Keresés

Részletes keresés

1116059 Creative Commons License 2013.12.03 0 0 87366
Egyben van, ha bele tudják operálni a D10-est akkor azzal fog menni :)
Előzmény: FKU-911 (87364)
Snake-Mojzi Creative Commons License 2013.12.02 0 0 87365

A 192-es ha minden igaz, D10-essel fog feltámadni.

Előzmény: FKU-911 (87364)
FKU-911 Creative Commons License 2013.12.02 0 0 87364

A másik messze nincs ilyen szép állapotban. Sőt, nincs is egyben.

Előzmény: 1116059 (87360)
Grikon1985 Creative Commons License 2013.12.02 0 0 87363

Bizony, az a gazdagréti pont kegyetlenül igénybeveszi az ilyen csuklósokat, megfelelő szögből nézve látni ahogy a futóműveken keresztül próbál kiegyenlítődni a csavarodó mozgás. Láttam már képet a Hübner csuklószerkezetéről de nem jöttem rá melyik eleme engedi a hosszirányú csavarodást. Vajon a v187-ben már olyan van?

(Egyébként régen fürstös 435-ösöknél óriási volt a különbség éveken át, hogy melyik járt a 7-7A-n és melyik a 139GY-n: az előbbiek csörögtek zörögtek hála a kockaköves Bartóknak és Thökölynek, nem egynek az ablakai kirobbantak vagy kiestek egyszerűen gumiágyastul, míg a gazdagréti vonalnál a kocsik egész egyben maradtak, és persze a törzs cinkotás kocsik megint más állapotban voltak, hála a Keresztúri (61E) és a Jászberényi (61, 62) utak teljesen eltérő állapotának.)

Előzmény: bi-02 (87361)
zaza benő Creative Commons License 2013.12.02 0 0 87362

Nem mintha konkrétan tudnám, de szerintem egy ilyen koszorú tömege a komplett jármű 10%-a mondjuk. Hát úgy. A futómű meg (túl?)méretezve van valamekkora tartományra, ha azt sikerül átlépni, akkor jön a reccs valahol. 

 

Szemléletes példa, hogy egy lego (!!!) 9 görgős koszorú engem röhögve kibír (felfordított hokedlin tudok pörögni :D), pedig az csak ócska ABS és nem csapágyacél.

 

Ujfigura: :DDD Az igazi is kipróbálható, 350HUF egy kör :))

 

 

Előzmény: bi-02 (87361)
bi-02 Creative Commons License 2013.12.02 0 0 87361

Ez is egy olyan probléma, amin sokat rágódok unalmas perceimben. Mármint, hogy a golyóskoszorús csuklószerkezet hogy bír ki bizonyos üzemi helyzeteket, ha nem tud csavarodni.

 

Jó szemléltető példák találhatók a budapesti 139-es viszonylaton. A legdurvább közülük, amikor egy jobb ívű enyhén emelkedő útról ami ráadásul túl is van emelve (Rétköz út) balra fordul a Gazdagréti útra, ami egy lejtős út és kb 100'-os fordulattal kanyarodik rá a 435 (meg az off is). Ott aztán van nyekergés meg csavarodás.

 

 

Előzmény: Grikon1985 (87352)
1116059 Creative Commons License 2013.12.02 0 0 87360
ujfigura Creative Commons License 2013.12.02 0 0 87359

Jajó, ok, a lego modell:) Már azt hittem, igaz:) Ettől függetlenül engem mindenképpen érdekel.

 

Mi újság minimodell topiktárssal? Rég hallottam felőle, pedig érdekelne a 266 projekt is!

Előzmény: ujfigura (87358)
ujfigura Creative Commons License 2013.12.02 0 0 87358

Mindenképpen várjuk, de miről van szó?

Előzmény: zaza benő (87357)
zaza benő Creative Commons License 2013.12.02 0 0 87357

Hölgyeim, uraim!

 

Örömmel jelenthetem be, hogy fizikailag is elindult a 280t projekt, minden lényegi részletkérdést sikerült tisztáznom (legalábbis most azt hiszem :X).

 

Alakul a gépes alváz, kész a B-tengely (híd), túl vagyok az első próbafutáson (ratyis A-híddal), megvan a szelepvezérlés, a nyomásszabályzó, a királycsap stb stb.

 

Ha nem tekintitek spam-nek, akkor majd beszámolok, ha már jól is néz ki...

 

Még egyszer köszönöm a segítséget!

 

 

szb

 

 

rezgaras Creative Commons License 2013.12.02 0 0 87356

Amikor az első csuklós Ikarust bemutatták Amerikában megírta a sajtó, hogy a helyieket leginkább ez a tetőstabilizátor érdekelte. Felmásztak mindere, hogy minden oldalról lefotózhassák... :-))

 

Előzmény: rezgaras (87355)
rezgaras Creative Commons License 2013.12.02 0 0 87355

A 180-as tetőstabilizátora még "jobban 3 dimenziós" volt, tényleg egy pókra hasonlított. Nem is értettem egészen, hogy a 280-asban a "lapos pók" hogy tudja a csavaró mozgást követni.

Előzmény: Grikon1985 (87352)
zaza benő Creative Commons License 2013.12.01 0 0 87354

Ahhh :D Így már minden világos (a pókkal kapcsolatban). Ennél csakis bonyolultabb ötleteim voltak. Ez pofonegyszerű és nagyszerű. Brávó a tervezőknek. Tényleg. 

 

Köszönöm.

 

szb

Előzmény: Cpt.Dave (87349)
Mwin Creative Commons License 2013.12.01 0 0 87353

Itt a FAÜ-csuklós golyóskoszorúja, még eredeti beépítési helyén, a DUTRA FRAK-B tartozékaként.

 

http://aprod.hu/hirdetes/dutra-frak-b1-elado-ID1mGLX.html

Előzmény: f.domino (87351)
Grikon1985 Creative Commons License 2013.12.01 0 0 87352

A FAÜ csuklósok is golyókoszorúsak voltak, a két kocsitest a hossztengely mentén nem igazán tudott csavarodni, ahogy ezt a 435-ös se tudja. Viszont az újabb Hübner csuklószerkezetek ránézésre (lehet csak optikai csalódás) mintha már tudnák mind a három irányú mozgást.
A 180-as a 280-ashoz hasonló királycsapos volt, azért jelent meg rajtuk a tetőstabilizátor.

Előzmény: f.domino (87351)
f.domino Creative Commons License 2013.12.01 0 0 87351

Valahol láttam egy elég gyengus fotót a FAÜ csuklós csuklójáról. Ott is mintha ez a kör alakú és zsanéros megoldás lett volna. Ezek szerint az sem csavarodott? És a 180-as?

Előzmény: John Howard (87341)
T 6 Creative Commons License 2013.12.01 0 0 87350
Cpt.Dave Creative Commons License 2013.12.01 0 0 87349

semmi ördöngősség nincs benne. 1 nagy gumipogácsa van a kerek rész alatt abba van csavarokon keresztül rögzítve a rudazat. de itt egy távoli kép róla.

http://dbkh.atw.hu/kepek/2010/100_3848.jpg

Előzmény: zaza benő (87345)
Scatty29 Creative Commons License 2013.12.01 0 0 87348

;-)

Előzmény: EKM-765 (87347)
EKM-765 Creative Commons License 2013.12.01 0 0 87347
Előzmény: Scatty29 (87346)
Scatty29 Creative Commons License 2013.12.01 0 0 87346

Azt hittem már nem él ilyen.:

http://www.youtube.com/watch?v=c84i5vrnHaY

zaza benő Creative Commons License 2013.12.01 0 0 87345

Végre egy profi! :D Köszönöm a kimerítő leírást! 

 

A tolórendszerű gépek szerintem rettenetesek (ezekről találtam bőven dokumentációt), én simán visszadobam volna a koncepciót, mondván rettenetesen nyakatekert, közlekedésbiztonságilag sem tűnik valami nagyszerűnek (havas felüljáron felfelé mi lehet ott uhh). Bámulatos, hogy mennyi kompromisszumot hoztak a gépészek az alacsonypadló érdekében. A forgózsámolynak iszonyatosan nagy vasakból kell lennie, hatalmas erők lépnek fel, gondolom hozzáad rendesen a jármű tömegéhez is. Az aktív csillapítás is egy rémálom, imádhatják a szerelők...

 

280-as: igen, a kényszerkormányzás miatt szinte teljesen megszűnik a pótkocsi iránystabilitása, nyilván kell csillapítás, számomra a "pók" (nagyon tetszik a kifejezés, tényleg olyan, mintha ülne egy a busz tetején :d) egyszerűen túl gyengének tűnt erre a célra, ezért (is) kérdezősködtem. Ha működik, akkor nyilván nem túl gyenge...

 

A 87314-es hsz-ben van egy kép az összekötésről, ott két tolórúd látszik. A bal oldali a kényszerkormányzásé, de mit csinálnak a jobb oldali himbán lévők vajon? Te sem tudod?

 

Netán tudsz valamit a "pók" működésének mikéntjéről? A kocsin belülről tökre nem látszik semmi, kíváncsi vagyok, hogy hogyan van rögzítve, mi csillapít, mi rugóztat. Ötleteim vannak, de engem a valóság érdekel.

 

Túlcsuklás: igen, azt teljesen értem (a tólórendszernél is), szerencsére egy modell esetében nem kell olyan szigorúan venni, mint egy igazinál.

 

Még egyszer köszi, folyt. köv.

 

szb

Előzmény: John Howard (87341)
Lucky76 Creative Commons License 2013.12.01 0 0 87344

412-esen kell edződni, annak egy körforgalomban több lehetősége van a továbbhaladásra... :)

Előzmény: suraki1 (87343)
suraki1 Creative Commons License 2013.12.01 0 0 87343

B-híd fölött törött 435-ösünk nekünk is van, azon is félek már kicsit, akkor ezen mi lehet...

Előzmény: FKU-911 (87342)
FKU-911 Creative Commons License 2013.11.30 0 0 87342

Amilyen mozgásokat végez ennek menet közben a váza, az nem semmi látvány.

Előzmény: EKM-765 (87327)
John Howard Creative Commons License 2013.11.30 0 0 87341

"Ráadásul ha megnézzük az újabb járműveket, azokban a csillapítás az alváz szintjén történik, ott még nagyobb erők hatnak..."

 

Nem (csak) ez a lényeg. Az Ik280-nál az utánfutó egyetlen ponton, a királycsapon támaszkodik a gépes kocsira, ezért is tud minden irányban elmozdulni, így csavarodni is. Mivel a meghajtott tengely a gépesen van, az utánfutó kapcsolaton szinte kizárólag húzóerők lépnek fel (nem beszélve most a fékezésről - bár jól beállított légfékrendszer esetn akkor is). Az "újabb járművek", amiknél már a C-híd a meghajtott, a csuklókapcsolatnak nyomóerők felvételére is képesnek kell lenni; itt már nem egy ponton adja át a nyomatékot, hanem általában valamilyen "koszorú" alakú bekötésen keresztül. Gyakorlatilag inkább olyan, mintha a hátsó kocsirész egy szélesebb lengőkarral lenne két oldalról rákötve egy "gyűrű" külső részére, az élére. Ez a gyűrű el tud fordulni egy "korongon", ami viszont az első kocsirészhez kapcsolódik. Az egész egység pedig "zsanérokkal" kapcsolódik az első kocsitest végéhez, így függőlegesen is képes hajlani. Viszont nem tud csavarodni.

 

A 280-as tetején levő "pók" szerepe az, hogy magát a kocsiszekrényt fent megfogja, hogy normál esetben minél kisebb csavarodási lehetőség legyen (ne csak a hátsó futóműre legyen bízva a stabilitás), valamint az "ostorozó" mozgást is csillapítja azzal, hogy nem engedi "belengeni" az utánfutót még rossz útviszonyok esetén sem. Ugyebár ha az utánfutó hossztengelye nem párhuzamos a gépessel, akkor elkezdi kormányozni a C-hidat, és ha ide-oda pattogást kellene lekezelnie, akkor a stabilitás, az egyenesfutás sehol se lenne. Az újabb, tolócsuklós járművek viszont nem kormányozzák a hátsó tengelyt (hiszen az a hajtott), így ott ostorozó mozgás nem tud kialakulni, ezért nem is kell stabilizálni a csuklót.

 

Illetve kell, de nem ezért, és nem úgy - de ez már a túlcsuklás, illetve a becsuklásgátlás témája...

Előzmény: zaza benő (87338)
zaza benő Creative Commons License 2013.11.30 0 0 87340

Ehehe :)

 

Küldheted mondjuk a valaholvagyok@  g-vel kezdődő leghíresebb ingyenmailszolgáltató címre :p

 

Köszi!

 

szb

Előzmény: Törölt nick (87339)
Törölt nick Creative Commons License 2013.11.30 0 0 87339

Emailen szívesen küldök képeket! Publikálni nem nagyon szeretném! 
Nem tudom mennyire nyújt majd esetlegesen segítséget neked, én inkább az esztétikai dolgokra csúsztam rá! :)

Előzmény: zaza benő (87337)
zaza benő Creative Commons License 2013.11.30 0 0 87338

Simán lehet, hogy igazad van, szerintem sem indokolhat más ilyen nagy szerkezetet. Ráadásul ha megnézzük az újabb járműveket, azokban a csillapítás az alváz szintjén történik, ott még nagyobb erők hatnak (sokkal kisebb a csillapítás erőkarja), oszt mégis működik. 

 

Közben azt is fel kellett ismernem, hogy a tetőstabilizátornál csavaró erők vannak főleg, azt meg a zártszelvény rács igen jól tolerálja. 

 

Egyszerűen azt gondoltam, hogy két sorban megmondjátok a tutit, és nem kell okoskodnom, meg találgatnom :)

 

Köszi!

 

szb

Előzmény: Cpt.Dave (87335)
zaza benő Creative Commons License 2013.11.30 0 0 87337

Köszi!

 

Igen ez ugyanaz a méret, csak a régi változat. (majdnem 8 stud átmérő: ez adja a méretarányt)

 

Legóval jól állok (és a bricklink-et preferálom), van lassan negyven év rutinom is, nem ez lesz a legkomplexebb cuccom :) A 280-asodról feltehetnél valahova pár képet, igencsak érdekel. Ekkora buszokat amúgy kevesen publikáltak eddig, szóval tényleg minden érdekel, bár nem másolni, hanem gépészkedni szeretnék, nomeg a lányomnak összehozni egy szép piros trolit, ami itt fordul be a sarkon :) Kompresszor, nyomásszabályozó, meg hat csatorna rc a terv (négy ajtó, kormány, meghajtás).

 

Nnade ez nem legózós, hanem buszos topic, ne zúzzuk szét! :))

 

szb

 

Előzmény: Törölt nick (87336)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!