén a járművet. Segitenie kéne az államnak, mind a helyreállításban, mind a fenttartásban.
A rombololásban parter azt el kell ismerni. Menjen be valaki a Ganz Mávag területére. Azt fogja hinni, hogy Kínában van. Az is egy nagy raktár mára. A Váci útról eltüntek a gyárak, és a metrót azért építették, hogy a munkások el tudjanak jutni a munkahelyükre. Senkinek nem tűnik fel, hogy nincs traktorgyár? Magánkézben van több példány DUTRA traktorból, de éveken át Gödöllőn egy prototípus ott hever. A közlekedési múzeum miért nem veszi meg? Vas árban árulták pár éve. A nemtörődömség jellemző az egész országra.
Nem! De na keverd a fogalmakat! Az egy akkora tömegtermék, már mint a 200-as széria, és jelenleg is üzemben van ez a típus, hogy nincs akkora nosztalgia értéke! És ne feled! Ez egy Aba" örökség, ő utálta a régi járműveket, csak 611-es villamost éltette hogy Demszkyt és csapatát propagálja!
Nem mondasz újat! Ha nem is ilyen részletesen, de olvastam erről 1984-ben az "Esti Hírlapban,,! Tudom milyen gyalázatosan bántak a régi rendszer eftieji a régi járművekkel, és jól emlékszem mennyit görcsöltem, hogy ebből, meg ebből sem maradt semmi. A 90-es évek elején még gyakorlatilag egy darab régi jármű sem volt, kivétel az összepofozott IK180, majd az említett IK556! De álmodni sem lehetett IK55 vagy 66-ról, nem is beszélve a legendás IK620/630 típusra. Ma már tudjuk, sok áldozatot nem kímélve, egyéni és magán kezdeményezések eredménye évről évre látványos. De a témához visszakanyarodva, akkor kérdem miért előnyös jelenleg hogy KM tulajdon van, mint ha BKV lenne? Ne feledjük lassan 2013 lesz, és nosztalgia szempontból kicsit más szelek fújnak,mint régi nagyra becsült elvtársak idejében!
Pontosítok! Nem egészen így volt! Ezt értettem arra, hogy egy laikus számára az jön le, hogy mint munkásbódéból lett IK556 jelenlegi állapotban! Azt a köztes részt mikor bizonyos hangok segítettek abban, hogy a közlekedési Múzeum lecsapjon rá mint védett jármű, mint egyetlen megmaradt ilyen busz, és a Tatai útra szállíttassa!
Nem értem a gondolatodat? A 200 széria az tömegjármű, és rengetek példány megfog maradni ez előre vetíthető! Az IK556, IK180-as sem egy-két darab készült, sajnos ez a típus nem kapta meg a figyelmet, mint a többi sem. Még régi járgányokból itt-ott elő-elő kerülnek példányok,és egyre gyarapszik a rendbe hozott buszok száma, itt csak ez a kettő, vagy is a Pécsi emeletessel 3 darab létezik. Ebből kell élni! Az 1 darab IK556 a Közlekedési Múzeum tulajdona jelenleg is, tehát ha valakik elkezdenekmozgolódni kicsit neccesebb lesz mint az IK180-as esetében mert az BKV tulajdon! De nem reménytelen, mert a ZIU 5 is Közlekedési Múzeum tulajdon, aztán néha megmutatja magát!
Lehet, de ha ez egy tömegjármű lenne, akkor ugyanaz a szemlélet határozná meg az életét, mint, abban az időben amikor "vágóhídra" kerültek a 70-es évek végén.
Te most arra gondolsz, hogy a BKV nem törődött a régi járművek megőrzésével, és alig maradt valami! Ez a kicsit már változott, sajnos sok minden már nincs, és most nem akarok a Sallai" történtekre térni. Azóta volt egy vezető váltás, és akik mozgolódnak ott vannak eredmények! Ma már senki nem vágná szét az IK556 szoló buszt, ha erre célzól?
De egyébkélnt műszakilag mennyire van egyben a busz? Jó, tudom, kicsit "viseltes" (lásd az elején a nem kicsi sérülést), de úgy értem, motor meg váltó van benne? Csak úgy kíváncsiságból.
A megmaradt 556-os 1980-ban a Moszkva Téren volt mint szerszámos. Minden ülése ki volt szedve. Akkor csinálta a BKV az 59-es villamos hurokvágányának a cseréjét. Felvonulási épületként használták. Sajnos akik az üléseket belerakták, hogy megtekinthető legyen az nem tudta, hogy voltak az ülések benne. A 260-as busz üléseit rakta bele abban az elrendezésben. Na ezt mutogatják a múzeumban. Sokan akik nem láttak ilyet azok meg elhiszik.
Sosem felejtem el, hogy az AFIT 1-ben Miskolcról hozott 260-as buszokat újítottunk fel. Pont olyanok voltak mint a BKV buszai.
A baj az volt, hogy fenyőpadló aljuk volt, mint a platós teherautóknak. Hamar szétrohadt és az utas lába beesett a lyukon. 9-en voltunk rá, és egy nap alatt ki kellett cserélni rétegelt lemezre ami 2 centi vastag volt. Új gumiszőnyeget rá, és vissza az üléseket kapaszkodókat. Tényleg nem tartottak sokáig ezek a buszok. A középső ajtónál eltörött a váz rendszeresen, és hátul beázott a mozgó karosszéria miatt a busz. Típús hiba, de a hátulján megerősítették, és az üveg sem törött el oly sokszor.
Úgy van, és a villamosipari kutatóintézetben szerelték bele az elektronikát. Ez az Ázsia center közelében volt. Láttam ott a trolikat. persze nem fotóztam le, mert nem tulajdonítottam ennek nagy jelentőséget. Viszont a kopott áramszedőket lehetett látni az új járműveken. Egyből feltünt, és volt aminek a végén kék szigetelőszallag volt.
Úgy van ahogy írtam. Két nappal azelőtt még utaztam rajta. Alig várták, hogy kényelmes és tiszta járművekben vezethessenek a sofőrök. Senki nem akart régivel menni, hisz volt új jármű. A trolik is így végezték, de az áramszedőket leszedték, és megkapták az új 280-as trolik. Az első 35 jármű busz alvázzal jött és át kellett alakítani. Az IK 60 csuklósokról beszélek. A fele építőipari vállaltokhoz került melegedő, öltözőnek.
Azt akarod mondani, hogy alig futott km-es szinte új működő buszokat a 260-as ok miatt saját lábon direktbe roncsra vágták? -.-" Na ez a BKV problémája, túl hamar megvált tőlük, így a 260/280-as széria kezdetektől öregszik, nem hogy lerakatba rakták volna a 200-as szériát míg ki nem kopnak koruknál fogva az 556/180 -as Ikik...
Tejüzem Rákoskereszturon van. Ott volt a 67-es busz végállomása. Mára nem zsákutca, mert meg lett hosszabítva az út. A vasút melette van. Gránít pálya meg Kispesten az Ecseri piac mögött.
A 180-asok még csúnyábban végezték. Sok volt ezekből mig az 556-os ritkaság számba ment. Talán más bontóban bontották szét ezeket. Szigetcsépen is volt bontó.
Emlékszem lábon vitték a bontóba az 556-os buszokat. Pont mentem haza amikor a Gyömrői úton láttam egy buszt a Szemere telep felé haladni. Először azt gondoltam, hogy csak próba, mert a közelben volt a Sallai autóbusz javító főműhely. Majd jött kettő egymás után és nem volt rendszámuk. Tudtam, hogy selejtezve lettek, és megérkeztek az új 260-as Ikarusok. Csak a hangszórókat vették ki a járművekből. Azonnal szét is bontották ezeket, nem raktározták, mint a 630-as buszokat. Talán, hogy mozgásképesek voltak, egyből a csipegetőhöz tudtak állni, és nem kellett odavontatni. A csipegető egy lánctalpas markoló volt ami a körmeivel széttépte a karosszériájukat.
Sikerült beleszabnunk a 31-es aljába a"fenéklemezt". Elkészült az üléseknek az alja és a háttámlája..Kíváncsiságból feltettük egy félkész vázra,hogy mégis mit mutat. :) Íme:
IK 263-as volt,mi csak bombázónak hívtuk a kisérletiben.
Ezzel a busszal vitték azokat a dolgokat amik szükségesek voltak az adott másik pl ik 417-es kocsi zajszint és sok más dolog méréséhez,erre volt külön csoport is a kisérletiben.
Magyarúl mondva ez egy kisérő busz volt amiben minden szükséges dolog benne volt. (Műszerek stb,stb)
D 20: Köszönöm szépen a segítséget. Valóban érthetetlen a 311-es, de a gyár lapjánál autentikusabb forrás talán nem is lehet... Szóval várom, hátha még valakinek jut valami az eszébe.
Találtam még pár érdekességet TSZ-eket bemutató könyvekben:
Csopak Tája MGTSZ Nemesvámos munkásszállító busza
Marcaltő, igazi jó kis dioráma ötlet: Étterem és Vegyesbolt, mellette ott áll a 260-as mozgóABC "Kisalföld Füszért mozgó boltja". Hát igen, mikor nem volt bolt mert pl. helyettesíteni kellett volna, hozzánk is jöttek ilyenek, csak azok piros-fehér színekben pompáztak. Nem ám mint most, hogy még vasárnap is lehet hipermarketezni.
Végül is megtaláltam a gumik adatait egy Autoker-es kiadványban. V1, V3, V5 minta közül lehet választani a 266-os utasítása szerint, még nem döntöttem el melyik lesz, valószínű, amelyiket könnyebben kifaragom kartonból.
Annak idején többször is láttam a rádiós ovis buszt. Jól emlékszem, hogy nem rendes ülések voltak benne, hanem kisebbek és egy sorban több óvodás ült, mint a felnőtt üléseken? Vajon mi lehetett bejegyezve a forgalmijába? (száll fő)
Azok a mozgó ABC-k jellemzően 260 as alapra készültek. Elöl 266 ajtóval, a hátfalukon pedig "Steyr" ajtóval. A 255ös változat ritka volt, a bemutató kocsin kívül nem találkoztam másikkal.
Köszönöm,a tipus szám alapján már körbe néztem a neten.Igen,ilyen volt,a suliban csak sivatagi busznak hivták.Állitolag egyiptomi rendelésre készült,de megmaradt.Belül a plafonon a vészcsengö,és leszállás jelzö is,ilyen arab stilusu ákom bákom irásjelekkel volt kiirva.Kár hogy nem maradt róla fényképem...
Egy kis fejlesztés a buszon: elkészültek a nyers gumik, csakis az eredeti műszaki adatok alapján és persze még lesz mintázat is, aztán festés. Majd ezekbe kell belegyártani a Trilex felniket. Amintázatot illetően sikerült megtalálnom a Taurus gumik műszaki adatait.
Csak most találtam a fórumra.Egy olyan ikarus tipusra lennék kiváncsi,aminek elöl volt a motorja,és a soförnek is volt ajtaja.A szaközép suliban ilyen volt 91ben,de nem tudom a tipusszámát.Magas épitésü volt.Normál ikarus kinézetü(mint pl a 211 csak a hosszabb kaszni)
Egy kicsit furi kérdésem lenne...Egy Ikarus 260-as kormánykereket szeretnék venni a fiamnak. Van esetleg itt valaki, akitől olcsón vásárolhatnék? :) Műszerfala 2/3-ad részben már van neki. Lehetőleg budapesti átvétellel..
Igazán nagylelkű vagy! :) Rengeteg van ezekből, nem egy kincs. Veterán börzéken 1000 forintért adogattam őket. Ha valaki szimpatikusan alkudott 500-ért is megkapta! Nekem van egy 284.03 de szerintem azért sem sokan adnának 10 ezret.
Eladó Ikarus 266.25 Kezelési és karbantartási utasítás. 1982-es kiadás, kb. 170 oldalas. Kicsit viseltes állapotban (koszos, főleg a borító). Kérésre küldök fotókat.
Ár: 10E Ft
Az utolsó igen, az arány pedig 90% körüli, pontosat nem tudok, de olyan mint a 165R13 pl. , a 80% a peres gumiknál él (315/80R22,5), csak rémlik, hogy a collos ill a per nélküli abroncsoknál 88-94 % a szélesség/magasság arány, pontosat majd ad okosabb.
A Taurus S 11,00-20" az azt jelenti, hogy a futófelület 11 coll széles? és 80 az arány? (Ikarus 266 kezelésiben van) Azt kivettem, hogy a trilex 20"-os. A felninél még szerepel: 8,00, gondolom az a felni szélessége Collban?
Nekem különösen tetszik a "B" oszlopról nyíló második ajtó... :) Mindenesetre szerintem akik ezt így rendbe hozták, biztos nem fogják donorként használni...
Egy kis segítségre lenne szükségem: Valahol olvastam egy olyan oldalt, ahol a legkülönfélébb Ikarus-ok voltak fent! Azt hiszem IHO vagy valami hasonló volt az oldalcím. Nem tudja valaki, hol találom, ha igen egy linkkel kisegítene! Nagyon megköszönném! :)
Nem volt annyira jó beülni a zsíros nadrágos emberek közé, "Krasznajamoszkvával" súlyosan meghintett matrónák, fűzfakosárból kikandikáló libák társaságában száz kilométereket zötyögni a laprugós, minden úthibát (volt belőle bőven) közvetítő futóműveken, az esőben befülledt szagokról nem is beszélve.
De akkor az volt.
Ma is, akárhányszor végigmegyek az 51-es úton, szemem előtt mindig lepereg a jelenet, ahogy a pesti busz kidugja az orrát a kanyarban, és nagyanyám szorosabban fogja a kezem..
Hmm. és közben eszebe jutott egy kis önsajnáltató szöveg is.. :)
Szóval rájöttem, hogy hogy kitoltak velem... Lemaradtam arról, hogy a haverokkal zsírozzak a buszon, egy asztalkánál.. :) De jó is lenne így menni suliba... Esküszöm még a végén megszeretném. :) De jó is lenne 55, 66-ossal járni... :)
Új vagyok itt, úgyhogy először is írok kicsit magamról.
16éves vagyok, Gyöngyösön lakom, Egerbe járok suliba, mint szakács.
Ennek ellenére a közlekedést imádom, a motorok/buszok/kocsik a mindenem. Már kiskorom óta ha bárhová mentem (pl.bicajjal) akkor úgy mentem, hogy figyeljek mindenkire, mindenre, érdekelt a KRESZ, a közlekedés. 13évesen elkezdtem az "M"-es jogsit(amint lehetett) majd 14 éves koromra játszva meglett a jogsi, a próbavizsgákon elsőként végeztem mindig, és a lagjobb lett általában. Nem fényezni szeretném magam, ezt azért írom, mert ebből talán látszik, hogy kellő lazasággal gond nélkül ment, mondhatnám mint a karika..b... csapás.
Azóta van két veteránkorú motorom, egyik egy "örökölt" kb 90-95%-ban eredeti babetta 207-300, és egy Simson schwalbe, bár ez már közelében sincs a gyári állapotnak, tekintve azt, hogy 15jó Magyar Mátyásosért vételeztem. (Szállítással együtt. :D )
Azóta amit lehet megveszek hozzá, jó lesz az még később alapon, a gyári alkatrésznek nincsen párja.
Most egy kicsit a jövőről:
Ugye imádom a motorokat, a cél egy P10es pannónia. A kocsik közül egy 2t waresznak tudnék ötülni.. :)
De.. Hogy jön ide a busz....
Ugye a közlekedés imádata a gyöngyösi helyijárattal (415) egybevéve a veterán szeretetével, plusz némi Magyarsággal bennem meghozta az Ikarusok szeretetét.
Először a 415ös volt természetesen a lényeg, de ahogy kezdtem nőni megláttam a 260-asban is amit kell, majd kb minden Ikarusban tetszett valami.
Napi 50+50 (najó, 52,5+52,5 :) ) km-t utazom, és ha a merci helyett beáll egy jó öreg csoda akkor fellelkesedek, és jól lenézem azokat a tudatlanokat, akik azt mondják:
"Ezzt?! komolyan gondolták?!" - Igen. Válaszolom rá büszkén, mert ez a jó, nem a bogyó. vagy mi.
Szóval Sziasztok!
Most pedig egy kérdés:
Szeretnék egy pólót amin mi más is szerepelne, mint az Ikarus felirat, esetleg kép. Tudtok olyat, ahol lehet venni? (Legalább Ikarus minőségben szeretném, bár ez nehéz labda manapság.. :) )
Helyesbítek, két körös pótkocsi szelep van rajtuk tehát mindkét üzemi fékkör vezérli. Némelyiken még indirekt vezérlés is van amit a rögzítőfék biztosít.
A C tengely fékezése pótkocsi szeleppel van megoldva amit azt hiszem a kettes kör vezérel. Ennek úgynevezett elősietése is van, hogy a szerelvény húzott legyen fékezésnél. Fékerő szabályzó lehet akár mindhárom tengelyen is, ez az adott típus kialakításától függ.
Néhány kérdésem lenne, hátha tudtok segíteni Ikarus 280 légfékrendszerével kapcsolatban.
A légtartályok előtt van a négykörös védőszelep.
1.kör-üzemi 1-es fékkör: A tengely
2.kör-üzemi 2-es fékkör: B tengely
3.kör rögzítőfék kör
4.kör egyéb fogysztók: rúgózás, ajtónyitás, stb.
Hogy van kialakítva a C tengely fékezése, hová van kötve? (1-es, 2-es körhöz)?
Tengelyterhelésfüggő fékerőmódosító melyik tengelynél van? (B,C), mert ha ugyanazt a nyomást kapja a C tengely munkahengere, mint a B-n lévők, akkor könnyen blokkolhat.
Illetve ha jól emlékszem, akkor az öszes tengelyen lévő fékdob, fékpofa mérete ugyanolyan, akkor viszont biztos nem kap ugyanolyan nyomást a B és C tengely függetlenül a terheléstől.
Vagy arányos nyomáscsökkentő van beépítve a hátsó tengely fékezéséhez?