Nem vagyok túl jártas az Ikarus-ok körében, de elől járóba szeretnék feltenni egy két kérdést.
Ikarus "faros" -ról (1955-73) érdeklődnék, hogy mennyire ritka, lehet e vásárolni ilyet vagy csak nagyon gyűjtői rétegekben mozog?Milyen állapotúakat lehet találni és mennyiért?Hol lehet keresgélni róla a neten?
Minél bővebb információkat előre is nagyon szépen köszönöm!
A 620-asok eredeti kis viszonylatjelzője mögé nem tudták betenni a szabvány kivágott számot a tejüveggel mögötte (ami normálisan kivilágítható volt), hanem hanem egy kisebb méretű fekete táblán volt rajta fehérrel a szám*, ezt függőlegesen állították be a ferde üveg mögé, és alul a tábla és az üveg között volt a megvilágító izzó. Ebből a szerencsétlen konstrukcióból aztán az utasok nem sokat láttak.
A nagyobb viszonylatjelzőnél a normál sablonos, tejüveges, hátulról megvilágítható, jól látható rendszerre tértek vissza. Emlékeim szerint a 60-as évek közepén ez lezajlott.
*kivéve az 1962 évieket (GA-57-07 - 58-84), melyek eredetileg szalagos-tekerős viszonylatjelzővel jöttek, ez se tartott sokáig.
Az én szemem ezek közül csak az elsőt látja kicsinek, a többit nagynak.
Kabára tudtommal 1968-tól, Debrecenbe 68 vagy 69-től, Miskolcra 70-ben, Pécsre 71-től vittek buszokat FJ-ra, Mezőtúrról nem tudok abban az időben. (Attól még lehetett.)
Szerintem már a 60-as évek közepén a nagyra tértek át. Nemrég volt - vagy itt, vagy másik topikban - kép 57-13-ról a Clark Á. téren, első FJ (~1966) utáni állapotában, és valaki megjegyezte: ez már a kiemelkedő, nagyobb fajta.
A középső képen lévő viszonylatjelző táblát annak idején kabai tábla-nak, pontosabban akkori szóhasználattal kabai silt-nek hívtuk.
Oka, hogy Mezőtúr mellet egy KABA községben lévő üzem is újított fel Ik-620 kocsikat a FAÜ-nek/BKV-nak és az onnan visszajött kocsikon volt először ez a fajta, kicsit kiemelt silt, azaz viszonylatjelző.
Jobban volt látható az utas részéről mint a homlokfalba símuló gyári.
Továbbá: oldaltábla ablaka kisméretű, homlok-viszonylatjelző is valószínűleg kisebb fajta, mert a tető síkjából - úgy látszik - nem emelkedik ki. Első index kicsi. (90-81?)
1964-es: oldaltábla ablaka már normál méretű, homlok-visz.jelzőről nem állítanám, hogy kicsi, de ebből a szögből nem vagyok biztos benne.
Szép napot! Paintban elkészítettem a Magyarországra legjellemzőbb 260-asok és 280-asok kis ábráját,akinek esetleg weboldalhoz vagy bárhova jól jönne szemléltetőnek, az itt megtalálja őket:
na itt jól elbeszéltünk egymás mellett:-) Az "uram" nem hivataloskodó megszólításnak készült, ez nálam egy szófordulat.
Az emlékek és a tények sokszor ellentmondanak egymásnak, nem vitás. Azt azonban figyelembe kell venni, hogy az egykori bajai autóbuszüzem valószínűleg erősen használt, innen -onnan levetett járműveket használt, ahol az is elképzelhető, hogy helyiben 620-as járt tetőcsomagtartóval, és esetleg helyközibe ment 630-as anélkül.
Amennyire vissza tudom pörgetni az idő távolát, egy bizonyos megállóban a következő típusok fordultak meg helyiben: Ik 620 vagy 630, Ik 66 kétajtós, Ik 66 háromajtós (erre világosan emlékszem, akkora döbbenet volt az őszi ködből kibukkanó busz), Ik 55, Ik 260, Ik 255. Ezek közül nyilván a helyköziek legfeljebb csak pótoltak.
Körülbelül 3 hónapja láttam valahol egy zenei klippet amiben egy ráncajtós 280-ason utaztak eleinte páran, majd egyre többen és együt énekeltek talán a barátságokról.
Ha valamelyikőtök tudja a linket, beírná ide? Előre is köszönöm.
Talán németország volt de nem mernék rá megesküdni.
Számomra az itt szokatlanul hivatalosnak tűnő megszólításból arra következtetek, hogy hozzászólásomat félreértette(d). Nem kívánom kétségbe vonni senkinek az emlékeit, kioktatni pedig főképpen távol áll tőlem bárkit is. Próbáltam is oldani az esetleg annak tűnő stílust, ami talán "nem jött át" - ez az én hibám.
Arra viszont mindig kínosan ügyelek, hogy amit itt leírok az tényszerű legyen, vagy kitűnjön belőle hogy az egy gyerekkori emlék. Az ominózus írás az előbbi kategória.
Jómagam is megszállot vagyok, amióta eszemet tudom érdekelnek az Ikarusok. Engem óvodába vittek ilyen buszon Dunaújvárosban, de az szürke volt és csuklós. A vezető mögötti hosszú ülésen ültünk, ahol az ablak közepén volt egy kis szögletes nyílás amin át lehetett a vezetőtől 2 Forintos jegyet venni, mert akkor már KN volt. Emlékszem arra speciális busz-szagra, amit azokon a csuklósokon éreztem, na meg a korlátokon arra a világos műanyag hosszbordás bevonatra, ami az ajtón kívüli kapaszkodókon is volt. Mindig a porszívó gégecső jut róla eszembe, pedig nem is hasonló :) Akkor én sem tudtam még, hogy 620, vagy 630-as volt-e az a busz.
De azóta tudom, hogy egy 620-asnak, vagy egy 630-asnak hogy kell(ett) kinéznie azokból a szempontokból, amiket leírtam. Ezek korabeli jellegralzokból, típusleírásokból megállapíthatók. Erre vártam megerősítést, hogy a korabeli valóság egybevág-e a felkutatható/megtanulható típustiszta gyári paraméterekkel. Ennyi.
Az apró részletekről szóló írásokat nagyon szeretem főleg abból a korból, amikor én még csak pelenkás, vagy az sem voltam, mert sok olyat lehet megtudni, amit utólagos kutakodással soha. Azokat csak személyes emlékekkel, amilyenek nekem csak a 260/280 típuspárról vannak...
Lehet, hogy kicsit offtopic voltam, de úgy éreztem, hogy helyreigazítást kell tennem. A későbbiekre vonatkozóan igérem, hogy az eddiginél is cizelláltabban fogok fogalmazni, hogy az ilyen lelki eredetű félreértések elkerülhetők legyenek. A tényeket viszont ezután is makacsul leírom.
Szerintem volt egy olyan rövid időszak, kb. 1962-1966 között, amikor egyes nagyobb városokban, Győr, Székesfehérvár, Pécs, Dunaújváros, Várpalota, Debrecen (?), Szeged (?) stb. járhatott Ik-620 +AMG szerelvény helyi járaton.
Valószinűleg nem mindegyik megyeszékhelyen történt ez meg.
Mivel az Ik-620/630 csuklósítása nagyon hamar felfutott a BÉKE téren, ezért ez a csuklós szinte azonnal kiszorította a városokból a pótos üzemet a helyközi vonalakra.