Bár én csak '72-es vagyok, de szerintem a tetőcsomagtartós nem lehet 620-as, az alacsony peronos nem lehet 630-as, kivéve, ha csuklósított és eredetileg 630-as volt. 620-as viszont lehetett süllyesztett peron nélkül is, de tetőcsomagtartós biztosan nem - eredetileg. A sufnituning nem ér, mert az mindent visz. :D
Rosszul fogalmaztam - nem szerelvényben, hanem csak a gépes, de járt. Két ajtó, hátul alacsony peron. Nem hiszem, hogy helyköziből vettek ki kocsit, állandó, menetrendi forgalom volt, nagyjából ugyanazokkal a kocsikkal (abban az időben mindig mindenemet elhagytam, a kulcsok, sálak, kesztyűk - később általában előkerültek a motorsátor tetejéről:-D) Az viszont előfordult, hogy egy-egy jármű kiesése következtében Ikarus 55-ös járt helyiben.
Amúgy egy viszonylat majdnem mindig csuklóssal volt kiadva, az pedig az 1-es volt. (Bajaszentistván felé) El tudom képzelni, hogy előtte pótos üzem volt, mert az emberek nem voltak kevesebben előtte sem:-D
(Most dolgozom fel édesapám negatívjait, - elég sok van - lehet, hogy egyszer feltűnik egy ilyen szerelvény a városban, helyiben:-) )
ezek a járművek később valószínűleg helyiben is jártak -én legalábbis emlékszem rájuk, mert állandóan fel akartam mászni a tetőre a hátsó létrán -el sem tudtam képzelni, mi van ott.:-)
Jellemzően az 5-ös, a 6-os és a 3-as viszonylaton bukkantak fel.
Köszönöm! A kocka index valóban nem ugyanaz, mint a 69-es magasságjelző, de azt meg nem alkalmazták indexként. Kitalálok neki valami új nevet. Én (66-os születésűként) csak régi képekből tudok kiindulni. A szellőzőben igazad van, most hogy mondod, utólagosak lehetnek! Viszont gyárilag kerek sárvédős, de lehajló díszléces buszokról vannak képek. Az előző hsz-ben a Márc 15-téri képen a hozzánk legközelebbi sztem új állapotú. (a 63 előttieknek két széles, szögletes tetőszellőzője volt, mint az előbb állónak) Meg itt van ez:
A kép 64-ben készült. Az elöl álló 620-as kocka indexes, 3 utastéri tetőszellőzős, billenőablakos, kerek sárvédős. Tehát nem főjavított, inkább 63-as évjáratú. És lehajló díszléces.
Viszont sejtem, hogy GA-90-esek eleje lehet, azok ott jártak. Ha jól látom, félkör-kivágású. Szóval a 63-as széria úgy látszik nem volt egységes. Itt egy lehajló díszléc, amiben neked lehet igazad. :-(
annyira hiánycikk volt az ablaktörlő, hogy akkoriban árultak külön gumit is, oszt szenvedhetett vele a sofőr, hogy behúzza a régi helyett - mivel a gumi /is/ ócska minőségű volt, elég sűrűn kellett cserélni....
Az 1963-asok indexe nem az a "kocka" volt, ami 69-től (nem 66-tól!*) a magasságjelző, hanem egy sokkal laposabb és kisebb, korábban az Ik60-asokon (és az 50-es évek végén szinte minden típuson) alkalmazott lámpatest - célszerű volna másképp nevezni. Egyébként úgy emlékszem, nem az egész 63-as széria jött ilyennel, csak egy része (gondolom, amíg hiánycikk volt a csepp).
A hátul egyenes alsó díszléc szerintem 63-tól volt, mert ez a félkör-kerékkivágással függött össze: feljebb került az alsó díszléc.
Homlokfali szellőző 62-ben? Ez biztos? Nem utólag került rá?
Továbbá jellegzetes volt a homlokfali viszonylatjelző, ami eleinte túl kicsi volt, talán 64-től vezették be a nagyobb fajtát és a többin is átalakították, hogy az Ik60-asokon használt sablonok beférjenek.
63-tól kezdődött az oldalt besüllyesztett táblatartó, de szintén túl kicsire sikeredett (nem volt olvasható az egész tábla, főleg az alsó sor!), 64-től már normális volt.
*A csepp magasságjelzőket 68-ig alkalmazták (ld. Ik180), 69-től a kis szögletest.
Ez is egy tisztázandó pont a történelemben. A többségnek volt ilyen opciója, beleértve az utolsó szériát is. Legalább is a lökhárító ki volt vágva. De mégis volt néhány, aminek nem. Vajon melyek voltak ezek konkrétan?
Na jó, ez sokadik főjavítás utáni.
Ez viszont akár új is lehet. (Az előrébb álló valószínűleg már főjavított.)
Ez pedig a legeslegutolsó sorozat selejtezése. Mindegyiken ott a vonókészülék helye.
Sőt, amikor Budapesten a hosszú viszonylatjelzős 620-asok megjelentek (1969), akkor már nem voltak pótkocsis buszok. Valószínűleg vidéki városokban sem.
Azt nem tudom, hogy Pécsett volt-e hosszú visz.jelzős 620-as és mikor. Miskolcon volt pár ilyen már 1962-ben, de ott meg azt nem tudom, pótkocsis volt-e.
1959-60-ban, az első 620-as szériák idején, egy totális típusátrendeződés kezdődött, mert kevés volt a férőhely, kicsik voltak a kocsik, és elhatározták, hogy ezen változtatni kell.
Kísérleteztek pótkocsisokkal, Ik66-osokkal, és azt még nem lehetett tudni, hogy csuklósok lesznek-e, és ha igen, honnét. Azt sem lehetett tudni, hogy az Ik60-asok java részét csuklóssá fogják alakítani. Ha maradtak volna a 60-asok, logikusabb lett volna a 620-asokhoz csatolni pótot, mert azoknak nagyobb teljesítményű motorja volt.
Ezeket az éveket a gyors változások jellemezték: pl. vettek sok ÁMG-pótot, utána 1-2 éven belül az Ik30-asokat póttá alakították és az ÁMG-ket átadták a trolinak. Az Ik66 és Ik31-esek különböző szériái is jöttek-mentek, pár éven belül.
Összefoglalva: a 620-asok beszerzésekor azt még senki nem tudta, hogy nem fognak pótot vontatni.
A Budapesti Idegenforgalmi Hivatal részére készített városnéző busz alapja, egy 620-as Ikarus volt. A járművet nem a mátyásföldi gyárban, hanem a Gyömrői úton, a FAÜ Sallai Imréről elnevezett főműhelyében tervezték és építették. Ott a hatvanas évek elején nemcsak szereléssel, javítással, hanem professzionális barkácsolóként, járműgyártással is foglalkoztak.
A többi városban ahol helyiben Ik-620 AMG pótot húzott, ott kheki MÁVAUT színű volt az ilyen szerelvény.
Viszont elöl hosszú siltes (felső viszonylatjelzős) Ik-620 , kék színben valóban nem húzott AMG pótkocsit.
Az autentikusság iránti igény növelné, hogy ez a szép kék Ik-620+AMG pót a legközelebbi bemutatkozása alkalmával, NEM budapesti viszonylatjelző táblákat viselne hanem pécsieket.
Ha jól tudom 196x körül az pár szerelvény ami így nézett ki, Uránvárosból járt a Budai Kapu felé.