A tolórendszerű gépek szerintem rettenetesek (ezekről találtam bőven dokumentációt), én simán visszadobam volna a koncepciót, mondván rettenetesen nyakatekert, közlekedésbiztonságilag sem tűnik valami nagyszerűnek (havas felüljáron felfelé mi lehet ott uhh). Bámulatos, hogy mennyi kompromisszumot hoztak a gépészek az alacsonypadló érdekében. A forgózsámolynak iszonyatosan nagy vasakból kell lennie, hatalmas erők lépnek fel, gondolom hozzáad rendesen a jármű tömegéhez is. Az aktív csillapítás is egy rémálom, imádhatják a szerelők...
280-as: igen, a kényszerkormányzás miatt szinte teljesen megszűnik a pótkocsi iránystabilitása, nyilván kell csillapítás, számomra a "pók" (nagyon tetszik a kifejezés, tényleg olyan, mintha ülne egy a busz tetején :d) egyszerűen túl gyengének tűnt erre a célra, ezért (is) kérdezősködtem. Ha működik, akkor nyilván nem túl gyenge...
A 87314-es hsz-ben van egy kép az összekötésről, ott két tolórúd látszik. A bal oldali a kényszerkormányzásé, de mit csinálnak a jobb oldali himbán lévők vajon? Te sem tudod?
Netán tudsz valamit a "pók" működésének mikéntjéről? A kocsin belülről tökre nem látszik semmi, kíváncsi vagyok, hogy hogyan van rögzítve, mi csillapít, mi rugóztat. Ötleteim vannak, de engem a valóság érdekel.
Túlcsuklás: igen, azt teljesen értem (a tólórendszernél is), szerencsére egy modell esetében nem kell olyan szigorúan venni, mint egy igazinál.
"Ráadásul ha megnézzük az újabb járműveket, azokban a csillapítás az alváz szintjén történik, ott még nagyobb erők hatnak..."
Nem (csak) ez a lényeg. Az Ik280-nál az utánfutó egyetlen ponton, a királycsapon támaszkodik a gépes kocsira, ezért is tud minden irányban elmozdulni, így csavarodni is. Mivel a meghajtott tengely a gépesen van, az utánfutó kapcsolaton szinte kizárólag húzóerők lépnek fel (nem beszélve most a fékezésről - bár jól beállított légfékrendszer esetn akkor is). Az "újabb járművek", amiknél már a C-híd a meghajtott, a csuklókapcsolatnak nyomóerők felvételére is képesnek kell lenni; itt már nem egy ponton adja át a nyomatékot, hanem általában valamilyen "koszorú" alakú bekötésen keresztül. Gyakorlatilag inkább olyan, mintha a hátsó kocsirész egy szélesebb lengőkarral lenne két oldalról rákötve egy "gyűrű" külső részére, az élére. Ez a gyűrű el tud fordulni egy "korongon", ami viszont az első kocsirészhez kapcsolódik. Az egész egység pedig "zsanérokkal" kapcsolódik az első kocsitest végéhez, így függőlegesen is képes hajlani. Viszont nem tud csavarodni.
A 280-as tetején levő "pók" szerepe az, hogy magát a kocsiszekrényt fent megfogja, hogy normál esetben minél kisebb csavarodási lehetőség legyen (ne csak a hátsó futóműre legyen bízva a stabilitás), valamint az "ostorozó" mozgást is csillapítja azzal, hogy nem engedi "belengeni" az utánfutót még rossz útviszonyok esetén sem. Ugyebár ha az utánfutó hossztengelye nem párhuzamos a gépessel, akkor elkezdi kormányozni a C-hidat, és ha ide-oda pattogást kellene lekezelnie, akkor a stabilitás, az egyenesfutás sehol se lenne. Az újabb, tolócsuklós járművek viszont nem kormányozzák a hátsó tengelyt (hiszen az a hajtott), így ott ostorozó mozgás nem tud kialakulni, ezért nem is kell stabilizálni a csuklót.
Illetve kell, de nem ezért, és nem úgy - de ez már a túlcsuklás, illetve a becsuklásgátlás témája...
Emailen szívesen küldök képeket! Publikálni nem nagyon szeretném! Nem tudom mennyire nyújt majd esetlegesen segítséget neked, én inkább az esztétikai dolgokra csúsztam rá! :)
Simán lehet, hogy igazad van, szerintem sem indokolhat más ilyen nagy szerkezetet. Ráadásul ha megnézzük az újabb járműveket, azokban a csillapítás az alváz szintjén történik, ott még nagyobb erők hatnak (sokkal kisebb a csillapítás erőkarja), oszt mégis működik.
Közben azt is fel kellett ismernem, hogy a tetőstabilizátornál csavaró erők vannak főleg, azt meg a zártszelvény rács igen jól tolerálja.
Egyszerűen azt gondoltam, hogy két sorban megmondjátok a tutit, és nem kell okoskodnom, meg találgatnom :)
Igen ez ugyanaz a méret, csak a régi változat. (majdnem 8 stud átmérő: ez adja a méretarányt)
Legóval jól állok (és a bricklink-et preferálom), van lassan negyven év rutinom is, nem ez lesz a legkomplexebb cuccom :) A 280-asodról feltehetnél valahova pár képet, igencsak érdekel. Ekkora buszokat amúgy kevesen publikáltak eddig, szóval tényleg minden érdekel, bár nem másolni, hanem gépészkedni szeretnék, nomeg a lányomnak összehozni egy szép piros trolit, ami itt fordul be a sarkon :) Kompresszor, nyomásszabályozó, meg hat csatorna rc a terv (négy ajtó, kormány, meghajtás).
Nnade ez nem legózós, hanem buszos topic, ne zúzzuk szét! :))
Láttam én már törött rudazatú tetőstabilizátort. Biztos vannak ott erők mert olyan vastag rudazat nem törik csak úgy el. Én még mindig azt mondom hogy a pót hossztengely körüli elfordulását csillapítja le hisz milyen mértékben csavarodik mikor a B vagy C tengely bakkan egy mély kátyúban. MAN-éknél például hossztengely körüli csavarodás nincs is. (pót billenése esetén megy az első rész is utána)
Hosszas gyűjtőmunka eredménye, jórészt bricklink. Legómilliomos (sem) nem vagyok, de ez még kb. összejön. Alkatrészgondom majd a pneumatikával lesz, mert kis munkahengereim (még) nincsenek, csak nagyok, azok meg nemigen fognak szépen beférni az ajtók fölé. 37 ülést nem hiszem, hogy le fogok gyártani, de nem is azt tartom lényegesnek.
"A proto 435-ösöknél ezt az erősítést lehagyták" <-- ilyennel még nem találkoztam :o
Ez nem a "bukókeret"? Azaz a borulásos tesztek után bepakolt erősítés?
Kicsit matekoztam is és ismét arra jutottam, hogy a tetőstabilizátor csavarodás/belengés ellen nem sokat érhet. A pótkocsi tömegközéppontja a stabilizátorok hosszához képest hatalmas erőkart jelent, a lengedező tömeg sem aprócska, nehezen tudom elképzelni, hogy a tető rácsszerkezete érdemben viselhetne ilyesmi terhet.
Csak találgatok: nem csak a harmónika középső merevítésének középre pozicionálásában segít? (erre a célra meg túl bonyolultnak tűnik). Vajon csillapít is, vagy csak rugóztat? Arrrgh.
Kérem a mélyen tisztelt szakértőket, nyilatkozzanak! :D
amire nem mindenhol figyelnek. voltam már olyan 280-asba hogy a fejemet le kellett hajtani úgy be volt esve a harmonika. Amit észrevettem újabban már nem gumi harmonikát raknak fel hanem ezt a könnyebb nem tudom milyen anyagút.
Egerben a helyi Classicokon van egy kivételéven de a helyközis csuklósok is egyre több kapja meg.
TEgnapelőtt jártam Pesten ott láttam már a felújított troli 280-asokon is ilyen harmonikát. Jó meg minden egyedül a hangszigetelése rosszabb a gumi társánál.
Reggel még ezt szerettem volna feltölteni, de elmaradt:
Itt viszont nekem lenne egy kérdésem, ahhoz, aki tudja a pontos választ is: mire funkciónál a hosszanti, fekete fémrúd a csukló felénél? Összefogja a gumiharmonikát?
"...ahol egyértelműen látszik, hogy három tengely körül is elmozdul a pótkocsi..."
Igen, minden irányban tud mozogni (muszáj), de a csavarodást gátolnia kell, amennyire lehetséges. Véleményem szerint a mellékelt képen pirossal kiemelt rész erősítésként (is) funckionál.