Sziasztok! Először is nagyon jó az oldal. Másodszor meg lenne egy kérdésem. Már egy másik fórumon is kérdezősködtem de nem tudtak segíteni. Itt sok kép van a régi időkből gondoltam hátha valaki tud infót adni. Úgy a kilencvenes években járt Kazincbarcika és Miskolc között céljáratban egy 280.03-as járgány, Inter City felirattal.Van valakinek esetleg képe róla? Tudom az esélye elenyésző. Mégis ha valaki tudna segíteni azt megköszönném.
A pécsiek mikor készültek? Kis kocka index (63?), kerek sárvédő, új első híd. Széles viszonylatjelző (Bp-en ilyen még nem volt), nincs homlokfali szellőző. (A Bp-ieken van)
A rendszám alapján a Bp-i 90-esek előtt kellett. Akkor viszont mi van az első hidakkal???
63-as évjárat. Világos gumi, kis kocka index, kicsi oldalsó táblatartó (kb az ablak közepénél). Kerek sárvédő. ÉS RÉGI FAJTA ELSŐ HÍD!!!! Most így már kezd gyanús lenni, hogy a Március 15 téri képen is az 1-eskének régi első hídja lehet. (jóval beljebb van az első kerék.) Kerek sárvédő, régi első híddal. Vajon mikor váltottak hidat? A 92-07-nek már új fajta van.:
Az ablak-gumi a 63-as széria gyártása közben, valahol a GA-91-...-es kocsik táján vált sötétté.
A süllyesztett táblatartó ablaka is talán akkortájt lett nagyobb. Hogy vándorolt-e, azt nem tudom.
Elképzelhető, hogy a viszonylatjelző is valahol GA-90- vagy 91-esek gyártásakor, menet közben, lett először nagyobb.
Előkerestem régi füzeteimet és találtam feljegyzést a villogókról:
csepp volt 90-01,02,03,05,08,09,10,11
szögletes 90-04,18,20, és afölött amit láttam, de csak 91-30-ig találtam ilyen feljegyzéseket. (kéretik óvatosan kezelni, egy 13 éves gyerek feljegyzései voltak)
Én úgy tudom, hogy '90-91-től kezdtek el kék-fehéren érkezni a buszok, és kezdték el a felújítások alkalmával átfényezni volánsárgáról őket a jelenlegi flottaszínre.
Mesélek nektek valamit. 1970-ben a 8-as vonalán egy olyan busz jött ami újnak tünt. Tiszta volt nagyon, és az ülései világos színűek voltak, és párnázottak. Az is feltünt amit addig nem láttam soha, hogy az egyes üléseknél fenttartott helyek voltak jelezve aluminium lemezen, rokkantaknak, terhes anyáknak, gyerekkel utazóknak. Erről mit tudtok? A rendszámát nem tudom.
Mikor történhetett a váltás? Véleményem szerint két lépésben történt.
Ezen a képen a 2-es számmal jelzett buszt kihagyhatjuk, 2+1 szögletes tetőszellőzős, egyenes díszléccel -> 63 előtti, főjavitás után. Az 1-es már érdekes: 3+1 lekerekített szellőző (63-tól), lehajló díszléc (63-ig). Tehát 63. Az Oldikarus szerint 90-27. Világos ablakgumi!! Mellesleg NINCS VONÓHOROG!
A 3-asnak szintén világos az ablak gumija. 3+1 tetőszellőzője van. Vszeg az 1-es kortársa. Feliratos díszléce inkább nincs. És kicsi kijelzője van!
A 4-esen van feliratos díszléc, csepp indexe van a kék sáv alján, és sötét gumija. Tehát 64-es évjárat. És nagy viszonylatjelző.
Az átmenet:
A bal oldali 65-ös évjáratún egyértelműen a szegély nélküli nagy jelző van. A jobb oldali, 63 nyári kocsin egy átmeneti változat. Kicsit nagyobb, mint az eredeti, de még van egy kicsi szegélye is.
Itt pedig 2 64-es évjáratú, nem FAÜ-s kocsi. (feliratos díszléc, csepp index). A bal oldalin kicsi (v. közepes?) silt, a jobb oldalin nagy. Homlokfali szellőző egyiken sincs, pedig a kortárs FAÜ-sökön volt! _______________________
További kérédsek. -Meddig volt világos az ablak-gumi?
-Mikor vándorolt az oldalsó süllyesztett viszonylatjelző előre az ajtóhoz? -mikor nem volt gyárilag vonókészülék csonk (és kivágott lökhárító)?
Azt hiszem, tudom a megoldást! Az eredeti kicsi, illetve a főjavítás keretében megnövelt viszonylatjelzőknek 3-4 centis kerete volt. Így a megnövelt (a kerettel együtt) már kilógott a tető síkjából. A gyárilag nagynak (legalsó kép, 70-es sorozat újkorában) alig volt kerete, így beleférhetett a nagy a tető magasságába. Gondolom, ezt gyárilag présgépen könnyen megoldották, a főmőhelyi szakik meg maradtak a lemez keretnél. (sarkosabb is volt a kiemelkedő.)