A különböző Volán társaságok sok-sok Nysa mikrobuszt üzemeltettek.
A Volánbusz például 180 db-ot,.
E buszok 99,9%-a bérautóbusz volt.
9 utas + buszvezető.
Bárki kibérelhette akinek érvényes "D"kategóriás jogosítványa volt.
Közforgalomban NEM jártak.
-------------------------
A hazai közforgalmú közlekedésben volt pár kvétel amikor Nysa mikróbusz közforgalomban közlekedett.
1./ Számos ország pozitiv iránytaxi tapasztalatán fellelkesülve Budapesten a '70-es évek elején pár vonalon iránytaxi szolgáltatást indított aFővárosi Taxi.
Nem vált be, pár hónap múlva megszünt.
2./ A BKV Margitszigeti és más mikobusz járatainak kis kocijait eredetileg Nysa kisbuszok vontatták.
3./ Egy-két vidéki városban, idegenforgalmi idényben járt pár db Nysa mikrobusz Volán logóval, közforgalomban, speciális feladattal.
Nem szoktam ide írogatni (bár korábban már megesett), de most hogy épp itt járok és éppen Wartburgos téma lett felhozva, egy kicsit (ha nem bánod) hozzászólnék. Nagyjából 6 éve Wartburgozok, életem első autója egy kétütemű Wartburg (ami máig megvan) és ezt követte még 2 másik is, amelyikből az egyik az ikertestvéremé. A harmadikkal pedig Lengyelországot jártam meg (fél évig voltam kint vele). Nagyon jó, kényelmes és rendberakott állapotban megbízható autók. Olcsónak viszont már régen nem olcsó (a Lada még ennél is drágább).
Most fog az jönni ami talán nem tetszik majd: szerintem várj még az autóvásárlással, ne kapkodd el. Gyűjts még mellé egy százast. Ez akkor is jól jön, ha Wartburgozni szeretnél. Megmondom miért: egy ilyen autó vásárlásánál a vételár csak a dolgok kisebbik fele. Tegyük fel, hogy egy olyan példányt veszel, amin van műszaki (erre tehát nem kell költeni egy vagy két évig) és nagyjából egyben is van. A használtautón a legolcsóbb ilyen Wartburg jelenleg kb. 150 000-ért van fent.
És ez még az a kategória, ami még mindig nem biztos, hogy jó választás. Ezeknek az autóknak a motorjával ugyanis szokott gond lenni (anno én is sokat szívtam vele). De tegyük fel, hogy szerencséd van és ez is jó. Az átírási költségek a következők lesznek rá: 40100 ft átírásra, kedvezményes (TWK) tagdíj: 10560 ft. Tehát nagyjából eddig 200 000 ft. Aztán haza is kellene vinni meg autózni vele. A benzin is pénzbe kerül, olajból pedig minden 500 km-enként egy liter kell hozzá. Ebből (hacsak nem akarod kinyírni az autót) érdemes jobbat venni, literenként 2500-3500 forintért. De még mindig nincs pl. téli gumid (10000 ft), nincs lecserélve a hűtővíz (7500 ft - olyan fagyálló kell, ami nem tesz kárt a sérülékeny hengerfejben), nincs váltóolajcsere, nincs átnézve a fék (ez szinte kötelező lenne: alapesetben is 5-10000 ft). Érdemes lecserélni a légszűrőt és a vízcsöveket is egy ilyen régi autónál. Ha ezeken végigmész, plusz mondjuk adsz neki egy polírt télire és egy alapos takarítást, akkor olyan 40-50 ezret még erre is számolj rá. Ha pedig alkatrész kell, nem fogsz olcsón találni csak használtat vagy semmire való utángyártottat. Egy gyári új sárvédő (jobb első) is 25 000 ft, ha van egyáltalán.
Mindegy, alapvetően 250 000 ezerből lenne csak egy használható autó, ami még mindig nem teljesen jó, és még mindig "időzített bomba" (tapasztalatból tudom, hogy nagyon sok hiba jön majd ki). És még nem javítottad ki a rozsdás részeket (mindegyiken van), nem cseréltél semmi komolyabbat.
u.i.: én is saját pénzemből tanultam meg vezetni egyetem alatt, úgy vettem Wartburgot is. 70 ezerért. Utána megbántam, mert már annyi pénz ráment, amiből Ikarust is vehetnék - hogy a topic témájánál maradjak. Olcsóbb megoldás lett volna drágábbat venni. Gondold meg és ne dönts elhamarkodottan.
Ikarus és csepel gyűjtő vagyok és azért kérdeztem mert megkerestek ezzel a termékkel kapcsolatban és a pontos típusra voltam kiváncsi. Szóval nem lesz kidobva a termék, hanem megy a gyűjteménybe.
Klassz fotó! :) A képen engem a Nysa 501 M mikrobusz szerepe érdekelne, ha esetleg tud róla valaki valamit. Úgy látom, hogy az első ajtón valamilyen felfestés van (lehet, hogy Volán logó?) és mivel egy buszmegállónál áll, lehet, hogy ez valamilyen bérkocsi volt (ilyenről későbbről tudok, Nysa 522-eseket lehetett bérelni - cégeknek és magánszemélyeknek is), vagy valamilyen kisebb, jelentéktelenebb utasforgalmú vonalon egy darabig ilyen is járt? Aki esetleg tud ilyesmiről, az ne tartsa magában. :)
(Tudtommal hátul keskeny ajtós 260-asból egyetlen egy készült, méghozzá a 260ELECTRO, ráncajtókkal 2-2-1 ajtóképlettel. Sajnos csak egy negatív nyomatot láttam róla vaterán a jobb oldaláról, de a jellegrajz is ezt az elrendezést követi.)
A vészkijárati ablak a gumiágyon múlik, hogy az utastér felé is van-e benne feszítő szál (pontos nevét nem tudom), ezt kell kihúzni, akkor megszűnik a gumiágy feszítése ami a helyén tartja az üveget az elhúzható kerettel együtt.
Például a korei NDK-s kocsikon az egyetlen elhúzható ablak volt a vészkijárat, ezek voltak a bal B feletti ablakok, 280-asnál volt egy a bal C feltt is. Talán azért mert a kerékre állva könnyebb ki-be mászni a buszból. Viszont a fővárosi gyorshetes 280-asaiban meglepően sok ablak alkalmas vészkijáratnak (csak már lelopták és letörtek a fogantyúk, vagy nem is volt.)
Teleablakot sokszor a váz jobb merevítésére használnak, vagy mert úgy gondolták a tervezők papíron sázmolással, hogy elegendő mértékben szellőzik a busz. Ez utóbbi ami nem vált be soha, kiderült, hogy még egy ablak is rengeteget számít nyáron.
"gumicsont" 87510 hozzászólást nem olvastam el egytől egyig. Amit elolvastam, abban nem volt erről szó. Bocsánat!
Elfogadom, hogy a korhű kerék probléma lehet. OK. A tömör ablak már kevésbé, abból azért csak akad, hozzá való viszonylatjelző talán még van is szolgálatban 415-ösökön. De plusz egy ülés, meg egy díszléc levétele azért már csak nem lottónyeremény kategória!