Keresés

Részletes keresés

Platon Creative Commons License 2011.08.09 0 0 8110
Nolanus Creative Commons License 2011.08.07 0 0 8109

"Tekintettel arra, hogy Gilgames láthatóan megnyit egy új átjárót, az előzőt be kell csukni. Ez történt Odüsszeusz esetében is; miután megérkezett Ithakába a Poszeidónnal kötendő új szövetség feltételeivel, a szegény phaiákoknak végük volt. Szkheria nem volt többé. Miután ez az állomás bezárult, a földből kinövő hegyek torlaszolják el Nauszikaa gyönyörű szigetét, mely azontúl "tiltott föld" lett az utazók számára."

 

Odüsszeusz tehát, miután kifutottak a Phaiákok sólyomsebes hi-tech hajóin, vénuszkeltére el is érték a szigetet, amit Schenouda Pharosszal azonosít, nem teljesen alaptalanul. Amit korábban Menelaosz elmesélt Thélemakhosznak pharoszi kalandjáról, hogy fókabőrbe öltözve cserkészték be a Tengeri Öreget, aki nevéhez híven oroszlánná, sárkánnyá, párduccá, vadkanná, vízzé és fává alakult, csak hogy megkérdezzék, vajon melyik isten is neheztel rá; nos mindez a legvaskalaposabb szószerintértelmezőket is meggyőzhet arról, hogy itt bizony valamit rejt a mítoszi nyelv, és talán Homérosz is. A Tenger Véne néven ugyanis vele még osztoztak egyéb 'hallény' tengeristenek, mint Nereusz és éppen az a Phorcys, akinek híres najád barlangja elé odahalmozták a phaiákok a kincseket.

Szólt, s indult be az árnyas üreg mélyére az isten,
hogy kikutassa a barlang rejtekeit; mig Odüsszeusz
hozta idébb aranyát, meg az érc kincsét, a szilárdat,
s jólszőtt köntösöket, phaiák vezetők adományát.
Elrejtette egészen; a nyílást fedte be kővel

A vízi barlang mélye 'belülről' kissé tágasabbnak tűnt az előzőekben, hiszen belül mindenféle fura 'gépezeteket' rejtett, nem is beszélve a két hatalmas útról, 'ég és föld' találkozóhelyéről, amiről persze már felismerhetjük e mítoszilag tágas helyet, 'ég és föld kikötő-oszlopát', Phorcys-Enki tengeristenek kikötőjét.

S hosszu szövőszékek kőből, ezeken meg a nimfák
tengeri bíbor szép szövetet szőnek, csoda látni;
s vannak örök források benne; bejárata kettő:
egyiken, északról, szállhat le a földi halandó,
másik, dél fele, isteneké, s ezen át sose járhat
ember, mert ez az út a haláltalan égilakóké.

Korábban töprengett Schenouda az itt található berendezési tárgyakról, ezt annyival tudnám kiegészíteni, hogy Enki abzui vizi-palotájában szintén feltűnnek a 'szövetek': "Az Úr felállította szentélyét, gondosan munkált belsőjű szentélyét. E szentély, melynek belseje szövött fonál, minden képzeletet felülmúl.". Hogy mi lehetett ez, az továbbra is rejtély, mítoszilag azonban nem vagyunk távol a sors fonalát szövő nimfáktól, hiszen Enki éppen a 'sorsok szövője is' abzui palotájában; 'szövőszéke' meg persze a sorstáblák. Csendesen utal is erre Homérosz a 'tengeri bíbor'-ral, és hát valljuk meg, a kő szövőszék megint csak kódnyelvi paradoxon, de már koránt sem teljesen értelmetlen, hiszen jól tudjuk, a sorstáblák ugyanígy kőből készültek - amiről ezek szerint Homérosznak is, vagy legalábbis annak a beavatási vonalnak, amihez tartozott, tudomása kellett, hogy legyen (és hogyne lett volna tudomása, hiszen ezer évekkel később még mindig ezzel operáltak, Mózes kőtábláinak formájában).

Azt látjuk tehát, hogy Odüsszeusz, miután misszióját teljesítve elhozza az előző, valószínűleg atlantiszi civilizációs ciklus (megmaradt) székhelyéről a Kincset, annak rendje szerint ellátogat az 'isteni' központba, a vizek és az ég és föld találkozási pontjába, ahol a 'beavatottak' a történelem fonalát szövik (ízlelgessük kissé ezt, a beavatottak titkos társasága átveszi 'istenétől' a sorsszövés feladatát (vagy azonosul vele), a maga módján és eszközeivel próbálja alakítani a történelem alakulását). Ez valószínűleg persze már nem az mitikus, ősi poláris székhely, hanem egy másodlagos központ, Schenouda felfejtését követve valahol a Földközi-tengeren, valószínűleg Pharoson. A beavatottak azonban továbbra is beleszőtték ebbe az eredeti, valóban primordiális székhely és istenük attribútumait.

'Posszeidon' meg, miután türelmesen bevárta a hazatérő phaiák hajókat, valószínűleg örökre eltüntette az atlantiszi nyomokat, Szkheriával együtt.

És eközben megint csak világossá válik egy másik mozzanat, ami felé Schenouda kitartóan terelget bennünket, egy másik rabló, Perseus története, aki szintén az atlantiszi nyugatról hozza a szörnyű fegyvert, a gorgófejet. De a Gorgók Phorcys lányai...és ezzel a szálakat mi is összeszőttük.

(És most már tényleg Mózes apokrif utazása következik.)

Előzmény: Nolanus (8108)
Nolanus Creative Commons License 2011.08.07 0 0 8108

Egy kis továbbgondolás: "furcsa hogy ezt mondom, de nem létezik, hiszen megannyi különböző dolog egyesített, idealizált fogalma már ez". Ez így talán kissé sarkított, és ott van Schenouda különös feltevése arról, hogy ezek a tárgyak, vagy legalábbis egy részük egymással összefüggésben egy 'szuperszerkezetet' alkottak (remélem Mirdad továbbra is megőrzi példás nyugalmát); bár nem tudom hogy ebben az elképzelésben inkább csak Schenouda a Grál eszméje iránti tisztelete mutatkozik meg, vagy konkrét értesülés :-) Persze tudom, volt már erről kissé szó korábban, Osiris szétszedése és összerakása kapcsán, ha jól emlékszem arra jutottunk, hogy legalábbis egy gerince és feje külön is létezett (Djed I. és II.), de ez megint csak egy elvarratlan szál.

Térjünk most vissza a rablóinkhoz, először a Zú madárhoz, van néhány részlet, amivel korábban nem foglalkoztunk, és most éppen az előző hozzászólásban vázolt alaptörténethez vezet. Zú Enliltől rabolja el a sorstáblákat, de nem Enlil volt az, aki azokat először birtokolta, ezt olvastuk: "Enkit a régmúlt időkben megbízták, hogy határozza meg az univerzum rendjét. Ő pedig táblákra feljegyezte e rendeléseket, és átadta azokat a sorsot kimérő isteneknek". Ennek mikéntje az Enki és a Világrend c. mítoszban fennmaradt. Érdemes egy kicsit megállni Enki alakjánál, mert ő egymagában egyesít sok számunkra érdekes isten attribútumait: a mágikus büölcsesség ura, tanácsadó és tanító, a 'mélység vizeinek' istene, s egyben kézműves és felmérő-kimérő(tervező)-építész istenség is; valamiféle Thoth-Ptah alak. Éppen ilyetén szerepe miatt kapja meg az Univerzum Kimérésének feladatát, vagyis az Új Világrend kialakítását, a me-k meghatározását, s valószínűleg a sorstáblák is az ő művei, amik felett azonban a fennhatóságot átruházza Enlilre. Ezzel kapcsolatban azonban, mint gondolhatjuk, folyamatosan bonyodalmak támadnak, a mítoszok egy része már Enki házába helyezi a sorstáblákat; Ninurta győzelme után Enlil panaszkodik is, hogy bár a Zú-t leverték, a sorstáblákat nem kapta vissza, azok Enki birodalmában maradtak, ahonnan megint csak Ninurta akarja továbbrabolni azokat, és mint láttuk, Enki egy titokzatos teknőc segítségével tanítja móresre Ninurtát, aki fogságba esik a teknőc által vált mély gödörben. Egyébként ez a teknőc folyamatosan feltűnik (geometriailag középponti) szerepben, emlékezzünk csak Indiából a tejtenger kiköpülésére, ahol Visnu kénytelen volt Teknőc Avatárájának alakját felölteni, hogy a 'tenger mélyén' tartása legyen páncéljának hátán a köpülőfa szerepét betöltő Mandara hegynek. Újfent az axiális szimbólikánál vagyunk tehát, mert kozmológiailag ez a köpülőfa a föld forgástengelye, és egyben az axiális világhegy, amelynek gyökere az alvilág vizeibe nyúlik, a csúcsa pedig az egekbe. Mindebből már logikusan következik, hogy a teknőcöt valahol az 'alvilág vizeinek' legmélyén, tehát a déli tengerek legalsó pontján kell keresnünk, ami persze nem más, mint ahol maga az axiális világhegy átdöfi a tenger fenekét; egyszóval kénytelenek vagyunk azt a következtetést levonni, hogy a Déli-Sark ez.

 

És ezzel többet nyerünk, mint ami most ebből látszik, mivel ismert vonatkoztatási pontként immár használhatóvá válik, ha valahol a mítoszok jelentőségteljesen a 'tenger fenekéről' beszélnek. HM: "De Vergilius még ennél is többet kínál. A Georgikonban (1.242f) ez áll: "Az egyik pólus mindig magasan fölöttünk van, míg a másik, a lábunk alatt, látható a fekete Sztüxről és a pokolbéli árnyaktól.". Világos, hogy a régiek érthető okoból a lentet (a mélyet) a déli iránnyal kapcsolták össze, a déli pólust pedig a pokollal, vagy legalábbis aminek közelében erednek az alvilági folyók. És egyéb csatornák is, hiszen Dante ugyanezt a sémát követi (nem véletlenül kalauza itt épp Vergilius!), a déli hegy nála a Purgatórium, ahová egy titokzatos barlangon, vagy csatornán keresztül jutott el a Pokol legmélyéről, de sajnos az utazás részleteit nem osztja meg velünk.

 


Családi jelenet, jobbra Enki, két vizével avagy folyójával, amiknek összefolyása önmaga; valamint állataival: halaival, madarával és az 'egyszarvúval' lába alatt. A teknőc, úgy tűnik, szabadságon van.

 

Visszatérve Enkihez, akinek a birodalmában ott ez a déli teknős, ezek után már nem lesz nehéz észrevennünk, hogy ez valóban a déli, 'vizes' régiókban terül el. Enki birodalma ugyanis az Abzu, ami tulajdonképpen a 'Bölcsesség tengerét' jelenti (milyen szép metafora ez megint, ezernyi értelmezési szinttel; összeesküvés elmélet rajongók összevethetik a 'Dalai Láma' titulussal ;-), érdekes módon ezek a bölcsesség vizei az alvilág mélyi vizek, a föld mélyén gyülekező édesvizek, ahonnan ezernyi rejtett csatornán keresztül jutnak újból a felszínre (ennek emlékezete még Kirchernél is élt); szimbolikusan tehát teljesen érthető, hogy Enki templomaiban, de nem csak ott, hanem tulajdonképpen minden más szentélyben is, ha kapcsolatba akartak lépni ezekkel a vizekkel, lefelé kellett csatornákat ásniuk (persze hogy ennek a kultikuson kívűl egyéb haszna is legyen, ahhoz más fajta 'technológia' is szükséges). A fentebb vázolt szakrális geográfiából következően Enki vizei, az Abzu valahol délen összegyűlnek, avagy kijutnak a felszínre, ahol keverednek a Földet körülölelő sós óceán vizeivel. És ezt a kapcsolatot nagyon jegyezzük meg, mert rengeteg helyen hasznát tudjuk venni. Kezdve például azzal, hogy immár érthetjük, mi is volt a 'vizek egybefolyásának' eredeti mítoszi képlete, mivel itt találkoztak az édes és a sós vizek, és az alvilág folyói is. Az értelmezés az egyes mítoszi előfordulásoknál sajnos azért nem lehet egyértelmű, mert ugyanezt a képletet alkalmazták az ebből az eredeti képből 'derivált' esetekre is, ez látszik éppen Enkinél is, ahol egy hármas megfelelés keretében azonosították a Tigris és az Eufrátesz folyókkal, és természetesen Enki székhelye a két folyó mitikus, hajdanvolt egybefolyásánál, Eriduban volt, és persze ez az egybefolyás egyben a tengeri torkolat is volt, tehát ráadásként megmaradt a sós és az édes vizek egybefolyásának képe a folyóké mellett. A mítoszokból azonban érezhető, hogy Enki eredeti helye nem itt volt, hanem a vizek 'primordiális' összefolyásának helyén, az Abzunál, délen. Enki itt székelt tehát, a sorstáblák eredeti készítőjeként, aki valamilyen okból, talán békésebben, mint a Szaturnusz-Zeusz átmenet esetében, átadta azt Enlilnek; sok nyugta azonban nem volt ettől, mint azt már láttuk, és még látni is fogjuk.

Az Enki és a Világrend mítoszból megtudunk azonban egyéb érdekességeket Enkiről és birodalmáról is.
Enki megszólításai közt az alábbi sokat mondó részletek szerepelnek:
"Hatalmas Sárkány(usumgal - sárkánykígyó) ki Eriduban állsz, kinek árnya eltakarja a mennyet és a földet"
"Hatalmas házad az Abzu-ban emeltetett, mennynek és földnek kikötő-rúdja"
Ha már van mennyei és földi kikötője, hát hajó is kellene hozzé, van is neki: "Bárkám a 'Korona' s az 'Abzu Szarvasa' elvisz a legnagyobb örömmel... Nijir-sig, bárkámnak kapitánya fogja kezében az arany jogart helyettem. Én vagyok Enki! Ő irányítja hajómat, az 'Abzu Szarvasát'. Én vagyok az Úr! Utazni fogok! Én vagyok Enki! Földemen járok! Én, az Úr, aki megszabja a sorsokat..."
Már megint ez az árulkodó 'ki-ha-én-nem' hiúság...
Érdekes a Korona (nevű hajó) is, elképzelem, amint hozza-viszi Enkit a föld és a menny között; Nimród meg meglátja ezt, hát csináltat magának is egyet a Sátánnal(tudom őrjítő ez, avagy vicces, nézőpont kérdése, de hát ez van leírva...)
És akkor a rengeteg szarvasos mítoszt, amiben a szarvas lopja el a tűzet, vagy az agancsai között égi világosságot cipel, már nem is merem idecitálni...

Aztán Enki kapcsolatban áll még bizonyos más szarvas állatokkal is (ezeket nem bírom lerázni, mindenfele követnek):
"ahol csak bivalyok, szarvasok, ibexek<ezek elvileg valamilyen zergefajt(?) jelölnek, és a képen is látható egy ilyen Enki lába alatt; most ebbe nem megyek bele, de valószínűleg itt a későbbi egyszarvúra is gondolhatunk>, vad kecskék születnek a mocsarakban<a mocsarak természetes velejárói a vizek összefolyásának a szárazföldnél, és Mezopotámia, vagy akár Egyiptom bizonyos szakrálisan fontos helyein>...a hegyek üregeinek szívében, zöldben...csak ki kell nyitnod szádat, és minden szaporodik és sokasodik, bővelkedés lészen. Ágaid...zöldellnek a gyümölccsel...megművelt mezők...olaj és tej a karámokból. A pásztorok édes dallamokat énekelnek."

Maga a tejjel-mézzel folyó kánaán ez, a görögök rusztikus Árkádiája, Szaturnusz(nem véletlenül emlegetem őt itt) letűnt aranykori birodalma.

Enki: "Ekurból, Enlil házából én hoztam el a 'mesterségeket' eridui Abzumba. ... [Enlil] adta kezembe a sors rendeléseit 'A helyen, ahol a nap felkel'"
'A hely, ahol a nap felkel' sok fejtörésre adott okot a tudósoknak. A helyzet azonban ezzel is az, akár Eriduval, vagyis létezhetett egy mitikus Dilmun, és valószínűleg létezett egy szintén Dilmunnak elnevezett hely valahol mezopotámia 'közelében', amivel kereskedtek. 'A hely, ahol a nap felkel' minden bizonnyal a mitikus Dilmunhoz tartozik, amit a neveztek 'Az Élők Földjének' is. Ez utóbbi megnezevés sok mindent megmagyaráz, hiszen megint csak egy általános mítoszi kép a primordiális, aranykori poláris földre, vagy általánosan a letűnt civilizációs ciklusok visszahúzódott maradványára. Ha már itt vagyunk, érdemes megnézni, mit írnak még Dilmunról. Enki és Ninhursag mítoszában a Teremtés helye, valamint Ninlil, a déli szél istennőjének otthona. Itt már gyanakodhatunk, hogy ez megint csak a par excellence délen található, amiképpen Boreas otthona a legmesszebbi északon Hyperboreánál (és kezdjük lassan látni, hogy egy formás kis komplexum van kialakulóban az axiális szimbólika északi és déli pólusával). És végül, de nem utolsó sorban ez Utnapistim, a sumer Noé jól megérdemelt lakhelye is, az istenek a vízözön után, felruházván az örök élet terhével, ide helyezték őt, erre a világvégi csodás helyre, hogy őrizze a me-tárgyakat, a Grál komplexumunkat. Márpedig Utnapistimről tudjuk, hogy a 'pi narati'-ban, vagyis a 'folyók torkolatánál' lakik. Ezzel a kör be is zárult.

Még mielőtt a vízözön vonalon továbbmennénk, jöjjön egy pikáns kalandja a Inanna istennővel. A fiatal Inanna istennő, aki Enki leánya és Uruk istennője, elhatározza, hogy csellel megszerzi Enkitől a me-ket (felírjuk hát őt is a rablók szépen bővülő listájára). Némi autoerotikus közjáték után meglátogatja hát Enkit, és kedélyes sörözésbe kezdenek. Hogy ezeknek általában nem lesz jó vége, azt már Quetzalcoatl esetében is láthattuk, és erre a jelentős mozzanatra majd még visszatérek. Enki annak rendje s módja szerint lerészegedik (hogy más is történik, az a hasonló mítoszok, nomeg Inanna viselkedése alapján kikövetkeztethető), és Inanna kihasználva Enki 'elesettségét' szépen sorban kicsalja tőle a me-törvényeket és a me-tárgyakat, a koronát, és végül sorstáblákat is.
Inanna pedig fogta a me-ket, felpakolta őket közlekedési eszközére, amit nemes egyszerűséggel csak a 'Mennyei hajó'-nak hívnak, és elhajózott vele Uruk felé. Mikor Enki kijózanodott, ott találhatta magát szó szerint legatyátlanodva. Még megpróbált néhány óriás meg vizi szörnyet utána küldeni, azok azonban nem jártak sikerrel, Inanna beért épségben Urukba, Enki meg kénytelen-kelletlen elfogadta a megváltozott status quot.

Lehetséges, hogy e fentebbi történet 'büntetését' láthatjuk Inanna és Shukaletuda mítoszában, próbálom rövidre fogni. A történet egy Inannahoz szóló himnusszal indít, amiben különösképpen mint Vénusz bolygó dicsőítik őt, és az egész szövegben dominál ez a mozzanat. Aztán feltűnik Shukaletuda, a balkezes kertész, akinek kihal minden növénye, leszámítva egy nagy nyárfát. Imádkozik hát az istenekhez, hogy segítenék meg munkájában; és lám, megjelenik Inanna, aki meg is pihen rögtön a fa árnyékában. Shukaletuda persze nem bír magával az istennő láttán, és álmában 'meglepi'. Mikor Inanna felébred, konstatálja mi is történt vele, és égtelen haragra gerjedve elkezdi keresni az elkövetőt, miközben járványt meg mindenféle szörnyűséget küld a földre, a vizet vérré változtatja stb.  Inanna fenyegetésének hatására (ő aztán tudja, hogy mindenre képes), Enki felvértezi Inannat az 'Égben nyílként repülés' képességével, akinek ezáltal sikerül rálelnie Shukaletudára, aki persze rövid úton gyászos véget ér.

E kis pikáns, de érdekes mozzanatokat felvonultató történetek után térjünk vissza a vízözönhöz. Itt megint azt látjuk, hogy Enki nem lehetett annyira megbékülve Enlillel, hiszen itt is keresztbe tett neki. Enlil ugyanis elhatározta, hogy egy nagy vízözönben kiírtja az emberiséget (az egyik legismertebb és talán legmeghatározóbb vízözön monda ez, sokszor 'szóról-szóra' megeegyezik az ószövetségi változattal). Enki azonban felkészíti Utnapistimet, hogyan élheti túl a katasztrófát (Enki ezzel megszegi az Enlilnek tett hallgatási fogadalmát - megint egy áruló figura). Utnapistim Enki útmutatását követve megépíti a speciális bárkát, amit az Abzu-i bárkák méretére kell csinálni, és Enki megígéri neki, hogy majd az Abzu-ban lakhat, az ő birodalmában. Jön is a vízözön, amiben úgy tűnik, Ninurta-Nergál is tevékenyen kiveszi részét, mint Enlil végrehajtó embere, aki szorgosan döntögeti a gátakat. Miután elül a vihar, és minden elpusztul, Enlil látja, hogy Utnapistim mégiscsak túlélte, némi vita után (Ninurta 'beárulja' Enkit) Enki meggyőzi Enlilt, hogy jó ez így, sőt: "Azelőtt Utnapistim emberi lény volt, mostantól azonban ő és felesége istenekké lettek, hozzánk hasonlókká<örök életet nyertek>. Lakozzék hát Utnapistim messze, a 'folyók torkolatánál'." Megtartotta hát Enki a szavát, és Utnapistim letelepedhetett az Abzunál.

Enlil azonban többet is veszített ezzel, amint láttuk. Valószínűleg e vízözönből született Zú(Imdugud):
'"Honnan kélt e teremtmény? Miféle isten vagy erő nemzette e rettentő teremtményt?" - ámult Enlil a teremtmény nyers ereje felett.
"Nincs kétség, az áradás szította fel a föld mélyének tiszta vizeit; ezek, s a föld sziklái nemzették; a neve Imdugud." - válaszolt Enki.'
Gyanús ez. Hiszen Zú eredete fele részben szintén a 'föld mélyének tiszta vizei' - vagyis éppen Enki birodalma. Az a csalfa gyanúm támadt, hogy Enki talán nem minden hátsó szándék nélkül javasolta Zút Enlil palotaőrének, hiszen tudhatta, hogy 'teremtménye' mire vetemedhet. A további események ezt látszanak igazolni, már csak egyetlen alak, Ninurta fenyegette (akire amúgy is neheztelhetett a vízözön epizód miatt) - nos, őt is leszerelte, mégpedig egy újabb Abzu teremtmény, a teknőc segedelmével. Az az érzésem, Enki, ez az ősravasz sárkánykígyó által vert mindenkit rendesen a palánkon. Őt meg persze Vénusz...

A vízözön történetét maga Utnapistim meséli el Gilgamesnek, aki az egyik legkülönlegesebb 'me'-ért, a halhatatlanságért zarándokolt el ide. Szőrös barátját (mondhatni 'xolotli' ikrét) elragadta a halál. Ez megint a bosszúálló Inanna-Istár műve, mivel az Égi Bika megölését követően Enkidu az Istennő képébe vágta a bika 'combját', mire az lassú halált küldött Enkidura.
Nos, erről a combról (ami rengeteg más helyen is feltűnik), érdekeseket idéz a HM: "Lásd A. Oppenheim, 'Mezopotámiai mitológia', Or. 17
(1948), p. 40; 'Miután Enkidu feléje dobta ... azt, amit a dolog
megszépítésével a bika ‘jobb combjának’ neveznek, az istennő és
hívei ősi rítusokat mutattak be a bika testrésze fölött.'"
Istárról lévén szó, értjük mi lehetett az, amit levágott a combbal együtt Enkidu, bele az Istennő képébe. Ez a levágott, vagy sebesült testrész, mint látni fogjuk, sok bonyodalom oka avagy elszenvedője lesz.
Gilgames nekiszomorodott hát, s úgytalálta halhatatlanság nélkül mit sem ér az élet. Utnapistim halhatatlansága, és az itt feltörő mágikus vizek minden bizonnyal kapcsolatban állnak. Gilgamesnek viszont nem sikerül a klasszikus ébren maradásos próbatétel, hazaküldik az Élet Vize nélkül, Urshanabival, az abzui túlvilági révésszel(Kharón figura) együtt. Utoljára azonban Gilgames kap még egy lehetőséget, Utnapistim elárulja neki, hogy  a tenger mélyén nő egy különös tüskés növény, az Élet Füve, ha ezt megszerzi, még az övé lehet az örök fiatalság. Gilgames ezt meg is szerzi, azonban hazafelé menet megáll fürdőzni egy mély tónál. Míg fürdik, egy kígyó oson elő, s elorozza az élet füvét, Gilgames meg hoppon marad. Hazaérve azonban még felméreti Urshanabival Uruk falait, hogy a Hét Ősi bölcs mérte-e azokat ki. Urshanabinak ezt tudnia is kellett, hiszen abzui lakosként bizonyára jól ismerte a me-ket, arról nem is beszélve, hogy a HM pletykája szerint Enki veje volna... Enki lánya, Nanse révén, aki viszont a halászat istennője is (éppen Enki méri ki neki ezt a me-t), és még Enki és a Világrend mítoszából tudjuk, hogy Abzu gazdag a halakban is, Nanse épp e rész felügyelője lesz, és különösen jó viszonyt ápol olyan 'gyanús' madarakkal, mint a holló és a pelikán, és emellett még Juszticia(ld. Maat, Themis) szerepét is betölti. Főbb jelvényei nem meglepő módon a pelikán és a hal; Enki is szoros kapcsolatban áll a halakkal (ez persze nem meglepő, lévén vízisten), de ez olyan érdekes alakokhoz vezet el, mint Oannész, ez a fura, bölcs hal kreatúra, aki tulajdonképpen Enki 'fajtársa' lehet; meg a pecséthengerekről ismert egyéb isteni vagy királyi hallények; és még sokan mások is, de ezekkel még találkozni fogunk.

Hogy a kiméréssel Urshanabi mire jutott, azt sajnos nem tudjuk meg, a táblának itt vége szakad.

Meg mai, váratlanul kissé túlságosan is hosszúra nyúlt 'bevezetőmnek' Mózes és a többiek elé.

Előzmény: Nolanus (8104)
Nolanus Creative Commons License 2011.08.07 0 0 8107

"Szerintem is hagyjuk ezeket a kereszteket, annyira szerteágazó, és sokféleképpen magyarázható, és túl egyszerű szimbólum,  hogy végül már a magyarázgatás lesz értelmetlen időfecsérlés..."
Persze, én is erre jutottam, engem ez most abból a szempontból érdekel itt, amennyiben a történethez kapcsolódik, de ettől eltekintve érdekes terület ez, csak előtte sokat kell gyűjtögetni, és erősen szelektálni, szóval ezzel, mint javasoltam egy másik helyen el lehetne indulni, csak jelenleg van ennél érdekesebb is.

 

"Azt írod, A után B következik, de mindkét helyre odaírod, hogy megszerzi ill. átveszi "e tárgyakat". Most akkor hol...?

Én inkább azt gondolom -amúgy jól leírod a folyamatot- hogy azokat a tárgyakat előbb az "A"-ban megszerzi, elrabolja, de a "B"-ben már ne kap semmiféle tárgyat, csupán utasításokat vagy instrukciókat a tárgyakra. Az "A" sokszor "titkos hely" vagy a világnak egy eldugott sarkában van. Ezen hely megtalálására indul el hősünk."
Természetesen ha A-ban már megkapta a tárgyat, akkor B-ben valóban csak az instrukciókat, vagy a felhatalmazást szerzi meg, és valóban, túlnyomó többségében erről van szó. A másik változat tulajdonképpen az egész folyamat kiindulópontja volna, illetve azon időszak emlékezete, amikor még épségben működött ez a legelső központ, és nem kellett még egymástól rabolgatniuk. Kérdéses, hogy erre tudok-e megfelelő példát felállítani, de Gilgames esetében (mondjuk ez nem teljesen standard) valami ilyesmiről van szó, amikor Utnapistim körzetében megszerzi az Élet Füvét (miután lemaradt az Élet Vizéről, amit megkaphatott volna Utnapistimtől, ha kiállja a próbát), ezután persze rögtön működésbe lép a 'rablógépezet', és a kígyó elszedi tőle. A másik példa talán Enlil/Enki (de nem világos teljesen, kié az elsőbbség) esete, amikor maguknak a tárgyaknak a létrehozatala zajlik, és persze itt is rögtön ezután beindulnak a rablóhadjáratok.

Előzmény: Schenouda (8106)
Schenouda Creative Commons License 2011.08.07 0 0 8106

Szerintem is hagyjuk ezeket a kereszteket, annyira szerteágazó, és sokféleképpen magyarázható, és túl egyszerű szimbólum,  hogy végül már a magyarázgatás lesz értelmetlen időfecsérlés...

 

"A kultúrhérosznak először meg kell szereznie bizonyos tárgyakat az
A: előző civilizációs ciklus székhelyéről, ami egyben annak lezárulását vagy eltűnését és fizikai síkról való 'elérhetetlenné válását' avagy 'visszahúzódását' eredményezi;
B: el kell látogatnia egy paradox módon nehéz utazás során a 'poláris' primordiális székhelyre (amely gyakorta épp egy előző civilizáció visszahúzódott maradványa), ahol az 'isteni helytartótól' átveszi e tárgyakat illetve a reguláris uralkodói mandátumot...."

 

 

Azt írod, A után B következik, de mindkét helyre odaírod, hogy megszerzi ill. átveszi "e tárgyakat". Most akkor hol...?

Én inkább azt gondolom -amúgy jól leírod a folyamatot- hogy azokat a tárgyakat előbb az "A"-ban megszerzi, elrabolja, de a "B"-ben már ne kap semmiféle tárgyat, csupán utasításokat vagy instrukciókat a tárgyakra. Az "A" sokszor "titkos hely" vagy a világnak egy eldugott sarkában van. Ezen hely megtalálására indul el hősünk.

Érdemes összehasonlítani Mózes sínai-hegyi kalandját az argonautákéval, akiknek meg Apollón jelent meg egy szigeten... és tegyük fel, hogy Mózesnél ekkor már ott volt a frgyláda, míg az argonautáknél az Aranygyapjú... Vagy éppenséggel kaphatják az isntrukciókat előtte is, mont Odüsszeusz Kirkétől vagy talán Héliosz-szigetén (aminek taglalása már kimaradt az Odüsszeiából).

 

Valóban érdekes kiegészítő lehet bizonyos szempontból, mert hasonló dolgokról beszél a "Hamlet malma" vagy Guenon írásai (valamennyire ismerem azokat), viszont nem nagyon használtam őket. De nyugodtan hozd fel, ha kiegészít itt bármit a témában, vagy háttérinformációval szolgál.

 

"Azok a titokzatos tárgyak, amikről állandóan szó van, ás itt egy hatalmas fejezet állhatna arról, hogy mik is ezek a tárgyak..."

Teljesen logikus következtetésed volt korábban, hogy ezek nem lehetnek ugyanazon tárgyak, viszont valamilyen szinten kapcsolódtak egymáshoz, és nyilvánvalóan egy ősrégi civilizázió technikai rekvizítumai voltak. Érdemes, nem csak a "Horusz Szemet" hanem pld a Gorgó-főt is megvizsgálni ebből a szempontból, hogy honnan hozta el Perszeusz és milyen tulajdonságai voltak. Ugyanilyen különös "tárgy" lehetett a bibliai "samir". Jó pár nem is volt vagy lehetett összefüggésben a Grál-alá vont gyűjtőfogalommal.

 

"A kultúrhérosz ezután a titokzatos tárgyak segítségével hozzáfog az új civilizáció alapjainak megvetéséhez, meghatározza a törvényeket, súlyokat és mértékeket (amiket általában valamilyen szakrális építmény kimérésével rögzítenek is)."

 

Nagyjából én is hasonló következtetésre jutottam, de annyit finomítottam rajta, hogy nem mindenesetben az teremti meg az új civilizációt, aki megszerezte a tárgyat, hanem valamelyik örököse, utódja. Néha meg valamiért egy titkos helyen úgymond "pihentetni kell" a tárgyat.

 

"A továbbiakban vázlatosan újból áttekintem a fentebbiekkel kapcsolatban néhány 'rabló' tevékenységét (köztük Mózessel), kiegészítve néhány szintén a fentebbiekkel kapcsolatos mozzanattal, hiszen mégis csak a konkrét példák azok, amik 'bevéshetik' a lényeget."

 

Ez nagyon érdekes téma, hisz ezen rablók úgyszólván kulcsfigurái történetünknek. Az első rabló ki is volt... talán Lucifer, vagy már őt is megelőzték azokban a távoli évezredekben...?

 

Előzmény: Nolanus (8104)
Schenouda Creative Commons License 2011.08.07 0 0 8105

"RÉGEN, úgy 20 éve olvastam egy könyvet , Mózesről. Egy pszichológus írta. Alig 100 oldal. gondoltam 2 nap alatt megeszem .

.... Mai napig nem tudtam letenni és egy csomó , más könyvet is ki kellett olvasnom, hogy megértsem."

 

Sigmund Freud "Mózes"-éről van szó, ami viszonylag népszerű munka, főleg az újságírók ill. azon felületes szerzők körében, akik rendre írkálják a népszerű, történelmet népszerűsítő munkákat.

Én az ellentétes véleményen vagyok, két nap után letettem (örökre), mert az én véleményem szerint Freud tanulmánya valójában silány mű. Vallástörténészek vagy a kort jobban tanulmányozó történészek számára használhatatlan, nem is foglalkoznak vele, tűlük érthetetlen lenne egy ilyen fokú beájulás Freud Mózes-étől (csak a jóérzésüknek tudható be, hogy nem írják le, mint most én, hogy mennyire gyenge valami).

A vén Freud a harmincas években roggyant lábaival körbeszaladgálta a Mózes-ügyet, bár semmi újat nem mondott, azért magának tudja be (hivalkodik vele), hogy kimutatta Mózes egyiptomi voltát, akit a „nép lelki szükséglete változtatott zsidóvá”. Egyszer említi valahogy Manethónt is, de főleg a Bibliára alapozva igyekszik kimutatni (ami tkp. szintén járható út). Tényleg elefánt a porcelánboltban, s a tanulmányból teljesen kitűnik, hogy sem a kort, sem történettudományi módszereket nem ismerte igazán. Közhelyszerű hülyeségek, gyermeki rábámulások a történeti adatokra, innen-onnan ollózások kavalkádja, még a következtetései sem sokat érnek, mert kártyavárról teszi... Szóval mindegy lett volna, ha mondjuk a bicikli történetéről ír...

Nolanus Creative Commons License 2011.08.06 0 0 8104

"Mondjuk nem gondoltam, hogy a kereszthez sok köze van, bár felvetődött bennem, hogy arra van a kis előepizód, hogy Mózes a pusztában egy oszlopra vagy mások szerint egyiptomi keresztre szegezett egy (réz)kígyót, amihez a zsidók imádkoztak."
Be kell valljam, erről én közben egészen el is feledkeztem, hogy Mózesnek volt egy alkimista énje is...

"Ha majd befejezted a keresztekről az összegzést éppen visszatérhetünk Mózesre is (amúgy ez a Nimród-téma és a Bábel tornyának hagyománya is tetszett, több dologról most hallottam először)."
Ezt most épp fordítva gondoltam :-) A kereszteknek már csak ez a speciális fajtája is ezerfejű sárkánynak mutatkozik, tényleg szerteágazó 'alapkutatást' igényelne. Csak volt egy vonulat, ami Dél felé terelt, és emiatt elkezdtem immár vagy századszorra összegyűjteni a Hamlet Malmából(HM) a vonatkozó részeket és kidolgozni, de ez is monstruózus feladatnak látszik egyelőre. Eközben jött szembe megint Mózes, meg vált világossá, hogy bár a HM szerzői kissé más módszerrel, kissé más vonalat követve és kissé más előfeltevés bizonyításához akarnak eljutni, aranybányányi adatot és összefüggést összezsúfolva közben egészen hasonló részeredményekre jutottak, mint te, kiegészítve egyéb szempontokkal, amik nekünk sem jönnek rosszul (és némelyiket itt már eddig is próbáltam hangsúlyozni éppen a HM nyomán). Igazából ezt akarom most kissé összefogni, mert egy nagyon 'szép' kép kezd elősejleni a konfúzió és az elfeledettség ködéből.

Így fogalmaznak:
"Tekintettel arra, hogy Gilgames láthatóan megnyit egy új átjárót, az előzőt be kell csukni. Ez történt Odüsszeusz esetében is; miután megérkezett Ithakába a Poszeidónnal kötendő új szövetség feltételeivel, a szegény phaiákoknak végük volt. Szkheria nem volt többé. Miután ez az állomás bezárult, a földből kinövő hegyek torlaszolják el Nauszikaa gyönyörű szigetét, mely azontúl "tiltott föld" lett az utazók számára. Meglepő párhuzamokra bukkanunk Közép-Polinéziában: amikor az ifjabb Maui ellopta a tüzet az "öreg Mámtól" (Mauike, Mahuike stb.) az alvilágban, az általa használt átjárót attól a naptól fogva lezárták.
...
Valóban kulcsszó a tűz, és külön vizsgálatot érdemel. Egyelőre azonban nem lényeges, hogy megértsünk mindent a különféle szabványokkal és mértékekkel, szabályokkal és előírásokkal kapcsolatban, melyeket be kell szerezniük az "új utak" megnyitására hivatott hősöknek és isteneknek. Itt figyelmen kívül hagyhatjuk a különböző "kincsek" természetét és mibenlétét, hívják őket bár "evezőnek" vagy "révésznek", "hvarna-melammunak", "aranygyapjúnak" vagy "tűznek". Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy ezek a terminusok ugyanannak a dolognak különböző nevei, hanem azt, hogy velük azonosíthatók a struktúra egyes részei."

Nos, pajkosan fogalmaz a HM, amikor a "Poszeidónnal kötendő új szövetség"-ről beszél, nyilván Mózes (és a többi törvényadó kultúrhérosz) példája kell hogy eszünkbe jusson. És milyen jó meglátás is ez, hiszen ahogyan korábban Schenouda írta, egyáltalán nem triviális felismerni ezt a logikát a furfangos Homérosz barokkos kitérőkkel zsúfolt szövegében. Tehát nem csupán arról van szó, hogy holmi kóbor rablólovag vagy kincséhes összeesküvők megszereznek valami anyagiakban kifejezhető értéket; sokkalta nagyobb horderejű dolgok ezek, amikre szintén utalt már korábban Schenouda, amikor azt pedzegette, hogy ezeknek a tárgyaknak a megszerzésével kultúrák bukása és megteremtése függ össze. Bevallom akkor magam sem gondoltam ilyesmikre, mint amikről itt szó akadt; fajtanemesítés, 'műtrágyázás', kabír elektromosság és ehhez hasonlók kerültek szóba, amik persze nem kevéssé érdekes dolgok, mégis csupán részlegesek egy teljes civilizáció felépítéséhez képest. Márpedig itt erről van szó, olyan civilizátorok, kultúrhéroszok tevékenységéről, akik egész korszakokat vezetnek be, és civilizációkat építenek fel. És ezeknek az alakoknak a működése, hogy, hogy nem, olyan általános jellegzetességeket mutat fel, amelyeket eddig tárgyaltunk, különösképpen persze a különböző ez irányú rablások történeteit, vagy a vissza-vissza térő vesszőparipámat a folyók összefolyásának jelentőségéről; ezek mind egy azonos képlet szerves részeit alkotják, ami nagyon tömören a következőképpen foglalható össze:

A kultúrhérosznak először meg kell szereznie bizonyos tárgyakat az
A: előző civilizációs ciklus székhelyéről, ami egyben annak lezárulását vagy eltűnését és fizikai síkról való 'elérhetetlenné válását' avagy 'visszahúzódását' eredményezi;
B: el kell látogatnia egy paradox módon nehéz utazás során a 'poláris' primordiális székhelyre (amely gyakorta épp egy előző civilizáció visszahúzódott maradványa), ahol az 'isteni helytartótól' átveszi e tárgyakat illetve a reguláris uralkodói mandátumot. Ez a hely egy mitikus hegynél, szigeten vagy a 'vizek összefolyásánál' található (a történetek adott változatától függően, néha egyik, néha egyszerre mindegyik), ahol még a paradicsomi állapotok uralkodnak és itt ered az 'Élet vize' is, amellyel a hősök általában csalódást keltő kapcsolatba kerülnek. Az, hogy csalódást keltő ez a találkozás, már rámutat arra, hogy az általunk belátható esetek már egyfajta involúcióról tanúskodnak, a hérosz dolga egyre nehezebb, egyre kevesebb vívmányt tud átmenteni az új civilizációba.

Az A után rendesen B következik, ennek hiányában bitorlásról van szó, mit Zú esetében (és ez  persze, micsoda 'metafizikai' horror, nem csorbítja a bitorló hatalmát), mert ennek a résznek a lényege az 'Isteni mandátum' megszerzése, vagyis a reguláris felhatalmazás elnyerése a szakrális királyi méltóságra.

A kultúrhérosz ezután a titokzatos tárgyak segítségével hozzáfog az új civilizáció alapjainak megvetéséhez, meghatározza a törvényeket, súlyokat és mértékeket (amiket általában valamilyen szakrális építmény kimérésével rögzítenek is).

Röviden ennyi, később talán még hozzáadhatunk ehhez további elengedhetetlen elemeket, azonban ennyi is elég ahhoz, a történetet immár biztosan fel tudjuk ismerni valamely mítoszi alak ténykedésében. Azt is látni kell, hogy ez az 'idea', a modell, amit az egyes esetekben követni kellene; azonban, ahogy fentebb írtam, ez a tökéletesség utóbb már ritkán teljesül, egyre inkább csorbulni látszik, míg eljutunk végül Artúr király mondájáig, aki tulajdonképpen még egy emberöltőig sem tudta fenntartani az új civilizációt. Az utolsó kísérlet, vagy legalábbis ennek a civilizációs helyreállításnak az utolsó 'héroszi' jellegű reménye a legendás német-római császároknál tűnik fel, nem véletlen, hogy Barbarossa a legenda szerint csatlakozott olyan primordiális uralkodók hegyben(vagy az elérhetetlen szigeten) alvó illusztris társaságához, mint Artúr, vagy épp kedvenc Branunk feje. És talán ilyen elvetélt próbálkozás volt az Occitán kultúra kiterjesztése, vagy később a 'Rózsakeresztes' kísérlet, de ezekkel már ködösebb vizekre eveztünk.
Mindez, ha lehet úgy mondani, az eddig leginkább tárgyalt 'technikai' vagy 'technológiai' szempontok szakrális-birodalmi nézete, vagyis annak 'csontváza', mivel csak ha áttekintjük, hogy olyan alakok tartoznak ide, mint Gilgames, Quetzalcoatl, Odüsszeusz, Mózes, Nagy Sándor, Artúr stb., akkor láthatjuk, hogy ezzel kapcsolatban valóban köteteteket lehetne megtölteni.
Schenouda talán egy kissé kevésbé 'földtől elrugaszkodottan' szemléli a témát, én azonban azt hiszem, hogy ez újfent egy gazdag dimenzióval mélyíti a vizsgálódások körét, és alkalmat ad arra, hogy egy módszertanilag kecsegtetőnek tűnő újabb szempontú szintézisbe helyezhessük a dolgokat (és ennek során, aki ebben járatos, bizonyosan felfigyelt a 'guénoni' jellegzetességekre, bizony, nagy hasznát lehet venni ennek, és aki akarja, tovább szőheti a szálat ennek a mentén, itt azonban tartózkodom ettől, azonban míg a jelen téma szempontjából 'hasznos', érdemes figyelembe venni).
Azt persze nem feledem továbbra sem, hogy az északi, avagy déli típusú poláris tradíció és azoknak tárgyai milyen 'égi' szférából is érkezhettek - képviselőikkel együtt.

Visszakanyarodva a HM szövegéhez, "különböző "kincsek" természetét és mibenlétét, hívják őket bár "evezőnek" vagy "révésznek", "hvarna-melammunak", "aranygyapjúnak" vagy "tűznek". Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy ezek a terminusok ugyanannak a dolognak különböző nevei, hanem azt, hogy velük azonosíthatók a struktúra egyes részei." - hát persze, mi ez, ha nem az a valami, amit mi Grál-komplexumnak neveztünk? És persze a Grál mint olyan, furcsa hogy ezt mondom, de nem létezik, hiszen megannyi különböző dolog egyesített, idealizált fogalma már ez, aminek esetében már csupán az eredeti misztérium és csoda aurája maradt meg, ami eredetileg különböző egységekhez kapcsolódott. Hiszen még ha csak a klasszikus, 'szűkebb' értelemben vett Grált tekintjük, már ekkor is milyen konfúziókba ütköztek az egyes kutatók, mert szinte ahány forrás, annyi valaminek tartották...
Azok a titokzatos tárgyak, amikről állandóan szó van, ás itt egy hatalmas fejezet állhatna arról, hogy mik is ezek a tárgyak, és rendkívül hasznos volna majd tételesen összeszedni, hogy mikről is van szó, hátha kikerekedik belőle valami, hiszen rengetegről még csak nem is nagyon beszéltünk (persze gyanítom, Schenoudánál már rejtőzik valahol talán egy ilyen leltár), mint pl. a csodamalom, vagy csak épp említésre került, mint Orpheusz 'lant'-ja (amivel persze messze nincs egyedül); vagy amivel legutóbb foglalkoztunk, az isteni s oly szörnyű erejű sorstáblák, vagy Mózes ezzel parallel kőtáblái, amik összetörnek, miképpen Gilgames utazása során is összetörnek bizonyos 'kő képmások'. Már csak a tárgyakkal magukkal külön-külön is mennyit lehetne foglalkozni!
Zú sorstábláival kapcsolatban kell felfigyelnünk egy igen jelentős tényezőre, vagyis, hogy a hatalom forrásai ezek a tárgyak. Tehát nem valamiféle spirituális beavatás, az ideavilágból leszállott elvek stb., hanem - tárgyak, még ha eredetük legyen bár 'isteni' is. Persze beavatás mindig is kapcsolódhatott hozzájuk, de inkább technikai értelemben véve ezt, a spirituális beavatás, mint az kikövetkeztethető, a reguláris felhatalmazáshoz 'szükségeltetett', a 'szerkezeteket' azonban enélkül is használni lehetett. És éppen ez adott arra lehetőséget, hogy ezt a hatalmat rablás árán szerezhessék meg ilyen vagy amolyan erők és személyek; és éppen emiatt igyekeztek is ezek rejteni, avagy megsemmisíteni. Utólag nehéz már ebben rendet tenni, hiszen egy-egy ilyen rablás után a furmányos személyek kelthették is annak látszatát, hogy megszerezték a reguláris mandátumot.

A továbbiakban vázlatosan újból áttekintem a fentebbiekkel kapcsolatban néhány 'rabló' tevékenységét (köztük Mózessel), kiegészítve néhány szintén a fentebbiekkel kapcsolatos mozzanattal, hiszen mégis csak a konkrét példák azok, amik 'bevéshetik' a lényeget.

(Addig is, ha van írni való, írjál, meg mások is, nem zavarsz meg semmit, mostanában kisebb sebességgel tudok csak működni)

Előzmény: Schenouda (8099)
eke Creative Commons License 2011.08.05 0 0 8103

Hali!

Amikor majd már tanítasz, kérlek figyelj oda arra is, hogy már pedig "szinbólumok" (sic!) nincsennek. Szimbólumokról persze azért hallottunk...

Előzmény: ép-it-ész (8100)
e.n.c.i.t.i.m.e Creative Commons License 2011.08.05 0 0 8101

 

"Szakrális építészet a fő irányom ."

 

Akkor feltételezem,Te tudod milyen egy aranymetszéses arányaival büszkélkedő ideális térformában álomra hajtani a fejedet!

 

(Imádom a "panelom", mert innen a fák örökzöld "céljait" láthatom !) ;)

 

(.......de lent vannak a "gyökerek"!) ;)

Előzmény: ép-it-ész (8100)
ép-it-ész Creative Commons License 2011.08.05 0 0 8100

Hali

Sziasztok. Most vagyok itt először. Szinbólumok világa mindíg is érdekelt, a mai napig sokat foglalkozom ezzel a témával.

Szakrális építészet a fő irányom .

tanultam egy csomó minden ,, felesleges dolgot ,, és ma is tanulom .

REMÉLEM EGYSZER TANÍTANI IS LESZ LEHETŐSÉGEM .

 

 

RÉGEN, úgy 20 éve olvastam egy könyvet , Mózesről. Egy pszichológus írta. Alig 100 oldal. gondoltam 2 nap alatt megeszem .

.... Mai napig nem tudtam letenni és egy csomó , más könyvet is ki kellett olvasnom, hogy megértsem.

 

Kereszt szinbolikájáról annyit jegyeznék meg , hogy ez egy ősi POGÁNY , információ hordozó.

Ha szenbe állunk vele : bal oldal : ÉN , jobb old. TE, felső szár, célok,  alsó szár , gyökerek .

Kereszténység hajnalán, amikor a rómaiaknak a betörő idegen népeket kordába kellett tartaniuk, felismerték, hogy új hitet kell adni az idegeneknek.

Csak így tudják Őket kordában tartani.

Szépen el is terjedt, és a MI ősi szinbólumainkra rá is telepedet ... De van nekünk egy PÁLOS rendünk. Szerencsére . Akik a Magyar GY  ( azaz egy , mármint egységet szinbolizáló betünket ) felhasználva, a nép és ősiségünk szinbólumait pusztító papság ellenére, kettős keresztben menekítette ÁT az utókornak.

 

Ha valakit ez a szinbólikus rendszer kicsit jobban érdekel, hát állok rendelkezésére .

cs

Előzmény: Schenouda (8099)
Schenouda Creative Commons License 2011.08.04 0 0 8099

Én meg abban voltam, talán eltérítettelek a tárgytól, hogy az valami bevezető lett volna Mózes más irányű tevékenységéhez. Mondjuk nem gondoltam, hogy a kereszthez sok köze van, bár felvetődött bennem, hogy arra van a kis előepizód, hogy Mózes a pusztában egy oszlopra vagy mások szerint egyiptomi keresztre szegezett egy (réz)kígyót, amihez a zsidók imádkoztak.

Nem volt haszontalan Mózest előrángatni, hiszen érdekes téma.

Ha majd befejezted a keresztekről az összegzést éppen visszatérhetünk Mózesre is (amúgy ez a Nimród-téma és a Bábel tornyának hagyománya is tetszett, több dologról most hallottam először).

Előzmény: Nolanus (8098)
Nolanus Creative Commons License 2011.08.04 0 0 8098

Rejtélyes vagy te Schenouda, mert nem volt szándékomban más történetet felhozni Mózes kapcsán; nem is tudom hogy, került Mózes a keresztek közé, mindenesetre nem volt haszontalan előráncigálni. Azóta azonban követtem egy a kereszt által hagyott halvány nyomot Délre, amihez csatlakozott a 'mítoszi' Mózes is egy érdekes (bár 'közismert', vagy hát mégsem annyira) történettel; és ez az egész váratlan és csodálatos módon alkalmat ad arra, hogy az egész témát, immár egy kissé más szemszögből is összegezzem.

Előzmény: Schenouda (8097)
Schenouda Creative Commons License 2011.08.03 0 0 8097

Oké-oké, csak folytasd tovább, amit Mózesről elkezdtél, gondolom nem csak Mathon idézetéről akartál beszélni vele kapcsolatban...

 

Már ez kalamajkosznak Mózes titkos nevéről:-  Ti-Szithen, kb. annyit tesz "Széth fuvallata" vagy "Széth lélegzete"...

Előzmény: Nolanus (8095)
enuma elis Creative Commons License 2011.08.03 0 0 8096

"Egyre jobban elkélne hogy (végre) legyen egy Indexes topik a szimbológiáról, az archetípusok, szimbólumok belső jelentéséről, mindarról, amik e motívumok, képek a belső utazó számára jelentenek, sőt csak annak tárulnak fel.

 

  Hiszen bőven bebizonyította ennek jelentőségét a legnagyobb mitológus-lélektanász (!) Jung, vagy kollégája Kerényi Károly és mások is. 

  Hiánytpótló lenne."

 

 

meg kell nyitni.

:-)

(nem vállakoznék rá magam, mert nem tudok állandóan itt írogatni......)

üdv*

Előzmény: Mirdad (8091)
Nolanus Creative Commons License 2011.08.03 0 0 8095

"

Példát kértél, itt van Hermész Triszmegisztosz könyvének egy gnosztikus betoldása, ehhez mit szólsz:

"12. Sok nevet adott neki [Sátánnak] isten, titkok neveit, rejtetteket és szörnyűeket.
13. Ő az ellenfél, mert az anyag szembenáll a szellemmel, és az idő vádolja még az Úr szentjeit is.

37. Csupán a Szatanaszon egymagán van a nemzés szégyene.
38. Elvesztette szűzi állapotát: felfedvén az égi titkokat, rabságba süllyedt

.....

55. Szent és tisztelendő isten szabhatja; áldott és megszentelt Hádész Angyalának [Sátánnak] neve."

Ez (meg persze a többi is) elég érdekes (a stílusa is). Mintha keverednének benne a gnosztikus és a zsidó misztika elemei, ami a Sátán miatt duplán trükkös. Hermész Triszmegisztosz könyve az asztrológiai Liber Hermetis Trismegisti? A betoldást nem találtam, teozófus írásokban láttam, hogy idézik.

 

"De Széth ugyanúgy azonosítható a lázadó Sátán (Azázel) alakjával is, úgy talán a gnosztikusok kételvűségre vonatkozó magyarázata lesz egyre ésszerűbb, hogy az istennek két aspektusa van: jó és a rossz."
Ez már magán a zsidó valláson belül is egyértelműen megjelenik. Az őszövetség és a talmud Sátánja egyáltalán nem a kereszténység Istentől elszakadt ősgonosza, hanem Isten 'ügynöke', az Isteni arculatok kongregációjának 'ügyésze', aki bejáratos Isten elé, és 'Isten fiai' közt jelenik meg, tehát nincs szó itt még az ő esetében elűzetésről. Az ószövetségi Gonosz egy másik luciferi alak lehet, aki az északi heggyel kapcsolatos (a két űző/űzött isten nyilván egymásnak is ellensége), meg persze minden egyéb istennel Jehován kívül. Nehéz megmondani, de azokban a nem kanonikus szövegekben, ahol Satanael már mint bukott angyal szerepel, későbbi fejleménynek tűnik; lehetséges, hogy éppen eltérő, külső behatás eredménye, ami emiatt ki is lógott a fősodratú teológiából.

Az persze más kérdés, hogy eredetileg ennek a vádlónak honnan eredt a neve; de azt láttuk, hogy ennek a névnek a változatai valóban az égi kiűzetés komplexumához kapcsolódnak valahogy.

Szóval jól összekeveredtek itt már a különböző 'gonoszok' vagy az isteni Szigor arculatai, és az idő előrehaladtával egyre csak bonyolódott a helyzet, a fentebbi gnosztikus jellegű szövegnek már egészen szinkretista szóhasználata van.

Előzmény: Schenouda (8080)
Bikk úr Creative Commons License 2011.08.02 0 0 8094

Dehogynem, mint szerkesztő szerintem bevállnál! :-)

 

 

Előzmény: Törölt nick (8087)
Mirdad Creative Commons License 2011.08.02 0 0 8093

 

  (3., utolsó:)

 

  A KERESÉS VÖLGYE

„Ha leszállsz a keresés völgyébe, akkor minden pillanatban fáradság tör rád. Ott minden lélegzetvétel száz vesződséggel jár, és még a legbátrabb papagáj is léggyé válik. Éveken át kell fáradoznod és erőlködnöd, mialatt szíved a legkülönbözőbb állapotokat éli át. Minden tulajdonodat és hatalmadat fel kell adnod. Utad át kell, hogy vezessen véred legmélyebb mélységein és mindazon, ami téged körülvesz. Ha már semmit sem tartasz többé a kezedben amit ismernél, akkor a szívedet is mindentől meg kell tisztítanod. Ha szíved megtisztult a haláltól és a romlástól, akkor isteni fényben kezd sugározni. Ha ez a fény szabaddá vált szívedben, akkor vágyad ezerszeresen megsokszorozódik benne.”


A SZERETET VÖLGYE

„Azután válik láthatóvá a szeretet völgye, s mindenki, aki odakerül, belemerül a tűzbe. Aki ebben a völgyben van, az eggyé lesz a tűzzel. Aki nem válik tűzzé, az életében nem lesz többé boldog. A szerelmetes az, aki olyan, mint a tűz, s izzó arccal ég el; aki sohasem habozik, hanem száz világot is örömmel dob a tűzbe; aki nem ismer sem hitet sem hitetlenséget, sem kétséget sem biztonságot. Boldogság és boldogtalanság az ő útján ugyanaz. Igen, a szeretetben nem létezik többé különbség számára.” 


A FELISMERÉS VÖLGYE

„Aztán feltűnik a zarándok tekintete előtt a felismerés völgye. Itt mindenki különböző utakon jár. Egyik út sem hasonlít másvalakinek az útjához. Az, aki a test útját járja, más, mint aki a lélek ösvényén jár. Mégis mind a test, mind a lélek számára létezik a bűnök és az erény kapuja, amely vagy felmenetelhez vagy pusztuláshoz vezet. Ha a felismerés napja ama legmagasabb ösvény égboltjáról sugárzik, akkor mindenki felismeri igaz értékét, s keble nyitva áll az igazság számára.”


A VÁGYMENTESSÉG VÖLGYE

„A következő a vágytalanság és a lemondás völgye, melyben nincsenek többé igények, és semminek sincs többé jelentősége. A hét óceán itt pocsolyává, a hét bolygó pedig egyetlen szikrányi tűzzé változik. A hét paradicsomi szféra is megszűnik itt, a hét pokol pedig jéggé dermed. Bármit is teszel vagy nem teszel, semmi újnak és semmi réginek sincs itt hatalma.”


AZ EGYSÉG VÖLGYE

„Erre az egység völgye, a teljes magány helye következik. Ha a vándorok ebből a sivatagból jönnek, akkor mindannyian ugyanabból a gallérból dugják ki a fejüket. Szám szerint sokat vagy keveset látsz is itt, az mégis egy az egység ezen ösvényén. Mivelhogy a sokság örökké egy az egyben, ezért ez az egy az egyben maga a tökéletes egység.”


A ZŰRZAVAR VÖLGYE

„Aztán a zűrzavar völgyébe érkezel, ahol számodra minden csak fájdalmat és szenvedést okoz. Minden lélegzetvétel olyan itt számodra, mint egy elevenedbe vágó kard, s minden pillanat sóhajtás és panasz. Sóhaj és fájdalom: akár az égés. Többé nem tudod megkülönböztetni a nappalokat és az éjszakákat. Nem vagdosnak karddal, mégis minden hajgyökérből vér csepeg, s felír minden jajgatást. A zarándokhoz képest, aki fájdalmában izzik és ég, a tűz hideg, mint a jég. Összezavarodik, ha ide kerül, s zavarában elveszíti az utat. Akinek az abszolút egység bele van írva a lelkébe, az itt mindent elveszít, beleértve önmagát is.”


A LEMONDÁS VÖLGYE

„Végül jön a lemondás és a semmi völgye. Ki tudná ezt leírni azok közül, aki ott járt? E völgyben süket és néma leszel, az értelem cserbenhagy, és belépsz a feledésbe. A szellemi nap egyetlen sugarára számtalan árnyékot látsz eltűnni magad körül. Ha a végtelenség óceánjának hullámai feltornyosulnak, hogy is maradhatnának meg akkor a formák, melyek az óceán felszínén keletkeztek? Mindkét világ csupán forma, amely az óceán felszínén jelenik meg néked. Aki ebben kételkedik, az hallucinációk áldozatává válik. Akinek a szíve belemerül ebbe az óceánba, áldott az, és örök békességet nyer…”


A KIRÁLY UDVARÁBAN

A történet tanúsága szerint a legtöbb madár már a hét völgy leírásától visszariad. Végül csak harmincan érik el a célt, Szimurg királyi udvarát, de a palotaőrök visszautasító magatartása láttán őket is elhagyja erejük, és utolsó reményüket is elveszítik. Amikor azonban a tetteiket elősoroló írás olvastával megbánást tanúsítanak, Szimurg eltörli bűneiket, vagyis útjuk végén megtalálják igazi önvalójukat.
„A király jelenléte fényes tükörhöz hasonlítható. Bárki is jön ide, meglátja benne önmagát.”
A harminc madár útjának sok nézete ismeretes az igazság keresője előtt. A Szimurghoz történő megérkezés nem az én tevékenységének az eredménye, habár az út ezzel a tevékenységgel kezdődik! Ha az én felismeri, hogy magasabb rendű törekvése is mindig csalódáshoz vezet, akkor elhagyhatja a helyet, ahol eonokon át lakozott. Farid du-Din Attar arról a lemondásról beszél, amelyre aztán bűnbocsánat következhet. 
Miért csak harminc madár éri el a célját? A harmincas szám a három születésre utal, amit a zarándoknak át kell élnie: az előkészítő fázisra, az új élet fázisára és a hazatérés fázisára. A nulla a beteljesedést jelenti. Ez azt jelenti, hogy minden eddigi sikeresen lezárult, s valami új kezdődhet el. 
„Láték új eget és új földet”, olvassuk a Bibliában. A madarak tanácskozásában ez így hangzik: „A mulandóság után beléptek a maradandóságba.”


FORRÁSMŰVEK:

 

Helmut Ritter: Das Meer der Seele. Gott, Welt und Mensch in den Geschichten Fariduddins Attars. Leiden, 1955, erweiterte Auflage 1978.
Farid-ad-Din Attar: Mantiq at-fair. Text ediert durch Garcin de Tassy, Paris 1858; utánnyomás: P.A. Norstedt Є Söner, Stockholm 1929.
Farid du-Din Attar: The conference of the birds, Penguin classics, 1986.
Farid du-Din Attar: The conference of the birds. A philosophical religious poem in prose. Routledge Є Kegan Paul Ltd., London 1961.

 

 

A cikk forrása:

http://lectorium.hu/pentagram/2001-es_evfolyam/2001_6_a_belso_kiralysag_elerese

Előzmény: Mirdad (8092)
Mirdad Creative Commons License 2011.08.02 0 0 8092

 

  ... A madarakat erre mély, benső vágyakozás keríti hatalmába, s mindannyian Szimurghoz akarnak repülni. A veszélyes utazás mégis különböző kifogásokra sarkallja őket. A kócsag például azzal áll elő, hogy a tenger iránti szeretete miatt nem képes elválni tőle. Erre a búbos banka azt feleli:

 

  „A tenger ingatag és hűtelen. Vigyázz, el ne nyeljen téged!” A pávát meg csak az a vágy élteti, hogy ismét a Paradicsomba jusson. A búbos banka erre azt mondja, hogy a Paradicsom ura sokkal többet ér, mint maga a Paradicsom. A búbos banka mély bölcsességről tanúskodó szavai végül is elejét veszik annak, hogy a madarak serege elálljon szándékától. Különösen az irántuk megmutatkozó szeretete ad nekik erőt félelmeik legyőzéséhez.

 

  Belsőleg így megerősödve kelnek hát útra. Hanem újból kétségek merülnek fel bennük, amint egy sivár és kihalt végtelen útszakasz tárul eléjük. Ősfélelmek törnek elő belőlük. A haláltól megrettent egyik útitársának azt mondja a búbos banka:

 

  „A halál a sorsunk. Azért születtünk, hogy meghaljunk.” A kérdés, hogy milyen messze van még a cél, a hét völgy részletes ábrázolásához vezet, amelyeken az út során át kell kelniük.

 

  Sok év múltán a madárrajból végül is csak harmincan érik el Szimurg királyi udvarát. Bebocsátási kérelmüket azonban elsőre visszautasítják. Teljesen elbizonytalanodva, közel érzik magukat a halálhoz. Csak azután kapnak új erőre, miután minden cselekedetüket elvonultatják a szemük előtt és megbocsátnak nekik, s miután minden sóvárgásuk aláhanyatlott a teljes vágymentességben. „A közelség napja fénylik.” És a harminc madár, saját visszatükröződésében (si murgh = visszfény) felismeri azt, akit oly régen keres: Szimurgot.

 

  Elmagyarázzák nekik, hogy a királyság fényes tükörhöz hasonlít. Bárki is jön ide, saját magát látja benne. Ám egy későbbi stádiumban el is tűnnek ebben a tükörben. „Az árnyék eltűnt a napban, s vége volt. A mulandóság után végül beléptek a maradandóságba.” A régi elmúlt. Örökre elmúltak Szimurgban. Az utazók nem voltak többé, sem a vezető, sem az ösvény. Amikor megtalálták Szimurgot, megtalálták saját magukat is, s így megoldódott az én és a te rejtélye.

 

  Aki az igazságot keresi, az bizonyára felismeri saját vágyakozását a harminc madár kalandjában. Az őt mozgató erő az eredeti állapot még élő emlékezete, mely helyzettől függően erősebben vagy gyengébben, de mindig nyugtalanítóan hat. Égésre hasonlít. A tudat azt tapasztalja, hogy valami feldúlja, valami hajtja őt, ami nem ehhez a léthez tartozik. Valami, ami mindig jelen van, függetlenül attól, hogy az élet vidám vagy szomorú. Így kezdődik A madarak tanácskozása is. A kezdeti lelkesedést annak félelme követi, hogy az út veszélyes is lehet. A behatárolt tudat nem képes másként cselekedni, a látómezején kívül eső dolgokat lehúzza a saját szintjére, de azok ettől függetlenül még fenyegetőek maradnak. Árnyékként vetődnek a tudatra, és nem hagyják nyugodni. 
Rémképeink és illúzióink sokfélesége a madárfajok számosságával vetekszik. Éppoly sokan vannak kifogásaink is, melyek visszatartanak bennünket a tényleges elhatározástól és az istenihez való odafordulástól. Történetünkben ez különösen az út kezdetét jellemzi, mely végtelennek, kétségekkel és aggodalmakkal kikövezettnek tűnik.

 

  Sok más, a belső megszabadító utat akadályozó emberi tulajdonságot is felismerünk a madarakban: a méltatlanság érzését, a mélabúra való hajlamot, a természetösztönök uralmát, a birtokvágyat, a mind újabb kívánságok csábítását, s az ide-oda hullámzó érzelmeknek való kiszolgáltatottságunkat. Ezek feltörnek bennünk, előtérbe tolakodnak s szemérmetlen pimaszsággal követelik odaadásunkat és kielégítésüket. Így aztán elnyomják a búbos banka szíve mélyéből felszálló gyengéd hangját, a megfordulás és a megfontolás hívását. Ezért leli vesztét sok madár a hét völgyön át vezető fáradságos úton.

 

  A madarak egyike azt gondolja, hogy bizonyos gyakorlatok révén elérte a tökéletesség legmagasabb fokát (meditációk!) , s ezt az illúziót nem akarja feladni. A búbos banka azonban megrója ezért, és felismerteti vele, hogy a fennhéjazás nem segítheti tovább fejlődésében. Elmagyarázza neki, hogy a Teremtőhöz vezető utat nem a látszólag tökéletesek lelik meg, hanem azok, akik belátják saját tökéletlenségüket. A kérdés most az, hogy a kereső vajon továbbra is a saját vélt igazságába kapaszkodik-e, vagy az isteni igazsághoz fordul. Hogy képes-e vigaszt és erőt meríteni a búbos banka útmutatásából, vagy megmarad saját maga tökéletesítésénél és művelésénél, miközben az igazi életcélt megtagadja. Aki képtelen énje érdekét lelkének érdeke mögé állítani, aki az életében még el akar érni valami fontosat, mielőtt a fény felé fordulna, az egyszer csak rádöbben, hogy kezei üresek. Mert énjével akarja a csúcsot elérni – ez azonban lehetetlen! Büszkeség és gőg kísérik az ént. Ezek azonban nagyon is akadályozó útitársak. Ha viszont belátjuk ezek csalárd mivoltát, akkor képesek leszünk áttörni a megkristályosodáson. Ez azonban nem csak a döntést követeli meg, hanem annak végrehajtását is. Csak ekkor hátrál meg a gőg és a büszkeség, s csakis ekkor ad teret olyan tulajdonságoknak, melyek új távlatokat nyitnak.

 

  A szentségtelen dialektikát a jó és a rossz pólusai fogják közre. Ezek nem győzhetők le azáltal, hogy a jónak vagy rossznak vélt oldalhoz szegődünk. Az ellentéteknek ez a világa azonban megadja annak lehetőségét, hogy felismerjük a kilátástalanságát. Ha belátjuk, hogy az ellentétek feltételezik egymást, s ezáltal feloldhatatlanok, akkor képesek vagyunk hinni a búbos banka tanácsának, s el tudjuk kezdeni a belső király keresését. Ez az út kivezet az ellentétek világából, s az ember teljes, alapvető megváltozását eredményezi.

 

  „Hét völgy esik utunkba, de a távot senki nem tudja, mert erről az útról még senki nem tért vissza” – válaszol a búbos banka a királyhoz vezető út hosszát feszegető kérdésre. A hét völgyön át vezető út az igazi életcélhoz vezet, és csakis élettapasztalat alapján található meg. Akkor nincs többé visszaút. A kísérletező és spekuláló keresgélés sincs többé. Nem mintha valaki megtiltaná, hanem abból a belátásból, hogy az én képességei nem elegendőek saját határának áttöréséhez. Itt aztán a pszichológia taníthat, amit akar.

 

  A búbos banka elmagyarázza, hogy mind a hét völgynek különleges jelentése van. Ezek pedig: a keresés völgye, a szeretet völgye, a felismerés völgye, a vágytalanság völgye, az egység völgye, a zűrzavar völgye és a lemondás völgye. ...

 

Előzmény: Mirdad (8091)
Mirdad Creative Commons License 2011.08.02 0 0 8091

 

   Egyre jobban elkélne hogy (végre) legyen egy Indexes topik a szimbológiáról, az archetípusok, szimbólumok belső jelentéséről, mindarról, amik e motívumok, képek a belső utazó számára jelentenek, sőt csak annak tárulnak fel.

 

  Hiszen bőven bebizonyította ennek jelentőségét a legnagyobb mitológus-lélektanász (!) Jung, vagy kollégája Kerényi Károly és mások is. 

 

   Hiánytpótló lenne.

 

   A mítikus csodamadarakról (griffek, főnixek, a Rig Véda Garuda-madara, a perzsa mitológia és a szúfik Szimurg-a) írt összefoglalásodhoz, íme itt van a téma "belső megközelítése":

 

 

 

  A belső királyság elérése

 

  A LEGISMERTEBB ISZLÁM MESELÉNY SZIMURG, A CSODAMADÁR, AKI KÖZPONTI SZEREPET JÁTSZIK KÜLÖNBÖZŐ MITIKUS ELBESZÉLÉSEKBEN. Ő TESTESÍTI MEG AZT A KIRÁLYSÁGOT, MELYET EGY BELSŐ FEJLŐDÉSI FOLYAMATBAN KELL MEGVALÓSÍTANI.

  A szufi Farid ad-Din Attar (1119-1233) A madarak tanácskozása című műve a madaraknak királyuk, Szimurg utáni vágyakozásáról és kereséséről, valamint a hét völgyön át vezető fáradságos utazásukról szól, melynek végén megtalálják céljukat – önmagukban. Farid du-Din Attar, aki a perzsa Nishapurban gyógyszerkereskedő volt, a XII. század második felében számos lírikus és epikus művet írt. Ezek a rejtélyes isteni szeretet utáni vágyakozását és keresését tükrözik. E misztikus művei képesek megmutatni más kultúrák igazságkeresőinek, hogy bár az örök üzenet formája időhöz és hagyományhoz kötődik, tartalma ezektől független. Attar műveinek középpontjában a tiszta, misztikus átélést megelőző és az azt követő cselekedet áll. Mert csak a megszabadító belső cselekedet vezethet új fejlődéshez. Az ebből adódó tisztulás nyithatja meg az utat a belső Isten-birodalomhoz. 

  A madarak tanácskozása számos madárfaj összesereglésével kezdődik, akikhez azzal a felhívással fordulnak, hogy királyt kell keresniük maguknak. 
A madarak közötti eszmecserében újra meg újra különös helyet kap a búbos banka. Salamon küldöttének nevezik, aki felveszi a kapcsolatot Sába királynőjével. „Keblén hordja a szellemi felismerés jelét, fejéről pedig a hit koronája sugárzik.” Ő a közvetítő, aki ismeri az igaz királyt és a hozzá vezető utat. Azt mondja, hogy csakis Szimurg méltó a királyságra, aki „a Magasztosság szigetén a Nagyság és Fenség városában lakozik”. ...

 

Előzmény: Nolanus (7915)
Mirdad Creative Commons License 2011.08.01 0 0 8090

 

  Öröm olvasni :)

Előzmény: Schenouda (8078)
kalamajkosz Creative Commons License 2011.08.01 0 0 8089

nyílván.. de akkoriban amúgyis kellett volna egy hasonló alaprendszer.. és igen, van sokféle.. de valahogy egyik sem tetszik igazán... :]
- off vége..

Előzmény: Törölt nick (8088)
Törölt nick Creative Commons License 2011.08.01 0 0 8088

Szerintem túl mélyen mész bele. Azért programozni nem kellene ehhez. Motort írni jézusom! Hát de rengeteg kész, megírt alkalmas rendszer van a palettán. Ez a bizonyos viki-izé szerintem jó lesz. Csak nem mikrokód és programmag szintjén kéne nézegetni, hanem a felülethez közelebi szinten, jóhogynem már binárisan elemzed, hogy a processzort hogy utasítja... :D De ha nem ez a vikis, mert mondjuk tényleg gány (én még bevallom, nem ástam bele magam - talán hó végén leszek túl a kurrens ügyeimen és fellélegezhetek kicsit), akkor majd lesz más...

 

Előzmény: kalamajkosz (8086)
Törölt nick Creative Commons License 2011.08.01 0 0 8087

Ha rajtam múlna, ti tartanátok előadásokat a tv-ben főműsoridőben. :))

 

Hát ezt nagyon-nagyon remélem, hogy rám nem értetted és csak véletlen van az én írásomra írt reakciódban, mert hogy engem, a teljesen tudatlan dilettáns érdeklődőt egy kalap alá veszel az ide író néhány zseniális profi kutatóval, az szerintem rájuk nézve eléggé méltatlan... Reméljük senkit nem bántottál meg ezzel...

;)

Előzmény: Bikkfa úr (8083)
kalamajkosz Creative Commons License 2011.08.01 0 0 8086

most lehet kinevettek, de még decemberben elkezdtem (volna) írni egy saját adatbázis alapú motort direkt erre a célra :o, de persze sokra nem jutottam vele.. kóros időhiány miatt hamar megfeneklett a dolog, pedig szívesen csinálnám.. szóval csak azt tudom mondani: ne várjatok rá amíg elkészül.. :] 
viszont esetleg arra talán hasznos lehetne, hogy a mediawiki (vagy hasonló cucc) adattábláit feltöltse automatikusan.. csak persze kellene a pontos formátum. mert bár belenéztem a mediawiki kódjába, de az erre szánt kb. 5-10 perc alatt nem igazán sikerült rájönnöm hogy konkrétan melyik tábla melyik mezőit is kellene feltöltse.. :/

ami pedig névválasztást illeti, láttátok milyen a fantáziám.. amikor a fent említett projektet elkezdtem, nem sokat töprengtem fedőnéven, hanem az lett ami éppen először az eszembe ötlött akkor (heliopolis) oszt kész.. :o
szóval szerintem ha neki vágsz ennek, akkor ne akadj fent az első szón, mert ha majd kezdi kiforrni magát, alkalmasint át is lehet költöztetni másik domian alá, ha valami igazán jó név felmerülne..

Előzmény: Törölt nick (8058)
kalamajkosz Creative Commons License 2011.08.01 0 0 8085

'Mountains of Madness' az vannak, de sajna nem olyan értelemben ahogy azt gondolod, hanem teljesen hétkoznapi dolgok gyűrnek maguk alá.. egyébként pedig végig itt voltam/vagyok, ha nem is írok. :) noha szerfelett érdekel, de az igazat megvallva vajmi keveset értek mindezekhez sajnos (prekolumbián téren meg végképp nulla vagyok), és most még csak időm sincs hogy utánna olvassak amikről itt szó esik, és esetleg további dolgokat szállithassak hozzá, amikről esetleg azt véleném hogy kapcsolódik a szóban forgó témákhoz. azt a múltkori idézetet is azzal hátsószándékkal hoztam hogy hátha segítetek jobban megérteni ha szóba kerül. most hogy visszautaltál rá, csakugyan több olyan elem is van benne amelyek időközben egyéb összefüggésekben is felbukkantak.. és a Mózes esszét is dettó ezért hoztam.. már régen érdekelt volna Schenouda véleménye róla illetve az őt kisérő különös jelenségelről, de nem forszíroztam, mert mindig akadt elég érdekes téma.. és most hogy újra felhoztad, máris egy ilyen info, mint ez a Tisithen.. :)

#8067
"Héliopoliszi Testvériség és/vagy ellenlábas szervezetei évezredeken átívelő történelem befolyásoló vagy eltérítő tervekbe kezdenek, vagy csak ugyanilyen elhivatottsággal 'modellezik' a jövőt, egészen Nostradamusig (ha hihetünk Schenouda tanulságainak, és egyre több okunk van így tenni); nos, mindez elképesztően fantasztikusan és hihetetlenül hangzik, az ember így hirtelenjében azt hiszi, hogy valami Sci-Fi-be csöppent;"

hát igen, ehhez foghatót csak Hari Seldont és pszichohistóriáját tudnám mondani hirtelen.. :o nem is tudom hogyan képzeljem el ezt..

Előzmény: Nolanus (8038)
Bikkfa úr Creative Commons License 2011.08.01 0 0 8084

Jav.: mennyiségű, minőségű. Elnézést.

Előzmény: Bikkfa úr (8083)
Bikkfa úr Creative Commons License 2011.08.01 0 0 8083

Persze értelek, én a blogot párhuzamosan gondoltam a rendszerezős projekttel. Jó lenne ha többen, a történelem illetve mitológia iránt érdeklődők is hozzáférnének az itt leírt dolgokhoz.

 

 

Egy kis méltatás. Visszalapozgattam a hozzászólások között pár évet és ismét ledöbbentem. Fantasztikus mennyiságű és nem utolsó sorban minsőgű írás van már jelen a topicon. Ha rajtam múlna ti tartanátok előadásokat a tv-ben főműsoridőben. :))

Előzmény: Törölt nick (8082)
Törölt nick Creative Commons License 2011.08.01 0 0 8082

Persze klassz lenne - bár mégtöbb időt vinne el - de félek, nem igazán emelné a  nívót; nekem pedig a nem titkolt célom az lenne ugyebár, hogy rangjára, a méltó, megillető szintre emeljem a hálón ezt az egészet...

Előzmény: Bikkfa úr (8081)
Bikkfa úr Creative Commons License 2011.08.01 0 0 8081

Read only off.

 

Mi lenne ha indítanánk egy blogot ami kicsit kötetlenebb és csapongóbb lehetne (persze csak a témán belül)? Oda mehetnének hírek, könyv és filmajánlók, életrajzok illetve a magunkfajta "outsiderek" leírhatnák a gondolataikat úgy, hogy az itteni szakmai vitát nem akadályoznák. Elnézést ha hülyeséget írtam, csak egy ötlet.

 

 

Előzmény: Törölt nick (8071)
Schenouda Creative Commons License 2011.08.01 0 0 8080

Írod: "Mózes és Cippóra házasságának is egy dinasztikus szövetség kialakítása volt a célja, hogy előre biztosítsák a midiánita területeket (amivel végül a midiániták nem jártak túl jól, legalábbis a Szám. 31. szerint)."

 

 

Ez különösen érdekes és véres epizód Mózes életében, hisz korábban a midianiták közt talált menedékre. A Biblia azt mondja, hogy az Úr parancsolta neki, hogy a zsidókat küldje a midianiták ellen. A harcban megölték az összes midianita férfit. Mózes aztán megparancsolta a zsidóknak, hogy irtsák ki a legyőzött midjáni harcosok feleségeit és gyermekeit. Az egész népet kiirtották! Ráadásul Mózes felesége, Cippora is e törzshöz tartozott és Mózes is náluk talált menedékre. Mi lehetett a történet hátterében?

A midiániták lemészárlása talán egy áldozat, egy holokauszt volt Széth isten számára? Egy büntetés, amiért a Sínai-félszigeten élő törzs elhagyta ősi istenét?

 

Jahve valószínűleg csak a zsidók egyik törzsi istene volt, s eredetileg kígyóisten, akár Széth, s ezért támadja meg Mózest kígyó alakjában. De Széth ugyanúgy azonosítható a lázadó Sátán (Azázel) alakjával is, úgy talán a gnosztikusok kételvűségre vonatkozó magyarázata lesz egyre ésszerűbb, hogy az istennek két aspektusa van: jó és a rossz.

 

Mózes megtiltotta a zsidóknak, hogy a gonosz és irigykedő  Jahve istenen kívül más, korábbi isteneket imádjanak. Így fenyegeti a hébereket: „Mert nem szabad imádnod más istent, mert az Úr, akinek neve féltőn szerető, féltőn szerető Isten ő.”

Hogy Jahve azonosítása az egyiptomi Széth-tel nem légből kapott, arra még független forrást is említhetek, Plutarkhosz a beavatott görög papot, az egész ókor egyik legkiválóbb jellemét, kai leírta Ozirisz és Ízisz történetét, majd Széthről, aki nála Tüphón, megjegyezte: "„Mások szerint viszont Tüphón hét napon át menekült szamárháton a [Hórusszal vívott] harcból, és nemzette gyermekeit: Hieroszolümoszt [Jeruzsálemet] és Iudaioszt. Nyilvánvaló, hogy ezek, mint zsidó elemek kerültek a mítoszba.” ... biztos volt egy kapcsolat, s nem véletlenül kerültek a mítoszba ezek (és mikor?).

 

Említetted Manethón héliupoliszi főpap görögül írt Egyiptom történetét. Amikor azt írta, hogy Mózes héliupoliszi pap volt, s az eredeti neve Oszarsziph (Osarséph) volt, azaz "Ozirisz fia" vagy "akit Ozirisz megment", t.illik az egyiptomi papok sok esetben felvették saját nevükbe az általuk szolgált isten nevét... De Manethón vagy nem ismerte vagy nem akarta elárulni egy másik részletet Mózesről. Ám Manethón még a Ptolemaiosz-kor elején élt, s azért írta a makedón királynak népe történetét, hogy abban nemzetük régiségét és dicsődégét is hangsúlyozza.

Khairémont azonban már nem kötötték ezek az elvek két évszázaddal később: szintén egyiptomi származású, de már hellenizált pap, az alexandriai Szerapión könyvtárnoka (azaz megvoltak a forrásai is). Mózes esetében az Osarséph név megtévesztő, egyfajta fedőnév lehetett Héliupoliszban, mert Khairémón közli Mózes másik (titkos) nevét is, hisz már nincs jelentősége akkor ennek: Tisithen! Ami nyilvánvalóan egy egyiptomi név görögös átírása (ahogy pld. Osiris = Usir).

A vallástörténészek összevisza beszélnek, mert mindenféle szóból származtatják a nevet (mint a "kötés" vagy "övet hordani" vagy a "napkoronggal" kapcsolatos stb. hülyeségek, ill. ezt meg Iszisszel igyekeznek összeboronálni). Valójában nem is értik, sőt fel sem vetődik náluk mire utalhatott ezzel Khairémón, s hogy amit itt leírtam a Héliupoliszi Testvériségről, a héliupoliszi kígyópapokról és Széth isten titkos tiszteletéről a testvériség tagjainál. Ugyanis a Tisithen név nyilvánvalóan Széth (Seteh, Sethan, Sheth, Sutekh, stb.) isten nevéből származik, amit az egyiptomiak így is írtak: Sthn (ugyanis ők magánhangzókat nem írták le): Ti-Sithen vagy Ti-Sethan... így érthető? Úgy gondolom, ez lehetett Mózes titkos neve; Széth, a lázádó Sáthán leghívebb szolgájáé...

 

Előzmény: Nolanus (8076)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!