Az odacsukás-gátló egyik fele, az élgumis védelem alkatrésze. Az ajtó élén levő gumiprofil zárt, légköri nyomású levegőt tartalmaz. Amennyiben valami a záródó ajtószárnyak közé szorol, az a gumit megnyomja, a profil űrtartalma csökkeni fog, míg a benne levő levegő nyomása hirtelen megnő. Ez a vezeték (légvezeték) a léghengebura mögötti nyomás(hullám)érzékelőhöz megy, amely ilyen esetben működteti a nyitó légszelepet, és az ajtó visszanyit. Annak megelőzésére, hogy a két ajtószárny "saját magát lássa" (amikor egymásra összezárnak), és ezzel hamis visszanyitás legyen, a csaknem teljesen zárt helyzet elérésekor szögjeladók lekapcsolják ezt az érzékelőt. Szabvány határozza meg, hogy mekkora tárgyat kell még a záródó szárnyaknak érzékelni, annál kisebb átmérőjű akadály esetén nem működik a rendszer - mivel akkor már lekapcsolt a szöghelyzet-jeladó.
Van még (illetve szokott lenni) másik része is a védelemnek, az magában az ajtóműködtető légdugattyúban van, és a hirtelen nyomáshullám-változást, a levegő torlódást érzékeli. Olyan ajtóelakadás esetén lép működésbe, és nyitja vissza az ajtót, ami nem nyomja meg az élgumit, de akadályozza az ajtó becsukását, pl. egy ottfelejtett láb vagy táska. Erőhatárolásnak is nevezik, és sok esetben nyitáskor is működik; ebben az esetben viszont nem visszazár, hanem az ajtót abban a helyzetben megállítja, ahol a "hiba" keletkezett. Bár ezt inkább elektromos működtetésű ajtóknál alkalmazzák, de a műszaki lehetőség megvan a levegős ajtóknál is.
Ez mekkora ötlet.Az alábbi buszt körbe lehet fényképezni,kivágni az ablakát(Még a tető megoldását nem látom,hacsak nem egy "helikopáter"segít),és kész a majdnem eredeti buszocska.
Srác koromban én is csináltam ilyet papírból. Még van két modellem. A 630-as nincs meg, de adok jó tanácsot, hogy csináld. Már van restaurált busz amit le tudsz fényképezni, és egyforma távolságból körbefényképezed. Ez fontos! A képeket kinyomtatod, ablakokat kivágod. Még a szinezéssel sem kell bajlódnod. Az ívek miatt a hátúlját nagyobra kell csinálni.
A lámpák és az indexek fel se tűntek... Úgy látszik, 3-szor kell megnéznem egy fotót, mire észreveszek rajta valamit.
Ahogy nézem, a fülkébe vezető első ajtó hiánya is biztosan átalakított, a gyári ugyanis itt sem ilyen. Az utasajtó is érzésre 10-15 cm-el mélyebb lehet egy gyári kivitelnél.
Ráadásul szerintem akár a még meredekebb verzió, a 60-asból átépítés is elképzelhető, elvégre is hiányzik a 601-eseknél látott ládatérajtó az utolsó ablak alatt.
Nos, beszéltem a cimbimmel sé továbbítottam neki az üzeneteteket... időközben őt is meggyőzték, hogy nem kellen az ABC-buszos vonalat erőltetni (látott egy-két nem épen jó állapotút), úgyhogy jelenleg egy 256-ossal szemezget... azért köszi az infókat a n
2004-ben az FKN-457 (ma: KYW-287) c. NABI került erre a járatra, a C56-os pedig ettől kezdve (?) főleg Kaposvárra járt. A rendszáma azután JOM-862 lett, pár éve pedig LTE-047 néven megy. A szigetvári állományhoz tartozik.