Csekkoljátok :Ha tetszenek a képeim és szeretnél még ilyeneket látni like-old az oldalam és folyamatosan töltöm a képeket! https://www.facebook.com/buszvilag
Igen, sajnos ma rájöttem, hogy fals infót adtam, az kék. Elnézést mindenkitől.
Viszont tegnap ezt a gépet sikerült közelebbről is megszemlélnem: belül vörös az ablakok között is (erről gondoltam, hogy Program Centrum-eredetű lehet). A második ajtó is nyitható, és az első ajtóhoz tartozik egy vésznyitó is az ablak mellett. A futóműről a tárcsák miatt nem tudok nyilatkozni.
Tudna nekem valaki felvilágosítással szolgálni arra nézve, hogy mi volt a különbség az IK 66.22 és az IK 66.23 altípusok között? Előre is köszönöm a segítséget!
Tudom, ez az egész a kutyát nem érdekli, mert nem BKV-s, vagy Volános történés... nem számít, hogy a tavalyi év folyamán tucatnyi olyan határainkon túli városból tűntek el, ahol vagy ideiglenesen, vagy hosszú évtizedekig igen meghatározó képe volt az utcának.
Csatlakozom! És akkor még nem is beszéltünk az "ilyen váltó van benne: 31-es, olyan váltó van benne: 311-es" kérdéskörről, ami alapján kívülről lehetetlen megállapítani a pontos típust.
Na ez az, amit gyűlölök a korai típusokban. Amikor nagyjából ugyanolyan műszaki jellemzőkel bíró gépeket külön számoztak. Két széles ajtó van rajta? Akkor 620-as, egyébként meg 630-as. A 60-601-602-ről már nem is beszélve.
Ennyi erővel a 260-as különböző kiviteleinek listáját legalább 5-6 típus alkotná.
Valaki nem tudja hogy az LPZ-145 nek mi történt anno a bal hátuljával mert a tetön hátul van egy folt amit lehet látni.......... Sajnos csak eböl a szögböl van kép..
Valaki nem tudja hogy az LPZ-145 nek mi történt anno a bal hátuljával mert a tetön hátul van egy folt amit lehet látni.......... Sajnos csak ebböl a szögböl van kép..
Szerintem ne spórolj az újjal....a levegőszűrő -bár sokan nem gondolnak bele - a motor egyik legfontosabb alkatrésze. A szűrési teljesítménytől függ, hogy mennyi kopást okozó részecske kerül a motorba, és nagyon nem mindegy, hogy min keresztül.
A kifújás csak a beülepedett port és koszt távolítja el, a papírbetét azonban öregszik, szintúgy a ragasztóanyag, amivel össze van fogatva. Akkor szép a történet, amikor szétszakad, és aztán a darabjait a szívószelep alól, meg a dugattyúból szeded össze -és akkor még örülhetsz, hogy nem csinált nagyobb cirkuszt. Tavaly volt egy ilyen tapasztalatom, akkor egy off DAF teherautó kajálta be a ki tudja mikor cserélt szűrőt. Az egy kétmilliós mutatvány lett..
Annak idején volt pár honlap (köztük az általad említett jóféle távolság is), amikben tényleg megbízhatott az ember. Aztán a készítők kénytelenek voltak egyéb okokból elhanyagolni, az utolsó koporsószög pedig az ingyenes honlapok tömeges megszűnése volt. Most az ember a webarchívumból próbálja meg összekaparni, ha kell neki valami onnan, azokból az időkből - már ha emlékszik még ezekre a címekre.
Ritka az az emberféle, aki manapság megengedhetné magának időben, és talán pénzben is, hogy jó részletes és friss honlapot vezessen e témában, addig meg röpködnek a félinfók mindenfelé (sejtés -> meg nem erősített információ -> eskü alatt vallja, hogy az úgy van).
Egy lehetséges verzió lehetne egy közös szerkesztésű honlap, egy nagyobb csapattal, ahol talán mindig van ideje valakinek éppen. De mint tudjuk, és látjuk, ezerféle buktatója volna ennek is, előbb-utóbb csak besülne.
Az a baj, hogy nincs egy olyan honlap, mint régen a Távolság, ahol tételesen, hírszerűen le lennének írva, hogy mi minden történt/történik a volánok táján és e tekintetben referenciaként is szolgálhatna. Nem is azt mondom, hogy egész állománylisták legyenek fent, csak annyit, hogy felesleges kérdezősködés helyett inkább ott lyukadjon ki az ember, ha nem biztos egy-egy illusztrisabb jármű utóéletében.
Nos, igen: hiba volt, amikor ezt feltételeztem. :)
De nézzük tényszerűen, hiszen hónap eleje van, és még tudok keresni. :)
A legendárium szerint vannak ilyenek:
BSN-813 > FKC-248 > ezt le se keresőzöm, rendszeresen látom Gödöllőn :) (0210)
BSN-814 > FKC-654 > forgalomban van (0211)
BSN-815 > FKB-779 > a keresésnek nincs eredménye (0209)
BSN-846 > FKB-330 > ezt se keresőzöm, nem játszik (0099)
BSN-847 > FKC-110 > MBZ-133 > ezt se, ez sem játszik (0100)
Egyezzünk ki szerintem a középsőben, főleg, ha nálad is 0209 a VIN vége. :)
És akkor random jelleggel még továbbiak:
Rendszám: bsn-811 Gyártmány: IKARUS Típus: 256.50 E Szin: KÖZÉPPIROS A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű nincs forgalomban
Rendszám: bsn-812 Gyártmány: IKARUS Típus: 256.50 E Szin: KÖZÉPPIROS A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű nincs forgalomban
Rendszám: bsn-843 Gyártmány: IKARUS Típus: 256.50 Szin: ÉLÉNKPIROS A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű forgalomban van
Rendszám: bsn-845 Gyártmány: IKARUS Típus: 256.50 Szin: ÉLÉNKPIROS A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű forgalomban van
A 842-t és a 844-et meg se néztem, azokat láttam forgalomban az utóbbi években és csodálkoztam volna az eladásukon. Bár ha a KTI Hulladékot nézem, nemcsak a 843 (volt?) körmendi, de a 842 és a 812 is. Jóféle flotta lehetett ott a Határőrségnél.
LJZ-883 kapcsán keresgéltem, és bár jó régi, de erre reagálnék:
"Az biztos, hogy 1994-es a busz, de az első rendszámát még a sofőrje se tudta, amikor beszéltem vele a nyáron Küngösön.
Az első és a mostani között egyébként FKB-330 is volt."
Ez biztos? FKB-330 az Alföldi Zoltán busza, és még 2013-ban is fotóztam Dombóváron, amikor már bőven lőttem az LJZ-t is Csajágon. Azonos lenne a két busz gyári táblája? LJZ-883-ét ismerem, az mondjuk nem passzol a BSN-84x-ek közé, inkább a BSN-81x-ek közé, ha választani kell. Az FKB-330 tábláját sajnos még nem láttam.
CLU-227 2001 óta selejt, aztán szétvágták és az egyik felét eladták tyúkólnak.
CTH-083 2009-es selejt és szintén vágva lett.
Annyira tetszik, hogy mindenki osztja az észt Salgótarjánról meg a prototípusokról, aztán a valóság még csak nem is különösebben érdekel senkit és egyesek fejében még a 436-os is forgalomban van, mint ahogy azt nemrég tapasztaltam egy topikban.
Én ekkor láttam utoljára, illetve még pár hétre rá ugyanott, de nem járt vagy ilyesmi. Azóta passz. Mivel sok 266-ost, néhány 260-ast 211-est is kipofozgatott korábban, amik utána eltűntek a ködben, azt gyanítom, hogy keleti szomszédunk felé távozhattak, mint frissvizsgás, frankó buszok.
Nem kereskedésben volt, hanem egy maszeknál. Kipofozgatta, de hogy (a korábbi más, pl. ex-Nógrádos kocsikkal együtt) hová került, nem tudni. Lehet, hogy én fotóztam utoljára, még 2009 márciusában. Akkorról egy publikus kép:
Igen, mi is tegnapelőtt kaptunk értesítőt, hogy meg lehet rendelni 990FT-ért.:) + az értesítőn rajta volt pár kép a közelgő modellekről is, amik között van Ikarus 55-ös, 260-as, 556-os és 630-as is.:)
Csak azért, mert pont a napokban kaptam egy levelet, hogy van egy teljesen ugyanilyen eladó Rába Speciál kasztni. Először azt hittem ugyanaz, mivel mindkettő ezüst, de jobban megnézve két különböző bódéról van szó, annyi, hogy ennek nincs meg az alváza.
A kettőből simán lehetne építeni egyet, nem érdekli az emberedet? :-)
A Rába Speciálokon a szélvédőket szellőztetéshez nyitni lehetett, az alját kifelé buktatni. Ehhez volt egy kerek forgatógomb az ablak alatt, ami egy rúddal nyitotta két helyen a szélvédőt. Úgy emlékszem később a Csepeleken is ilyen volt. (a nagybátyámnak volt egy Rába Speciál roncsa a telkén, amit hétvégi háznak használt. Kb. ugyanilyen állapotban. Sokat játszottunk benne gyerekkoromban..)
Én megvettem az LPZ 145 öt teljesen az enyém.... vissza akarom állitani full gyári állapotára... ezert kerek mindenkinek kinek van esetleg valami kepe arrol mikor meg sárga volt azt nagyon megköszönném
Ott áll 40 éve. Kérték többen, nem adták el, azóta is használják. Amúgy arrafelé feljebb, a Méhész-fok meg a Bóni-fok környékén lehet ilyeneket találni,
Sziasztok. Ötletet megoldást szeretnék tőletek kapni. Az az én problémám hogy a gépkocsim, alu kerekein lévő záró kupakot egy érdekes csavar foglya,és ezt egy 3 tüskés kulcs tudja csak oldani-zárni. Na ezek a tüskék letörtek és a csavar nem jön ki fészkéből. Azt mondta egy idős ember /Volános volt/ hogy az Ikarusok oldal ajtajai is ilyen kulccsal nyitódtak. Na ezt hol mere lehetne beszerezni? Köszönettel.
A ceglédi autóbuszbontóban 2014.április 30-ig rendkívüli autóbusz oldalüveg akció! Minden mennyiségben, hihetetlen olcsó áron! Érdeklődni lehet az autóbuszbontó elérhetőségein!
Elnézést, hogy csak úgy beleszólok, de úgy pontosítanám, amit alapvetően helyesen írtál, hogy forgómozgásnál a forgatónyomaték fordítottan arányos a szögsebességgel (ez utóbbi a fordulatszámmal arányos), a kettő szorzata az átvihető teljesítmény. Mivel egy tengely szilárdsági méretezésekor az ébredő csavarónyomaték maximális megengedhető mértékét az anyagminőség és a keresztmetszet határozzák meg, ezért ha ugyanazt a teljesítményt nagyobb fordulatszámon viszik át, a terhelő nyomaték csökkenthető. Nagyobb fordulatszámú kuplung, sebességváltó, kardántengely, differenciálmű és féltengelyek kisebb szilárdságú anyagból és/vagy kisebb keresztmetszeti méretekkel készíthetők, a fordulatszám lecsökkentése és a nyomaték visszaváltása közvetlenül a felhasználás helyén, a kerékagyban elhelyezett bolygóműves lassító áttétellel történik. Úgy gondolom, hogy ebből a megfontolásból szerkesztettek ilyen konstrukciókat.
A motor erős, a a terhelés nagy, és oly mértékű, hogy a féltengely elcsavarodik, eltörik. Ezért áttételt alkalmaznak, hogy levegye a tengelyre ható csavaró erőt.
Azt el tudná valaki magyarázni, hogy miért kellett a bolygómű a hátsó hídba? Hiszen előtte is volt élet, meg utána is. Laikus szemmel fölöslegesen bonyolult szerkezetnek tűnik.
Nem egy szépségdíjas alkotás - főleg, hogy az első ajtó egy hagyományos formájúra lett cserélve (az eredeti valami olyasmi volt, mint az ex. BPO-115-nek).
Tegnap tök véletlen elkaptam én is, már Esztergom felé tartott, nekem nagyon tetszik ez a kocsi, sőt kifejezetten örülök ha nem Volvo jön hanem ez, még a fűtés is jó benne, lett egy kis együttállás is az Aranybusszal az állomáson:
Motorikus alkatrészek,kályha alkatrészek,szivattyúk,szelepek,feszítők,kinyomócsapágyak,kompresszor alkatrészek önindító meg pár dolog! Nekem már nincs rá szükségem!
Az egyik motort az árából ítélve üzemképesen, jó állapotban árulják. Kár, hogy ilyen húzós az ára, a Kapos megvehetné a 266-os nosztalgiabuszához, hogy még élethűbb legyen.
Ha szottyanna: hol lehet jelentkezni? Fizetni induláskor, a helyszínen, vagy hogy? Ha jól veszem ki a visszbül, akkor a busz lényegében a kisvonat indulására visz- de melyik indulására? Mikor indul vissza? Mikor érkezik?
Bocs, a háttérben álló MAN fel sem tűnt, így már nem 80-as évek hangulatú :D
Cserébe egy Kaposos öreg vas, a belemezelt hátuljú BRS-503 Veszprém vasútállomásnál. A Siófok-Lepsény-Hajmáskér-Veszprém "vonatpótló" járat törzskocsija volt.
Jó vétel lesz. Tudomásom szerint az egyik legkevesebbet használt 543-as, újkora óta Cibakháza - Martfű környékén dolgozik. Ha meg nagyon kell hozzá bontani valamit, Bajnáról tudtok szerezni.
A Kossuth rádió mai "szombat délelőtt" című műsorában szó lesz az Ikarus gyárról, beszélgetések, visszaemlékezések hangzanak el 10 és 12 óra között. Pár mondat erejéig kedvenceim, a babakocsik is benne lesznek...Hallgassátok!
Segítséget szeretnék kérni. Budörsön nőttem fel és úgy kb. talán 10 évvel ezelött Budaörsön az Aradi utca végén volt egy Ikarus busz, melyre az volt írva, hogy méhészet. Nem tud róla valaki valamit? Nem tudnátok képet felrakni róla, ha véletlenül valaki tudná, hogy miről van szó? Előre is köszönöm!
Ha már szóba hoztuk a filmeket: A "Hogy volt?!" című műsor január 5-i adásában mutattak egy részletet "A gyáva" című 1971-es filmből, ahol a Balatonon az egyik kompon rajta volt a Hotelbusz. Mivel nem találtam a filmhez elérhetőséget, így ebben kérek egy kis segítséget. :-)
(Maga a filmrészlet a mediaklikk.hu-> Médiatár -> Műsorok -> Hogy volt?! útvonalon érhető el, a napot kikeresve meg lehet nézni ezt a részletet 22:28-tól. Sajnos a Médiatár nem enged linkelni, muszáj volt így leírnom.)
Ami még megdöbbentőbb, hogy ma ezek a dolgok sajnos ugyanúgy jelen vannak. A mi cégünknél is sokan a kisembereket eltaposva jutnak feljebb és kapnak elismerést. Gyakran ugyanilyen stílusban beszélnek az én főnökeim is.
Szívesen és örülök, hogy tetszik! Az egyik kedvenc filmem a Vörös föld, szeretem a dokumentumfilm jellegű alkotásokat, jellemzően sok korabeli járművel, tárgyakkal és amatőr szereplőkkel.
Ez nem semmi, tényleg sok 266-os van a filmben. De aztán jönnek a Kraz-ok, Stavostroj KNA 250 homlokrakodó, pótos Tatra 148 kiviszi a haranglábat, ZIL fúró a kocsmánál, sok Skoda 706 MTS billencs ... nem tudom tényleg igaz volt-e ez a falurombolás, de azért durva. Van benne még jó pár KGST járgány és egy Volános ZIL és Csajka is. Ezt valahol a Balaton északi partján forgathatták.
Bízok benne, hogy van aki segít a pontos adatok gyűjtésében, modellezés céljából érdekesek számomra ezen az infók (vagyis annak aki modellez) de nem igen találtam róla pontos infókat. Az Aranybuszról (IAW-467) kellene pár adat :
Magasság, hosszúság, szélesség, első és hátsó túlnyúlás, első és hátsó tengelytáv, ajtó magasság és szélesség.
Aki igazi 266-os dömpingre vágyik egy magyar filmben, az nézze meg a "Vörös föld" című alkotást, az elején műszakváltás van és rengeteg 266-os, munka közben.
Minden másban is vannak ott csodák.... Chevy Impala Volga váltóval és hátsó híddal, háromhengeres koreai dízelmotorral.... Úgy tartják életben őket ahogy csak tudják..:D
Igen,igen,vágom a témát : ) Csak a Busz Gazdája igen jó Barátom,így aztán a döntés az Ő kezében van,hogy az eredeti kék színre fogja egyszer festetni,vagy Volán-sárgára.Én persze hazabeszélek,a sárga mellett voksoltam,több okból is.De ha kék lesz,annak is nagyon de nagyon fogok örülni. : )
Az attól függ hányas évjárat a 200-as, milyen kivitel?
Az apróságok amik neked kellenek az ízlés dolga mit szeretnél a vasra,
Én inkább a fődarabokra hajtanék, meg a levegős dolgokra. Pl. Üléstartóláb "a sajtolt talpú", nem tudom létezik-e még újonnan. Prága váltó (már most hiánycikk). Vázat meg lehet építeni, ahhoz van zártszelvény.
az első képről eszembe jutott egy film, ami a filmmúzeum tv-n volt még, úgy kezdődik, hogy egy hagyvidéki falu új papot kap, aki egy IK266-on utazik oda??
Ha már elütés: 632 létezett, igaz csak két darab ment Nigériának 1966-ban, Steyr alvázon. Gondolom, az üzletet a nagy afrikai expedíció során szerezhették. Később is mentek még buszok ide.
Hány ilyen exportból visszamaradt kocsi volt Miskolcon, lehet tudni? Az összes 62-es beszerzés, vagy későbbiekből is? (korabeli feljegyzéseimben 19-85, 88, 95, 96, 98, 99, 2000 mellett van egy jelölés, ami már nem tudom mit jelent)
Egy elég furcsa elméleti kérdésem lenne. Ugye manapság mondjuk egy faros, egy 620-as, egy bármilyen régi Ikarus (meg más jármű) felújítása során elég nagy gondot okoznak az apró részletek felderítése, megszerzése, mivel azokat már rég nem gyártják, kevés maradt belőle...stb.
Szerintetek ha az ember a jövőben (nem pár év múlva) fel kívánna újítani egy városi 200-ast, milyen alkatrészeket kéne beszereznie addig, amíg úgymond "van raktáron"? Apróbb dolgokra gondolok (biléták, táblák, esetleg utastér elemek), nem hajtás- és futóműre.
Jó, újráztad a közismert gyári fotót. A szkrínshotokkal csak arra világítottam rá, hogy '79-ben voltak 266-osok mindkét táblaelhelyezési variációval, ergo mindenkinek igaza van, hogy hol kéne lennie. F1nghasogatás vége.
Azt nem írtam, hogy biztosan az is volt e konkrét jármű esetében, csak azt, hogy kellett lennie. Nem vagyok képes minden 200-as minden festését észben tartani járművenként és időszakonként.
Mint a zárójelben írtam, nem mindenhol mentek át a járművek az egységes flottaszínre való átfényezésen. Ha a GA 91-01-et ért mizéria felett elsiklik a nép, e gondolattal való eljátszásban sem látok kivetnivalót.
Az elhúzható ablakból következtettem 1960-ra. Gondoltam, a típusváltás általános volt, de persze igaz: Bulgáriába (ha jól emlékszem) a 80-as években is olyan ablakokkal szállítottak 280-ast, mint Bp-en a 74-es széria. És azt még az éghajlat sem indokolja.
Ezek 1962-ben álltak forgalomba Miskolcon, feltehetőleg 61-es gyártás és szerintem exportból visszamaradt kocsik lehettek. Erre vall, hogy az oldalablakok eltolható része keskenyebb, mint a belföldieknek, továbbá az extra-hosszú viszonylatjelző, amilyen belföldön nem volt használatos.
Igen a BKV-hoz került 260 és 280 protónak ilyen volt.
Azon kívül még egy kocsit ismertem ilyennel: BPA-116, Ik256 a 80-as évekből, alba Volán, majd utolsó éveiben Viszló. (a dupla fényszóró miatt persze rövidebb lécekkel)
Nem tisztem megvédeni senkit sem. De azért nem kéne bántani,egy Ikarus"buzerátort",aki ha valamit készít,a karosszéria ívét nem gittel hanem lemezből alakítja ki.A vessző utáni,akár gondolatjeles is lehet.Bocsánat,a hsz-ért.
A hűtőrács is stimmel? Mert az a két vízszintes aluminium léc mintha távolabb lenne egymástól a kelleténél. (De nem szőrszálhasogatásból írtom, tényleg nagyon szép lett a busz.)
Van egy-két dolog,ami nem úgy volt anno,de ki a fenét érdekel,AMIKOR EZ A 266-OS MAGYARORSZÁG ELSŐ KIVÁLÓ MINŐSÉGBEN FELÚJÍTOTT SÁRGA,VOLÁN-CSIGÁS 200-ASA !
Minden dicséret megilleti mind a megrendelő Kapos volánt,mind a kivitelező Kapos Járműgyártó és Javító Zrt-t !
Régi álmom vált ezzel valóra,és ezzel nem csak én vagyok így.Szerencsére már kezdik az Ikarus-200-asokat az őket megillető helyen kezelni,és példás módon felújítani.
Már alig várom,hogy 260-ast,280-ast is láthassak hasonlóan szép kivitelben.
Társaságunk abba a szerencsés helyzetbe került, hogy lehetőségünk van a Kapos Volán Zrt megbízásából egy Ikarus 266.25 típusú autóbusz felújítását elvégezni. Az 1978-ban gyártott jármű a magyar autóbuszgyártás fénykorában gördült le a szerelősorról. A típusból több mint 6600 darabot gyártottak, melyből már szinte alig néhány fut az utakon. A következő hetekben néhány kép segítségével szeretném megosztani az érdeklődőkkel ennek az ipartörténeti emléknek a megújulását.
Ami neked 60-asnak tűnik és széles viszonylatjelzője van, az valószínűleg 601-es helyközi autóbusz.
Miskolcon és Pécsett is voltak a helyi közl. vállalatnak 601-esei. Pécsett volt olyan, ami még csuklósítás után is megőrizte a hosszú táblát.(Sőt Pesten is volt pár Ik601, de ezeket 1 év után, 54-ben vidékre adták el.) De ez egy 1953-63 közötti történet.
Pesten a négyzetesek hosszúvá alakítását 1970-73 között végezték. Amikor már egyre inkább 556-180 volt a jellemző típus és egységesíteni akartak.
Egy történet,Neked már meséltem.Nem tudom melyik városban állt a busz,nyitott ajtóval,benne Gyuri bá.Felszálltam,és megszerettem volna simogatni a műszerfalat...A szöveget nem írnám ki,amit mondott,de tisztelet Neki.
Nem tudom, mi ilyenkor az illem: egy temaikailag kissé távoli topikban találtam egy olvtárs linkjét sok-sok Ikarusszal. Mindenesetre a fórum linkjét szúrom be:
Írkáltam az utazásaim. Még a belső tetőkárpít fölső díszlécének a belső gumjiának a szine is írva volt. A kárpítok javítása, annak szinei is látszanak.
A 70 tavaszi szériánál - fényképek tanúsága szerint - a hűtőbe írt IKARUS 620 felirat megváltozott úgy, hogy a szám is világos alapon fekete lett.
Érdekes sztorinak tűnik. Jelenlegi információk szerint:
1. téglalap kijelző, 3+1 tetőszellőző, csík nélküli (alul telikék, felül ezüst) ajtó*, "színváltós" díszléc (Ikarus világos alapon, 620 sötét alapon), átlátszó burájú belső fényszórók.
2. négyzet kijelző, 2+1 tetőszellőző, teli ezüst ajtó, színváltós díszléc, sötét burás belső fényszórók, NINCS oldalsó süllyesztett táblatartó.
3. téglalap kijelző, 3+1 tetőszellőző, teli ezüst ajtó, végig világos alapon sötét betűs díszléc, átlátszó burájú belső fényszórók.
A lökhárító aljára szerelt pót-ködfényszóró talán mindhárom sorozatra jellemző.
*ezt egy kép alapján valószínűsítem. Plusz világosan emlékszem gyerek koromból, hogy LÉTEZETT olyan 620-as, amelyiknek az ajtaja ilyen volt. Sőt, 180-as is volt ilyen festéssel.
Képeid szerint 3 féle. De csak elöl, mert az első 2-nél hátul nem volt lökhárító.
A 3. félét szerintem 67-től kezdték
Az elsőre nem emlékszem, gondolom, azokat lecserélték. Viszont az én emlékeim szerint (kb 70-től) mindnek volt már hátsó lökhárítója, de nem egyforma. Sajnos nem tudom, mi volt a különbség, és képet sem találtam. Talán a kiálló babák voltak máshol, vagy más formájúak az utángyártottaknál?
Miskolcról sajnos csak kevés képet sikerült begyűjteni. Ott kicsit más a fejlődés. Vicces, hogy ott már 60-as járgány is volt széles ( a 70-es pestinél szélesebb) viszonylatjelzővel, ezeket mindig lemaszkolták keskenyre. Eközben Pesten a keskenyek egy részét szélessé alakították. Arra gyerek koromból emlékszem, hogy amikor Pesten már rég csak emlék volt a szögletes hátsó lámpa és a lehajló díszléc, Miskolcon még vígan közlekedtek ilyenek.
Futóművek. Old Ikarus: "Az első tengely típusa megváltozott valahol a GA 91-xx közepén és egy sokkal szélesebb változatot használtak, ezáltal a kerekek kijjebb kerültek és egy vonalban voltak a hátsó tengely külső kerekeivel. " 91-09 szerepel a "reggeli felkészítés" c filmben. http://www.old-ikarus.hu/filmmuzeum/mpeg/teli3.mpg 0:15-től látszik egy pillanatra az első kereke. Nem vagyok benne biztos, de talán inkább újnak látom. Szerinted?
A Miskolc-Kazincbarcika közötti céljárat beindításakor volt ez (DUN-073) és talán még egy kocsi ilyen extra színben. Talán a D10-es program hajnalán, az elsők közül lett(ek) kiválasztva.
A 180/556-osoknál az alábbiak valamilyen sorozat, rendszám stb tartományhoz kötődtek, vagy szimpla garázstuning:
- Sárvédőn gumiprofil, vagy vékony díszléc
- volt néhány, amelyiknek az A (-és C) tengelyén a korai 200-asok hídja volt (a többségnek a 63 utáni 620-asokéval megegyező)
- voltak 180-asok, amiknek az utánfutón is volt oldalsó süllyesztett táblatartója.
- volt néhány 180-as, aminek a hátulján is volt tetőbe épített viszonylatjelzője.
- kétféle lökhárító volt elöl is, meg hátul is. Egy filigránabb, íveltebb, meg egy zömökebb. Nem nagyon találok képeket, amin látszana a különbség, de világosan emlékszem. Néztem a Batthyány téren őket, csak nem írtam fel a rendszámokat.
Életemben egyszer láttam ilyet: a Miskolc-Szeged járaton aludtam, s egy pillanatra kinyithattam a szemem. De olyan valószerűtlen volt, hogy évekig azt hittem, csak álmodtam-:)
Jól látom, a csuklón nincs is ajtó?
És milyen ülések voltak benne? Magasított "távolságiak"?
Úgy tűnik, 63-ban a 261 db-os rekord nagyságú széria gyártása közben több minden megváltozott (index, első híd, visz.jelző, és talán az oldalsó táblatartó is), talán jobb lenne 2 oszlopra bontani ezt a szériát, és akkor kevesebb lenne a kérdőjel.
A 70 tavaszi szériánál - fényképek tanúsága szerint - a hűtőbe írt IKARUS 620 felirat megváltozott úgy, hogy a szám is világos alapon fekete lett.
Ha az általam közölt szerény néhány rendszámot - bizonyára nagyon hiányos felsorolás - szerepeltetni akarod, akkor - véleményem szerint - máshol is föl kéne tüntetni azokat a rendszámokat, amikről konkrét információ van.
Jól látom, hogy a bal felső és a jobb alsó képen lévő buszokban a Szabolcs Volánnál is használatos, pergőlapos (Pragotron?) utastájékoztató kijelző van?
A 90-59 63 (a táblázatod szerint) májusi, és régi első hidas. (és világos gumis, de már kerek sárvédős). Ez akkor későbbi. Mikor lehetett a híd váltás?
Sziasztok! Először is nagyon jó az oldal. Másodszor meg lenne egy kérdésem. Már egy másik fórumon is kérdezősködtem de nem tudtak segíteni. Itt sok kép van a régi időkből gondoltam hátha valaki tud infót adni. Úgy a kilencvenes években járt Kazincbarcika és Miskolc között céljáratban egy 280.03-as járgány, Inter City felirattal.Van valakinek esetleg képe róla? Tudom az esélye elenyésző. Mégis ha valaki tudna segíteni azt megköszönném.
A pécsiek mikor készültek? Kis kocka index (63?), kerek sárvédő, új első híd. Széles viszonylatjelző (Bp-en ilyen még nem volt), nincs homlokfali szellőző. (A Bp-ieken van)
A rendszám alapján a Bp-i 90-esek előtt kellett. Akkor viszont mi van az első hidakkal???
63-as évjárat. Világos gumi, kis kocka index, kicsi oldalsó táblatartó (kb az ablak közepénél). Kerek sárvédő. ÉS RÉGI FAJTA ELSŐ HÍD!!!! Most így már kezd gyanús lenni, hogy a Március 15 téri képen is az 1-eskének régi első hídja lehet. (jóval beljebb van az első kerék.) Kerek sárvédő, régi első híddal. Vajon mikor váltottak hidat? A 92-07-nek már új fajta van.:
Az ablak-gumi a 63-as széria gyártása közben, valahol a GA-91-...-es kocsik táján vált sötétté.
A süllyesztett táblatartó ablaka is talán akkortájt lett nagyobb. Hogy vándorolt-e, azt nem tudom.
Elképzelhető, hogy a viszonylatjelző is valahol GA-90- vagy 91-esek gyártásakor, menet közben, lett először nagyobb.
Előkerestem régi füzeteimet és találtam feljegyzést a villogókról:
csepp volt 90-01,02,03,05,08,09,10,11
szögletes 90-04,18,20, és afölött amit láttam, de csak 91-30-ig találtam ilyen feljegyzéseket. (kéretik óvatosan kezelni, egy 13 éves gyerek feljegyzései voltak)
Én úgy tudom, hogy '90-91-től kezdtek el kék-fehéren érkezni a buszok, és kezdték el a felújítások alkalmával átfényezni volánsárgáról őket a jelenlegi flottaszínre.
Mesélek nektek valamit. 1970-ben a 8-as vonalán egy olyan busz jött ami újnak tünt. Tiszta volt nagyon, és az ülései világos színűek voltak, és párnázottak. Az is feltünt amit addig nem láttam soha, hogy az egyes üléseknél fenttartott helyek voltak jelezve aluminium lemezen, rokkantaknak, terhes anyáknak, gyerekkel utazóknak. Erről mit tudtok? A rendszámát nem tudom.
Mikor történhetett a váltás? Véleményem szerint két lépésben történt.
Ezen a képen a 2-es számmal jelzett buszt kihagyhatjuk, 2+1 szögletes tetőszellőzős, egyenes díszléccel -> 63 előtti, főjavitás után. Az 1-es már érdekes: 3+1 lekerekített szellőző (63-tól), lehajló díszléc (63-ig). Tehát 63. Az Oldikarus szerint 90-27. Világos ablakgumi!! Mellesleg NINCS VONÓHOROG!
A 3-asnak szintén világos az ablak gumija. 3+1 tetőszellőzője van. Vszeg az 1-es kortársa. Feliratos díszléce inkább nincs. És kicsi kijelzője van!
A 4-esen van feliratos díszléc, csepp indexe van a kék sáv alján, és sötét gumija. Tehát 64-es évjárat. És nagy viszonylatjelző.
Az átmenet:
A bal oldali 65-ös évjáratún egyértelműen a szegély nélküli nagy jelző van. A jobb oldali, 63 nyári kocsin egy átmeneti változat. Kicsit nagyobb, mint az eredeti, de még van egy kicsi szegélye is.
Itt pedig 2 64-es évjáratú, nem FAÜ-s kocsi. (feliratos díszléc, csepp index). A bal oldalin kicsi (v. közepes?) silt, a jobb oldalin nagy. Homlokfali szellőző egyiken sincs, pedig a kortárs FAÜ-sökön volt! _______________________
További kérédsek. -Meddig volt világos az ablak-gumi?
-Mikor vándorolt az oldalsó süllyesztett viszonylatjelző előre az ajtóhoz? -mikor nem volt gyárilag vonókészülék csonk (és kivágott lökhárító)?
Azt hiszem, tudom a megoldást! Az eredeti kicsi, illetve a főjavítás keretében megnövelt viszonylatjelzőknek 3-4 centis kerete volt. Így a megnövelt (a kerettel együtt) már kilógott a tető síkjából. A gyárilag nagynak (legalsó kép, 70-es sorozat újkorában) alig volt kerete, így beleférhetett a nagy a tető magasságába. Gondolom, ezt gyárilag présgépen könnyen megoldották, a főmőhelyi szakik meg maradtak a lemez keretnél. (sarkosabb is volt a kiemelkedő.)
Végre bescanneltem azt a néhány buszos fényképemet, mely több mint 20 éve szunnyadt sok régi emlék között. Az egykori Mátra Volán Egri Üzemegységének archívumából származnak.
Bár a karácsony már elmúlott,de ha valaki szeretné magát Ikarussal meglepni,az most megteheti.Egy olvtárs információja:
"Ha jól informálódtam, akkor a Pannon Volán ZRt. által selejtezett 266-os Ikarusok megvásárolhatók tokkal-vonóval 250.000 HUF-tól. Annyi, h rendszám nincs rajtuk. De gázolaj viszont van bennük."
Nem vagyok túl jártas az Ikarus-ok körében, de elől járóba szeretnék feltenni egy két kérdést.
Ikarus "faros" -ról (1955-73) érdeklődnék, hogy mennyire ritka, lehet e vásárolni ilyet vagy csak nagyon gyűjtői rétegekben mozog?Milyen állapotúakat lehet találni és mennyiért?Hol lehet keresgélni róla a neten?
Minél bővebb információkat előre is nagyon szépen köszönöm!
A 620-asok eredeti kis viszonylatjelzője mögé nem tudták betenni a szabvány kivágott számot a tejüveggel mögötte (ami normálisan kivilágítható volt), hanem hanem egy kisebb méretű fekete táblán volt rajta fehérrel a szám*, ezt függőlegesen állították be a ferde üveg mögé, és alul a tábla és az üveg között volt a megvilágító izzó. Ebből a szerencsétlen konstrukcióból aztán az utasok nem sokat láttak.
A nagyobb viszonylatjelzőnél a normál sablonos, tejüveges, hátulról megvilágítható, jól látható rendszerre tértek vissza. Emlékeim szerint a 60-as évek közepén ez lezajlott.
*kivéve az 1962 évieket (GA-57-07 - 58-84), melyek eredetileg szalagos-tekerős viszonylatjelzővel jöttek, ez se tartott sokáig.
Az én szemem ezek közül csak az elsőt látja kicsinek, a többit nagynak.
Kabára tudtommal 1968-tól, Debrecenbe 68 vagy 69-től, Miskolcra 70-ben, Pécsre 71-től vittek buszokat FJ-ra, Mezőtúrról nem tudok abban az időben. (Attól még lehetett.)
Szerintem már a 60-as évek közepén a nagyra tértek át. Nemrég volt - vagy itt, vagy másik topikban - kép 57-13-ról a Clark Á. téren, első FJ (~1966) utáni állapotában, és valaki megjegyezte: ez már a kiemelkedő, nagyobb fajta.
A középső képen lévő viszonylatjelző táblát annak idején kabai tábla-nak, pontosabban akkori szóhasználattal kabai silt-nek hívtuk.
Oka, hogy Mezőtúr mellet egy KABA községben lévő üzem is újított fel Ik-620 kocsikat a FAÜ-nek/BKV-nak és az onnan visszajött kocsikon volt először ez a fajta, kicsit kiemelt silt, azaz viszonylatjelző.
Jobban volt látható az utas részéről mint a homlokfalba símuló gyári.
Továbbá: oldaltábla ablaka kisméretű, homlok-viszonylatjelző is valószínűleg kisebb fajta, mert a tető síkjából - úgy látszik - nem emelkedik ki. Első index kicsi. (90-81?)
1964-es: oldaltábla ablaka már normál méretű, homlok-visz.jelzőről nem állítanám, hogy kicsi, de ebből a szögből nem vagyok biztos benne.
Szép napot! Paintban elkészítettem a Magyarországra legjellemzőbb 260-asok és 280-asok kis ábráját,akinek esetleg weboldalhoz vagy bárhova jól jönne szemléltetőnek, az itt megtalálja őket:
na itt jól elbeszéltünk egymás mellett:-) Az "uram" nem hivataloskodó megszólításnak készült, ez nálam egy szófordulat.
Az emlékek és a tények sokszor ellentmondanak egymásnak, nem vitás. Azt azonban figyelembe kell venni, hogy az egykori bajai autóbuszüzem valószínűleg erősen használt, innen -onnan levetett járműveket használt, ahol az is elképzelhető, hogy helyiben 620-as járt tetőcsomagtartóval, és esetleg helyközibe ment 630-as anélkül.
Amennyire vissza tudom pörgetni az idő távolát, egy bizonyos megállóban a következő típusok fordultak meg helyiben: Ik 620 vagy 630, Ik 66 kétajtós, Ik 66 háromajtós (erre világosan emlékszem, akkora döbbenet volt az őszi ködből kibukkanó busz), Ik 55, Ik 260, Ik 255. Ezek közül nyilván a helyköziek legfeljebb csak pótoltak.
Körülbelül 3 hónapja láttam valahol egy zenei klippet amiben egy ráncajtós 280-ason utaztak eleinte páran, majd egyre többen és együt énekeltek talán a barátságokról.
Ha valamelyikőtök tudja a linket, beírná ide? Előre is köszönöm.
Talán németország volt de nem mernék rá megesküdni.
Számomra az itt szokatlanul hivatalosnak tűnő megszólításból arra következtetek, hogy hozzászólásomat félreértette(d). Nem kívánom kétségbe vonni senkinek az emlékeit, kioktatni pedig főképpen távol áll tőlem bárkit is. Próbáltam is oldani az esetleg annak tűnő stílust, ami talán "nem jött át" - ez az én hibám.
Arra viszont mindig kínosan ügyelek, hogy amit itt leírok az tényszerű legyen, vagy kitűnjön belőle hogy az egy gyerekkori emlék. Az ominózus írás az előbbi kategória.
Jómagam is megszállot vagyok, amióta eszemet tudom érdekelnek az Ikarusok. Engem óvodába vittek ilyen buszon Dunaújvárosban, de az szürke volt és csuklós. A vezető mögötti hosszú ülésen ültünk, ahol az ablak közepén volt egy kis szögletes nyílás amin át lehetett a vezetőtől 2 Forintos jegyet venni, mert akkor már KN volt. Emlékszem arra speciális busz-szagra, amit azokon a csuklósokon éreztem, na meg a korlátokon arra a világos műanyag hosszbordás bevonatra, ami az ajtón kívüli kapaszkodókon is volt. Mindig a porszívó gégecső jut róla eszembe, pedig nem is hasonló :) Akkor én sem tudtam még, hogy 620, vagy 630-as volt-e az a busz.
De azóta tudom, hogy egy 620-asnak, vagy egy 630-asnak hogy kell(ett) kinéznie azokból a szempontokból, amiket leírtam. Ezek korabeli jellegralzokból, típusleírásokból megállapíthatók. Erre vártam megerősítést, hogy a korabeli valóság egybevág-e a felkutatható/megtanulható típustiszta gyári paraméterekkel. Ennyi.
Az apró részletekről szóló írásokat nagyon szeretem főleg abból a korból, amikor én még csak pelenkás, vagy az sem voltam, mert sok olyat lehet megtudni, amit utólagos kutakodással soha. Azokat csak személyes emlékekkel, amilyenek nekem csak a 260/280 típuspárról vannak...
Lehet, hogy kicsit offtopic voltam, de úgy éreztem, hogy helyreigazítást kell tennem. A későbbiekre vonatkozóan igérem, hogy az eddiginél is cizelláltabban fogok fogalmazni, hogy az ilyen lelki eredetű félreértések elkerülhetők legyenek. A tényeket viszont ezután is makacsul leírom.
Szerintem volt egy olyan rövid időszak, kb. 1962-1966 között, amikor egyes nagyobb városokban, Győr, Székesfehérvár, Pécs, Dunaújváros, Várpalota, Debrecen (?), Szeged (?) stb. járhatott Ik-620 +AMG szerelvény helyi járaton.
Valószinűleg nem mindegyik megyeszékhelyen történt ez meg.
Mivel az Ik-620/630 csuklósítása nagyon hamar felfutott a BÉKE téren, ezért ez a csuklós szinte azonnal kiszorította a városokból a pótos üzemet a helyközi vonalakra.
iskolába jártam velük- elöl szálltam fel, bérlet felmutat (ma is megvan:-D) és mentem egyenesen hátra, a hátsó ablakhoz. Ott bámultam kifelé, a körbefutó korlátba kapaszkodva, az orrom előtt meg a létra. Nem vizsgáltam, hogy 620, vagy 630, akkor ez még nem érdekelt:-) De az emlékek szilárdak ennem a tekintetben, több évig utaztam velük.
Ezen a fotón egy 620+pót szerelvény látható Békéscsabán, sajnos az nem derül ki, hogy helyi vagy helyközi. A helyközi végállomás akkor már a Hunyadi téren volt, viszont pont a legforgalmasabb viszonylat, a kisvasút helyett egy évvel korábban megindult Békés - Békéscsaba a vasútállomásig járt, így akár az is lehet a képen.
Bár én csak '72-es vagyok, de szerintem a tetőcsomagtartós nem lehet 620-as, az alacsony peronos nem lehet 630-as, kivéve, ha csuklósított és eredetileg 630-as volt. 620-as viszont lehetett süllyesztett peron nélkül is, de tetőcsomagtartós biztosan nem - eredetileg. A sufnituning nem ér, mert az mindent visz. :D
Rosszul fogalmaztam - nem szerelvényben, hanem csak a gépes, de járt. Két ajtó, hátul alacsony peron. Nem hiszem, hogy helyköziből vettek ki kocsit, állandó, menetrendi forgalom volt, nagyjából ugyanazokkal a kocsikkal (abban az időben mindig mindenemet elhagytam, a kulcsok, sálak, kesztyűk - később általában előkerültek a motorsátor tetejéről:-D) Az viszont előfordult, hogy egy-egy jármű kiesése következtében Ikarus 55-ös járt helyiben.
Amúgy egy viszonylat majdnem mindig csuklóssal volt kiadva, az pedig az 1-es volt. (Bajaszentistván felé) El tudom képzelni, hogy előtte pótos üzem volt, mert az emberek nem voltak kevesebben előtte sem:-D
(Most dolgozom fel édesapám negatívjait, - elég sok van - lehet, hogy egyszer feltűnik egy ilyen szerelvény a városban, helyiben:-) )
ezek a járművek később valószínűleg helyiben is jártak -én legalábbis emlékszem rájuk, mert állandóan fel akartam mászni a tetőre a hátsó létrán -el sem tudtam képzelni, mi van ott.:-)
Jellemzően az 5-ös, a 6-os és a 3-as viszonylaton bukkantak fel.
Köszönöm! A kocka index valóban nem ugyanaz, mint a 69-es magasságjelző, de azt meg nem alkalmazták indexként. Kitalálok neki valami új nevet. Én (66-os születésűként) csak régi képekből tudok kiindulni. A szellőzőben igazad van, most hogy mondod, utólagosak lehetnek! Viszont gyárilag kerek sárvédős, de lehajló díszléces buszokról vannak képek. Az előző hsz-ben a Márc 15-téri képen a hozzánk legközelebbi sztem új állapotú. (a 63 előttieknek két széles, szögletes tetőszellőzője volt, mint az előbb állónak) Meg itt van ez:
A kép 64-ben készült. Az elöl álló 620-as kocka indexes, 3 utastéri tetőszellőzős, billenőablakos, kerek sárvédős. Tehát nem főjavított, inkább 63-as évjáratú. És lehajló díszléces.
Viszont sejtem, hogy GA-90-esek eleje lehet, azok ott jártak. Ha jól látom, félkör-kivágású. Szóval a 63-as széria úgy látszik nem volt egységes. Itt egy lehajló díszléc, amiben neked lehet igazad. :-(
annyira hiánycikk volt az ablaktörlő, hogy akkoriban árultak külön gumit is, oszt szenvedhetett vele a sofőr, hogy behúzza a régi helyett - mivel a gumi /is/ ócska minőségű volt, elég sűrűn kellett cserélni....
Az 1963-asok indexe nem az a "kocka" volt, ami 69-től (nem 66-tól!*) a magasságjelző, hanem egy sokkal laposabb és kisebb, korábban az Ik60-asokon (és az 50-es évek végén szinte minden típuson) alkalmazott lámpatest - célszerű volna másképp nevezni. Egyébként úgy emlékszem, nem az egész 63-as széria jött ilyennel, csak egy része (gondolom, amíg hiánycikk volt a csepp).
A hátul egyenes alsó díszléc szerintem 63-tól volt, mert ez a félkör-kerékkivágással függött össze: feljebb került az alsó díszléc.
Homlokfali szellőző 62-ben? Ez biztos? Nem utólag került rá?
Továbbá jellegzetes volt a homlokfali viszonylatjelző, ami eleinte túl kicsi volt, talán 64-től vezették be a nagyobb fajtát és a többin is átalakították, hogy az Ik60-asokon használt sablonok beférjenek.
63-tól kezdődött az oldalt besüllyesztett táblatartó, de szintén túl kicsire sikeredett (nem volt olvasható az egész tábla, főleg az alsó sor!), 64-től már normális volt.
*A csepp magasságjelzőket 68-ig alkalmazták (ld. Ik180), 69-től a kis szögletest.
Ez is egy tisztázandó pont a történelemben. A többségnek volt ilyen opciója, beleértve az utolsó szériát is. Legalább is a lökhárító ki volt vágva. De mégis volt néhány, aminek nem. Vajon melyek voltak ezek konkrétan?
Na jó, ez sokadik főjavítás utáni.
Ez viszont akár új is lehet. (Az előrébb álló valószínűleg már főjavított.)
Ez pedig a legeslegutolsó sorozat selejtezése. Mindegyiken ott a vonókészülék helye.
Sőt, amikor Budapesten a hosszú viszonylatjelzős 620-asok megjelentek (1969), akkor már nem voltak pótkocsis buszok. Valószínűleg vidéki városokban sem.
Azt nem tudom, hogy Pécsett volt-e hosszú visz.jelzős 620-as és mikor. Miskolcon volt pár ilyen már 1962-ben, de ott meg azt nem tudom, pótkocsis volt-e.
1959-60-ban, az első 620-as szériák idején, egy totális típusátrendeződés kezdődött, mert kevés volt a férőhely, kicsik voltak a kocsik, és elhatározták, hogy ezen változtatni kell.
Kísérleteztek pótkocsisokkal, Ik66-osokkal, és azt még nem lehetett tudni, hogy csuklósok lesznek-e, és ha igen, honnét. Azt sem lehetett tudni, hogy az Ik60-asok java részét csuklóssá fogják alakítani. Ha maradtak volna a 60-asok, logikusabb lett volna a 620-asokhoz csatolni pótot, mert azoknak nagyobb teljesítményű motorja volt.
Ezeket az éveket a gyors változások jellemezték: pl. vettek sok ÁMG-pótot, utána 1-2 éven belül az Ik30-asokat póttá alakították és az ÁMG-ket átadták a trolinak. Az Ik66 és Ik31-esek különböző szériái is jöttek-mentek, pár éven belül.
Összefoglalva: a 620-asok beszerzésekor azt még senki nem tudta, hogy nem fognak pótot vontatni.
A Budapesti Idegenforgalmi Hivatal részére készített városnéző busz alapja, egy 620-as Ikarus volt. A járművet nem a mátyásföldi gyárban, hanem a Gyömrői úton, a FAÜ Sallai Imréről elnevezett főműhelyében tervezték és építették. Ott a hatvanas évek elején nemcsak szereléssel, javítással, hanem professzionális barkácsolóként, járműgyártással is foglalkoztak.
A többi városban ahol helyiben Ik-620 AMG pótot húzott, ott kheki MÁVAUT színű volt az ilyen szerelvény.
Viszont elöl hosszú siltes (felső viszonylatjelzős) Ik-620 , kék színben valóban nem húzott AMG pótkocsit.
Az autentikusság iránti igény növelné, hogy ez a szép kék Ik-620+AMG pót a legközelebbi bemutatkozása alkalmával, NEM budapesti viszonylatjelző táblákat viselne hanem pécsieket.
Ha jól tudom 196x körül az pár szerelvény ami így nézett ki, Uránvárosból járt a Budai Kapu felé.
Lehet, hogy a következő kérésem kicsit [OFF]-kategória, de nem találtam a fórumon ennél megfelelőbb topikot, talán Ti tudtok nekem a legtöbbet segíteni.
Szabadidőmben makettezéssel foglalkozom, most épp egy Ikarus 270-es papírmaketten dolgozom, de több év után úgy tűnik, hamarosan célba ér az építés. Éppen ezért a következő projektemhez szeretnék képeket, részletfotókat kérni Tőletek (természetesen csak és kizárólag a makett részletezése miatt, saját célra).
Az 1962-ben és 1963-ban forgalomba állított, Finta László által tervezett városnéző mikrobuszokról lenne szó. Néhány fotót találtam az interneten, és itt a fórumon is, de sajnos a járművek belsejéről, az ülések helyzetéről, műszerfalról, a kocsik összekapcsolásáról, más kis apróságokról és a pontos méreteiről semmim nincs, így egyelőre nem tudok belevágni a projektbe.
Ha esetleg tudnátok nekem segíteni, nagyon szívesen venném. Az e-mailem publikus, a további OFF elkerülése végett az információkat oda (is) várom! Nagyon szépen köszönöm!
ui. a 270-es Ikarus makettje megtekinthető a papermodelers.hu weboldalon, nemsokára elkészül. ;)
Másodsorban pedig bár sokszor volt róla szó, és nyilván valamilyen élményt ez is nyújt, ahogy most van, de szinte ordít a pótkocsi hogy egy Ik. 60-as busz húzza, ahogy az valójában a múltban volt.
Készítettem egy kis táblázatot a pesti 620-asok gyártáskori jellemzőiről. Tulajdonképp Mihál táblázatát egészítettem ki néhány adattal, amiket az általam (főleg a neten) eddig fellelt képek többszöri átnyálazgatásával gyűjtöttem.
Megfejtendő rejtély a 10 vízszintes rácsos hűtő esete. Új állapotban lévő buszt ilyennel nem láttam. Viszont főjavítottakon majdnem minden szériában előfordul. (Lehet, hogy valamelyik TSZ melléküzemág utángyártott cuccáról van szó?
A brigád aki szétvágta az 553-ast, 220 000 ft-ért vették és a tetejét még akkor leadták a méhbe. A hűtőmaszkot egy statiszta ellopta, az üvegeket kirugdosták, és csak azért nem gyújtották fel, mert a gyártelepen már a reggeli órák elmúltak, és túl sokan mentek el mellette. Egyébként simán égett volna. Most eladnák 200 000-ért (!!!), mert hát ugye gondosan kiszámolták mennyi vas, réz és alumínium van benne. Szuper egy brigád. Tesókám ennyi kijön belőle, érted,!?
Na most csak úgy magamban beszélek, de azért csak azt látom, hogy a sok megmentő mégis megszabadulna a járműtől sok ezer euróért. És nem is egy van ilyen. Na akkor ki a hiéna??
Ha be lenne fejezve ez? Praktikusan is ennek a legjobb a vázállapota - gondolom. :)
Talán meg lehet úgy is csinálni, hogy fel lehessen egy két helyen hajtani az oldalát - így a jelenlegi ismeretterjesztő funkció is részben megmaradhatna.
remélem a bkv, vagy valami nosztalgiabuszos cég lecsap rá. Addigra fel kéne újítani legalább egyet, mire az első 'nemzeti', 'rába' buszok megérkeznek. Azért PR szempontból elég jól mutatna.
Nem hinném, hogy beleegyeznének. A kiállított darab egy metszet, ami megjárta a hannoveri buszkiállítást is, ezekből kiindulva sejtem, hogy nem mennének ebbe bele, mert elveszne úgy a "történelme" a busznak.
A múzeummal kéne üzletelni. Ezt be kéne a te 2 buszodból fejezni. 75 %-osra meglehetne csinálni. Nem tudom, hogy a hátsóhíd jó e alatta. Én ennek látom értelmét.