Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

motorbubus Creative Commons License 2024.03.20 0 1 1931

Ja, még annyi a vitorlázás témakörhöz..... hogy néha úgy is vitorlázik, hogy nem állítja le a motort. Gondolom amikor valamelyik feltétel (hőmérséklet, terhelés..stb..) nem teljesül, olyankor szétválasztja a hajtást, de nem áll le a motor, csak visszaejti a fordulatot alapjáratra. 

 

Van energiaáramlás ábra is, ma éppen azt figyeltem. Azt mutatja, hogy befelé vagy  kifelé áramlik az energia az akkumulátorban (ból). Motorfék esetén szinte minden esetben mutatja, hogy visszatáplál, illetve az ISG is "fékezi" a motort-hajtást... 

 

Legközelebb majd jól megpróbálom kifigyelni, hogy milyen esetben segít rá az elektromos segéderő... 

misinator Creative Commons License 2024.03.19 0 1 1930

Ha csak az a pár newtonméter/lóerő hiányzik éppen és pont abban a tartományban ahol egy benzinmotor leginkább csak szenved, s amit besegíteni tud egy elektromotor, akkor szerintem már megérte.

 

Ma megkérdeztettem a rokonommal az 1.5 T-GDI XCeeddel oktató kollégáját két dologról:

 

1, Milyen benzint tankol?

 

Leginkább 100-ast MOL-nál, meg időnként 95+osat egy kis no name kúton. (De hogy miért így?)

 

 

2, Használja e a Start-stopot? (leginkább az oktatás alatt ugye)

 

Mindig kikapcsoltatja a tanulókkal, lefulladás után is. Meg tudja őket ijeszteni a leálló motor és nem tudják, hogy ők okozták e?

No meg gondolom van így is eleget indítva...

Belegondoltam, hogy mekkora élmény lenne rutinpályán az aktív start-stop...

 

Még jó, hogy nyomógombos és nem menüben kell turkászni...

Megegyeztünk abban  a rokonnal, hogy némelyik érintőképernyős, menübe rejtett funkciós típussal egy rémálom lehet oktatni...

 

Egyedül, amikor vizsgán lefulladnak és kegyes a vizsgabiztos, akkor nem szokott rájuk szólni; az is egy esély...

 

Amiért megkérdeztem a start-stop használatát/inaktiválását, az az extrém hosszas és rengeteg alapjárat használata miatt volt.

Eleve ott a rutinpályázás, így viszont a városi forgalomban hozzájön a rengeteg állás a piros lámpáknál (Miskolc nem Budapest...).

 

Na így viszont különösen nyugodt vagyok, hogy nem hajtom öngyilkosságba a motort az inaktív start-stoppal, mert ha 100000 kilométert kibír ilyen tortúrában egy szofisztikált motor...

 

Előzmény: motorbubus (1927)
motorbubus Creative Commons License 2024.03.18 0 1 1929

Vitorlázásnál pont úgy viselkedik, mint amikor leállítja a start-stop.... olyankor a ventilátor lekapcsol a legalacsonyabb fokozatra , amíg be nem indul a motor. Ezt pl csak ECO módban csinálja. Normálban talán le sem állítja a motort, ha úgy érzi szükség van a hűtésre/fűtésre.

 

Egyeseket talán bosszant a ki-be kapcsolgató szellőzés, de engem nem zavar.

 

Az új FPT (Tipo-Alfa Tonale...) hajtáslánc valóban tud valamennyit (talán párszáz métert..) elektromosan haladni, de azt hiszem talán max 30km/h sebességig. Abban is csak egy picurka, 0,8kWh-s akku van. 

Előzmény: misinator (1928)
misinator Creative Commons License 2024.03.18 0 1 1928

"...Én ezt a vitorlázás-dolgot nem is tudtam, hogy az enyémben is van, amíg egyszer véletlen ECO-ban felejtettem és aktiválódott..."

 

Ahha, én sem!

 

Ugye nekem nincs ECO mód sem, tehát ha valamiért elfelejtem kikapcsolni a start-stopot, akkor sem fog vitorlázni.
Igaz, a turbós háromhengeresnek olyan kicsi a motorellenállása, hogy amíg hetedikben van a váltó, addig olyan, mintha üresben gurulna...

 

Most jut eszembe: Start-stop. Ha oktató üzemmódban bírja az "örök" alapjáratot a T-GDI, akkor nem ez lesz a szög az enyém koporsójában.

 

S itt jut eszembe a kérdés motorbubushoz: Mi a helyzet a fűtéssel/klímával vitorlázás közben?

 

 

"...Hogy MHEV vagy nem, az sem foglalkoztat, igazándiból dolog nincs vele, nem tudom, mennyit segít be alacsony fordulatról gyorsításnál, vagy csak a stop-start rendszert hivatott babapopsi simaságú újraindításokkal üzemeltetni (ez esetben tényleg csak ballasztként hordom)..."

 

Ahogy én tudom:

Nyilván amennyi márka/verzió, annyiféle mértékű rásegítés, programozás, prioritás. Most már van olyan is, amelyik képes csak elektromotrral elindulni egyesben (állítólag az új Fiat Tipók ilyenek), de önállóan nem hajtja magasabb fokozatban az autót, s lágyhibridnek számítanak.

De több esetben nincs nagyobb katalógus nyomatéka, teljesítménye a lágyhibrideknek, leginkább a gyorsítások közbeni károsanyagkibocsátás mérséklése a cél s ezzel fogyasztáscsökkenés is.

 

"...Mindenkinek mások a prioritások, az összes ismerősöm, aki automata váltós autót vett vagy bérelt (Opel, Toyota, Skoda), azt mondta, soha többet nem vesz és nem is igazán szeretne vezetni manuálissal autót..."

 

1988. Az érettségivel véve át a jogosítványt. (A szakközépiskola adta ingyen, tehát ő döntötte, hogy mikor kapjuk meg, hiába volt már meg egy éve a sikeres vizsga)

 

Vezetni a különösen erőteljes (45 Le) és kifinomult Skoda 105-el tanultam.

Barátoknak lehasznált Wartburgok, Zaporozsecek, szerencsésebbeknek széthajtott 1200-es Ladák.

Nekem 74-es évjáratú Nagypolszki - minden hibájával (pl. harmadikban motorfékre kidobálta a hármast) ezek között az maga volt a prémium...

 

S ekkor két év után újra hazajött az egyik nagybátyám az USA-ból, s szokás szerint az NSZK-ban bérelt Opelt.

De ezúttal nem Asconát vagy Rekordot, "csak" egy gömbölyű kombi Kadettet (sávos szélvédő!!!), amiben 1.6-os központi befecskendezős motor volt, meg - ahogy a többi is - automata váltó. Még az a buta, minden fokozatban csúszó háromgangos.

 

Mivel apámmal bejárták a régi barátokat, ahol persze iszogattak, ezért nekem adta kulcsot, hogy vezessek.

...'88-ban...nyugati gyártmányt...Borsodban...NSZK rendszámmal...automata váltóst...

Egy űrautó volt a helyi csotrogányok között...

 

Én voltam arra a pár napra a HMCS a környéken...

 

Úgyhogy annak ellenére, hogy akkoriban, abban a szubkultúrában kifejezetten férfiatlan dolognak számított az automata váltó (talán egy Merciben, vagy Jaguárban nem), én onnantól vágytam automatára.

Katonaként meg stoppolva egyszer felvett egy Ford Scorpiós (2.9 V6, már négygangos, már elektronikus vezérlésű automata), az is belém égett, pedig csak utas voltam.

 

Ehhez képest pedig dolgoztam UAZ-on, Ladákon, Barkason, Nysan, Roburon, szívódízel Transiton, meg egyéb alapmotoros alsó-közép nyugatiakon, persze mind kézi váltóval, városban, meg hegyen.

 

Egyedül a 2410-es Volgának néztem el, mert annak olyannyira nyomatékos motorja volt, hogy igen ritkán kellett váltogatni. (Istenem...21 évesen...)

 

Na jó; befejeztem...

 

 

 

 

 

Előzmény: sure (1925)
motorbubus Creative Commons License 2024.03.18 0 1 1927

Engem igazából a csereautóként két hétig vendégeskedő kéziváltós kombiban lepett meg... eszembe sem jutott volna, hogy egy kéziváltós autó tud ilyen kunsztot. Mondjuk azzal nem tudtam ilyen jó fogyasztási eredményeket produkálni... 

 

Az elektromos rásegítést is a kéziváltósban véltem "érezni". Ugyebár a gyári bla-bla azt mondja, hogy a "nem optimális motortehelés esetén" segít be a villanymotor. Kíváncsiságból néhány alkalommal lepadlóztam kis sebességnél/magas fokozatban. Az alacsony fordulat dacára, meglepően megindult.... de az is lehet, hogy csak beképzeltem.

Előzmény: sure (1925)
sure Creative Commons License 2024.03.18 0 0 1926

A Picantóban az automata állítólag nem a legélesebb kés volt a vetélytársak között a fiókban, de láttam róla magyar tesztet az 1.0 szívóval, városi használatban teljesen használható és élhető még így is.
A manuális váltós viszont szerintem nagyon is jó volt, pontos és viszonylag rövid úton járt, a fokozatkiosztás is teljesen rendben volt, egy hatodikat - legalább a turbómotor - azért elbírt volna, de a 130-nál 3500-as fordulat sem vállalhatatlan, és mivel 4000-nél volt a nyomatékcsúcs, így kellett is gangolni és kihúzatni, ha szükség volt rá. De szeretett is pörögni az a kis motor, az alig 1 tonnás bódéra nem volt alulmotorizálva a 84 lóerővel és 122 nm-rel.
Hasonló dinamikája lehet az 1.5 DPI-nek is az i30 valamivel nagyobb bódéjában, abszolút szerethető és élvezhető.

 

2010 környékén 2 évig havonta jártam a Brünn-Mór-Brünn távot kölcsön Daewoo Matizzal, egyáltalán nem volt vállalhatatlan és nem éreztem magam életveszélyben vele az autópályán sem, a 130-as utazót egymagam simán tartottam vele, 6 liter alatt evett.

 

Én sem "tartok" a konstrukciótól, illetve nem jobban a T-GDI-től, mint akármelyik konszernétől, szinte mindegyik így vagy úgy szenved valami jellegzetesebb konstrukciós sajátosságtól és minél inkább utána próbál olvasni az ember, annál mélyebb bugyrokba ereszkedik, de próbálom hinni, hogy ezek nagy része elkerülhető az ésszel és normális üzemanyaggal használással.

Előzmény: misinator (1924)
sure Creative Commons License 2024.03.18 0 0 1925

Én ezt a vitorlázás-dolgot nem is tudtam, hogy az enyémben is van, amíg egyszer véletlen ECO-ban felejtettem és aktiválódott :)

Azt gondoltam, csak automatával és az iMT váltóval tudja, amit én csak az N Line Premiumnál láttam, de akkor a puruttyábik N Line, meg talán az összes manuális i30 mild hybrid tudja. Én nem mondanám meg a különbséget, hogy ez most bowdenes, elektrohidraulikus, vagy akármilyen fajta kuplung, ugyanúgy használom, mint az eddigi autókban. 

AZ ECO módot meg nem - mivel mindig ebben a módban indul, egy gombbal bővült a startup checklist, hogy átpöttyentem normál módba, majd a másik gomb (ami sz indítási procedúra része volt a Picantón is) a Stop-Start, csak nem narancssárga, hanem kék fény jelzi vissza a kikapcsolt állapotot, és pont visszatükröződik mellettem a szélvédőn, a tükör közelében.

 

Mindenkinek mások a prioritások, az összes ismerősöm, aki automata váltós autót vett vagy bérelt (Opel, Toyota, Skoda), azt mondta, soha többet nem vesz és nem is igazán szeretne vezetni manuálissal autót.

Én az automata váltó felára helyett inkább az erősebb motorért fizettem többet, illetve nekem kifejezetten tetszett/tetszik az N line belseje és abban a kéziváltó, s ha már másik autó, akkor legyen kicsit több bugi benne, viszont az i30N (még az i20N is) nekem már sok volna, a 10%-át nem tudnám azoknak az autóknak a képességeit kihasználni, s bár állítólag extra óvatos lábbal akár 8 l/100km körüli fogyasztással el lehet vele (az i30N-nel) csordogálni, de akkor meg minek...

 

Hogy MHEV vagy nem, az sem foglalkoztat, igazándiból dolog nincs vele, nem tudom, mennyit segít be alacsony fordulatról gyorsításnál, vagy csak a stop-start rendszert hivatott babapopsi simaságú újraindításokkal üzemeltetni (ez esetben tényleg csak ballasztként hordom)

Előzmény: misinator (1923)
misinator Creative Commons License 2024.03.18 0 1 1924

Én Picantoban - már automata váltóval gondolkoztam még 2006-ban, amikor az Albeát vettük - kézi váltóval.

De időnként a szüleimmel együtt utaztunk öten (gyerek ülésben), pl. halottak napján (krizantén hegyek), vagy apósékkal egy hétre Budapestre, így a Picanto kiesett a csomagtartó miatt.

Az Albea meg az 519 literével mindent elnyelt, árvíz utáni helyreállításkor még a döngölőbékát is könnyedén...

 

Időnként úgy alakul, hogy ilyen - ma már - pöttömöket vezetek másoknak szívességből (szerviz, gumis, eljuttatás valahova, stb.)

Régi és újabb Marutik, Matiz, Panda, Citroen C2, Picanto úgy hirtelen.

Mindig egy élmény ezeket a kis tömegű, tehetetlenségű gokartokat vezetni.

Városi, elővárosi forgalomban hibátlan örömforrások. (Jó kis autócska az az 1.25-ös motorral!)

Hozzájuk képest már az Albea is maga a tömeg;-)

 

Ha szabályos keretek között, forgalomban, a teljesítményt kihasználva, a motorhangot élvezve élményautózásra szívesen visszaemlékszek, akkor az az ismerősök Kispolszijai voltak. Farmotor, léghűtés, a két henger lüktetése és hangja...Mmmmmm...!

 

Viszont az is igaz, hogy van egy tengelytáv/nyomtáv arány, no és tömeg, amiben a legotthonosabban érzem magam forgalomban és rutinozva is.

Ez pedig még az I30-an is túlesik, ez pedig a Volga, Superb, 15 személyes Transit, emelőhátfalas Movano és tsai.

 

S akkor átvezetek az 1.5 T-GDI-re.

Ma találkoznom kellett a gkv. oktató unkatestvérem egyik kollégájával, aki annak idején a D kategóriára oktatott engem Ikarusszal.

 

Úgyhogy megtudtam kérdezni, hogy az Xceed hogyan vált be az 1.5 T-GDI oktatásra - új korától!

 

Most van benne 100000 km, s most kezdte el azt a jelenséget, hogy az alapjárata időnként bizonytalanabb, remegősebb - de persze ezt szervizlátogatáskor nem produkálja...

 

Mivel garanciális, ezért a miskolci Hyundaiba nem viheti - ahol dióhéjtisztításra megbontanák majd összeszerelnék, s közben a szerviz udvarán levő, alváz és üregvédelemmel is foglalkozó vállalkozás (ahol az enyémet is kezelték 0 kilométeresen) elvégezné a műveletet.

A helyi Kiának meg annyi dolga van, hogy százezres szervizre is Nyíregyházára vitte az autót, mert bőven túl lett volna a garanciális kilométeren, mire sorra került volna.

 

Ő is tudja, hogy mivel járhat a késlekedés.

 

https://www.youtube.com/watch?v=e7CHYnxPHDM

 

De amíg van garancia, meg nyoma, hogy jelezte a problémát...

 

Száz szónak is egy a vége; ha a T-GDI motor 100000 kilométert kibírt eddig hibajelenségek nélkül az oktatással járó tortúra ellenére, akkor szerintem mi az átlagos használattal nyugodtak lehetünk - ha három, ha négyhengeres.

 

Előzmény: sure (1922)
misinator Creative Commons License 2024.03.18 0 1 1923

Van itt élet!

 

M0:

Nosztalgiával gondolok arra a szakaszra - is, amikor intenzíven jártam Budapestet és környékét Miskolcról a munkahelyem ügyeit intézni. Sóhaj.

 

Ott tényleg jókat lehet vitorlázni;-)

Pár éve még mennyire elképzelhetetlen volt ez a megoldás.

Régen meg ugye a motorféküzemi üzemanyagellátás szüneteltetés nélküli karburátorokkal maradt az üresbe kidobálás az ilyen lejtőkön.

(S hogy tiltották az oktatók, mert nem szabad megszüntetni a motorral való kapcsolatot - csak akkor nem tudom, hogy mi volt a kétütemű Wartburgokkal, amiken még fékrásegítő sem volt, meg mi van a mostani autókkal...)

Magam részéről bőszen dobáltam ki azokon az autókon - a Bükkben is, amiknél ennek volt értelme fogyasztásilag.

 

Én is tervezem egyszer a Spritmonitorra feltöltést.

 

Nekem nem ilyen szépek a számok az eltérő használati profil és ugye a lágyhibrid, meg vitorlázás nélküliség miatt, a start-stop inaktiválás okát meg leírtam.

Pedig ugye országúton, 90-nel tud 4.3-at is kijelző szerint...

Nekem a teljes átlagom most valami  6,7 l/100 km - hideg motorral araszolással kezdés a munkábajáráskor... (Nincs a lakásban a füzetke)

 

 

Most megnéztem a rendeléskor letöltött árlistát:

 

Az 1.5 T-GDI MHEV Life felszereltségben 650 ezerrel volt drágább, mint a Life-ban kizárólag lágyhibrid nélküli ezres motor. Nekem a Life tökéletesen kielégíti az igényeimet (igénytelenségemet), mi több - rám öntötték.
Nekem a DCT volt fontos - mindenekelőtt.

 

Comfortban lett volna az ezres motor lágyhibrid nélkül is, meg  azzal is, de az utóbbi már 1 millióval lett volna drágább.

Úgy, hogy nekem a Comfort összeállításra egyáltalán nincs szükségem.

 

Mind a két lágyhibrides verzió  - bármennyire is - takarékosabb, az én futásteljesítményemmel (évi kb. 10000 km) a távoli jövőbe, egy messzi-messzi galaxisba helyezné át a megtérülést.

 

Szerencsére mindannyiunk igényeit ki tudta elégíteni a márka ezzel a gyönyörű típussal, s ez a lényeg.

 

Még egy érdekesség a következő hozzászólásban;-)

Előzmény: motorbubus (1920)
sure Creative Commons License 2024.03.18 0 0 1922

Tudtam ;)

 

És megragadom az alkalmat, hogy üdvözöljem a bucka- és topiklakókat, érdeklődéssel követem eddig, mint újdonsült, alig 1.5 hónapja és 4000 kilométer óta i30 1.5 T-GDI N Line kéziváltós tulaj.

 

 

Nekem ez az első turbós autóm, az előzőt (Kia Picanto GT Line) végül a "big block" 1.25-ös négyhengeres szívóval  vettem, mert próbaút során annyival nem volt meggyőzőbb benne az 1.0 T-GDI, mint amennyivel drágább lett volna (legalább a 120 lovas változatottal adták volna, nem a szoftveresen 100-ra butítottal, + abban is csak 5 sebességes volt a váltó). Eddig imádom, nyilván ez 2 kategóriával feljebbi kocsi mind méretben (86 centivel hosszabb és 20-al szélesebb), mind komfortban, teljesítményben és nyomatékban meg pont kétszer annyi van benne, úgyhogy egyelőre még eléggé  magázzuk egymást (pontosabban én az autót), de a jót könnyű megszokni, a manőverezést meg nagyban segíti a sok pittyegő meg a tolatókamera.

Előzmény: misinator (1917)
motorbubus Creative Commons License 2024.03.17 0 0 1921
Előzmény: motorbubus (1920)
motorbubus Creative Commons License 2024.03.17 0 0 1920

Vitorlázik bizony, de még mennyit!  Még nem vettem a fáradtságot, hogy számoljam... de cserencsés együttállás esetén akár a teljes út 5-10%-át is. Például mikor dolgozni megyek, az M0-n visz az utam, az M1-es irányában. Ha pl a nagy Duna híd közepén kinyomom a tempomatot, leállítja a motort... és simán elgurul egészen a 6-os bevezetőig, ami bő 3km...

 

A turbo kontra leállítás viszonylatában csak annyit, hogy az csak forszírozott üzemmódot követően (nagy sebességű autópályázás, hegymenet...) nem tanácsos. Sőt, ha mérnökök számítottak rá, akkor pl elektromos olajszivattyú (is) van, ami akár a leállítást követően is keringeti az olajat, ezáltal is védve a turbo-t.

 

Lehet, hogy kissé optimista hozáállás, de bízom a tervezőkben.... minden bigyót, többek közt a start-stop rendszert is bekapcsolva hagyom. Az előző autómban még "hagyományos" rendszer volt, sima önindítóval. Az a kuplungpedál lenyomására ill. felengedésére indította a motort.... 95%-ban jó ütemben.

Ez meg ugyebár közvetlen a főtengelyt hajtja az ISG-vel.... az indítás azonnali és rezzenéstelen. 

 

Ha nem futok bele túl nagy dugóba, illetve nincs már reggel túl hideg (nem kell mindenféle fűtéseket bekapcsolni, és a motor is hamar eléri az üzemmeleg állapotát...), akkor a röpke ~30km-en simán lemegy 5 liter alá az átlagfogyasztás. Legutóbb már gondolkodtam rajta, hogy lefotózom... akkor éppen a 4,6-4,7 között billegett. 

 

Nemrégiben léptem át a 15.000-es futásteljesítményt.... erre vonatkoztatva a fedélzeti szerinti átlagom 5,7 liter.... míg a rátankolásos kerek 6 litert ad ki. A legmgasabb tankátlagom éppenhogy átlépte a 7 litert (autópálya, 4 személy + kutya, tetőcsomagtartó + tetőbox + klíma), míg a legalacsonyabb a tavaszi időszakban, mikor még sem hűteni, sem pedig már fűteni nem kell.... ~5,5 liter volt. 

 

Előzmény: misinator (1918)
misinator Creative Commons License 2024.03.17 -1 0 1919

"...

De azt is észrevettem, hogy máshogy váltogat, ha teljesen leengedem az ülést és ehhez állítom az üléstávolságot, háttámla szöget, kormánypozíciót, illetve ha magasabban (úgy középmagasan) van az ülés és vele minden más máshogy. (Az első másfél évben sokféle beállítást kipróbáltam).

Más szögben áll a láb a gázpedálon, máshogy mozgatja, s ezt a viselkedést (szöggyorsulást) rendesen érzékeli és visszajelzi a váltásokban..."

 

Amikor - alig 4 hónappal  az autóátvétele után - bokatörést szenvedtem, akkor már boka-sípcsont ortézisben vezetve jártam be kontrollra.  30 km/h felett leginkább tempomattal bűvészkedve (még jó hogy eleve tudok műszaki okból kikötött szívatós KGST autók miatt bal lábbal fékezni),

Ilyesmi:

https://www.emag.hu/antar-muanyag-ortezis-a-boka-es-a-sipcsont-szamara-l-meret-35-cm-tipus-at53004l/pd/DSGTZLBBM/?cmpid=92353&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=(HU:_Without_Whoop!)_Shopping_Ads_-_3P_No_sales_-_Personal_Care_-_Wellness_%C3%A9s_eg%C3%A9szs%C3%A9g%C3%BCgyi_term%C3%A9kek&utm_content=112251301121&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI5PWjzvj7hAMVJWZBAh1zUAyJEAQYBSABEgKVtvD_BwE

 

Na akkor megint teljesen máshogy - nagyon óvatosan, megfontoltan - váltogatott a DCT a csizmával nyomott pedálozás hatására.

Előzmény: misinator (1914)
misinator Creative Commons License 2024.03.17 -1 0 1918

"...többnyire olyan kollégáktól, akik eléggé "intenzíven" használják az autókat. 

Szóval számítottam gyenge fékre, fokozatokat kibobó váltóra, szétmáló kormányra...stb..."

 

A kétbalkezesek ellen nem lehet bebiztosítani semmit, mert a kétbalkezesek rendkívül találékonyak...

 

 

"...az a kéziváltó nem lopta be magát a szívembe. Nem rossz, de szerintem a kuplung pedál túl hosszú úton jár..."

 

Nekem a "konfekcióhoz" képest rövidebb a lábszáram, tehát a magasságomhoz képest közelebb ülök a kormányhoz egy fokkal - mint akár a tőlem alacsonyabbak.

S a germán és viking alkatokhoz méretezett - leginkább német és svéd autAók kuplungjai túl hosszú úton működtetendők számomra.

Nemhiába a kurta lábú latinok autói jöttek be eddig számomra.

Nekem sem az 1.5 DPI, sem a Ceed 1.5 T-GDI kuplungja még épp megfelelő volt, s a hangolásával sem volt bajom. Hogy aztán hosszú távon panaszos lenne e, az már soha nem fog kiderülni, mert csípő és térdproblémák miatt (a több, mint három évtized hivatásos vezetés nekem benyújtotta a számlát) már huzamosabban minden kuplung panaszos:-(

 

"..., és a DCT-hez képest hiányzik az a plusz egy fokozat..."

 

Érdekes; ez bennem is megfogalmazódott az 1.0 DCT kontra1.5 T-GDI viszonylatban!

Pedig ott a plusz henger, a plusz lökettérfogat, a plusz nyomaték és teljesítmény...

 

A DCT is vitorlázik neked?

Ösztönösen ódzkodok egy turbómotor rendszeres random leállításától üzemi hőterhelés közben. De nyilván a fejlesztők erre is gondoltak (pl. ötletelésem szerint az olajnyomás fenntartásával a vitorlázós üzemmódban), vagy legalábbis remélem...

 

Engem - utólagosan - a start-stop használatától is óvtak legutóbb a márkaszervizben.

Én eleve nem használom, már csak azért sem, mert a járáskultúrája miatt lágy felfüggesztésű háromhengerest hol észrevétlenül indítja újra, hol majd akkorát rántva rajta, mintha rotációs kapa lenne.

 

Ma voltunk vele Miskolc-Budapest oda-vissza távon 3 személy, óra szerinti leginkább 130 tempomattal, s odafele végig ellenszélben.

Így fogyasztott most kijelző szerint 5,8-at.

Előzmény: motorbubus (1916)
misinator Creative Commons License 2024.03.17 -1 1 1917

Köszi a képet!

 

"...Réges-rég egy messzi-messzi galaxisban..."

 

...apropó; te tudtad, hogy, hogy a Star Wars több jelenetét is a Földön forgatták!?

Előzmény: sure (1915)
motorbubus Creative Commons License 2024.03.17 -1 1 1916

:-)  Így is van!

 

Nekem nem igazán volt választásom, ezt kaptam és kész. De pozitívan csalódtam.

Előítélet csupán annyi volt bennem, ami a kollégáktól rámragadt. Bár az is igaz, hogy korábbi évjáratú, eltérő felszereltségű Ceed-ekről ill. i30-ak volt szó, és többnyire olyan kollégáktól, akik eléggé "intenzíven" használják az autókat. 

Szóval számítottam gyenge fékre, fokozatokat kibobó váltóra, szétmáló kormányra...stb... 

Ehhez képest nekem csak ez a kis nyekergés jutott a futóműből... :-)

 

Mielőtt megkaptam, volt nálam egy hasonló... kombi, i-MT kéziváltós. A kombiságot siratom, de az a kéziváltó nem lopta be magát a szívembe. Nem rossz, de szerintem a kuplung pedál túl hosszú úton jár, és a DCT-hez képest hiányzik az a plusz egy fokozat. Ha igyekeztem vele takarékosan menni, akkor túl nagyot ejtett a fordulat. Ilyenkor kihúzta az elektromos motor a benzines társát a csávából, de érezhetően nem esett jól nekik. 

 

Ehhez képest a DCT-s konfiggal lazán, teljesen normális közlekedés ill. tempó mellett is remek fogyasztási eredmények születnek erőlködés nélkül. Hozzáteszem, ha a sajátom lenne, biztosan tennék félre egy kis pénzt a ~100.000km-es dióhéjas tisztításra...

 

A felszereltségből nem hiányoltam volna az üzemmódválasztót, legalábbis a Sport állását biztosan nem. A röpke próba alatt csak annyit vettem észre belőle, hogy magasabb fordulaton tartja, ill. jobban kiforgatja a motort. Bár ha ECO-ban lepadlózod, úgyanúgy 6000-nél vált feljebb. Tény és való, hogy ez a DCT abszolúte nem a sportosság miatt került ebbe a hajtásláncba. De mit azt már korábban kitárgyaltuk, ez nem is sportautó... de még csak nem is hot-hatch. 

 

A kedvencem a vitorlázás... :-) ... ami a kéziváltós verziónál konkrétan meglepett. Ez meg minden lehetőséget megragad, hogy akár csak pár méterre is, de leállíthassa a motort. Amikor a körülmények is adottak, akár kilométeres távot is képes kigurulni. 

Előzmény: misinator (1914)
sure Creative Commons License 2024.03.17 0 0 1915

Réges-rég egy messzi-messzi galaxisban, nem csak Fastback meg Hatchback, hanem Piggyback kivitel is volt palettán :)

misinator Creative Commons License 2024.03.16 0 1 1914

Én is élvezem, hogy alacsony fogyasztással, kényelmesen, békés harmóniával lehet vele haladni.

Mondjuk, sem a kormánya, sem a futóműve nem a sportos autózást támogatja. Nem az jut eszedbe róla, nem úgy mint amikor beülsz egy 33-as boxer Alfába, s egyből pirosig forgatod a motort, miközben ráhúzod ívre, mert ezt kéri...

(Most 90-es évek popzenéi mennek a tévében a háttéren,s nyilván ez is számított, amikor a régi szép élmények jutnak az eszembe...)

 

Tudja a nagyobb tempót is biztonsággal, megnyugtató tartalékokkal országúton is, autópályán is a futóműve, de nem ez a sugallt hangolása.

 

Viszont a kis lendtömegű 3 hengeres motor a trükkös vezérléssel olyan könnyedén és lelkesen forog ki 6000-ig, mint egy "hegyezettebb" szívó motor - érezhetően komoly turbó támogatással.

Rendre kellemesen meglepődök, ha nagy néha odacsapok a lovak közé egy forgalmi szituációban, hogy ezt pedig mennyire készségesen szolgálja a váltó; úgy pakolássza, dobálja a fokozatokat, mint valami versenyző...

 

Az 1.5 T-GDI-t szintén kombiban tudtam kipróbálni (írtam itt erről valamikor), de Kia Ceedben és kézi váltóval. (XCeedben is, de akkor már a motor ismerős volt, ott a kormányzás nagyon más hangolásán csodálkoztam el az enyémhez képest.)

 

A Ceedet autópályán és a Bükkben vezettem. Nagyon érezni, hogy van elég henger ;-), és lökettérfogat.

Viszont a turbó kevésbé dolgozik rá a motorra, a szelepvezérlés kisebb "varázslatra" képes; a motor jelleggörbéje is """"butább"""", semlegesebb.

A fajlagos teljesítménye is kisebb, mint a kisebb motorkának; lökettérfogatra vetítve a nagyobból hiányzik vagy 20 lóerő...s ez a lelkesedésében (nem az erejében!!!) érezhető.

 

Váltó sport üzemmódja.

 

Na képzeld el, nekem olyan választó gomb nincs az alapkivitelű felszereltségben!

Egyedül a gázpedállal tudom befolyásolni a hangulatát, de szerencsére azt azonnal.

De azt is észrevettem, hogy máshogy váltogat, ha teljesen leengedem az ülést és ehhez állítom az üléstávolságot, háttámla szöget, kormánypozíciót, illetve ha magasabban (úgy középmagasan) van az ülés és vele minden más máshogy. (Az első másfél évben sokféle beállítást kipróbáltam).

Más szögben áll a láb a gázpedálon, máshogy mozgatja, s ezt a viselkedést (szöggyorsulást) rendesen érzékeli és visszajelzi a váltásokban.

 

Egy időben a használtautó.hu-n volt egy pár ezer kilométeres i30 kombi 1.0 T-GDI DCT-s autó -szintén 2022 első havi gyártású.

Az is alapkivitelűnek látszott, de abban volt váltó üzemmódválasztó gomb a középkonzolon!

Kíváncsiságképpen felhívtam a kereskedőt és kiderült, hogy külföldről hozta be az autót.

 

A márkakereskedés értékesítővel, akivel elég jó viszonyba kerültünk - amikor időnként benézek hozzá, jókat szoktunk mindenféléről beszélgetni - ez is is szóba került, s ő mondta, hogy a különböző felszereltségi szintek nemcsak a német - magyar vonatkozásban térnek el - érthetően -nem is kissé, de - ezt konkrétan tudta - más a cseh és más a szlovák piacra is az összeállítás.

 

Úgyhogy - hasonlóan, mint a régi viccben - gombokat nem nyomkodni, az éhes lovakat időnként megetetni! ;-)

 

Előzmény: motorbubus (1913)
motorbubus Creative Commons License 2024.03.15 0 0 1913

Hmmmm.... ha jobban belegondolok, még nem is igazán "autóztam" egy jót ezzel a kocsival. Bár az is igaz, hogy a munkábajárást leszámítva, ritkán autózom egyedül.... az asszony már a mai rövid, városi úton is majdnem rosszul lett. Mondjuk ez nem mérvadó, mert mindig rosszul van, ha nem ő vezet... 

Szóval ha egyszer úgy rendesen megautóztatnám, biztosan rókázna... :-)

 

Én meg marhára élvezem az alacsony fogyasztást, még úgy is, hogy nem én tankolom. Nagyon kíváncsi voltam arra, hogy mit tud manapság a technika... hybrid hajtás (még ha csak mild is..), duplakuplungos váltó, stb... és örülök, hogy ez így remekül működik.

 

A sport üzemmódot is talán egy-két alkalommal próbáltam, de valahogy nem az én stílusom. Bár lehet, hogy egy N verzióban tetszene, de ha vadulni akarok, inkább motorra ülök...

Előzmény: misinator (1912)
misinator Creative Commons License 2024.03.15 0 1 1912

Ja!

 

Ma, hogy özvegy apósomat kicsit kimozdítsuk a bezárkózott mindennapokból, kicsit megautóztattuk.

A - többek között - kiindulási és megérkezési pontokat nem rögzítve ezt az útvonalat - is - bejárva kocsikáztunk egyet:

https://www.google.hu/maps/dir/48.1839312,20.7577532/48.2419547,20.7844854/48.3097481,20.8143052/48.3909175,20.6662859/48.4090035,20.5190904/@48.3109202,20.496853,11.12z/data=!4m2!4m1!3e0?hl=hu&entry=ttu

 

Az  útvonal gyönyörű és sok helyen technikás; pl. a Kánó-Imola-Ragály lejtős/emelkedős, hajtűkanyaros útvonal régebben, hol oda, hol vissza rendre raliversenyek gyorsasági szakasza volt.

 

Most kiváló minőségű  állapotban van.

 

A jelzett útvonalon a mutatott részfogyasztás 4.9 l/100 km volt az 1.0 DCT-nek.

 

Amit ezúttal is megfigyeltem, hogy ha ilyen változóan meredek emelkedők kombinálódnak a trükkös - lábelvevős/gázadós ívekkel, akkor - a nagy igyekezetében - elkezd olyan keményen, majdhogynem csattogósan váltani (néha közben magától adott gázfröccsel!!!), mintha szekvenciális versenyváltó lenne...

Úgy, hogy a vezetési stílus nem lett közben sportosabb.

 

De ahogy konszolidálódnak a viszonyok, visszatér a finom, harmonikus működéshez.

Nekem tetszik, de nem ez a kombináció való a mindennapokba ilyen útvonalra- mondjuk a Dolomitokba.

 

motorbubus Creative Commons License 2024.03.15 0 0 1911

Igazából annyira nem foglalkoztat a dolog, egyrészt jön a jóidő, talán elhallgat.... :-)  Egyébként meg ennél nagyobb baja ne legyen... az elmúlt ~15.000km alatt más hibát nem tapasztaltam és még kb 4 évig nálam lesz, remélem ez így is marad.

 

Gondoltam, ha valaki találkozott már pontosan ezzel a jelenséggel (ha már állítólag típushiba...) akkor van rá megoldás. 

 

 

Előzmény: misinator (1910)
misinator Creative Commons License 2024.03.15 0 0 1910

Üdv!

 

Ahogy te is utaltál rá, neked is van autós előéleted bőséggel - ahogy nekem is.

Sajnos - vagy inkább szerencsére... - soha nem lehet elég tapasztalata az embernek, így időnként jön a romboló tanácstalanság.

 

Mostanáig tartott, hogy beugorjon a valahonnan ismerős sztori.

 

No szerencsére nem az I30-al, hanem a - tán túl sokat- megénekelt egyik Nagypolszkimmal.

(Hogy mennyire rajongtam értük, s mennyire hatással voltak és ég mindig vannak rám - már gyerekkoromtól - azt mi sem bizonyítja jobban, hogy pár naponta álmodok velük.)

 

Szóval a második Nagypolszkim (Pontosabban az már FSO 1500 volt) vitt az őrületbe vagy két hűvösebb és nyirkosabb félévig; ezt a két fél évet idegőrlően átnyikorogta a bal első futómű.

 

Nem a jobb első, ami - ebből kijavítva, kilakatolva vettük - oszlopnak ütközés után eleve egy centivel hátrébb volt az eredeti helyétől.

Annak ellenére, hogy ha kellett, ha nem, évente elvittem egy profi futóműveshez (rallye Ladák futóműveit is készített fel akkoriban versenyre, fejben számolta ki a szükséges értékeket szinte minden típusra), aki úgy be tudta ezt is állítani a hátrébb tolódott futóművel, hogy sem a viselkedésén sem a gumik kopásán nem jelent meg az anomália...

Annak ellenére, hogy - az akkori hitvány pótalkatrészek miatt pár évente - minden megkoppanó, kotyogósodó, stb. futóműalkatrészt azonnal cseréltettem.

Márpedig ugye, mint minden akkori kettős keresztlengőkaros első futómű, pont elég sok alkatrészből állt ahhoz, hogy gyakran adjon valami foglalatosságot...

Találtam egy tűrhető képet:

https://storm.oldcarmanualproject.com/polskifiat/1969%20Polski%20Fiat%20125p%20p13r.jpg

http://tech-racingcars.wikidot.com/polski-fiat-125p-1500

 

Próbáltam mindent, ami eszembe jutott kicserélni, befújni, de hiába.

Aztán kaptam egy tippet, hogy talán ott lesz a hiba.

 

Úgyhogy kikötöttem felül és leeresztettem a lengéscsillapítót és a tetején levő szögegyszerű gumigyűrűt megzsíroztam és utána soha többet nem nyikorgott.

Igen; ami a következő képen kinagyítva is megtekinthető:

https://www.fiatparts.de/en/3004109311

 

Tehát szerintem bármelyik rohadék gumialkatrész nyikoroghat...

Előzmény: motorbubus (1909)
motorbubus Creative Commons License 2024.03.13 0 0 1909

Elvileg így néz ki a kormánymű. Ötletem sincs, hogy hol és mi érhet hozzá úgy a kasznihoz, hogy hidegebb időben nyikorog...

 

Előzmény: www.octinfo.com (1907)
motorbubus Creative Commons License 2024.03.06 0 0 1908

2023-as 1.5 T-GDI Smartstream 48V MHEV DCT7-es váltóval...

Előzmény: www.octinfo.com (1907)
www.octinfo.com Creative Commons License 2024.03.06 0 0 1907

Melyik i30? PD típuskód?

Előzmény: motorbubus (1906)
motorbubus Creative Commons License 2024.03.05 0 0 1906

Sziasztok!

 

Mikor tavaly bejött a hideg akkor tapasztaltam, hogy kanyarodásnál olyan gumis nyekergés hallatszik jobb oldalról. Nemrég volt az időszakos szerviz ott azt mondták, hogy nem kell aggódni, csak valami gumi átvezető nyekereg a kormányösszekötőnél. 

Állítólag tipushiba. Gondolom akkor gyakori jelenség lehet..... valaki más is tapasztalta már...?

misinator Creative Commons License 2024.02.28 0 0 1905

Pedig nekem (visszaolvastam; jól emlékeztem) a leszállítás másnapján már át is szerelték a felniket az ajándék téli gumikra - hogy aztán három hetet kelljen még várni a típusbizonyítványra, s így az átadásra.

Legalább közben meglett a teljes alváz/üregvédelem* és nem a már átadott autót kellett otthagyni még egy hétre...

 

De a márkakereskedés által átszerelt gumik is 3 bar-ra voltak felfújva.

Gyanús volt hazafele, hogy az alapméretű gumikkal nem így kéne zötykölődnie...

 

*Képgaléria az autó előkészítéséről/megbontásáról a kezeléshez ezen az oldalon az oldal aljától a közepéig:

https://forum.index.hu/Article/showArticle?na_start=270&na_step=30&t=9167643&na_order=

 

Örülök, hogy elégedett vagy az autóval!

 

Előzmény: lala1961 (1903)
www.octinfo.com Creative Commons License 2024.02.28 0 0 1904

VW-nél a gyárban 3 bar-ra fújják a kerekeket és nullrevízió során el szokták felejteni a normál értékre beállítani a kereskedésben.

Érdemes ellenőrizni.

Előzmény: lala1961 (1903)
lala1961 Creative Commons License 2024.02.27 0 0 1903

Üdv ! Még nincs 1000 km az 1,5 Dpi sw -ben ,de egyre jobban komálom ,volt pályázás vele (110 km/ó) semmi hang szépen kevés benzinnel teszi a dolgát 2x-3x rövid 130 km/ó semmi 5,5l/100 km fogyasztás csendben ! Hogy némi negatívum is legyen ,minden döccenő átjön ,keményre van hangolva ,ami akár egy keményre fújt kerék is lehet ,de eddig nem mértem mekkora benne a nyomás!:-) 

misinator Creative Commons License 2024.02.27 0 0 1902

Üdv!

 

 

...ez van akkor, amikor az autóval az égadta semmi gond nincs, csak öröm forrása; még a fórumról is elfelejtkezik a tulaj.

 

Mivel én abszolúte nem FB-zek, ezért fogalmam sincs, hogy hol lehet olvasni kritikákat.

 

Idegen nyelveken sajnos nem beszélek, így meg kétes dolog még fordítóval is vadászni az esetleges hibaleírásokra.

 

Az enyémnél (a Smartstream verziójú 1.0 T-GDI-nél) "kalimpálgató" CVVD-re kerestem rá angolul, de  - lehet, nem voltam elég alapos - szerencsére nem találtam még meghibásodásra utaló írást.

Így nem is forszírozom;-)

 

Még erőt gyűjtök a népítéletem frissítésére a két évnyi, 20000 kilométernyi tapasztalatok birtokában.

https://nepitelet.hu/autok/hyundai/i30_2017/a_volga_imitator/

 

Igazából minimális, leülepedett tapasztalataim vannak: 

- (Leginkább országúton) Kisebb fogyasztás úgy 10000 kilométer után.

- Ha országúton, autópályán megyek, érdemes az első 5-6 kilométeren eggyel kisebb fokozatban tartani a DCT-t, s akkor elmarad az egyenletes tempónál egy  darabig tartó morgás - gyanítom a motorolaj felmelegítése, a blokk átmelegedése áll a háttérben.

- No meg a fél év alatt is elképesztően megöregedő - no meg igencsak benzin szagú - motorolaj...

 

A munkahelyi hetes e-Golf 4 év - s szintén 20000 kilométer után - már annál inkább pusztulat, pedig kímélősen használom.

Már a start-stop gomb csak ujjtörő erővel, sokadszorra nyomva indít/állít le (típushiba; van olyan 70000 kilométeres, amiben már a harmadik van..., ráadásul azokban már rendre halott a hátsó lengéscsillapító is).

Egy hónapja áll márkaszervizben, mert egy leállítás után kiírta, hogy indítás nem lehetséges, húzza ki a töltőcsatlakozót az aljzatból (a környéken nincs töltő...), de legalább nyithatatlan a töltő (eredetileg tankolónyílás) fedél.

Fejlemény: Beázott valami vezérlőpanel az ok (állítólag ez is típushiba, ahogy az is, hogy kiadós esőben állás után át van ázva a hátsó ülőlap)

 

Deutsche premium...

 

Minőségérzetre a fasorban nincs az ideiglenesen kapott 14 éves, 440 ezer kilométeres, kézi váltós TDI Superbhez, amit már évek óta kulcsos kocsiként ütnek vágnak a munkahelyen...

 

De a legnagyobb boldogság és végtelen nyugalom délután belehuppani a Bütyökbillegető ülésébe!

Előzmény: lala1961 (1901)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!