Az ablak-gumi a 63-as széria gyártása közben, valahol a GA-91-...-es kocsik táján vált sötétté.
A süllyesztett táblatartó ablaka is talán akkortájt lett nagyobb. Hogy vándorolt-e, azt nem tudom.
Elképzelhető, hogy a viszonylatjelző is valahol GA-90- vagy 91-esek gyártásakor, menet közben, lett először nagyobb.
Előkerestem régi füzeteimet és találtam feljegyzést a villogókról:
csepp volt 90-01,02,03,05,08,09,10,11
szögletes 90-04,18,20, és afölött amit láttam, de csak 91-30-ig találtam ilyen feljegyzéseket. (kéretik óvatosan kezelni, egy 13 éves gyerek feljegyzései voltak)
Én úgy tudom, hogy '90-91-től kezdtek el kék-fehéren érkezni a buszok, és kezdték el a felújítások alkalmával átfényezni volánsárgáról őket a jelenlegi flottaszínre.
Mesélek nektek valamit. 1970-ben a 8-as vonalán egy olyan busz jött ami újnak tünt. Tiszta volt nagyon, és az ülései világos színűek voltak, és párnázottak. Az is feltünt amit addig nem láttam soha, hogy az egyes üléseknél fenttartott helyek voltak jelezve aluminium lemezen, rokkantaknak, terhes anyáknak, gyerekkel utazóknak. Erről mit tudtok? A rendszámát nem tudom.
Mikor történhetett a váltás? Véleményem szerint két lépésben történt.
Ezen a képen a 2-es számmal jelzett buszt kihagyhatjuk, 2+1 szögletes tetőszellőzős, egyenes díszléccel -> 63 előtti, főjavitás után. Az 1-es már érdekes: 3+1 lekerekített szellőző (63-tól), lehajló díszléc (63-ig). Tehát 63. Az Oldikarus szerint 90-27. Világos ablakgumi!! Mellesleg NINCS VONÓHOROG!
A 3-asnak szintén világos az ablak gumija. 3+1 tetőszellőzője van. Vszeg az 1-es kortársa. Feliratos díszléce inkább nincs. És kicsi kijelzője van!
A 4-esen van feliratos díszléc, csepp indexe van a kék sáv alján, és sötét gumija. Tehát 64-es évjárat. És nagy viszonylatjelző.
Az átmenet:
A bal oldali 65-ös évjáratún egyértelműen a szegély nélküli nagy jelző van. A jobb oldali, 63 nyári kocsin egy átmeneti változat. Kicsit nagyobb, mint az eredeti, de még van egy kicsi szegélye is.
Itt pedig 2 64-es évjáratú, nem FAÜ-s kocsi. (feliratos díszléc, csepp index). A bal oldalin kicsi (v. közepes?) silt, a jobb oldalin nagy. Homlokfali szellőző egyiken sincs, pedig a kortárs FAÜ-sökön volt! _______________________
További kérédsek. -Meddig volt világos az ablak-gumi?
-Mikor vándorolt az oldalsó süllyesztett viszonylatjelző előre az ajtóhoz? -mikor nem volt gyárilag vonókészülék csonk (és kivágott lökhárító)?
Azt hiszem, tudom a megoldást! Az eredeti kicsi, illetve a főjavítás keretében megnövelt viszonylatjelzőknek 3-4 centis kerete volt. Így a megnövelt (a kerettel együtt) már kilógott a tető síkjából. A gyárilag nagynak (legalsó kép, 70-es sorozat újkorában) alig volt kerete, így beleférhetett a nagy a tető magasságába. Gondolom, ezt gyárilag présgépen könnyen megoldották, a főmőhelyi szakik meg maradtak a lemez keretnél. (sarkosabb is volt a kiemelkedő.)
Végre bescanneltem azt a néhány buszos fényképemet, mely több mint 20 éve szunnyadt sok régi emlék között. Az egykori Mátra Volán Egri Üzemegységének archívumából származnak.
Bár a karácsony már elmúlott,de ha valaki szeretné magát Ikarussal meglepni,az most megteheti.Egy olvtárs információja:
"Ha jól informálódtam, akkor a Pannon Volán ZRt. által selejtezett 266-os Ikarusok megvásárolhatók tokkal-vonóval 250.000 HUF-tól. Annyi, h rendszám nincs rajtuk. De gázolaj viszont van bennük."
Nem vagyok túl jártas az Ikarus-ok körében, de elől járóba szeretnék feltenni egy két kérdést.
Ikarus "faros" -ról (1955-73) érdeklődnék, hogy mennyire ritka, lehet e vásárolni ilyet vagy csak nagyon gyűjtői rétegekben mozog?Milyen állapotúakat lehet találni és mennyiért?Hol lehet keresgélni róla a neten?
Minél bővebb információkat előre is nagyon szépen köszönöm!
A 620-asok eredeti kis viszonylatjelzője mögé nem tudták betenni a szabvány kivágott számot a tejüveggel mögötte (ami normálisan kivilágítható volt), hanem hanem egy kisebb méretű fekete táblán volt rajta fehérrel a szám*, ezt függőlegesen állították be a ferde üveg mögé, és alul a tábla és az üveg között volt a megvilágító izzó. Ebből a szerencsétlen konstrukcióból aztán az utasok nem sokat láttak.
A nagyobb viszonylatjelzőnél a normál sablonos, tejüveges, hátulról megvilágítható, jól látható rendszerre tértek vissza. Emlékeim szerint a 60-as évek közepén ez lezajlott.
*kivéve az 1962 évieket (GA-57-07 - 58-84), melyek eredetileg szalagos-tekerős viszonylatjelzővel jöttek, ez se tartott sokáig.
Az én szemem ezek közül csak az elsőt látja kicsinek, a többit nagynak.
Kabára tudtommal 1968-tól, Debrecenbe 68 vagy 69-től, Miskolcra 70-ben, Pécsre 71-től vittek buszokat FJ-ra, Mezőtúrról nem tudok abban az időben. (Attól még lehetett.)
Szerintem már a 60-as évek közepén a nagyra tértek át. Nemrég volt - vagy itt, vagy másik topikban - kép 57-13-ról a Clark Á. téren, első FJ (~1966) utáni állapotában, és valaki megjegyezte: ez már a kiemelkedő, nagyobb fajta.