Fent vagy FB-n? Ott van pár hajó s csoport, ott is ki lett a téma vesézve elég rendesen. Sőt néha elég indulatosan is, (bár azt lehetett volna fokozni a többi, más témájú kommentszekciót alapulvéve).
Összefolyik a sok infó, nem tudom, konkrétan hol olvastam, de valaki megjegyezte, hogy a hajóvezető fülkéje teljesen le van hangszigetelve, kintről alig hallani valamit. Ez főleg a motorok keltette zaj ellen van. Tehát kicsi esélye volt a hajót vezető személynek észlelni a becsapódást, ha hallott is valamit, az hangozhatott egy uszadék becsapódásának is akár.
Azt is írták páran, hogy ha a radarral hajózik a vezető, akkor arra figyel, nem kifele az ablakon. Ami azért is életszerű, mert a sok kütyü világít a szembe, ezzel elvakítva a szemlélőt. Ha ki is néz az ablakon, a fedélzeti fények és a felszerelés fényei elveszik a figyelmet egy párszár méterre lévő, sötétben lévő tárgyról. Egyszerűen nem látod a közeli fényektől a távoli sötétben a dolgokat. PL: Próbálj meg egy nem teljesen tompított fényerejű GPS-t a szemed perifériájába tenni az autóban sötétben vezetéskor. Nagymértékben lecsökken a szemed észlelőképessége, mert a pupilla a közelről jövő fényre reagál, hiába világít a fényszóró, kevesebbet fogsz látni az előtted lévő útból, mintha a gps ki lenne kapcsolva, esetleg a fényerő a minimálisra lenne csökkentve.
Jelenleg már 5 áldozat teste kerül elő, a boncolás meg fogja mutatni, hogy élt-e bármelyikük vízbeeséskor. Ez nagyban fogja befolyásolni az ügy végét is. Ha valaki a vízbe fulladt, az nagyban fogja emelni a felelősség mértékét is.
Amíg az ügy nincs lezárva, csak találgathatunk, a tanúvallomások ismerete biztosan formálná egyesek véleményét. Az enyémet is. A kabinoson viszonyleg kevesen utaztak, talán 35 ember (ebben most nem vagyok biztos, de a kapacitás fele sem volt kitöltve), minél kevesebb az ember, annál kisebb az esély, hogy valaki kint volt, látta. Nem hiszem el, hogy ha valaki látja a történéseket, az nem rohant volna egyből a vezetőhöz elmondani azt...
Remélhetőleg a KBSZ oldalán kint lesz majd egyszer a zárójelentés, abból sokat lehetne okulni.
Sokan azt is felróják a kabinos vezetőjének, miért nem állt meg jobban körbenézni, miért nem jelentette, hogy valamivel ütközött, jó lenne ha kimennének a szervek körbenézni. Hogy legaláíbb legyen nyoma, hogy ő foglalkozott az üggyel. Kérdem én, mekkora felfordulás lenne, ha minden éjjel a közlekedő nagyhajók csak harmada/negyede csak egy alkalommal ilyet bejelentene a navinfónak? Ez éjjelente kb úgy 6-8 bejelentést tenne ki. "Skacok, valami koppant, nem láttunk semmit, de valaki kijöhetne és megnézhetné a helyi szervektől".
Milyen soxor vezettél 100m-es méretű nagyhajót? Azt gondolom, hogy ha a hajó megáll, akkor sem valószínű, hogy meg tudnak menteni valakit. Kártérítési igények lehetnek a motorcsónak vezetője irányában....
Nem kell ezta dolgot misztifkálni, a szabályok, köztelezettségek egyértelműek. - A hajóvezetőnek (110m-es szállodahajó) az a dolga, hogy folyamatosa maximálisan figyelve vezesse a hajót, s vigyázzon a hajóra illetve a rábízott emberekre. Ha a kapitány alszik, olyan embert kell megbíznia lefekvés előtt a vezetéssel, aki erre képesítve van, s megfelelő utasításokkal kell ellátni (esemény esetére) - Egy több, mint egytonnás, 40-60km/h sebességel a hajónak csapódó motorcsónak üközés zaja, nem uszadékfa ütközési zaj, a hajór orrán maradt nyomok is bizonyítják, nagyon komoly volt az ütközés - ezt a hajóvezetőnek észlelnie kellett (mint ahogyan a Dunán cikázó motorcsónakot is, még akkor is, ha nem volt kivilágítva (sokszor vezettem hajót az éjszakában egy ekkora motorcsónakot a figyelő szem könnyedén észre vesz éjszaka is)
- A motorcsónakos felelőtlensége - illetve felelőssége - pedig egyértelmű (7 halottal, 1 súlyos sérülttel), a gond az, hogy az utasok között nem volt olyan tökös ember, aki lefogta volna ennek a berúgott idiótának a kezét!
- biztos, hogy 10 óra tájban volt több ember is a hajón, aki észlelte a balesetet, az is lehet, hoyg értesítették a hajóvezetőt - aki rossz döntést hozott (a rendőrség mindenkit kihallgatott)
- ha a hajó megáll, s a baleseti protokoll szerint viselkednek, lehet, hogy még meglehetett volna valakit menteni - ezért van az kitalálva
- a bíróság minden bizonnyal megfelelő büntetésben részesíti a vétkest (a kapitányt, vagy a hajóvezetőt, vagy a személyzetet - mindenkit felelősségének arányában)
- ismét komoly kártérítési igények lesznek - vaakinek fizetnie kell!
Igen, én is úgy gondoltam, hogy valamiféle soron kívül eset miatt...
Ha ez gyakran előfordult volna, főleg vontatmánnyal, akkor annak lenne nyoma. És kerestem eleget, így valószínűleg találtam volna valamit. Végül ezért fordultam a "széles nyilvánossághoz" a kérdéssel! :)
Fel még csak-csak néhány uszállyal, de lenek az a hajlat akár négy egymás mellé vett uszállyal, akár 2×2-vel nem kis manőverigényű, és ahhoz nem csak szupi géphajós irányítás, de frankó uszálykormányosok is kellenének.
Nomeg a péterrévei köteleskomp útbiztosítása, azaz a kompkötél teljes mederbe eresztése.
(De őszintén remélem ezt odaképzelte mindenki.)
Mert szeparát császkáló géphajó nyilván nem kihívás.
A hajó a méretei alapján nyilván fel tudott menni, de egy vontatóhajó vontatmány nélkül minek ment volna? Azokhoz a vontatmányokhoz amik a Tiszán gond nélkül közlekedni tudnak sokkal kisebb vontatók is elégségesek.
Úgyhogy ha járt is valaha, az ritka és különleges alkalom lehetett.
Köszönöm, ezek szerint lehetséges a métere alapján!
Viszont én konkrétan az 1200 LE-s középdunai típusú vontató motorhajó képviselőire (ÓZD, PAKS, SZEKSZÁRD, SZOB, BALATONFÜRED, KAPOSVÁ,R KECSKEMÉT, SZOLNOK, TATABÁNYA, SZOMBATHELY, GYÖNGYÖS, INOTA) lennék kíváncsi a magyar Tiszán!
Elnézést a laikus kérdésért! Az 1200 LE-s középdunai típusú vontató motorhajók (ide értve a sekély merülésűeket is) közül járt valamelyik a Tisza magyarországi szakaszán?
1963-ban a pesti mércén a legmagasabb vízállás 624 cm volt, https://www.hydroinfo.hu/vituki/archivum/bp1963.htm tehát árvíznek nem, de magas vízállásnak lehet nevezni, bár szerintem a fák lombosodása alapján ez inkább a júniusi, 5m körüli állapot.
Ez az Újpesti öböl, az angyalföldi hajógyár területe. Nem valószínű, hogy itt a hullámzás vagy szél képes lenne felborítani egy úszódarut. Sokkal valószínűbb, hogy a készülő daru gémjét kidaruzták a sólyatérbe, majd jött egy nagyvíz és víz alá került.
Igen, láttam és hajóztam is rajta. Elébb kishajóvezetőként, egy kb. 15-20km/h sebességű rocskával. Egész éjjel a hátunk mögül világító telihold fényénél mentünk, én hajnal kettőkor adtam át a kormányt. Villanóról villanóra, parti jelre, néha a parti települések fényeire támaszkodva egy hármas kötelékben. Később egy nagyhajó kormányállásában, pont az ominózus dunakanyari szakaszon sikerült egyedül maradnom a keréken, mert a pk.-nak sürgősebb dolga :-) támadt éppen odalent. Amikor lement, még működött a radar. Aztán az elköszönt. Én meg ott álltam a keréknél és igyekeztem a parttávolságot tartani szemre, közben maradva a zöldek mellett a dömösi gázlóban, ahogy utasításba kaptam. Nem kívánom vissza az érzést...