Én továbbra is azt nem értem, hogy aki "fél" és "figyelmeztet", az miért itt teszi, kvázi az érintett háta mögött, annak a tudta nélkül? Nem lenne egyszerűbb és tisztább ezt ott megbeszélni, ahol biztosan el is olvassa és tud rá reagálni? A busz műszaki állapota, a P rendszám érvényessége és a D jogsi megléte/nemléte mind-mind csak feltételezés, persze itt egyesek már tudni vélik, hogy semmi nem volt rendben.
Ha én jót akarok, akkor elmondom az érintettnek direktben, névvel, arccal, nem álnéven kezdem el fikázni egy olyan fórumon, amiről lehet, hogy nem is tud. Nem védeni akarom, mert ha tényleg nincsenek rendben a dolgok, akkor valóban nem kéne videózni meg élőzni is mellé, de ettől sok névtelen okostojástól is hányhatnékom van már lassan, nem ez az első eset, hogy az index fórum névtelenségébe burkolózva élik ki egyesek a házmester hajlamaikat...
A másik oldalról azért jó lenne, ha látnánk, hogy elég szűkek a lehetőségek, nem úgy mint szomszédainknál. Hiába szeretnék én ideiglenes rendszámot használni, normálisan biztosítást fizetni, ha nem is adnak rá lehetőséget. Nem véletlen az sem, hogy nekem olyan buszaim vannak, amelyek többnyire forgalomban vannak.
Pedig sokszor bőven elég lenne, ha vehetnél egy 1-5 napos rendszámot, kifizetnéd a hozzá tartozó biztosítást, és mehetnél nyugodt szívvel. Mert azért valljuk be, a találkozókon, 1-1 esküvői meneten kívül sokkal többet ezek a vasak nem mennek, aki többet használja, van OT-s, vagy rendes rendszáma. És akkor nem kéne okoskodni a P rendszámokkal sem...
Abban biztos lehet, hogy addig leszel jó fej, amíg nem történik valami. Abban a pillanatban eltűnnek a "barátaid".
Sajnos nagyon felhígult a mezőny, félő, hogy előbb-utóbb valóban baj lesz. Sokmindent vezettem már életemben, de őszintén szólva a veterán mezőnyt elnézve nem sok régi Ikarusba ülnék be nyugodt szívvel a balegybe. Vannak itt néhányan, akik mindent megtesznek, hogy tisztességesen rendben tartsák a vágyott járművet, van aki pedig vesz egyet a selejtsor végéről gombokért, beteszi a gazosba, és időnként villog vele a "haverok" előtt, de a tankoláson kívül kb. semmit nem foglalkozik vele. Azt is szigorúan 480-ért, kannából :)
Kölcsön P rendszámmal azt hiszi, mehet bárhová, azt hiszi, vele nem történhet semmi, pedig a jármű a közelében sincs annak, hogy közúti közlekedésre alkalmas legyen. Előbb-utóbb én is félek tőle, hogy baj lesz belőle, és bizony egy kalap alá fogják mosni ezeket azokkal, akik ha akár ügyeskedve is, de megpróbálják betartani a játékszabályokat.
Persze a másik fele a történetnek, hogy "házmester" országban élünk, itt divat mindenkinek a zsebében turkálni, és feljelenteni mindenért. Amikor odaáll a fülke mellé a buszfánk kocsányon lógó szemekkel, majd megírja a panaszt a szolgáltatónak, hogy 32-vel, vagy épp 52-vel hajtottál a városban, hogy betartsd a menetrendet, azért abban van valami abszurd.
Miért, ha normál rendszámos busszal vasalja ki, az miben más? Szerintem az elmúlt 10 évben a hazai buszbalesetek 99,9%-a normál rendszámos busszal, D kategóriás sofőrrel történt, ez az évi pár km, amit ezek a megmentett járművek mennek, elhanyagolható.
De nyilván nem kell "jó fejnek" lenni, viszont feljelentgetni sem, ne játszuk már az önkéntes rendőrt, hagyjuk meg az ellenőrzést azoknak, akiknek ez a feladata... Főleg, hogy privát út volt, nem egy más által szervezett rendezvényre ment oda.
Lehet, hogy Te vagy én tisztában vagyunk azzal, hogy milyen feltételekkel lehet "szürke" zónában is biztonságosan a közúton közlekedni, de eléggé felhígult ez a társaság is. Látod, ha van valakinek pár százezer Ft-ja, meg egy kis szerencséje, egyből lehet egy busza, amivel azt csinál, amit akar. És ez szép, és jó is, egészen addig, míg ilyen dolgok nem történnek, hogy irányjelző, meg jogosítvány nélkül szambázik egy ilyen a közúton. Aztán elhozza egy bérelt P-rendszámmal egy találkozóra, hogy megmutassa magát, majd egy kormánymű-hiba miatt el nem gázol valakit... Lehet mentséget keresni, de nem érdemes. Amíg valaki felelőtlen, addig kell lenni olyan szabályoknak, amik igenis megkötik, hogy legalább az ilyen tömegrendezvényeken milyen feltételekkel lehet részt venni a tulajdonosoknak. És sokan azt is "elfelejtik", hogy próbarendszámot csak olyan járműre lehet felszerelni, ami teljesíti a közúti közlekedés előírásait.
Az nagyon megéri! Sima személyautónál próbáltam rá..
kértek 1000 fotót, éves kilóméterlimit, tagdíj is kéne, satöbbi.. megjött az árajánlat.
Megkötöttem a weben a sima allianzost, és vagy 5 ezerrel kevesebbre jött ki/év mindenféle korlátozás meg hármas szintű nemzetbiztonsági átvilágítás nélkül. :D :D
Magánszemélyként a forgalomból kivonogatás elég egyszerű, és olcsó is, csak az ad-hoc törvényhozást látva van bennem félsz, hogy egyszercsak megszűnik, a piac ilyen szempontból kiszámíthatóbb.
Van egy hobbiautó kategória, nem ismerem a részleteit. Ehhez az Allianz kínál biztosítást, nagyon szigorú feltételekkel. Épp a minap néztem, a cégekre vonatkozó biztosítási díj magasabb, vagy kb ugyanannyi (buszfüggő), mint amit flottában fizetek.
De a használatra van egy csomó megkötés, nem? Meg hát az OT-s busz előállításánál még az éves vizsgafelkészítés is olcsóbb. Engem az OT még nem érint, évente vizsgázik a kocsi, 1-1,5 milla alsó hangon rámegy mindig.
Lengyelországban van sokféle hobbirendszám, ezek használata itt nem lehetséges?
Addig nincs baj, amíg nincs baj. De ha baj van, akkor felkapja a média meg a FB-csőcselék, és 10 perc múlva rohadt szemét gyilkos leszel, mert a két éves lányod belefullad a Balatonba, miután lecsúszott a matracról és nem találod meg az átlátszatlan posványban 20 másodperc alatt.
Azért ez így elég meredek. Persze, szent a cél, de addig lesz mindenki jófej, amíg valaki a P-s rendszámú műszaki hibás buszával jogsi nélkül ki nem vasal pár látogatót.
azonnal perelhetne hitelrontásért, ha egy cikk úgy jelenne meg emiatt, hogy az a jármű még mindig az adott cégé.
Hát akkor majd legfeljebb perel... Mondjuk a mai napig "BKV buszként" hivatkoznak kb minden kék színű budapesti buszra, de én egyszer nem hallottam olyat, hogy emiatt a BKV beperelt volna bárkit is...
Ahogy előttem is írták, soha nem történt még ilyenből közlekedési baleset, bár én egyébként se tudom elképzelni, hogy az ilyen 30-40-nel araszolgolgatásból olyan hú de nagy tragédia történne... De ez amúgy nem bizonyítvány magyarázás, mert valóban nem szabályos, de felnőtt emberekről van szó, gondolom járművezető, utas és tulaj részről is tudja mindenki, hogy mit vállal ezzel. Igazán rendes vagy, hogy így aggódsz mások biztonságáért, de én élek a gyanúperrel, hogy inkább szimpla rosszindulatról van szó, mert az ugye milyen már, hogy mások jól érzik magukat... Nem a te feladatod a szabályok betarttatása, megvan erre a megfelelő szerv, úgy hívják, hogy rendőrség. Spicliskedés helyett meg inkább máshol keresd a boldogságot és a lelki kielégülést, én azt javaslom.
Csak néhány dolog: A Volánbusznál vannak olyan telephelyek, ahol a cégjelzéseket átadás előtt leszedték a buszról és vannak olyan telephelyek, ahol nem. Azt viszont tekintsük tényként, ha egy már nem céges, de még cégjelzett jármű balesetezne (az, hogy BKV, BKK, VB, most mindegy), azonnal perelhetne hitelrontásért, ha egy cikk úgy jelenne meg emiatt, hogy az a jármű még mindig az adott cégé.
A P rendszám "bérlése" finoman szólva eléggé szürke zónás, az új szabályokkal (és applikációval) azek a lehetőségek biztosan megszünnek. Kaptam már én is ellenőrzést P rendszámmal de érdekes módon mindent rendben találtak. Lehet ezt ésszel is csinálni, igaz én nem szervezek sem fotósmenetet sem becsületkasszás utasszállítást.
A másik oldalról azért jó lenne, ha látnánk, hogy elég szűkek a lehetőségek, nem úgy mint szomszédainknál. Hiába szeretnék én ideiglenes rendszámot használni, normálisan biztosítást fizetni, ha nem is adnak rá lehetőséget. Nem véletlen az sem, hogy nekem olyan buszaim vannak, amelyek többnyire forgalomban vannak. A hobbiautózás a magyar hatóságok által egyáltalán nincs elismerve. A minisztériumnál születtek beadványok az üggyel kapcsolatban, de egyenlőre minden el lett hasaltatva. Röviden és tömören: itthon senki nem akarja vállalni a felelősséget semmiért. Az OT-t látom jelenleg egyetlen járható útnak, hogy alig néhány év múlva még kimehessünk az Ikarusokkal a közútra.
Ezért is az oka többek között annak, hogy a találkozókon P rendszámok garmadája van a járművökön. Ez még mindig jobb, mint a "hamis" és/vagy a megfelelő jogositvány kategória nélküliség. Addig lesz a macska bajsza húzogatva, hogy a végén szokás szerint az is megszívja aki normálisan csinálja.
Ismerősöm mesélte, aki kint volt egy busszal az Aeroparkban, hogy vasárnap odament hozzájuk egy faszi, aztán kóstolgatta őt a P-rendszámmal, milyen jogon, hogy szállít utast, stb. Velünk szombaton nem volt ilyen, de úgy látom, hogy egyre jobban fúrja a nép oldalát ez a kérdés, úgyhogy lehet a legközelebbi találkozón a szervek már nem csak a rendezvényt biztosítani jönnek. Nekem jó, ha ettől Magyarország egy jobb hely lesz. Biztos szarnék bele az egészbe, ha egyszer előfordulna.
Látszik, hogy fogalmad nincs se a találkozókról, se ezekről a buszszállításokról, csak a rosszindulat buzog benned.
Ha valamit nem tudunk eldönteni elméletben, nézzük meg a gyakorlatot. Az eddigi találkozók (2006 Tatától számítva) történt személyi sérüléssel, komoly anyagi kárral bekövetkezett balesetek száma: 0.
Persze, boncolgathatjuk, hogy mit lehet, mit nem, be lehet tiltani az egész P-rendszámosdit ezek miatt a komoly költségvetési kárt okozó, komoly közlekedésbiztonsági veszélyt jelentő visszaélések miatt, holnap valószínűleg a világ egy jobb hely lesz ettől.
Félreértés ne essék, én aztán pont leszarom. Egyetlen egyszer vettem részt P-rendszámmal (tavaly) Ikarus találkozón. Azt is azért, mert minimális ismeretekkel rendelkeztem a jármű állapotáról, és igen, sajnos a "felújítás" sem úgy működik, hogy van egy forgalomból végleg kivont járműved és hopp, felújítod, kapsz rendszámot, és kész. Ugyanazt a 300 km-t, amit megtettem a találkozóig és vissza, ugyanúgy meg kellett volna tennem bárhol. Utast is vittem, nem rettegtek.
Ja, és most fogtok beszarni. Ezeken a találkozón rendőri felvezetés van.
Ne adja Isten, de ha majd az első olyan közlekedési balesetnél, amelynek érintettje egy ilyen jármű, és utasok "maradnak" az ilyen P-s rendszámú járműben, gondolom, te akkor is ilyen lelkesen magyaráznád a bizonyítványt.
Lenne meglepetés ha például egy tapolcai találkozón megjelenne 40-60 rendőr és az összes busz papírjait és a buszvezetők papírjait átnéznék, plusz megszondáztatnák mindazokat akik aznap, ott buszt vezettek.
Találkozókon is rendszeresen előfordul, hogy P (rosszabb esetben valami kamu) rendszámmal, jármű és sofőr oldalról is a szükséges papírok nélkül szállítanak ezek a buszok utasokat; nem azt mondom, hogy ez így hű de fasza, de végül is nem okoznak kárt senkinek, sőt. Most akkor mi a cél, néhány "lelkes" közlekedésbarátnak köszönhetően szűnjenek meg ezek a lehetőségek is?
Bocs, de mi köze van ahhoz a Volánbusznak, hogy mit csinál az új tulaj a járművel? Ha te eladod az autód, akkor onnantól kezdve neked ahhoz semmi közöd, a következő gazdája azt csinál vele, amit akar. Amit a Volánbusz megtehetett volna, hogy levakarja róla a saját logóját, ha már ennyire félti az imidzsét.
Egymás feljelentgetése meg igazi undorító csótány stílusra vall, gondolom nem véletlenül "állították meg" - már ha tényleg volt ilyen...
Nem, az OT vizsgán csak azt nézik és pontozzák, hogy mennyire korhű, ne legyen rajta rozsda, stb. Ha átmegy, akkor utána még el kell menni műszaki vizsgára, ahol nézik a fékeket, világítást, stb.
"(5) A P betűjelű ideiglenes rendszámtáblával ellátott járművel a személy- és teherszállítás, valamint a vontatás tilos. A korlátozás alól az engedélyező közlekedési igazgatási hatóság indokolt esetben felmentést adhat.
(6) * A P betűjelű ideiglenes rendszámtáblával ellátott jármű esetében az (5) bekezdésben meghatározott személy- és teherszállítás, valamint vontatási tilalom alól akkor lehet felmentést adni, ha a tesztelés a jármű ezen jellemzőinek megismerésére irányul. A közlekedési igazgatási hatóság a jogszabályban előírt korlátozásokon túl útvonalbeli, területi és időbeli korlátozásokat írhat elő. Ezt és a jogszabályban meghatározott tilalmak alóli felmentés tényét az ideiglenes forgalomban tartási engedélyen fel kell tüntetni."
És ezt amúgy miért nem tőle kérdezed meg? Ha láttad a videót, akkor nyilván tudod, hogy van youtube csatornája és facebook oldala is, szerintem egyszerűbb lenne direktben rákérdezni, mint így kvázi a háta mögött, névtelenül.
A másik, hogy mindenkinek a magánügye, hogy mit csinál a buszával, ha ő nem vette volna meg, akkor valószínűleg egyből ment volna a bontóba, az mivel lett volna jobbb?
Az OT-s minősítés megszerzése automatikusan forgalomba helyezést is jelent (pontosabban fogalmazva a két dolog feltételezi egymást?) vagy csak jogosultságot az OT-s rendszám igénylésére?
Én csak a saját nevemben tudok nyilatkozni. Megérni ha racionálisan nézzük egyáltalán nem éri meg. Én a gyerekkori álmomat valósítom meg felnőttként. Nyilván, hogy dolgozni kell érte rengeteged, küzdeni kell, kompromisszumokat hozni. Ilyen szempontból az egész veteránozás nem éri meg, de nem ezért csinálja, aki csinálja. Lehet, hogy a végén beletörik a bicska? Lehet. De ha az ember meg sem próbálja megvalósítani a vágyait, az álmait, akkor minek csináljon bármit? Én OT-ra gyúrok, remélem sikerül, de még idő, mire odáig jutok. Nekem nem arra van szükségem, hogy nézzem ahogy porrá rohad, még akkor sem, ha átmenetileg ez az állapot.
Megéri?? A kérdésem persze költői, mert nem tudjuk, valójában mi a szándéka ezzel, a számomra erősen leharcoltnak tűnő csuklóssal?
Ja.. mintha a P-s rendszámot valóban láttam volna elől, de régi munkahelyi jogszabályi emlékeim szerint azzal a rendszámmal forgalomban tényleg nem lehet utasokat szállítani. (Vagy talán ha egy kivétel lenne?? De nem az, ami a youtube-s videón is látható!!)
Az mekkora BOHÓC! :D Szerintem csak azért ismerik meg egy páran, mert mindig ugyanaz a sárga póló van rajta amin reklámozza a cégét. Meghirdette az emlék/fotós menetet, de valószínűleg erről a VB-t nem tájékoztatta, mert azok közölték, hogy ezzel a ronccsal nem lehet utasokat szállítani. Aztán csodálkozott, hogy minden megállóban ellenőrizték. Ettől függetlenül videóra vette az egészet, azt is, ahogy nyitott ajtóval, cigivel és telefonnal a kézben, tachográf és elmondásuk szerint irányjelző és egyéb hiányosságok mellett elmennek Ráckevére :D:D:D:D
~500e forint az értékesítési ára, a mennyit kell és érdemes meg változó. Egy csuklós vázjavításra teljes lelki nyugalommal rálocsolhat az ember 5+ millió forintot anyag nélkül... Figi tudna elég naprakész árakat mondani, hogy mennyiből hozta össze a forgalomba helyezést, ha szeretne.
Csak puszta kíváncsiság a részemről: nagyjából mennyi lehet az eladási ára ennek az Ikarusnak? (...és kb. mennyit kell/érdemes még rákölteni erre a buszra?)
:-) Basszus! A Béke téren havazott mostanában?? Mikor? Múlt héten jártam lent, Dújv-ban, "herehervasztó hőség" volt! :-))
Amúgy a Youtube-on láttam a minap, hogy valamilyen pesti Ikarus modellező youtube blogger sztár gyerek épp egy csuklós IK-t vett meg a dunaújvárosi Volán telepen, és hogy Ráckevén is volt egy Ikarus találkozó, talán 3 db busszal.
Én is a gyerekkori, mindennapos ingázós utazásaim emlékét idéztem fel.
Viszont mostanában nem látok ilyet, pedig szoktam rendszeresen busszal utazni. Megszűnt az ilyesfajta elismerés a balesetmentes sofőröknek? Szívesen vennék információt olyantól, aki jobban képben van.
Csak azért írtam, mert Ön egy ismert és elismert közlekedési szakértő, aki rendszeresen szokta ekézni a nem hozzáértő újságírókat és hozzászólókat. Nem kell főbe lőnie magát még egy fakanállal sem, de a szakértőség felelősséggel is jár, ne írjon már ekkora blődséget, legyen szíves.
Gyerekként én is láttam ilyen 'kitűzőket', még közforgalmú Farosok műszerfalán is, pl. a Dunaújváros-Dunaföldvár, vagy a Dújv-Pálhalma helyköziken, de ennek akkor azért volt nagyobb jelentősége, mert az ilyen járatokon évek óta ugyanazok a sofőrök jártak (akiket anyáink, apáink, akik naponta ingáztak, már szinte jóbarátként ismertek), és valóban adtak ezek a kis táblák valamilyen plusz rangot is ezeknek a sofőröknek. Szerintem.
Ekkora hülyeséget azért Ön, mint buszos szakértő, ne írjon már!
Minden volános buszon a sofőrök büszkén, kitüntetett helyre tették a műszerfalra, hogy az utasok is jól lássák. Büszkék voltak rá és joggal. Nem a buszhoz, hanem a sofőrhöz tartozott, de állandó jelleggel ott volt a buszon.
De például a Könnyűipari Minisztérium egy buszán volt egy 500.000-as.
Mondjuk erősen megkérdőjelezhető volt (iskola osztálytársam édesapja hajtotta) mert parádés busz volt. Szerintem évente jó ha 15.000 - 20.000 km-t ment.
Tényleg basszus, azt nem tudom, hogy hagytam ki, és a HRE-t is láttam még májusban... Köszi mindenkinek a választ, akkor azért még néhány van a típusból, kíváncsi vagyok, melyik lesz az utolsó.
Mennyi 398/E98 maradt még állományban az országos Volánbusznál?
Most így tutira az FLX-792, GWX-009 és a HGS-340 van meg nekem, a Dunántúl elvileg ennyi. Keleten maradt még valami? Esetleg a DAKK-nál tudom elképzelni, illetve a szabolcsos IUN-280 lehet sanszos, de arra a térségre egyáltalán nem látok rá.
Abban maradtunk, hogy augusztus első hetében megpróbálok lejutni hozzájuk egy mintával a kezemben. Ha eljuttatsz addig hozzám bármit, akkor + annyi mintával a kezemben :)
Örüljünk, hogy egyáltalán maradt értékelhető felvétel, a VHS rendszer amúgy sem a jó minőségről híres, kazettákból se csak a legjobbak voltak kaphatók.
De jó kis tudósítás! Köszi! Én persze leginkább a szegedi képkockáknak örülök. Ha jól láttam, akkor az SzKV csuklósa a BV 04-22-es volt, de azért ez nem 100%. Elég jellegzetes volt a két babakék lökhárító, úgyszintén a nem a kerék felett, hanem a kocsitest közepére elhelyezett azonosítószám. Kár, hogy a Tisza Volán csuklósának nem látszik a rendszáma. Látszik viszont a nem éppen szokványos méretű cégjelzés a hátfalon és persze a leginkább sosem használt hátsó viszonylatszám-tartó. Ez utóbbi elég bosszantó volt. Míg elöl és oldalt ki vagy átvilágítható (erre nem emlékszem pontosan de talán az utóbbi) volt a tábla, a hátsó nem. Elöl és hátul csak 3 db számot lehetett belehelyezni, míg oldalt a viszonylat két végállomását is. Minden szám és végállomási felirat külön fehér áttetsző műanyaglapon volt fekete karakterekkel. Minden egyes darabot külön-külön kellett a helyére csúsztatni. Tehát pl. a 10-es buszon elöl így nézett ki: balról egy üres lap, aztán mellette az 1-es és jobb szélen a 0. Oldalt balról a Tarján Víztorony tér felirat, üres lapka, 1-es, 0, Honvéd tér feliratú lapka. Hátul ugyanúgy, mint elöl. Ha a Víztorony téren a 10-esről átszerelt 11-esre, akkor elég volt a 0-kat 1-esre, a Honvéd tér lapkát Személy pu. feliratúra cserélni. Elvileg egyszerű, de mégis macerás. Talán nem is véletlen, hogy egy idő után a hátsóval már nem is törődtek. Sőt, sokszor az oldalsó is üres volt. Lehet, hogy maguk a lapkák is elfogytak így már nem is volt mit kitenni. Kb. '83-84. körül kezdték ezt alkalmazni Szegeden a Volán buszain. Aztán a '90-es években felváltotta ezt a módit egy mini táblácska elöl, amin felül és alul apró betűkkel a végállomások, közöttük nem sokkal nagyobb méretben a viszonylatszámok szerepeltek. Az egész talán még egy A4 méretnél is kisebb volt és a legtöbbször csak előre biggyesztették ki. Na ezek után megváltás és téridő-ugrás volt a Tisza Volánnál az EMKE-kijelzők alkalmazása a fedélzeti viszonylatjelzésben. Bocs' az agymenésért, és még egyszer köszönöm a képeket! :-)
tudtok esetleg olyan helyet, ahol ilyen hálós csomagtartót fel tudnak újítani? Minden alternatív megoldás érdekes lehet, akár maga a "fonal" is, a lényeg az, hogy ez még nem a fekete verzió, hanem a 70-es évek közepi szürke.
Javasolnám - nem először - megpróbálkozni a teljes egri anyag kiadásával, önálló kötetként is simán megállná a helyét! Akár a Volánbusz támogatásával. Az a néhány százezer forint nekik aprópénz lenne.
A képanyag lehet a szűk keresztmetszet, a nyomtatott verzióban az Arcanum-os képek sajnos semmit sem érnek, használhatatlanok. De nem hiszem, hogy ne lenne erre is valami megoldás.
Konkrét példák mondjuk jók lennének, mert így elég egyoldalú a történet... A korábban említettek szerint azért mégse lehetetlen a túlméretes és/vagy speciális járművek forgalomba állítása sem.
Ahogy a cikkben is jelezve van, minden érdemi kiegészítést, pontosítást örömmel veszünk, mivel még így is akadnak bőven tisztázásra váró részletek a történetben.
Az nkh-nak mióta volt akadály hogy valaminek keresztbetegyen ami amúgy mindennek megfelel? :D
mittudomén, mert hogy se papír semmi, mindegy, okot találhatnak ezret, de én drukkolok hogy sikerüljön rajtuk átütni a gépet ha egyszer készen lesz évek múlva, szívesen zötykölődnék rajta egy kört.
1985-ben a Longjiang nevű kínai buszgyártó importálta az Ikarus 256 alvázát, plusz a Rába-MAN motort. Kisebb módosításokat követően megszületett az LJ110C14H nevű busz.
Köszönöm a szép szavakat! Eleinte - mint oly sokan - a villamosközlekedés történetével foglalkoztam, de rájöttem, hogy ott sok újat nem tudok mondani, mivel viszonylag sokan ismerik, kutatják/kutatták már. És bár biztosan lehet még új dolgokat felfedezni, mégis szinte már mindent megírtak minden magyar villamosüzem történetéről. Eközben az autóbusz-közlekedés története, fejlődése legalább annyi érdekességgel szolgálhat, mint a síndöcögényeké. Mégsem foglalkoztat szinte senkit. A megszűnt szegedi villamosvonalak története után először saját városom, Szeged busztörténetének néhány fejezetét írtam meg még a régi Városi Közlekedésben, aztán ahogy az megszűnt, sokáig nem írtam semmit. 2016-ban vettem fel újból a fonalat immár tudatosan az autóbuszokkal kapcsolatban. Szegedi, pécsi, egri, salgótarjáni történeteket ástam elő - alapvetően a sajtótermékekből, elfeledett típusok magyar vonatkozású történetét dolgoztam fel (Chausson, Renault 215D, Karosa SM-11, IK 190, FAÜ- és MÁVAUT-csuklósok vidéki pályafutása, MÁVAUT-emeletes, MÁVAUT hotelbusz, stb.). Szinte feledésbe merültek a Volánoknál a '70-'80-as években használt bűn rossz, szovjet gyártmányú fedélzeti jegykiadó automaták, ezek dicstelen pályafutását is felelevenítettem. Kicsit a politikatörténet felé is elkalandoztam az 1947-es "BSzKRT-buszpanama" eseménytörténetének és hátterének bizonyos szintű feltárásával. És persze voltak eközben vaskerekű témáim is, mint a Veszprém-Alsóörs vasútvonal forgalmának közútra terelése, Hódmezővásárhely 120 évvel ezelőtti próbálkozása villamosvonal építésére vagy az újszegedi 5-ös villamosvonal megszűnésének 50. évfordulójára írt szösszenetem. Néha felkérésre is írok, mint tavaly az utolsó szegedi Ikarus forgalomból kivonásának apropóját az Ikarus buszok Szeged helyijárati történetének összefoglalója, vagy idén Szeged egyik most 100 éves városrészének közlekedéstörténete egy leendő kiadvány számára. Összességében azt mondhatom, hogy az autóbusz-közlekedés történetéhez épp' a téma feltáratlansága és feldolgozatlansága vonz. Vannak még terveim és az erre fordítható szabad időm függvényében szeretnék még újabb busztörténeti írásokat publikálni a jövőben is. Mivel pedig nem vagyok szakmabeli, csak egy utas, egy kívülálló, különösen fontosak (lennének) a visszajelzések.
Biztos én értek valamit nagyon félre, de ha felújítanak egy Faü-csuklóst, ami a jelenleg hatályos csuklósbusz szélesség-hosszúság szabványba belefér, akkor milyen jogi akadályai lehetnek a közlekedésének?
Sőt, ha még nem változott a szabályozás azóta (lehet, hogy igen, most nincs lehetőségem utánakeresni), akkor a jogosítvány "E" kategóriája a 750 kg-ot meghaladó, NEM személyszállításra szolgáló pótkocsi (="nehézpótkocsi") vezetéséhez kell csak...
Ettől függetlenül a személyszállító pótkocsi fogalma a beidézett KÖHÉM rendelet szerint is ismert, ha pedig létezik ilyen, akkor nem értem, hogy miért lenne tilos a közlekedése. Ha így nem megy, akkor a muzeális minősítésű jármű oldaláról kellene megközelíteni a dolgot, szerintem.
Talán itt is elfér, hiszen Ikarusok a főszereplők. Három éve kezdtem megírni az egri helyi buszközlekedés XX. századi történetét. Most a végére értem. A '90--es évek történetét az előző évtizedhez hasonlóan szintén két részre bontottam. Az 1990-94. közötti időszak eseményeit itt olvashatjátok:
Ha jól nézem ott van az övtartó az ülésszéleken. Azt hogy hányan használják nem tudom kivenni. Szerintem biztonsági öv nélkül semmilyen személyszállító papírt nem adna ki rá a hatóság. /Gondolom az üvegtörő kalapács itt nem kötelező. :) /
Jól látom, hogy az utasokat semmiféle biztonsági öv, lánc nem védi a kieséstől? Hogy közlekedhet így ez a jármű? Egy hátsó ütközésnél mi védi az ott ülőket?
Elég nehéz lenne megmagyarázni, hogy az utasok szállítása a jármű biztonságos közlekedésének feltétele. Ez a kitétel inkább speciális járművekre vonatkozik - pl. kormányállással felszerelt pótkocsik - még ha nem is nagyon van már ilyen forgalomban.
A dottó más tészta, azok egyben vannak levizsgáztatva, kvázi csuklós járműként.
(4)288 Tehergépkocsin az (5) bekezdésben foglaltak kivételével abban az esetben szabad a hatósági engedélyben feltüntetett személyek számánál többet szállítani, ha
a) a tehergépkocsi megengedett legnagyobb össztömege 3500 kg-ot meghaladja,
b) a szállított személyek számára megfelelően rögzített és biztonságos ülőhely van,
c) a rakomány a szállított személyeket nem veszélyezteti,
d) a tehergépkocsi össztömege a rakfelületen szállított személyek súlyát személyenként 68 kg-mal számolva a tehergépkocsi megengedett legnagyobb össztömegét nem haladja meg,
e) a tehergépkocsi rakfelülete nem billenthető.
(5)289 A fegyveres erők, a rendvédelmi szervek által üzemeltetett, valamint közveszély, elemi csapás vagy a vasútüzem biztonságát veszélyeztető akadály elhárításánál használt tehergépkocsin a (4) bekezdés b)e) pontjaiban foglalt rendelkezések megtartásával a hatósági engedélybe bejegyzett személyek számánál több személyt abban az esetben is szabad szállítani, ha a tehergépkocsi megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kg-ot nem haladja meg.
(6) Pótkocsin személyt szállítani tilos, kivéve
a) a járműszerelvény biztonságos közlekedése érdekében szükséges a pótkocsi hatósági engedélyében maghatározott számú személy szállítását;
b) a mezőgazdasági vontatóelső, nem billenő rakfelületű pótkocsiján a (4) bekezdés rendelkezéseinek értelemszerű alkalmazásával történő személyszállítást.
Ez a "csöppség" amúgy hosszban, szélességben, tengelyterhelés és össztömeg tekintetében is túlméretes, mégis normál rendszám van rajta, a forgalmiba persze ezek be vannak jegyezve és az is, hogy csak útvonalengedéllyel közlekedhet... Akkor lehet, hogy mégse a hatóság a hülye?
a) a járműszerelvény biztonságos közlekedése érdekében szükséges - a pótkocsi hatósági engedélyében meghatározott számú - személy szállítását;
Én ezt mondjuk úgy értelmezem, hogy ha személyszállítónak van levizsgáztatva a pótkocsi, akkor szállíthat személyt.
(Egyébként a dottó kisvonatok is szállítanak személyt pótkocsin és sokszor túlméretesek is a hosszuk miatt, szóval mégsem tűnik lehetetlennek a dolog... Ezek persze lassú járműnek vannak levizsgáztatva.)
Kíváncsi vagyok, hogy mikor jön Magyarországra először olyan pótkocsis autóbusz - utasokkal - amelyiknek valamely európai országban érvényes rendszáma van ?
a) a járműszerelvény biztonságos közlekedése érdekében szükséges - a pótkocsi hatósági engedélyében meghatározott számú - személy szállítását;
b) a mezőgazdasági vontató első, nem billenő rakfelületű pótkocsiján - a (4) bekezdés rendelkezéseinek értelemszerű alkalmazásával - történő személyszállítást.
Hogy ez az eredeti 1975-ös változatban már benne volt-e vagy utólag került bele, azt nem tudom.
Talán FOMA olvtárs tud utána nézni melyik jogszabály változás hozta be a pótkocsis autóbuszok tilalmát.
De én még azt sem tudom, hogy pótkocsis busszal ma a közforgalmú személyszállítás tiltott vagy bármilyen más személyszállítás is Magyarországon ?
gy vagyok vele, hogy idehaza ez egyelőre nem engedélyezett de mindíg eltátom a szám (csúnya dolog) amikor az idehaza tiltott busz, idegen rendszámmal símán átmegy az országon utasokkal.
Például 2020-ban dupla csuklós Van-Hool ment előttem a 42-es úton teli gyerekkel Biharkeresztes felé.
Régebben pedig a csuklós-emeletes rendszeresen járt turista csoporttal a budapesti Fórum Hotelbe.
Olyankor a Dorottya utcában parkolt, az akkori fotós buszbarátok nagy örömére.
Néhány svájci és német városon kívül amúgy jelenleg hol használnak üzemszerűen pótkocsis buszokat Európában?
Magyarországon mikor lettek betiltva? Talán 1-2 nosztalgia szerelvény lehet érintett ebben a témában, de ha ezek régen szállíthattak utasokat, akkor most miért nem?
Anno a Tr5öt fel év alatt vágták tropára, az ex.CLKn meg ötödik éve ülnek. Bármi lehet, ha a BKV nem akar minőségi munkát. A Girón meg olyan alja, hogy említeni sem kellene.
Ez a középső ferde mintás 256-os is volános volt és ha igen hol volt ilyen talán Nógrádos?
Második kérdésem, hogy a háttérben haladó, majd elkanyarodó szintén 256-os ha jól látom Borsodos... Én abban a hitben voltam, hogy a Mátrás 256-ok voltak ilyenek.
,,Jelenleg Magyarországon évente nagyjából ötszáz autóbuszt állítanak elő, azokat is nagyrészt egy 2002-ben alapított debreceni és egy kínai-magyar tulajdonban lévő komáromi gyárban."
A BFA146 Zöld volt ha jól emlékszem. A 842 ilyen a 812 világospiros. Nem volt benne rács amikor mi mentünk vele, én csak párszor vittem. Előtte lehetett vmi mert az IRKsok használták inkább. Valamelyik sokat állt annak függőcsapszeg baja volt utána, de nem nagyon volt baj egyikkel sem. A 812-nél gerjedt a rádió a fordulattal, a generátor miatt talán. A D10-es motor azért a nyugat szele volt a sima Rábához képest.
Utolsó kérdések, aztán ígérem, nem zaklatlak ezzel tovább: a BFA-146-nál emlékszel-e olyanra, hogy az utastérben volt-e rács az első üléssor után?
Ha az volt a szállítós busz, meglátszott-e az állapotán (leszaggatott függönyök, összetört karfák, kivágott ülések), vagy kellett-e a busszal többet foglalkozni, így, hogy akár 1000 km feletti járatokra is eljutott?
Illetve hogy' nézett ki maga a busz? Így, mint az alábbi (egykori) rokona, vagy a 146-nak más színe volt?
(Ez a néhai BFA-127, ha minden igaz, szintén határőr volt valaha. Ez egy 20 évvel későbbi állapota, így biztosan nem pont olyan, mint 1995-ben lehetett.)
Ígérem, befejeztem, csak tényleg érdekel, és öröm olyanok sorait olvasni, akiknek még személyes tapasztalatai is vannak. :) Köszönöm szépen!
A BFA volt a szállító busz, azt szállításkor hivatásos állomány vitte A 842 általában Szombathely-Zalaegerszeg közt járt, a hivatásos állományt vitte. Határörök voltunk mi nem használtuk a rádiót. A BFA és a 812 sima Rába motoros volt a 842 már D10. A 842-ben száraz és vízes kályha is volt, ezek akkori orosz exportból visszamaradt buszok voltak emlékeim szerint. 843 talán Körmenden volt.
Jártatok még akkoriban a déli és keleti határra ezekkel a buszokkal, román és szerb toloncokkal? Vagy jellemzően csak Győrig mentetek? Ha van egy-két szállításos emléked, és persze, ha nem untatja a Topiktársakat, örömmel olvasnék pár sort, akármelyik Ikarus részvételével. :)
URH állomás volt akkoriban a buszokban? Ha igen, szállításkor Ti is Hungária hívónevet használtatok, vagy akkor már nem a Rendőri Ezred kísért Benneteket?
1995 ben. Szombathely határörség. 5-8000 km volt akkor benne a foliák az ülésen. D10-es motor, levegős és vizes kályha, állítóla orosz exportból maradt vissza, a BSN843 Körmenden volt.
Hát nem lettek lezongorázva. Lópikulát nem lehet tudni az előző rendszámaikról - mert 1990-nek még pont abban az időszakában adták át a két buszt, amikor még régi rendszámokat adtak ki.
A sajtóarchívumból sikerült később kikukázni, hogy 1994. augusztusában már hirdették a kocsikat a papírhasználtautón. Viszont a videó tanúsága szerint még 1995-ben is még itthon mozogtak legalább az egyikkel, gondolom így a videóban látható cég vette meg.
De itt nagy a titkolózás, senkii sem árulja el, mit rejteget a erdő szélén.
Valószínűleg azért, mert senki nem akarja, hogy kéretlenül zarándokhellyé váljon a kedvenceinek gyűjtőhelye ott, az erdő szélén. Nekem még nincs rossz tapasztalatom, meg elég nyitott személyiség is vagyok úgy általában, viszont hallottam már sajnálatos példát arra, hogy bizony-bizony eltűnik ez-az, ha túl sokan tudnak a gyűjteményről. És akkor még nem beszéltem a rongálásról, ha nem rajongók, hanem vandálok találják meg a buszokat. Látni ilyen videókat sajnos. Ha nem ott élsz mellettük, vagy nem őrizteted folyamatosan, akkor amíg tudod titkolod a hollétüket, ha nem akarsz meglepődni amikor több nap kihagyás után kimész őket megsimogatni...
Angliában (szerintem ott megy a legjobban ez az öregautózás) ezt úgy csinálják, hogy valaki megírja ezt a könyvet, piacra dobja, aztán pont leszarja, hogy ki mit gondol róla, meg mi az álláspontja. Amiről lehet tudni, az köztudott = leírható, aztán mindenki bekaphatja. Én nagyon nem tudok ellenkezni ezzel.
Most ez, hogy kinek mi az értékes, elég szubjektív, nekem például értékesebb egy Ikarus E94G, mint egy Robur, pedig jóval kevesebb futott belőle a hazai utakon, és személyes élményeim se fűződnek hozzá, de másnak biztos más preferenciái vannak.
És annak, hogy mi menekül meg, azért vannak egyéb tényezői is, a legfontosabb, hogy:
- ki állja a cechet: a PALT busz példul az LKK projectje, egyértelmű, hogy ők a repüléssel kapcsolatos járművekkel foglalkoznak, egy AMG eléggé portfólión kívüli lenne
- mi az ami menthető: a 293 replikát most még viszonylat egyszerűen meg lehetett építeni, 10 év múlva valószínűleg már ez is sokkal nehezebb lenne. Ellenben egy FAÜ csuklóst nem tudom, honnan lehetne előteremteni, de ha sikerülne is, biztos, hogy jóval drágább és időigényesebb lett volna. Most akkor ha az egyik nincs, akkor ne legyen a másik se?
Engem személy szerint azok a járművek, közte azok a buszok érdekelnek, amikből sok volt, amik meghatározták egy adott korban és helyen a forgalmat. Akár azokban az időkben, amikor én még nem éltem, de legalábbis nincsenek emlékeim. A rajongók viszont jellemzően inkább a ritkaságokat keresik. Azokat a buszokat, amikből volt egy, és az se járt sose. Az érdekli őket.
Az ötlet jó, de egyelőre egy ilyen publikra még nem érett meg az idő. A múzeum hagyományosan felejtős és nem is látszik változás, hogy a megmentett vasaknak lenne bármi jövőjük a tulajdonosok halála után. Tényleg fantasztikus amit ti és a Vb csinál, de vezetők jönnek, vezetők mennek. A jövőkép minössze annyi, hogy a családom akkor jár majd a legjobban, ha mindent betol oda, ami elől megmentettük. És őszintén, én is akkor járnék a legjobban :D
Továbbra is tartom, hogy bármikor nyitva a kapu előtted, hogy megnézd mit lehet összehozni bérből és fizetésből, sok munkával, 0 Ft támogatással, sok-sok kár és lehúzás elszenvedésével.
Rengeteg érték fel lett ajánlva a közlekedési múzeumnak, így kis betűvel, még egy válaszra se futotta. Bármi mellett el tudnak menni. Értékmentésben a legalja.
A közlekedési Múzeum megvehetné az örökösöktől, hiszen csak 1 db maradt meg belőle.
Ezzel az egyetlen ÁMG autóbusszal, illetve azzal a Fakarusszal kapcsolatban azt javasolom, meg kell keresni a Közlekedési Múzeumot vagy a Volánbusz Zrt.-t, azzal kérdéssel, hogy érdeklődnek-e ezekért a már említett járművekért!
Erről -is- jutott eszembe, hogy mennyire nyomul most a két nagy buszos állami-önkormányzati cég, meg a múzeum(ok) értékmentésben (ami jó alapvetően, tegyük hozzá), de mennyire a valódi civileknek köszönthetünk sok-sok megmentett buszt. Akár olyat ami maradt is magántulajdonban vagy éppen a cégeknek, szervezeteknek "őrizték" meg. Persze van aki ezen próbált keresni, de engem kevésbé zavar.
Legalább egy tisztességes katasztert kellene csinálni, persze tudom ez érzékeny dolog, hiszen azt összeírásoknak van egy jogos sok évtizedes rossz üzenete, meg aztán nem mindenki szeret a napon állni (ki okkal ki csak úgy).
Talán érdemes rajta elgondolkodni, finanszírozni tudnánk egy ilyen kiadványt, és persze köszönet a valódi értékmentőknek!
B7L, vagy még kreszhuszárosabban B7LA fenékvázra sok féle felépítmény került, a svédek is igény szerint csináltak ezer félét, és a HESS is karosszált jó sok ilyet.
A másodpiacon fillért nem érnek buszként, alkatrészként viszont szintén fillérekért vettünk párat, mert a fenékváz és gépészeti elemei jól használhatóak voltak Pesten is.
Igen, nagyjából ugyanazt. Ez volt a CO-BOLT 2 felépítmény, ami Volvo, Scania, Mercedes, DAF alvázakra tettek fel, de még a helyi NAW termékeire is került egy-kettő (utóbbiak elég furcsák is).
Többnyire maradt a szekrény olyan, amilyennek megálmodták (vehetjük a fenti Volvo alvázast az eredeti tervezésű külleműnek), bár a Citaro alvázra feltett darabok megkapták a Mercedes homlok- és hátfalát, a Scania aljú példányok egy része pedig gyakorlatilag az OmniCity hátfalával, illetve az alsó képen látható, Hess-OmniCity keverék szörnyedelem homlokfallal készültek el.
Alumíniumból készült a felépítmény, ennyi a nagy "titok". Nem egyedi megoldás egyébként, régebben a Scania is ezt használta.
A szerepét se kell túlgondolni, egy sima karosszériagyártó, aki többféle alvázat is használt, ez is teljesen megszokott volt régebben, lásd EAG. Vagy mondhatnám az Alfa Civis 12-t, mint amolyan Volvo 7700 "koppintást".
Hogy mennyire jók a Hess buszok, azt nem tudom, Svájcban azért könnyű jónak lenni, ott általában márkától függetlenül patika minden busz még akár 15-20 évesen is. Mindenesetre itthon pl a V-Busznál nem a Hesseket emelték ki abból az igen színes járműparkból, amit néhány évig üzemeltettek.
Nem kívülről, hanem belülről, a Volvo alapú Hess csuklós az ablakvonal alatt 1:1-ben Volvo csuklós, a váz olyan, amilyen. Jut eszembe, a BKV-nál is kötött ki donor Hess csuklós a Volvók alkatrészellátására.
Milyen ironikus, hogy ehhez képest az európai duplacsuklós buszok és trolik(!) egyik fő gyártója pont a svájci Hess. Sőt, talán pont St. Gallenben bővítettek ki szimpla Hess csuklósokat is duplára...
miért ütközik annyi akadályba az ember itthon, legyen szó bármilyen, a megszokottnál hosszabb autóbuszról vagy más, Európa-szerte létező, itthon újdonságnak számító járműről.
Nem csak itthon, a kétpótkocsis kamionokért például már ezer éve lobbiznak a fuvarozók, mégis csak néhány országban engedélyezettek, pedig ahhoz tényleg komolyabb gazdasági érdekek fűződnének, nem ilyen pillanatnyi fellángolás, mint a BKV esete Tóth Marival a duplacsuklós Van Hoolokkal.
Némileg ismerve amúgy a fent említett hárombetűs társaság arrogáns, pökhendi, távolságtartó, félig beleszarós tárgyalási stílusát, egyáltalán nem lepődök meg rajta, hogy beintettek nekik, így utólag be is bizonyosodott, hogy jól tették, legalább nem ment el több százmillió adóforint feleslegesen. Más hazai céget meg úgysem érint ez a téma.
"A Kreszt át lehet írogatni, de hiába, ha mellé az infrastruktúra ugyanaz marad..."
... mert hogy a fő paramétereket meghatározó jogszabály még a KRESZ-nél is sokkal-sokkal régebbi, immár 112 éves. Az 57.000/1910-es BM rendelet, az akkor még többnyire lóvontatású kocsik fő méreteit a ma ismert értékekben határozta meg: maximális szélesség: 2,50 méter, maximális magasság 4,00 méter. 80 évvel később, a ma is hatályos 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet is lényegében ugyanezeket a fő méreteket használja (igen, tudom, a szélesség már 5 centivel több lehet, aligha releváns "fejlődés").
Nagyon hasonlóan fogalmazott az akkori jogszabály az útkímélő tengelyről (rugós vagy rugó nélküli személyszállító kocsi), az azzal összefüggő tengelyterhelésről, a hajtási engedélyekről, a kötelező világításról, a forgalomban történő részvétel alapelveiről és szabályairól, sőt, az első rendszámokról is. Kicsit aktualizálva a nyelvezetét, ma is megállja a helyét, nem rosszabb, mint a mai jogszabályok.
Ez persze azt is jelenti, hogy a fő normák 100+ éve változatlanok. A haladási sebességek nőttek ugyan, a hidak teherbírási követelménye már nem 12 tonna, az akkor újdonságként kipróbált nagy- és kiskockakő-burkolatot is cserélték már az 1900 óta szintén létező aszfalt- vagy betonburkolatra, és persze még lehetne folytatni, de az alapelvek maradtak.
Na meg az sem mellékes, hogy a fenti paraméterek mindegyike nemzetközi egyezmény alapján annyi, amennyi. Sem az 1910-es rendelet, sem az 1929-es "közlekedési kódex" nem hazai találmány, több évi nemzetközi egyeztetés eredménye. Érdekesebb kérdés, hogy ha akkoriban sikerült átvenni a közös eredményeket, most miért ütközik annyi akadályba az ember itthon, legyen szó bármilyen, a megszokottnál hosszabb autóbuszról vagy más, Európa-szerte létező, itthon újdonságnak számító járműről.
A személyautókkal azért addig egész jól el lehet férni az utakon, amíg nem lesznek mondjuk 13 méter hosszúak és 2,55 méter szélesek... De például a parkolóhely mérete már ott is kardinális kérdés, mert sok helyre csak cipőkanállal lehet beállni.
Városban nincs gond, de a főutak (tudom menjél pályán) sok helyen Zsiguli szélesek... A parkolóhelyek mérete meg valóban vicc sok helyen. Főleg ha három ajtós kocsid van aminek ugye jó hosszú az ajtaja :D
nem férnek el.. egy sima szóló busz sem már, hány olyan eset van hogy azon az amúgy nem is szűkös sarkon ahol az ikarus bármelyike röhögve elfért, én lendületből érkezve satufékkel kell megálljak mert a faszkópé bkv sofőr kikanyarodáskor az én sávom feléig áttolja a fröccsöntött műanyag modern új szólóbusznak az orrát.
A személyautókkal azért addig egész jól el lehet férni az utakon, amíg nem lesznek mondjuk 13 méter hosszúak és 2,55 méter szélesek... De például a parkolóhely mérete már ott is kardinális kérdés, mert sok helyre csak cipőkanállal lehet beállni.
A személyautók méretei is folyamatosan nőnek, pedig azokhoz se építették át a fél várost. Szélesség:
VW Golf I (1974): 1610mm
VW Golf VIII (2019): 1789mm.
18 centivel lett szélesebb a Golf. És ez még csak az azonos kategória, ehhez jön, hogy ma sok a SUV, míg a hetvenes években a Golfnál kisebb autókból járt még sok az utakon. És ez csak a szélesség.
Ez itt persze offtopic, csak röviden megjegyeztem, hogy nem csak busz-specifikus a kérdéskör.
- nem fér be a végállomási tárolóba, illetve több megállóba se
- nem fér be szerelőcsarnokba aknára, megfelelő emelő sincs hozzá
- az utaskapacitása alig nagyobb, mint egy normál csuklósnak
- az utascsere gyorsasága semmivel nem jobb, mint egy normál csuklósnak
- az üzemeltetése drágább
- vezetése speciális képzést igényel
- bőven sűríthető még mindkét vonal normál csuklósokkal igény esetén, ami egy sokkal egyszerűbb és olcsóbb megoldás
Szóval elvileg közlekedhetne, csak minek... Több közlekedési társaság is döntött már úgy korábban, hogy köszönjük szépen, nagyon látványosak, de ezeknek semmi értelme nincs.
A Kreszt át lehet írogatni, de hiába, ha mellé az infrastruktúra ugyanaz marad... Igen, elvileg sok helyen mehet 15, 20 vagy akár 26 méteres busz is, gyakorlatilag viszont mégis kevés helyen élnek ezzel a lehetőséggel, mert nem, vagy nehézkesen fér el. A 15 méteres városi buszokat például a ~ 2 évtizeddel ezelőtti fellángolás után mára már gyakorlatilag az összes gyártó kivezette a kínálatából, de ahol elérhető, abból is alig adnak el néhány darabot évente.
Míg Európa nagy részén a közlekedési szakemberek határozták meg a KRESZ-ben lévő mérethatárokat addig Magyarországon jó 40-60 évig a gyártó által gyártott típushoz igazították - utólag - a KRESZ-t............................:-(((
Így fordulhatott elő, hogy a magyar kresz-ben a buszok hossza sokáig 11 méter lehetett, a csuklósoké 16,5 méter, akkor amikor már Európa szerte, több mint évtizede a szóló buszok max. 12 méteresek, a csuklósok 18 méteresek lehettek/voltak.
Hasonló fázis késésben volt a magyar KRESZ, 1992-1996-ban amikor a Nyugat-Európa áttért a szóló buszok max 13,5 méteres hosszára mi idehaza maradtunk a 12 méternél.
Vagy amikor Nyugat-Európában megjelentek a 3 vagy négytengelyes 15 méteres buszok, idehaza a közlekedés aktuális urai kijelentették :
Ilyen busz márpedig nincs is.
Volt.
Ma is így vagyunk.
Az egycsuklós négytengelyes busz Európában 22 méteres lehet, idehaza ilyet nem szabad forgalomba helyezni.
Vagy a duplacsuklós buszt se tudja jó 30 éve megemészteni/felfogni a hazai KRESZ készítő.
A FAÜ Ikarus 31-esei tudtommal mind a 9-es vonalon álltak forgalomba, majd egy részük később az akkortájt beindult 69-es és 97-es vonalra került, de ott is csak 1963-ig jártak.
Honlapomon az ik31_66.xls-ben találhatók meg rendszám szerint. Az 1962 évi átszámozáskor (GA-80-..) már csak 9 db volt meg.
Most, én is töröm a fejem, mert nem emlékszem, hogy az IK 30-asok után, járt-e IK 31, a 4-es vonalán, az 50-es évek végén? A Németvölgyi úton volt az iskolánk, és az ablakból figyeltük a buszokat , és akkoriban a rendszámaikat is tudtuk. Volt néhány kalauz, aki felvett minket barátságból, és elmehettünk 2 megállót, a végállomásig. (Igaz amikor leszálltam, messzebb voltam az otthonomtól, mint amikor kijöttem az iskolából, de akkor is megérte!)
1959. december 21-én szállították a Fővárosi Autóbuszüzemnek az első Ikarus 31 típus első darabjait. 24 ülő és 16 állóhellyel rendelkezett. A buszok Csepel D413 motorra voltak ellátva, teljesítménye 85 LE (62kW), súlya 5580 kg volt. Ikarus 31-es autóbusza a FAÜ-nek pontosan 22 darabja volt. A rendszámokat az akkor már Ikarus 620-oknak kiadott GA 09-XX sorozatból még fennmaradt GA-09-81-től GA-09-96-ig adták és 1960 október 1-től a "Kilián" forgalmi telep állományába tartoztak. A következő néhány darabot 1961. áprilisában szállították, GA-57-01-től GA-57-06-ig rendszámozták. Egy pár darabot 1963-ban átrendszámoztak GA 80-01-től GA 80-09-ig. 1962-ben 14-et selejteztek közülük, az utolsó darabokat (GA 80-01 ex. 09-91, GA 80-03 -04 ex. 09-93 -94, GA 80-06 -07 -08 ex. 57-02 -03 -04) 1963. augusztus 4-én törölték az állományból.
1958 nyarán költöztünk be Rákoscsabáról a II.ker Szász Károly utcába.
1959-1960-ban még kijártunk Rákoscsabára.
Egy szomszéd kisfiútól tudtam meg, hogy van új autóbusz a 9-sen.
Addig nyúztam anyut amíg azzal, azaz egy Ik-31-el mentünk kifelé, a Zalka Máté térig.
Istentelen tömeg volt rajta.
Onnan már pótos Ik-60-nal Csabára.
Visszafelé anyukám leszállt velem a Pataki István térnél , a templomnál de nem volt hajlandó 9-es busszal tovább jönni ezért onnan a 28-as villamos+6-os villamos kombóval értünk haza.
MZZ-632-nek van érvényes forgalmija, de ki van vonva ideiglenesen. Ráadásul ezek átalakított járművek, szinte mindegy, miből készültek, mert az eredeti jármű jellegét nem őrzik.
Ez alapján kijelenthető, hogy az egyetlen forgalomban lévő és műszakival is rendelkező példány a CCV-666?
A B tengely feletti azonosító az oldalsó reklámok elterjedése miatt került a díszléc alá, 1993 után, és ekkortól került az első ajtó fölé is pluszban, a garázsban keresgélés megkönnyítésére is. A BKV címer is összevissza került föl a kocsikra ezek után, a troligarázsban a kocsik sarkaira tették a logót, Kelenföldön az A híd mögött, a fűtési ládatér ajtajára, a többi garázs hellyel-közzel az A híd fölé ragasztotta továbbra is.
Belül az ellenőröknek volt segítség, mert intézkedéskor fel kellett írniuk a jármű számát. Kívül, amíg az első ajtó fölött volt a szám, a garázsban a 45 fokban álló kocsikat már oldalról is tudtad azonosítani.
Ma reggel 7-kor a Népligetnél várakozott a felújított MÁVAUT-as emeletes Ikarus, reggel siettem le Újvárosba, így nem nézhettem meg alaposabban, viszont amikor ma fél 4-kor visszaértem Pestre, a busz még mindig ott állt, ahol reggel lecövekelték. (Bevallom, ennek az okát igazából nem is értettem.) Viszont nagyon jól néz ki ezzel a retró fényezéssel és fehér belsővel.
Nem beszélve arról, hogy a tehergépjárművekkel ellentétben a buszok itthon sehol sem kapták meg hátul a számaikat. Szóval a hivatkozott jogszabály valószínűleg pont a buszokra nem vonatkozott...
Azt hiszem, még az 1950-es évekből maradt. Akkor a teherautókra is rá volt hátul festve a rendszám. Nyilván egy nagy telephelyen előnyös. Moszkvában még a '90-es évek elején is rá volt festve, buszokra, teherautókra egyaránt. Jóval nagyobb számokkal!
Ezen az 1949-es filmen az OFF Stuka villamos oldalára még a pályaszámot is ecsettel festik fel (kereken a 2. perctől), a Beszkárt-címert viszont matricázzák (ekkor már gondosan kivágva belőle a Szentkoronát).
Hát, nem sok szórópisztolyt fogott, az látszik.. ez full igénytelen ráfújás, nyilván munkagépről van szó, de a koszt masszíroza le a fényezett felületről, majd a maradék dzsuvára ráfújja, és milyen ködölt udvara van a számoknak?
a kézi festéssel nincs túl sok baj, azt mondjuk okénak..
Amúgy ki találta ki hogy ezeket ilyen összevissza festegessék? anno volt egy relatíve harmónia a rendszerben: BKV matrica az első tengely vonala felett, a számok, meg a B-C tengely vonala felett mértani pontossággal.. aztán egyszercsak megszűnt
Ez inkább a BKV saját belső szabályzata volt, sok Volános buszon régen se volt felfestve a rendszám. Elsősorban amúgy a sofőrök, ellenőrök, kocsimozgatók dolgát hivatott volna megkönnyíteni (BKK illetve egyéb városi cégek járművein a mai napig van, a Volánbusz már leszokott róla.)
Igen, a könnyebb azonosíthatóság miatt, a járművön kívül és belül is fel kellett tüntetni a rendszámból a számjegyeket.
A betűket azért nem mert a GA korszakban minden közforgalmú busz GA volt, tehát felesleges lett volna azt is felfesteni, hogy GA, mikorra meg jött a GC korszak már nem volt azonos számjegyű GA és GC-s busz.
Most hogy nem rendszám rendszer van Magyarországon hanem sorszám rendszer, könnyen lehet azonos számjegyű ezért tüntetik fel a számok előtt a betűket is.
Azt tudja valaki, hogy miért tüntették fel több helyen is a busz rendszámát? A könnyebb azonosíthatóság miatt? Trizs vagy bárki más. :) És miért csak a számokat írták rá, a betűket nem?
Na de épp ez az, hogy egy csilivili buszt nem állítok be a telep sarkába. Vagy használom, vagy "látom benne a pénzt" (már ha nem kell) és eladom. Így a történet homály és tartok tőle örökre az is marad...
Nemrég láttam a youtubeon egy 90-es évekbeli BKV filmet, vagy itt láttam vagy egy járművek Facebook csoport dobta fel. Valamelyik autóbusz műhelyről. Hosszú ideig mutattak egy hölgyet, aki létráról sablonnal fújta fel a busz rendszámát az ajtók fölé, már itt látszott hogy a film kedvéért adták a kezébe a szoropisztolyt. Majd utána a fülke hátuljára ecsettel festette fel a rendszámot, öröm volt nézni.
Ezt sose értettem, hogy a helyi spéci feliratok, nem csak a cégjelzés, hanem az egész kicsi apró tájékoztató feliratok, azonosítók piktogramok miért idehaza kerültek fel a kocsira? És ez hogy működott a gyakorlatban? Elküldték levélben, hogy hogy kell kinéznie a kocsinak, vagy a cég ideutaztatta a dekoros csapatát?
Egyik oldalról ismerem amit írsz, (csak a Nohab-GM vonalon, a vasút témában, de nagyon hasonló sztorik) másik oldalról akkor sem tudom elképzelni a jelenetet, hogy egy csilivili, kívül-belül patika Ik-180 a 90' -es években (!) szétvágásra kerül! Más a 80' -as évek, pláne a 70' -es... Részben rengeteg volt, részben egyszerűen nem volt szempont a megőrzés sem. Harmad részt pedig az akkori Ik-180 buszok azért eléggé kiszolgált, lestrapált állapotban lehettek. Tehát ott nem lepődünk meg (így utólag sem, bár sajnáljuk!) hogy roncstelepre vitték őket. De a 90' -es években egy "légy seggre esik" -küllemű, működőképes Ik-180, amiért (bárkinek) továbbadva is pénzt lehet belőle csinálni... Nem áll össze a kép, hogy azt abban az állapotában kivégezték. Ha az öreg tényleg annyira pátyulgatta, akkor épeszű ember azt maximum eladta (pl. egy TSZ -nek, vagy egy akkoriban már bőven lévő magánvállalkozónak).
Kár, hogy sem rendszám, sem esély arra, hogy valami ilyesmi alapján visszakereshető lenne a története...
Még az LRI-s szervizkönyve is megvan. Abban van egy fénymásolt fotó, amin Pannon vagy Gemenc Volán-szerű csík van rajta, de nem tudom, milyen színű, mert fekete-fehér a kép. Seregélyesen lakik.
Még egész jó állapotúnak tűnik, de átfényezték? A CKA-507 volt gyárilag fehér, a CBD-878 pedig drapp színű. (A szintén fehér CKA-508 pedig a Volán-nál futott.)
Amikor nálunk voltak saját sofőrjeik voltak akik vigyáztak rájuk, mi meg rendesen karbantartottuk mindkettőt.
Saját képeim nincsenek, de ezeken a linkeken (is) megtekinthetőek:
Írtam már az 1970-1980-as évek buszmentő kudarcaimról.
Amikor igen ritkán volt/lett sikerélményem, (pl. Tr 3,5 vagy MB 82) és sokkal többször kudarcom.
1./
Ingyen kapta volna meg az akkori Volán Tröszt az egyik első Ik-60 helyközi csuklós.
Mondom a helyközit.
Nem kellett.
Erre a tulaj szétvágatta egy Ik-305-tel együtt mert a eladta a telket és a szerződés szerint azt üresen kellett átadnia.
2./
1984-ben egy Nyársapáti öreg ember, ki kb. 35 évet húzott le buszvezetőként meg kívánta venni az általa vezetett, babusgatott egyik utolsó Ik-630 csuklóst, amivel a Cegléd-Nagykörös járatot járta.
Beállította volna a kertje végébe.
Nem engedték neki.
Kérte a segítségemet.
Nekem se sikerült.
A dolog pikantériája, hogy mindkét esetben az első számú vezetővel kimondottan jó volt a viszonyom.
Nem voltunk barátok, már csak életkor különbségeink okán se, de talán sokat mond neked, hogy mindkettőhöz bármikor bemehettem.
Mégse sikerült.
A másod-harmad vonal mindkét (és még sok más ) esetben is keresztbe tett.
Mindíg hoztak 3-4 jogszabály idézetet, hogy miért nem lehet megcsinálni.
területet.
1980-ban a Volánbusz Andor utai üe-ben volt egy karám.
A tároló téren egy drótkerítéssel körbe kerített kb. 8 buszt/járművet befogadni képes terület.
Oda hoztak 1-1 db :
- Ik-630 csuklóst,
- Ik-66-t,
- Ik-311-t,
- Cs-450 nyerges üza szállítót,
- első szériás Ik-250-t,
- Steyer Ikarust,
- és már nem emlékszem mit.
dr. Mennich Peti volt az üzemegység igazgató.
Nem bántotta.
Őriztette.
A cég vezérigazgatója dr-Tari László azt mondta, most nincs pénzünk talpra állítani, őrizzük, ha lesz pénz megmentjük.
Pár év múlva az dr.Mennich tovább lépett.
Utódának első dolga volt felszámolni a karámot, szétvágatni az ott őrzött buszokat.
Van azért. Napközben Kőbányán szokta egymás mellett mosni a két kolléga (két rész között) az egyik GVM trolit és az egyik cinkotás 435-öst. Csill-vill mindkettő, "saját" kocsik...
Mert a kettőből az egyik az "irodista járat" busza volt.
Dé-lbudáról indulva, végig járta Budát, kb. 10 fix megállóhellyel, és a Szentendrei úton lévő házgyár volt az északi végállomása.
Ott, abban a házgyárban is volt egy kisebb irodaház, annak dolgozóit vitte oda.
Visszafelé onnan indult, és ellenirányban is kb. 10 saját megállóban összeszedte a irodistákat és délen, a XI.ker-XXII-ker határán lévő céges irodaházba hordta őket dolgozni, mely négyemeletes irodaház a Panel utcában van/volt.
A sok-sok ÉPFU-s sofőr (MAZ és KRAZ szivarosok) évekig cikizték az öreget, hogy Ő parádés kocsis.
Mondjuk tényleg az volt.
Úgy símogatta-babusgatta azt a 180-ast mintha a saját autója lenne.
A busz kíváló állapotához az is hozzájárult, hogy Ő járt vele egyedül.
A reggeli két kör meg a délutáni két között, ott a Panel utcai telephelyen egész nap mosta, takarította, javítgatta a buszát.
Úgy is nézett ki az a busz, mint a Salamon alkatrésze.
Vajon tud e valaki infót erröl az IKARUS 180-as ról.A fotót A 4 es papíron egy antikvárium elött inyen elvihető ujságok kiadványok közt találtam 2016-ban.Vártam hátha eredetije is felbukkan a Neten,de eddig nem láttam.A kép Fejér megyében készütl A busz az itthon maradt 50 db-os Perui széria része volt
Közben megnéztem, hogy a "további hirdetései" részre kattintva árul flexhez való vágókorongot "CD hanglemez" néven is, szóval poén lesz ez minden bizonnyal. :)
Kaptam egy képernyő mentést amin a BPI-299 mint "Udvari albérlet pécs műanyag ablakokkal" szerepel. A fotón az látszik, hogy a középső ajtó helyére egy normál műanyag ajtó került, az első és a hátsó helyére meg egy-egy ablak. Elég valódinak tűnik a kép, lehangoló vég.
Hagyjuk már a hülyeséget... Egyrészt a "hatodikosoknál" ez a busz pont az a kategória, amit nagy ívben letojnak, náluk kb a 200-asoknál kezdődik (és sokszor ér is véget) az Ikarusok iránti érdeklődés... Másrészt ők pont örülni szoktak mindennek, nem fikáznak, harmadrészt meg egy felnőtt férfi ember ne játssza már a fürdős kurvát, semmilyen körülmények között. De ahogy hallom, pont a kedves tulaj különcködik állandóan, bár én nem akarok belefolyni ebbe a cicaharcba.
A Vasúttörténeti Parkban, az Oldtimer Show-n árulták a Maróti Könyvker standján (a körfűtőházban a hátsó csarnok végén) ezt a könyvet ma, hátha valakit érdekel és holnapra is maradt belőle - ott 10.900 Ft volt:
Ha már szóba került, akkor talán nem lesz nagyon OFF, itt az Ikarus Fan Club-on ez a néhány kép a ferihegyi Ikarus szoborról. Végül is a mátyásföldi gyár is erről az Ikarusról kapta egykor a nevét. 2012-ben fotóztam körbe, mint később kiderült, három héttel a Malév csődje előtt. (Ha 18-as karikás, akkor töröljétek. ;-)
Az előtereken általában csak szükség esetén (leginkább valamely repülőgép-kiszolgáló eszköz műszaki mentése okán) fordultam meg, lévén az LRI/BA autószerelője voltam.
Továbbá a Jármű osztály megszűnése előtti kb. két évet megelőző téli időszakokban, amikor még a mi feladatunk volt a repülőtér egész területének (nem csak az üzemi utak) a hóeltakarítása.
A régi járműtárolónk a Határőrség, ill. a későbbi repülőtéri rendőrség laktanyája mellett volt (Kocsedo-nak hívták), ott láttam náluk Ik-256-ot is parkolni.
Aztán az új járműbázis és a havasgép tároló már az SRA területén belülre került, ezért sokat járkáltunk át ezeken az ellenőrző pontokon ki-be. Ekkor láttam, hogy a rendőrség járművei ellenőrzés nélkül áthaladhatnak itt. Buszukat nem láttam tőlük ezeken a pontokon megállás nélkül átkelni, de ettől még lehetett ilyen eset.
Légitoloncra vonatkozó emléked nincs véletlenül? Olyanra gondolok, amikor vidéki (határőr, majd rendőr), piros/fehér Ikarus 256-osok megérkeztek az 1-es terminálra, eleinte még elvileg be, az apronra is, majd a távoli országok utasait valamilyen charterjáratra átültették?
Esetleg emlékszel ilyen buszra a ferihegyi állományból? (Persze, nem az LRI-től, hanem a fenti szervek egyikétől.) Volt olyan, később a Készenléti Rendőrség állományába tartozó 256-os, aminek volt SRA-engedélye, ezért kérdezem.
Alpha-1 gurulóutakkal voltak összekötve. Helyesen: A-1 (Alpha-1) gurulóúttal vannak összekötve. Tehát az "A" gurulóút első szakaszáról van a ki-be járatuk a hangárok előtti műszaki előtereknek.
(A különböző gurulóutak különböző betűjelzésekkel vannak ellátva, a számok pedig az adott gurulóút valamely kereszteződés-kereszteződés közötti szakaszát jelenti. Ezeken már csak a toronytól rádión megkért engedéllyel szabad mozogni, a rádióforgalmazás pedig archiválásra kerül.)
Az ebédlő (és büfé) a "D" portánál volt, az út túlsó felén (ahol a busz áll) pedig eredetileg a MALÉV irodaházak (amíg ki nem költöztek a Lurdy-ba, később talán LufthansaTechnik és ACE lett), mögöttük pedig a hangárok a műszaki előterekkel, amik az Alpha-1 gurulóutakkal voltak összekötve.
Az épületek előtt egy elég magas talapzaton a szárnyaló Ikarus-t (nem az autóbuszt) ábrázoló szobor van, amit a közútról a kapun benézve benézve, kintről is lehet látni.
A toronyváltás általában az üzemi úton, az 1-es pálya Pest felőli küszöbét megkerülve, a kertészet felé történt, ritkábban előfordult a gurulóutakon is.
Ez már az eladás előtti, utolsó, fehér, BA-s (BudapestAirport) arculat, mint a feliratból is látszik. (Ezért javítottam magam az előző hsz.-emben.) A BA-s időszakban a járművek alapszíne általában már fehér. (Pár kivétellel, amik megfordulnak repülő-forgalmi területeken, mint pl. előtérügyelet, DAM, hóeltakarító gépek, nyári seprők, fékhatás mérők, stb.)
A busz a repülőtérre kerülésekor és utána sokáig mindkét oldalán viselte a "városkép" dekorációt, ez lett kiegészítve a "Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság" felirattal.
Egyébként a rendszámtábla eredetileg elöl hátul fel volt csavarozva, csak mivel sima festett plexiből készült a rendszám, többször is leesett a helyéről.
Egyébként a többi stimmel. Egyszer-kétszer én is csináltam vele a toronyváltást amikor nem volt szabad gépkocsivezető és a műhely adott rá embert. A javítását-karbantartását pedig általában "megnyertem" a műhelyben.
A busz nem volt kiadva üzemeltetésre egyik osztálynak sem, végig a Jármű osztály állományába tartozott, mint ahogy a többi nagybusz, ill. pár munkagép is (daruk, bagger).
Hogy legyen egy olyan fénykép is, amelyen az Ikarus 480-as a Ferihegyi repülőtéren látható, ha már az élete nagy részét ott töltötte. Ezt 2005-ben készítettem ebédidőben, amikor az általa hozott utasok, repülőtéri dolgozók éppen ebédeltek a hátérben látható központi étkezdében. Ebédidőben gyakran ezen a helyen állt, a 2-es terminál felé vezető út szélén, mert nem volt máshol hely.
Csökkentett padlómagasságú autóbusz volt, Ferihegyen kizárólag belső forgalomban használta az LRI 1992-től, nemes egyszerűséggel IK-480 belterületi rendszámmal. A rendszámtáblát fel sem csavarozták, a jobb mellső szélvédő mögött helyezték el. A viszonylatjelző táblán rajta maradt a 480-as szám. Alapvetően fehér volt, csak a jobb oldalon volt egy zöld mintázat, amely az eredeti német megrendelőre utalt.
Ezzel a busszal szállították a dolgozókat az új irányítótorony és a porták között oda-vissza a műszakváltások idején. Szintén ezzel a busszal jártak délben ebédelni a tornyos dolgozók és időnként a repülőtéri tűzoltóság állománya is a központi önkiszolgáló étterembe, amely az új hangár és műszaki bázissal (UHMB) szemben helyezkedett el. Létezett ugyan egy belterületi autóbuszjárat Ferihegyen (sokáig Ikarus 280-as autóbuszokkal), de az nem ment ki a toronyhoz.
2009-ig szolgált Ferihegyen, akkor a már húszéves kocsi főjavítására a Budapest Airport (ex-LRI) nem kívánt költeni, és eladásra kínálta. A Hatvani Volán örömmel vette meg az idős, de keveset futott kocsit, és egy ennél fiatalabb, de sokkal rosszabb állapotú Ikarus 415-ös autóbusz főjavításához használta fel. Ekkor papíron egy 415-ös, de valójában 480-as autóbusz született újjá, és állt utasforgalomba GMP-948 rendszámmal.
Ha belinkelek neked 100 képet, akkor 100-ra fogod azt mondani, hogy ez szar.
Ha azt hiszed, hogy én most itt bizonygatni akarom neked, hogy milyen jó volt, akkor tévedsz. OK, nem mentél el, nem bántad meg, nem lehet mindenkinek megfelelni, ez van. Túléli szerintem mindenki.
A Fő utcán nem messze meg lehetett inni 490-ért egy igazán jó eszpresszót (vagy bármilyen másik kávét) a sátorban 500-ért árult műanyagpoharas katasztrófa után, amit 10-ből 9-szer kiöntöttem volna, csak akkor és ott szükségem volt rá.
Ennyi. Aki meg úgy érzi, hogy közel 80 *random* Ikarus között egy olyan sem lesz, amiért megéri kimozdulna, az nyugodtan töltse hasznosan máshol az idejét.
(Éppen elég volt, hogy a kaját aranyáron adták...)
A buszállomás mellett volt egy Coop meg egy kocsma, ott be lehetett normális áron szerezni italt meg hideg élelmet; oda-visszaútban meg jól lehetett spottolni a várost járó Farosokat ;)
Viszont kedvencem az önsorsrontó kisbolt a találkozó tőszomszédságában, aki se most, se 4 éve nem nyitott ki :D :D
"Furi, itt a plintszklínle nyomják a userek a minuszt..."
Off: szerintem ne foglalkozz velük, az index kockafejű rendszergazdáitól kellene talán megkérdezni ennek a funkcióját, de választ úgysem fognak adni, már a kockafejűségükból adódóan sem! :-))
Holnap, ha erre járok és nem felejtem el, hoznék én is pár régi ikarusos, régi Béke teres, épülő új uszodás fotót a 70-es évek aranykorából..., tudom, hogy volt már itt pár Peruból(?) visszamaradt piros-fehér IK 180-as fotó onnan.
Mert mi volt a baj az emberanyaggal? Sokan voltak, igen, de ez szerintem pont, hogy örömre ad okot, nem kell azon szűrni semmit, főleg nem ilyen brutál árakkal. (Éppen elég volt, hogy a kaját aranyáron adták...)
Nem kellene átesni a ló túloldalára. Volt egy megjegyzés itt, kapott rá választ, majd beletörődik.Viszont többezren ott voltak, és a hozzám eljtutott visszajelzések alapján igen nagy buli volt és jól is érezték magukat az emberek.
Egyébként amit én ismerek rendezvényeket, itthon és külföldön, nem nagyon szokás közzétenni a járműveket, gondolom, azért ennek van oka.
Egyetértek! Én a youtube-on néztem többek között azt a videót, amelyen már a felvonulást láttam, és milyen jó volt látni, hogy Ikarus már lényegében nem is létezik, mégis mennyi frankó, remekebbnél remekebb, újjáépített magyar jármű maradt meg a jelen- és az utókornak. Ezek a buszok egyszerűen szépek. A zöld Farost rendszeresen látom a Népligetben is, nem tudok annyira sietni, hogy ne álljak meg mellette, előtte pár percre mindig.
Durvi, hogy megy a finnnyogás, elégedetlenkedés a találkozóval kapcsolatban.
Lett volna pl.: 2800 szívenszúrt Forint a belépő es a buszokra is pl.: egy ezresért lehetett volna felmászni, akkor lehet, hogy szűrtebb lett volna a megjelenő emberanyag.
A Volánbusz kétajtós Ikarus C80 buszában ültünk leghátul. A leghátsó két üléssorban jó társaság jött össze: balszélen mi ketten ültünk a busz sarkában, velünk szemben egy kedves gyerek fiú testvérpár, mellettünk az anyukájuk, az apukájuk a folyosón állt, jobb oldalon pedig négy kedves lengyel buszfanatikus vidámkodott egymással. 😊 A felvonulás kétharmadától már a nap is kezdett kisütni, hátrafelé kinézve pedig a végeláthatatlan messzeségbe nyúlt a buszok sokszínű hosszú sora. 😊
📷 Képek sorban, csak a legérdekeseebbek:
A Volánbusz replika emeletes busza ‒ hatalmas sor állt előtte, így csak kívülről láttam.
Angliából jött Ikarus 480! 😱
Angliából jött Ikarus 481! A második ajtóval szemben a másik oldalon is van egy plusz ajtó! 😱
A Volánbusz Ikarus C80 busza, melyben a felvonuláson utaztam. 😊
Lengyel ráncajtós Ikarus 260.
Vettem egy plüss "7-173 GYORS" csuklós "Ikarus 280.40A"-t is, szépen néz ki. 😊
Áttekintő panorámák egy képen. Nagyon sokan voltak, hatalmas volt az érddeklődés és a fanatizmus!
Ott voltam a III. Nemzetközi Ikarus találkozón Tapolcán, nagyszerű volt, rengeteg busz volt jelen, még a Volánbusz ritka replika emeletese is látható volt! Hatalmas volt az érdeklődés, sok buszban egyedi tábla volt az eseményre vagy a kijelzőt programozták be. 😊 Az emeletest csak kívülről láthattam, mert nagy sor kígyózott előtte. Még Angliából is jött egy 480-as megy egy 481-es is, valamint egy lengyel ráncajtós piros 260-as is látható volt! 😃
Képeket sajnos nem tudok ide mellékelni, nem tudom, hogy másnak megy-e... 😐
Írtam én olyat, hogy ott lakom? Nem. Írtál te olyat hogy nehezemre esik elhagyni a várost és elmenni Tapolcáig? Igen. Egyéb tudományos megjegyzésed van? A sok szép képből linkelj már párat, légyszíves. Videó nem érdekel.
Ha közzétennének egy listát hogy mi lesz ott, aztán valamelyik rendszám mégse megy el mert a gép előző nap ledöglik, a tulaj lebetegszik, mégse ér rá, stb., akkor meg menne a kurvaanyázás a szervezőknek hogy miért nem volt ott, pedig azt mondták hogy ott lesz, mennyi pénz és idő ment pocsékba miattuk.
"Jó fotókat senki nem tudott csinálni, én legalábbis elenyésző számút láttam, így nem is bántam meg."
Az ilyen rendezvényeken jó képeket a felvonuláson lehet csinálni aminek én a közel negyedét se jártam be mégis közel 100 emberrel találkoztam aki hozzám hasonlóan igyekezett a legjobb/legszebb helyeken megtalálni az útvonalon. És jórészt ez sikerült is mindenkinek. Csak senki se ér rá 0-24-ben a hobbijával foglalkozni ezért nem láthattál még nagyon olyan képeket amik nem telefonnal a kiállítási időben készültek.
Te írtad korábban, hogy 400 km-t kellene vezetned, jó gyorsan hajtasz, ha ezt negyed óra alatt teszed meg :P De szerintem lépj túl ezen, mi is túléltük, hogy nem voltál ott, gondolom biciklizgettél helyette a lezárt rakpart flaszterén, kinek mi... A jelenlévő több ezer ember meg szerintem alapvetően jól érezte magát, én még szép képeket és videókat is láttam, úgyhogy a jelek szerint ez sem volt lehetetlen.
Ha valamit, egy volánsárgára festett Farost megnéznék... láttam belőle egy párat, mindenféle színben, de ebben a sárgában sehogy se tudom elképzelni...
Van legfontosabb küldetése az ilyen találkozóknak? Ami neked a legfontosabb, az másnak érdektelen és vica verza. Te saját döntésed alapján arra költöd a pénzedet és az idődet, hogy régi buszt üzemeltess. Én meg arra, hogy nem tömegben lihegve és falban egymás mellé tolatva megnézzem, hanem valahol a zút mellett csináljak róla fotókat. Nem mentem el, mert nem voltak olyanok a körülmények és xar helyen volt (torqmatic mindenhez is értő polidili topiktárs szerint azért, mert nehezemre esik elhagyni a várost, mivel lövése sincs arról, hogy negyed órára Tapolcától van házam, de attól még messze van). Mások elmentek, megtapogatták, jó volt nekik. Jó fotókat senki nem tudott csinálni, én legalábbis elenyésző számút láttam, így nem is bántam meg. Mindezektől a rettenetes problémáktól továbbra is független az eredeti felvetés, hogy közzétehetnék a résztvevők listáját. A mellékelt beszélgetés szerint még akár utólag is, valakinek az is jól jönne.
Nem, de előzetes lista nélkül is kedvez azoknak, akik főleg ilyen céllal mennek, mint én. :D (egyébként Tapolca pont jól ötvözte a két kört, hiszen a két emeletesen kívül minden részt vett a felvonuláson, tökéletes azoknak is, akik listáznának és minél több buszt lőnének ki normálisan, előtte és utána meg ott volt több óra simogatásra, megnézésre, beülésre, pózolásra stb.)
S akkor, ha már itt tartunk, utólag azért érdekelne egy lista, ugyanis nagyon sok volt a próbarendszámos busz (persze nagyjából össze tudom kaparni magamnak, hogy mi-micsoda, de ha valaki mindet tudja, szerintem megoszthatná, ez talán közérdekű infó).
Sőt, be is teszek pár képet, ezekben szeretném kérni a segítségeteket, hogy milyen rendszámon voltak ismertek. Annyit tudok hozzátenni a dologhoz (bár aki ott volt, annak gondolom nem új), hogy a P-01601 az AAT-200, illetve a P-01476 minden bizonnyal az a 211-es, ami korábban Polgáron például P-06142 rendszámmal volt ott, arról azóta sem tudom, mi volt eredetileg, nem vagyok jó a buszrejtvényekben. :(
Előre is bocs, ha valamelyik nagyon alap, szóval ezek rendszáma érdekelne:
Ez valamilyen szinten bónusz, nem volt sem a felvonuláson, sem a rendezvényen magán, de dél körül ott parkolt a város Zalahaláp felőli végén:
Erre pedig 90 százalékban merem mondani, hogy az FPF-441, de azért megerősítheti bárki:
Köszi előre is a segítséget, és köszönet a szervezőknek! Én közel sem a klasszikus célpontja vagyok egy ilyen rendezvénynek, de annyi busz volt, hogy a kaja-piával együtt simán elvertem két órát a felvonulásig, mire körbenéztem, a felvonulás meg óriási volt ennyi busszal.
Kiütést kapok az ilyen figuráktól, akik szétszemetelik az internetet a tucatszámra szépérzéket mellőző, "dokumentum jellegű" képekkel, mert ő is járt az Ikarus találkozón.
Annyira azért nem érdekelnek a buszok, hogy 400 km vezessek megnézni őket, ráadásul esőben, így hogy a nagy részét már láttam. Nagy elvárás lenne 2022-ben, hogy egy ilyen rendezvény szervezői közzétették a résztvevők listáját (meg hogy egy olyan útvonalat jelöljenek ki a felvonulásra a környék számtalan útjából, ami az adott napon és időben nem 80%-kban ellenfényes)?
Holnap én is ott leszek Tapolcán! 😃 Egyenlőre úgy néz ki, hogy felhők ugyan lehetnek a nap mellett, de az eső reggel teljesen megszűnik! ☁ ☀ 😊 Vajon ismét ott lesznek valamivel a "Csirketelepesek"? (Pár éve ott voltak.)
Nem is értem a mínuszolást... aki egy lista alapján látogatná a találkozót, akkor őt nem is a járművek érdeklik, csak a róluk készült fotók. S mivel a BKV nem is biztos, hogy képviseli magát - max magánbuszok formájában - akkor sokaknak nem is lesz érdemes szombaton korán felelni.
Nem. Allison AT545 van/volt benne. MT643 a terv, mert tgk/autóbusz méretekben a közdarab cserélhető, illeszthető a motorhoz. A mérések alapján befér a helyére. A skoolie projekteknél bevált, aztán még mindig vissza lehet(ne) menni a kályhához, ha úgy hozza az élet.
"A "feltámasztás", az egy rohadtul más kérdés, jelenleg mozdíthatalan, van mit csinálni rajta, de nagyon kevés kivételtől eltekintve - mint általában - segíteni senki nem akar, mert a lelkesedés többnyire véget ér a szék környékén meg a hova kell vinni skandálásán."
Gondolkoztam, hogy publikáljam-e, vagy sem, de legyen.
A 2020 januári állapot látható a képeken. A váltó az utastérben volt, az oka pedig az, hogy ketté van törve. A motortér környékén is vannak apróbb-nagyobb hiányosságok, a többi pedig látszik.
Jelen esetben a "megmentés" sajnos elég helyénvaló megállapítás, mert ezzel a járművel nem akartak kezdeni semmit, ugyanúgy elfért volna a MÜ-GU darálójában, mint a többi. Ahogy mondani szokták, legalább még megvan.
A "feltámasztás", az egy rohadtul más kérdés, jelenleg mozdíthatalan, van mit csinálni rajta, de nagyon kevés kivételtől eltekintve - mint általában - segíteni senki nem akar, mert a lelkesedés többnyire véget ér a szék környékén meg a hova kell vinni skandálásán. Tudom, tudom, megint negatív vagyok.
Mindenesetre, ha rajtam múlik, akkor nem ez lesz az első proto, ami egyszer csak újra odébb tudja vinni magát, a 411-es is traileren érkezett és a saját papucsain távozott. A gazdáját meg majd szídom jó szokás szerint, miközben ömlik a pofámba a ganyé és nem találja a szerszámot amit kérek. :D
Már nem azért, de jobban érdekel az újjáépülő Ik556, mint a BKV-s replika Ik293... Ezt csak azért, mert mást se nagyon látok, mint hogy így duplacsuklós, meg úgy duplacsuklós...
Sziasztok! Keresek gyűjteménybe megvételre a képen látható újabb típusú "260", "263" vagy "280" feliratot. Akinek lenne eladó, kérem jelezze privát üzenetben: istvan.dani1992@gmail.com. Akit csere érdekelne, van pár kisebb alkatrészem cserealapnak is.
Ezt a kijelentést mégis mire alapozod? A busz rendszáma le lett adva az okmányirodában, "selejtre lett téve" (akksi nincs, összes gumi kuka, minden használható dolog kiszedve belőle). Ahhoz, hogy az műszakot kapjon, nem 1 milliót kéne költeni...