Üdv! Akkor ha megrendelek egy modellt az atlastol és nem mondom le megkapom a második küldeményt azt visszaküldöm és megkapom a 3-madik küldeményt akkor a 3-adik küldemény árát fizetem ki ?
Azzal, hogy azt írtam, hogy "valószínűleg", azzal nyitva hagytam annak a lehetőségét, hogy esetleg mégis. De kár volt, mert írhattam volna azt is, hogy teljes bizonyossággal nem.
A képeken valószínűleg bemutató úton, próbaüzemben ott levő 280-ast láthatsz. Ez nem jelenti, hogy abból vásárlás is lett.
Mexikói fotón is láthatsz Ik-280T trolit, mégsem szállítottunk oda belőle, csak szerettünk volna. Több ilyen példát is fel lehetne sorolni.
Ahogy én látom, sem a 266-os, sem a sárga és sem a zöld 260-as nem dél-amerikai kivitel. A sárga zsigerből NDK ez 100%. A zöld is 'valszeg az, látván a léghengerdobozon a német nyelvű feliratot. A 266-os meg talán magyar volt valaha.
A roncs 280.09-es az eredeti. A térségbe szállított 200-as Ikarusok a '70-es évek alső fele-közepe táján kerültek ki. Ez azt jelenti, hogy kizárólag egyenes műszerfalúak lehetnek és a következő altípusokból kerültek ki:
Detroit diesel S50 típus, ha jól emlékszem 250Le-s változat. Mindenki dicséri a típust, nem szokott gond lenni velük. Két hete olvastam a gyári katalógusát, hát nem szarral dobálóztak az amcsik, nem rossz motort hoztak létre. Ráadásul alapból 200ekm garancia volt rá, ami kibővíthető volt még 800 ezerrel, ha jól emlékszem.
Akkoriban ha eladtunk 25 db buszt Costa Rika-ba vagy 50 db-t Peruba vagy Bolivíába még cikk se nagyon jelent meg róluk, vagy ha igen, az is a Mór és Vidéke ÁFÉSZ lapjában........................:-))
Ma ha eladnánk 5=öt darabot bárhová, minimum 4-6 TV Híradó tudósítás és 6-8 cikk lenne a dologról országos fórumokon,
Akkor ezért hallottam én többször is nem DD hangú C56.42-t a Piac téren. Kösz, megint okosabb lettem. Egyébként erről a motorról valaki tudna adni pontos infót? (teljes név, teljesítmény, stb.) Mert nem találtam eddig róla semmit.
A Gerlei-Kukla-Lovász könyv táblázatai alapján 260 és 266 nem készült Peru részére, ugyanakkor a Peruba szállított járművek száma összesen 54. (Más típusból sem találtam a táblázatban perui exportot.)
Ugyanakkor egy ottani fórumon a következőket találtam:
Ez a 266-os Ancash régióban volt található. 2013-as bejegyzés szerint "aktuális állapota ismeretlen, pár éve eladva".
Ez a 260-as az Oktatási Minisztériumé volt. Sorsa ismeretlen.
Ez a 280-as szintén az Oktatási Minisztériumé volt, nem tartozott az ENATRU (helyi k.v.) állományába. Ancón körzetben fényképezték. A bejegyzés szerzője szerint nagy valószínűséggel eladták, mert később nem látták ott.
Végül...
Ez a zöld 260-as elvileg működőképes, legalábbis a fényképek készültekor (2011) még az volt. "Hagyományos eredeti középmotor, légrugós felfüggesztés." via
Ez eredetileg is D10-es. Onnét lehet kitalálni, hogy bal hátul van a motor hűtőrácsa, a Detroit-motorosoknak viszont jobb hátul (ez a 256.42 esetében is így van).
2002-ben egyébként Iveco motoros C56-osok is készültek, ezek az Alba Volánhoz kerültek.
Nem is tudtam, hogy van magán kézben C56. :) De nekem ez kicsit furcsa. A karosszéria oké,h classic és a műszer fal is, de a motor rába d10?! Ezek nem csk ditroittal jöttek ki?
Az 1974-ben Peruba leszállított 51 db-os Ik 280 sorozatnak ezidáig nem találtam nyomát itt a topicban, így hiánypótló jelleggel ajánlanám az Olvasók figyelmébe a következő archív képeket. (Ha esetleg mégis szerepelt korábban, akkor elnézést kérek.)
APTL: Administradora Para Municipal Transportes De Lima via
És a nosztalgia 180-asnak is ilyen fékje van vagy az kapott valami korszerűbbet, pl 200-asét?
------------------
A nosztalgia 180-t (GA 96-00) egyszer vezettem Tatán.
Ott egy 120%-os kihasználással (nem elírás) indultunk el, igen akadozó váltóval.
Én is bénáztam eleget a váltóval.
Ott fékezésre, sík út + nagy súly nem nagyon volt szükség, elég volt el venni a gázt, de a Kristály szálló utáni jobb kanyar előtt, visszajött egy pillanatra :
...............b@meg ez nem fog megállni..........
érzés. Persze megállt. De ott egy pillanatra éreztem azt amit évtizedekkel azelőtt.
Nincs rosszabb annál mint amikor egy buszvezetőbe belehasít a félelem.
Félni vagy saját felkészületlenségedtől, vagy a busztól.
Egy buszvezetőnek mindíg eggyé kell válnia a buszával mert csak úgy tudnak a cinkes helyzetekből is sikeresen, együtt, kijönni.
A vasútállomás utáni rakodón, a buszfotósok kedvéért tolattam egyenesen, majd betörtem nekik a csuklóst mert azt kérték.
A 180 -ról tudom, hogy nehéz volt szerelni, túl bonyolult is volt itt-ott, de ettől a mindennapi használatra nem volt rossz gép a maga korában! (Nem a szerelőknek... :-) )
(Valahol van a neten is egy olyan régi film, ami a 180 -as főjavítását mutatja be lépésről lépésre. X km után szétszedték miszlikre és tulajdonképpen újra megépítették. Ha 5-6 év után egy ILYEN helyett kidobták ezeket, akkor a filmen szereplő mire föl kapott ilyen javítást? Azzal újabb 5-6 évet el kellett volna menjen elméletileg... Lehet, hogy Ő volt az egyik vajszínű, piros csíkkal, ami még vagy 10 évet munkásokat szállított. :-) )
Azért "vonatkert" ,mert a vasútállomás mellett van közvetlenül, fákkal és fűvel tarkítva mint egy kert, aminek a közepén áll egy gőzmozdony. (üdvBajáról)
Tanulmány-midibusz 1969-ből. Ha minden igaz, akkor az Ik404-es hűtókocsi műszaki alapjaiból kiindulva, de farmotorral (ZIL?) készült. Típusszámáról nincs tudomásom, lehet hogy nem is volt neki.
Tudtommal az "a" 420.000 km nem annyi volt, hanem a gyári ajánlás 550.000-650.000 km futásról mint "javasolt" élettartamról beszélt.
Közös ismerősünk A.B. mindíg azt dörgölte az orrom alá, hogy ez csak egy 197x-es gyári ajánlás, aminek semmi köze nem lehet, a 2000-es évek üzemeltetéséhez.
(Volt pár kocsi ami tényleg bkv selejt lett 420.000 km után is).
Az 5-7 éves kocsik kidobását akkor is butaságnak tartottam/tuk amikor ez nagyban futott.
Anno bizony egy fővizsga és egy főjavítás után 420 ezer kilométernél kidobták a kocsikat (Ikarus 200-as városiak).
Volt aki már a 80-as években tudományos dolgozatokat, komoly szakmai háttérmunkát szentelt ennek a "pazarló" gazdálkodásnak.
Annak fényében volt igaza, hogy nem jelentősen eltérő techológiával a közel hatszorosát (!) futották le ezek a kocsik azóta a BKV-nál a tervezettnek.
Hogy mi volt a háttere midennek a 420 ezer kimoléteres tervezésnek? Nem feltétlenül műszaki, mint oly sok minden ebben az életben:
Ad 1. Az Ikarus gyártott orrba-szájba (utólag megy a hümmögés, hogy így mátyásföldi, meg úgy csepeli, meg amúgy fehérvári kapacítéshiány, ezek nem a mai értelmben felfogható kapacítéshiányok), a hazai piacon elemi érdek volt a folymatos, nagy mennyiségű járműeladás (még ha egyeseket feszített is az örök ellentét, mi menjen exporta, mi maradjon itthon).
Ad 2. A BKV-nak és Volánoknak marha kényelmes volt. Tudomásul kell venni, hogy ezek a közpénzből müködő szervezetek mindig is szerettek a biztonságra menni, amivel nincs is baj és részben természetes, csak a határt kell jól belöni.
Ad 3. Mindenki tudta a 80-as évek végéig, hogy az állományból kivont eszközök az országhatáron belül maradnak, akár kisebb Volánoknál, akár tüdőszűrőként, akár egyéb társadalmi/félkatonai/csókos szervezetnél, azaz szolgálják még pár évig a népgazdaságot "ócsón".
Bárcsak lenne egy nagytestvérünk nekünk is aki ad 400-500 ezer km-es egyforma kocsikat, százasával mondjuk 10-15-20 %-os maradványértéken.
A buszvezetők se voltak oda a taknyos fékjei miatt.
Az 556-al még csak-csak, de 180-al tényleg csak ott álltál meg, ahol az Isten jónak látta, nem ott ahol Te gondoltad.
----------------
de !
Kikopásukhoz nagyban hozzájárult az is, hogy akkoriban ('70-es évek vége, '80-as évek eleje) a Volánok évi 700-1000 új buszt kaptak, a fővárosba is évi 250-350 új busz jött.
Nem okozott gondot a lecserélésük.
Nem csak a 180-k jártak így.
Volt olyan Ik-280 sorozat mely 5-8 éven belül selejt lett, mert jött helyette a gyári új.
mondjuk az egy érdekes kérdés lehet, hogy az ördögbe kaptak '74-ben GA-s rendszámot
Az új autóbuszok központilag kaptak rendszámot, ezek ellenben használt kocsik voltak, nyilván Szegeden számozták át őket, amikor a Volán megvette őket. A vidéki rendőrségeken viszont érthető módon nem pörögtek a fekete alapú buszrendszámok. Így lett a Dégáztól vásárolt 255-ös is '78-ban Csabán GA 38-44. Ott pl. GA 38-01-től ment az '58-as átszámozás, ami tábla megmaradt, az meg nyilván porosodott a raktárban akár 20+ évet is. De ugyanezért osztottak egyes helyeken még a nyolcvanas évek második felében is BV, BZ kezdetű rendszámokat.
Az 556 -ról tudjuk, hogy sok nyűgje volt. De a 180 -as egy főjavítás(sal egybekötött modernizáció) után még simán elment volna újabb 5 évet, annyira nem volt szörnyű, mint szóló társa... Ezen kívül (bár ez nem szempont) az egyik legszebb busz volt szerintem.
Help! Egy ismerősöm szeretne venni egy roncs Ikarus buszt. Nem szeretné felújítani (nyugi, felgyújtnai se), valami kiállítási tárgy lenne. Nem kell, hogy működőképes legyen, a belső se fontos, csak nagyjából egyben legyen, és lehessen mozgatni. Tudom, hogy sok helyen, sokaknak van roncs busza, de ki az, aki hajlandó lenne eladni?
"A Szegedi Köolaj volt az egyik, melynek Ik-180-as busza (ha jól tudom ??)... a 10-es Volánnál végezte."
Nagyalföldi Kőolaj és Földgáztermelő Vállalat (NKFV) egész pontosan és 2 db volt, tudtommal 1-0-2-0 ajtóképlettel, fehér fényezéssel és piros sávval. A szegedi olajosokat szállították ki Algyőre és vissza. GA 49-66 és GA 49-68 frsz-úak. 1974-es évjáratúak (mondjuk az egy érdekes kérdés lehet, hogy az ördögbe kaptak '74-ben GA-s rendszámot), 1977-ben kerültek a 10-es Volánhoz, előbbit 1980-ban, utóbbit 1979-ben selejtezték. Kialakításuk miatt a Volánnál valószínűleg helyközi járatokon közlekedtek, de erről semmi biztosat nem tudom.
Sőt, inkább úgy kérdezem hogy a 2356-tal szerelt 256-osok és 250-esek kipufogója bal oldalt van, vagy ugyanúgy jobb oldalt, ahogy a többi rába motornál? Bocsánat hogy kérdezősködöm, de nagyon sok segítség volna ha valaki válaszolna.
Jöhet, szerintem senki nem bánná, aztán majd hozzáírom az én észrevételeimet is. :) Mondjuk két műszakváltást láttam Electroluxnál, a ~12 kocsiból jó, ha 2 egyezett a két alkalommal.
Nem "állománylista", mert tuti van ennél több is, de ezeket vagy mostanában láttam, vagy pár éve. A telephely FIX-et leszámítva nem tuti, van, amit csak egyszer láttam műszakváltásnál. A berényi Electroluxtól és az árokszállási Carriertől szoktak járni, de lehet, hogy van még más is. Ezeken kívül csomó Credójuk és néhány MAN-juk van. Ez az LZZ viszont nekem abszolút sosemlátott.
Ezerszer lerágott téma: a maszek gépekkel kapcsolatban darabszámilag sosem lehetsz biztos, mert
- néha évekre eltűnnek egyes buszok, hogy aztán valamilyen formában (itt nem a hulladékipari újrahasznosításra gondolok) újra felbukkanjanak,
- néha egyszerűen a nyilvántartásból is eltűnnek,
- hogy akkor az egyéb papírtrükkökről ne is beszéljünk,
- és akkor a senki által nem ismert, Isten háta mögötti téeszek garázsaiban rejtegetett, de azért még forgalomban levő és évente pár alkalommal kigurított gépeket se vegyük számításba.
Mindenkinek, aki darabszámokat akar hallani, csak egyet mondhatok: örüljön a ténynek, hogy kumulatív értelemben még mindig növekszik az országban található Ikarusok száma. (Vagyis ha behoznak Norvégiából egy E13-ast az országba és a valaha volt összes magyar Ikarust x-nek vesszük, akkor onnantól kezdve x+1 ez a szám, tehát növekmény állt elő. De az "x = ?"-kérdésre nincs válasz. Fel lehetne már fogni végre.)
Nyilván rengeteg van a BKV-nak, meg a volt Vértes, Kunság, Borsod Volánoknak. Míg volt olyan Volán ahol már szinte teljesen kikoptak a 200-asok, csak a DUD-os széria maradt (Zala, Mátra).
Amúgy darabszámot nehéz megmondani, csak becsülni lehet. Az oroszoknál biztosan fut még 7-8 ezer kocsi. Főleg 250/256. A városi közlekedésből 1-2 kivételtől eltekintve az elmúlt 5 évben kikoptak a 200-asok. Jelenleg Jekatyerinburgban fut a legtöbb 200-as. 177db 280/283, 21db 260/263. Oroszországban ez a legnagyobb viszonylag egyben lévő flotta. Elszórva vannak még 10-20-30 darabos flották.
Erősen betippelve a sorrend, ahol még ezer feletti darabszám van:
Annyit tudok még mondani, (a lentebb olvasottak okán) hogy ez önerőből ment, többször is a Nánási úton, Szentendrei úton láttuk (előztük) a családi autóval! Nem tudom sajnos, belül mivé volt alakítva (volt e átalakítva egyáltalán) csak arra emlékszem, amit itt meg is erősítettek, tehát: Vajszínű, piros csíkkal és Ikarus 180 -as, kb. a 80' -as évek végén. Akkoriban normál állapotúnak tűnt, nem egy leharcolt darabnak! (Ezek szerint 2 db. is volt ilyen annál a vállalatnál. Érdekes belegondolni, hogy akkor én felváltva láttam vajon a kettőt, vagy mindig ugyanaz járt Békásmegyer felé...? :-) )
Az biztos, hogy az összetartással komoly bajok vannak kicsiny országunkban, mindenki fúr mindenkit, nem egyszerű a dolog.
Itt egy lehetőség van, ha valami fanatikus ráharap, és véletlenül pénze is van a rendbehozáshoz, akkor talán történne valami.
Azt meg szabad kérdezni, hogy önnek mi a terve a busszal?Természetesen nem akarok senki pénztárcájában turkálni, félre ne értsen, csak nagyon érdekel ennek a busznak a sorsa. Esetleg tervezi a felújítását, vagy eladná olyannak aki biztosan restaurálná?
Gondolom, az a hamvába holt próbálkozás, amit említett, ilyesmi lehetett.
A különböző építőipari cégek előszeretettel vásárolták fel a közlekedési társaságoktól az :
- Ikarus-30,
- Ikarus-311,
- Ikarus-60,
- MTB-82,
- ZIU-5,
- stb.
buszokat trolikat.
Ezeket öltözőnek, étkezdének, szerszámraktárnak használták az építkezéseken.
Teherautókkal vontatták egyik helyszínről a másikra.
szerintem különböző kertvégekben még mindíg van belőlük pár darab.
--------------
A 43-as építő 2 db Ik-180-as busza nem tudom hogyan végezte.
Lehet, hogy belőlük is öltöző készült ?
ezeknek a mozgó (ex busz) öltözőknek értelemszerűen nem volt központi bázisuk.
De az átalakító helyük (ahol újjászülettek öltözőnek) a Bp.XIV.ker Fogarasi út- Őv utca- Pered utca-Cinkotai út által határolt területen lévő bázis volt.
Időpontot nem olvastunk, és valahogy nem emlékszünk rá abból az időből (nyolcvanas évek vége-kilencvenes évek eleje!). De semmi elől nem zárkózom el, csak még több infóra volna szükség!
Ezeket (43. számú Építőipari Vállalat buszai) végül hol bontották el, tudni róluk valamit...? (Esetleg utolsó rendszám, előéletük, BKV -s múltjuk, akármi...?) Kizárt, hogy valami fészerként léteznek valahol...?
Na, (a Tiédhez képest) 4 hozzászólással feljebb ott a megoldás! Szóval mégsem képzelődtem... ;-) (De jó lenne egy kép, igen!!! :-) Sajnálom, hogy tiniként még nem volt sem fotós mobil, de még fotómasinám sem. :-( ) Akkor ezt láttam!
Abból a roncsból nem lehet járművet újjáépíteni ami már nemlétezik, akkor marad a replika! Ha van egy alvázkeret akkor arra már lehet vázszerkezetet építeni, csak az arányok tolódnak el hogy mennyi az eredeti, és megnyugodhatsz van olyan "újjáépített jármű" ami akár 80% újjáépítés, de néhány részegység és a lelke marad az eredeti.
Üdv a járgány újra nálam van, volt ugyan egy gyenge próbálkozás de hamvába holt. A váza szinte teljesen gyári nem rohadt szét. Nem kell újra építeni. Béke Antalt tisztelem amit idáig letett az asztalra, ezért addig amíg az LKK nem rendezi az általa felújított maléves buszt, addig ide hiába jönnek. Ez az összetartás hiányzik például itthonról.
én csak olvasom ezt a fórumot, nem nagyon szóltam még hozzá, de lenne egy kérdésem, ha megengeditek.
A 695.02-es PALT busszal kapcsolatos.
Mi az oka annak, hogy senki nem kapott még kedvet a restaurálásához? Nyilvánvalóan nem kis összeg lenne a felújítása, de annak okán, hogy gyakorlatilag a 695.01 már rég az enyészeté, így ez az egy darab van belőle a világon. Ha jól tudom, ikarinator nick-nevű úré volt sokáig, de már eladta valakinek. Annyira csak nem reménytelen az állapota, hogy abszolút ne érje meg vele foglalkozni.
Sok-sok évvel ezelőtt ott dekkolt az Ikarus Művelődési ház mellett, gyerekként mindig csodálattal bámultam, hogy milyen érdekes busz, és mégse kell senkinek.
Esetleg az LKK nevű kft nem tudná finanszírozni a felújítását? Egyáltalán tudhatnak róla, hogy létezik még ez a busz?
Nekem az lenne a kérdésem vele kapcsolatban, hogy volánsárgaként készült-e, majd lett ilyen festésű, és kapott-e más rendszámot valaha a BX-esen kívül?
Ha már odáig eljutottatok,hogy restauráltatni akartok egy buszt és meg van rá az anyagi fedezet,akkor miért nem olyan helyre viszitek ahol profik az autóbusz felújításban?Pécsen működik autóbusz felújító?Valamikor a 80-as évek végén még működött.Ahhoz,hogy felmérjék egy jármű állapotát, érdemes -e felújítitani felesleges levontatni Pécsre! Valószínűleg van valamennyi műszaki hozzáértésük akik azt nyilatkozták,már késő......Jómagam is láttam Pécsen a járművet,előbb kellett volna észbe kapni 10-15 évvel ezelőtt!
Egy szóval sem írtam, hogy "pécsi tulajdonban" volt, csak oda került, mert szerették volna felújítani, és tudtommal meg is akarták vásárolni. Lett, ami lett, a tulajdonos magánügye, ez nem tartozik másra.
A minap elkezdtem összeírogatni a magyarországi 256.74 és 256.21H példányokat. Van-e ezeken kívül még, és megfelelnek-e az adatok a valóságnak? A kérdéses helyekre szeretnék megerősítést/javítást kérni.
Az emeletes soha nem volt Pécsi tulajdonban, Budapesti tulajdonosa volt. A jármű azért került átadásra működőképes motorral, hogy restaurálják. A Fóti volán telephelyén vagy Pécsen nem tudni, ellopták az egyik hengerfejet az összes szelepdeklit a szívósort a kipufogó sort a szelephimbákat s némi rézkábelt. Előzetesen a Pécsi vezetés felmérte a busz állapotát, és bátran kijelenthetem, hogy közük nincs öreg jármű restaurálásához. A lehető legrosszabb helyre került. Innen került vissza hozzám.
Roncs és roncs között is van különbség, még ha nyelvtanilag hülyén is hangzik...
Amikor az emeletes Pécsre került, történt egy elég komolynak mondható állapotfelmérés, lévén a cég felújításban gondolkodott. A felmérést vezető főmérnöktől informálódtam akkor, nem pedig Gipsz Jakabtól, akinek egy barátja valamikor látott már buszt.
Uram pont az ön stílusa nem ide való!!! Ön milyen típusú járművel jön le a polgári találkozóra? Türelmetlenül várom válaszát. És kíváncsian várom az ön által kiállított járművet is. A tömény rosszindulat biztos kell ide? Az ön stílusa iszonyatos.
Nekem rémlik, hogy rel. sokáig megmaradt egy 180-as itthon, majd valahol a '90-es évek legelején veszett nyoma. Ami biztos, hogy egy 311-es esetében ez megtörtént, valamikor '93-'94 tájékán vághatták szét. (Borsodi - K'barcikai(?) kocsi volt)
Nem figyeltem, de ez nem változtat véleményemen, mert olyanról sem szólt a fáma abban az időben, csak a volt BKV majd MHSZ lő busz GA-96-00, amit sokan Miskolcinak hívnak (pedig soha nem volt az)! Én szívesen elhiszem amit írsz, de erősítse már meg valaki valami históriával, vagy valami fotó vagy miegymás?
Nekem ez akkor is, nagyon furcsán hangzik, már mint a te emléked ebből az időből! 1984-óta figyelem keresem, a még felelhető régi járműveket, és elég sok régi nagy öreggel" (sokan már nincsenek köztünk) voltam kapcsolatba, de hogy 1990 környékén még valami titokzatos melós busz, lett volna forgalomba ami IK 556 nevet viseli? Valahogy erről senki nem tudd, és most nem az ügybuzgó rendszám nyilvántartás összegző fotós generációkra gondolok, hanem aki még aktív korukban is találkoztak például az említett típussal. De semmi sértő szándék nem vezérel, de sokszor hallok jóhiszemű nagy meséket!
Szeretem az ilyen mindenhez értő hozzászólást. Az emeletes köszöni jól van, és azért azt még hozzá tenném, hogy a Pécs Budapest útvonalat emelve vontatva tette meg, ami szerintem sokat elárul a váz állapotáról. Könyörgöm aki vett vagy látott már buszt, vagy felújított az szórhatja az észt.
(Azt már ilyen távlatból nem tudom megmondani, hogy utoljára a 90' -es évek elején, vagy a 80' -as évek végén láttam. De láttam! Előtte pedig vagy tucatszor is és mindig Óbuda, Békásmegyer környékén.)
Igen, ez a kép segített, amikor kutattam az Ik-31 rendszámtábla-megvilágító kerete után, hogy megbizonyosodjak gyerekkori halvány emlékemről: íme ez a keskeny, éles fajta volt egész 1960-ig (ami megegyezik az Ik-602-esével és az ÁMG-pótokéval).
Aztán 1961-től már az Ik-620-asét (nagyobb, félkör-keresztmetszetű) tették rá.
" (Ami a bosszantó, hogy a 90' -es években még
volt itthon is egy fehér-piros-fehér csíkos
példány, (tán munkásokat szállított?) sokszor
láttam tiniként Békásmegyer közelében. Aztán
eltűnt... :-(""
Méltatlanul nagyon kevés maradt meg a 180 -ból, szóval minden apró részleteiben megmaradt darab is nagyon értékes! El lesznek, mire ebből autóbusz lesz, de bízom benne, hogy sikerül! :-) (Jó volna látni a folyamatot majd valahogyan...) Az oroszoknál van egy működőképes, meg nálunk. (Ami a bosszantó, hogy a 90' -es években még volt itthon is egy fehér-piros-fehér csíkos példány, (tán munkásokat szállított?) sokszor láttam tiniként Békásmegyer közelében. Aztán eltűnt... :-(
Pontosabban: 1960-ig volt, 61-től már szimpla volt.
És 3 féle díszléc volt ebben az időszakban: először egy barázdált, tölteléknélküli (képet mellékelek), utána a sima felületű, töltelékes (alul 2 sor töltelékkel, a baloldali képed ilyen), majd végül a domború töltelékes (a jobboldali képed ilyen). Ugyanez a fajta maradt 61-től szimpla kivitelben.
Nem tudom, hogy működik a motor rezgésének csillapítása, de ezek szerint a 405-ösnél ez alapvetően gyenge hatásfokú. Új motorral is szétrázza a dobozt alapjáraton.
Szerintem 001...010/86 az első, és 001...020/87 kell legyen a második széria, mivel máshogy sok mindennek nem lenne értelme (konkrétan olyat is hallottam, hogy az első 10 gép vége már /87, a második vége /88, de akkor miért számoznák 001-től a második 20-at, illetve ha azok vége nem /87 lenne eredetileg, akkor a 027, 030/87 szintén nem kapna értelmet). 028/89-re (alias CTC) pedig szerintem csak egy magyarázat lehet: valami átalakítás során a gyárban "megfiatalították" a vázat.
Hogy a 021...026, 029-cel mi van, arról fogalmam sincs. Soha nem hallottam róluk, még csak megrendelés szintjén sem.
Csakis a két változat közül lehet valamelyik, és mivel az akkori németek között az előző A-s, a következő B-s, csak az dönthetné el a kérdést, ha tudnánk, hogy van-e benne ABS...
0057-0061 között 415.23-asok foglalnak helyet, melyek közül egy Bács, négy Pannon Volános. ;)
Nálam az 1987-88-asok környékén vannak kérdőjelek, mert van 1987/001-013, 1988/014-020 között a BKV-sok, majd néhány hiány és 1987/027, 1989/028, 1987/030, szóval 021-026, 029 vagy nem létezett, vagy utólag a protokat ide sorolták (vagy egy harmadik lehetőség, amiről nem tudok/tudunk).
Jó a cikk. A járművek a motorcsere során minössze részleges vázjavítást és erősítést kaptak, így azt felújításnak nem lehet semmilyen tekintetben minősíteni. Egy rossz konstruciót elégtelen forrással egy lejtmenetben lévő műhelyben javítgattuk. Nem meglepő módon kevés sikerrel.
Nálam 1993-as gyártásúként szerepelt a KA 1581, viszont '94-esként beleillik a sorba. A novemberi átadás is lehetséges, bár a Nagykönyv 1995-öt ír és az is bizonyos, hogy '95-ben próbarendszáma volt.
A tesztkocsinál én is az aradi mellett tenném le a voksom, még a VIN is árulkodhat, mert a RU nem lett átütve RO-ra, bár semmilyen más különleges ismertetőjele nincs, ami alapján bizonyosan rá lehetne mondani. Két év alatt egyébként is átépülhetett valamennyire.
A 435-ösök után elkezdtem a 415-ösöket is rendbe tenni az év elején, ezért néhány információval tudok még szolgálni, de kérdéseim is lennének, hátha valaki tud segíteni.
viszont neki nincs meg a teljes VIN-je: TRA415?2?P1DE0044 A kérdőjelek helyére valaki tudja pontosan mik valók?
0045-0047 között a többi német
0048-0056 között pedig a lengyelek foglalnak helyet, ebből az említett négy 415.22, majd a többi 415.14B
1994/
0047 Németo. -> Magyaro.
0048 Németo. -> Görögo.
a 0049 nálam épp fordítva volt meg: TRA415E2BP1DE0049 viszont 1994-esnek írva... A Te VIN-edben "R" betű található az évszámnál, ami egyértelműsíti, hogy 1994-es gyártás lehet. Egyébként ő van Romániában...
0050 Németo. -> Lengyelo.
Előttük és utánuk hazai gyártások vannak...
Ha már a '94-es pontszámoknál a 0050 környékén járunk, a 0051-0053 a Kunságos GBW-k, a 0054 az aradi, de valaki tudja-e, hogy pontosan mi lett a sorsa neki: http://fotobus.msk.ru/vehicle/542436/#n272855 ? Annyit tudok, hogy 1996-ban visszakerült Szfvárra, de semmi többet. A 0055 egyébként is hiányzik nálam, oda beillene...
Továbbá a második MOL-os kocsi is rejtély, mint ahogy a szintén '96-os román troli proto-ról sem találtam semmit. Aztán még vannak hányok az olaszok között is, de azt már nem is részletezem...
Arról nem is beszélve, hogy a képen levő példánynál az orr szerintem jobban "felnyomja" a szélvédőt, mint a készülő darabon. De szerintem lehet reménykedni, mivel ha nem csal a szemem, akkor van valami dudor a lámpák körül, amire esetleg rá lesz még dolgozva...
Ha már 415-ös: a BSK-EJ 75-ként kezdett 415.11-es biztosan az 1993/0049-es (VIN: TRA415E2BR1DE0049)? Hiába írták eddig vagy 5 helyen a fórumon ezt, az 1993-ban gyártott járművek közül a 0048...0051 az elvileg 4 lengyel 415.22 - legalábbis a lengyelek szerint ez a 0049-es (VIN: TRA415V3AP4PL0049) és még van három társa. Továbbá a társa, a BSK-EJ 74 nálam a 0043, és a 0044-esnél pedig van egy megmagyarázhatatlan hely...
Amint a köv. hsz. képén is látszik, a rács 2 széle a függőlegestől sokkal jobban eltérő, azaz ferdébb volt. A rács fölött vízbeöntő nyílás volt, MÁVAG jelvénnyel (mint egy madárka). A fényszórók burkolata nem korong (henger) alakú volt, mint az Ik60-nál, hanem a homlokfalba ívelten belesimuló.
Csütörtök reggel a nagykörúton a BFD-462-est láttam, ez egy trilexes 260-as sok ablaka bedobozolva(sajnos ajtós oldalról nem láttam)...Róla tud valaki valamit?!!
Suraki #92226 hozzászólása szerint 2007-ben már ott volt a második az ablakkal. Ezzel szemben #92232 hsz-ban belinkelt 2010-es képen nincs ablak, csak egy felfele nyíló leffentyű.
Jelenleg, a kétszínű, 260.00-nak van középen ablakos ajtaja.
Tehát mindkét kép szereplője ugyanaz. (Közben megnéztem, és gondolom amit oldalsó ajtónak szereltek be, az volt eredetileg az a bal hátsó is.)
És most már nagyon érdekel valami kép a JGA-ról is, hogy az hogyan nézhet ki. (És volt egyébként egy JGA-020 is, ami Pécsről lett eladva, nem tudom, itt kötött-e ki.)
Akkor valami nem jó, mert találtam képeket, a JGA 2010-ben megint befalazott 2. ajtós volt és bal hátul meg ajtós, de 260.00, Prágás, hátsó tank hátsó kipu, nameg az első ajtó belül nem fehér, hanem szürke (és itt-ott látszik, hogy valaha zöld volt), amúgy konyha-étkező vegyesen van benne.
A 260.06-os is fehér, botossá épített, 3 ráncos, egy ideig lehetett is filmes, de szerintem nem ment valami fényesen. Ő a 4581. darab 1982-ből. ;)
Nos, volt szerencsém látni a buszt "munka közben", és ha szigorúak akarunk lenni, az nem teljesen olyan ajtó, mint amire gondolunk, sokkal inkább egy bolygóajtó elemeiből készített kihajtós ajtóféleség, és elméletileg nem is ér le a busz aljáig, csak a beltér padlójának magasságáig.
AKD-580 - a részletek pedig eléggé stimmelnek, lehet hogy úgy kívánta a szükség.
BCD-728: alvázszámot tekintve is ő az, aki. A Te képed valószínűleg az iho-ról linkelt kép után, ámde még a bekékítés előtt keletkezett. Lásd: fordítva beépített pilótafülke-ablak a bal hátsó ajtó megszüntetése után.
"Valami" talán kezdődik. Remélem nem árulok el vele nagy titkot, hisz végighúzták a városon... A kép pocsék, de örültem, hogy egyáltalán elő tudtam bányászni a telefont. :)
Megnéztem újra, szerintem nem egyértelmű, hogy az 580 megmaradt volna. Miért kap vissza ajtót?
A BCD-t nem vágom, de ha a zöld->fehér kocsi az, akkor Ecolife mást rakott fel, mert annak van ablak a 2. ajtó-szerűségben. Egy 2007-es képemen láthatóan már létezett ilyen busz.
Viszont van a JGA-021, amiről nem találom a képem, azt tudom biztosan, hogy 260.00 eredetileg, és naggyon hasonló.
Nameg akkor van ez a kék, amiről találtam képet, ő lenne az ex-BKV-s még?
Ácsi, az AKD-580 soha nem volt 260.43! Idézet a garázsmenet honlapról:
"GF 45-36 -os rendszámmal, 1981-ben érkezett az MKV-hoz.1982-ben a BV 90-97 -es rendszámot kapta.A '90-es átrendszámozás alkalmával megkapta harmadik AKD-580 -as forgalmirendszámát. Szinte minden viszonylaton megfordult, de a II.-es autóbuszüzemhez tartozó Repülőtéren illetve Avason volt a legtöbbet látható.1996 végén került a MVK Rt.-nél leállításra, majd eladásra.A fotó a jármű jelenlegi állapotát tükrözi, a hátsó ajtó beépítésre került."
Ha megnézed a pár hsz-szal lejjebb linkelt képet, amely Suraki topiktárs műve, láthatod hogy egyezik a jobb első ablakon a matrica, a hűtőmaszk, és a koszhadt ködlámpa is :)
Az AKH-901 frsz. egy 1975-ös Ikarus 255-ösé, kizárásos alapon a kétszínű kéké.
Lehetségesnek tartom. Tupolev, HáBé képein is lehetne rágódni, ill. kikeresem a sajátjaimat is. Gyors keresztkérdés: AKD-580-at nem tudja valaki? 2 ajtós lett (2-2-0) és Valkó transos csíkos. Utoljára őt is filméknél láttam.
Akkor jelentem, nem ez volt az egyetlen ilyen világoskék gépük...
Ugyanis amit 2009-ben fotóztam le véletlenül egy 255-ös mögött, az ikerlámpás volt, és nem volt meg rajta az a lámpa az ajtó fölött, ami már rajta van a 2003-as képen - ráadásul ahogy nézem, belevágtak a csomagtartóba valami szellőzőt is.
Mindezt csak emlékezetből írtam, közben előszedtem és befotóztam hozzá a képeket is, 2003. augusztus 28-ára utazunk, a képeken tehát CCG-139, ANU-427 és ACC-479.
Anno még a Boni és Klájd forgatásán sikerült ANU-ként lekapni, még Zenittel. Több mint 10 éve már. De a CCG nekem 256-nak maradt meg valahogy, fekete volt és oldalt rolós előtetőt lehetett kihúzni rajta, mint egy bolton. És talán reklámos (piros Nike??? logo) volt.
Arra akart célozni, hogy már a filmesek is széthajtották.
Egyébként sokáig én is 255-ösnek hittem, úgy, hogy még fotóztam is egyszer (igaz, csak egy másik busz mögött bújt el a háttérben, viszont akkor még ikerlámpás volt, és nem rakták fel azt a családi ház külső falára való burát sem az ajtó fölé).
Az oldalablakok alsó része fóliázott. HB-nak volt is róla egy régi képe, amit nem találok, ahol AKD-s rendszámmal (nem a sajátja, az az ANU-427) áll valami filmforgatáson, az utastérből kiszűrődő lámpák alapján szerintem sminkes kocsi lehetett.
Ha jól tévedek, ezt a kormánykereket Ikarusba, Csepelbe és Dutrába is beépítették. Ha valakit érdekel, keressen magánban. A kormány Szabolcs megyében található, kérésre postázom is. Az e-mail címem publikus.
Nocsak, ha végignézegetem az indóházas képgalériát, akkor majdnem két évvel előbb megkapom a választ a nagy kérdésemre, miszerint a BRC is rádiós volt-e. No meg azt is, hogy a városnézők terén a GHZ-029 rendszám előtt is van élet.
Ez a szépség fenn van a használtautón, de azért sikerült jártamban elkapni. Remélem megmenekül az ócskavasteleptől, és valaki meg tudja venni és menteni - nagyon jó állapotban van.
Nem kell ezt vissza alakítani. Ha olyan ember veszi meg, aki használatba is venné, mint buszt és nem valami kiállító terem vagy büfé akkor már érdemesebb lenne, rávarrni egy V187/127-es elő és hátfalat. Jobban passzolna hozzá. (egyéni elképzelés)
Az ilyenre szokták mondani, hogy "jó restaurálási alap". :-D ... és valóban!
"Csak" vázig vissza kell bontani és ha van elég dokumentáció az eredeti kinézetéről, akkor el lehet kezdeni visszaépíteni a gyári állapotára. :-) Megéri...? Természetesen nem, de hatalmas kincs lenne! :-)
Miskolc 2014 Október-December
182-s pályaszámú SGP villamos
202-s pályaszámú Tátra villamos
204-s pályaszámú Tátra villamos
600-s pályaszámú Skoda villamos
602-s pályaszámú Skoda villamos
605-s pályaszámú Skoda villamos
[...] Bővebben!Tovább »
Nekem nem kell bemutatnod, dolgoztam vele egy pár napot. Elég sűrűn berakják amikor a sok OFF busz megadja magát. Erre a buszra 30 év után is lehet számítani, hiszen Ikarus.
Valaki el tudja mesélni, hogy harmónikaajtónál az ajtóvezetősín közepén az a két befűzött és csavarokkal rögzített hajlított lemezcsík milyen célt szolgál?
István barátomat ma telefonon köszöntötte németből egykori szomszédja aki elmondta nemrég került a második szomszédjához egy Magyarországról származó faros.Egyéb elmondott részletekből minden bizonnyal DZA 700 lehet.