Hosszas gyűjtőmunka eredménye, jórészt bricklink. Legómilliomos (sem) nem vagyok, de ez még kb. összejön. Alkatrészgondom majd a pneumatikával lesz, mert kis munkahengereim (még) nincsenek, csak nagyok, azok meg nemigen fognak szépen beférni az ajtók fölé. 37 ülést nem hiszem, hogy le fogok gyártani, de nem is azt tartom lényegesnek.
"A proto 435-ösöknél ezt az erősítést lehagyták" <-- ilyennel még nem találkoztam :o
Ez nem a "bukókeret"? Azaz a borulásos tesztek után bepakolt erősítés?
Kicsit matekoztam is és ismét arra jutottam, hogy a tetőstabilizátor csavarodás/belengés ellen nem sokat érhet. A pótkocsi tömegközéppontja a stabilizátorok hosszához képest hatalmas erőkart jelent, a lengedező tömeg sem aprócska, nehezen tudom elképzelni, hogy a tető rácsszerkezete érdemben viselhetne ilyesmi terhet.
Csak találgatok: nem csak a harmónika középső merevítésének középre pozicionálásában segít? (erre a célra meg túl bonyolultnak tűnik). Vajon csillapít is, vagy csak rugóztat? Arrrgh.
Kérem a mélyen tisztelt szakértőket, nyilatkozzanak! :D
amire nem mindenhol figyelnek. voltam már olyan 280-asba hogy a fejemet le kellett hajtani úgy be volt esve a harmonika. Amit észrevettem újabban már nem gumi harmonikát raknak fel hanem ezt a könnyebb nem tudom milyen anyagút.
Egerben a helyi Classicokon van egy kivételéven de a helyközis csuklósok is egyre több kapja meg.
TEgnapelőtt jártam Pesten ott láttam már a felújított troli 280-asokon is ilyen harmonikát. Jó meg minden egyedül a hangszigetelése rosszabb a gumi társánál.
Reggel még ezt szerettem volna feltölteni, de elmaradt:
Itt viszont nekem lenne egy kérdésem, ahhoz, aki tudja a pontos választ is: mire funkciónál a hosszanti, fekete fémrúd a csukló felénél? Összefogja a gumiharmonikát?
"...ahol egyértelműen látszik, hogy három tengely körül is elmozdul a pótkocsi..."
Igen, minden irányban tud mozogni (muszáj), de a csavarodást gátolnia kell, amennyire lehetséges. Véleményem szerint a mellékelt képen pirossal kiemelt rész erősítésként (is) funckionál.
A kényszerkormányzás érdekes lesz ennyi himbával, a legó eléggé kotyogós :p
Tetőstabilizátorra keresve már találtam képet, ahol egyértelműen látszik, hogy három tengely körül is elmozdul a pótkocsi, hejehuja. Kicsit furcsának tűnik, hogy mennyire nincs megerősítve a tetőstabilizátor környékén a vázszerkezet, nagy erők aligha dolgoznak arrafelé. Hmhm.
A csuklószerkezetet mutató képen a jobb oldali tolórúd vajon mi célt szolgál?
A hidak rögzítésével (és a kormányzás átvitelével is persze) azonban még mindig gondban vagyok.
A pótkocsi igen tud minden irányba mozogni tehát csavarodni is. A csuklónál lévő rugóstag a tetőstabilizátor, gondolom a csavarodó mozgást hivatott csökkenteni.
Néhány kép, amiket régebben mentettem le innen-onnan. A két fotó a lengyeleknél készült, a C tengely ellenkormányzását bemutató rajz már nem tudom honnan származik.
Egy 280-ast tervezek építeni legóból, kb. 1:16 méretarányban és a jellegrajzokon kívül nemigen találtam rajzokat. (próbáltam ezt a fórumot is áttúrni, de khmm... sokat írtok :d) Szeretném gépészetileg minél élethűbben összerakni, számos dolog viszont nem világos számomra. Kérlek segítsetek, adjatok pár linket, vagy valahogy jutassatok információhoz, ha belefér az életetekbe!
Konkrétumok:
- a pótkocsi rögzítése a vontatóhoz: csavarodik-e, avagy csak föl/le, oldalra mozdul? - a csukló fölötti rugóstagok funkcióját nem értem. - futómű: ugye mindhárom tengely merev (mvg 832?), két-két rugóval, node hogyan vannak rögzítve, hogyan megy át a kormányzás (himbák geometriája)? - a pótkocsi tengelyének kormányzása tolórúddal és himbákkal történik? (mintha erről láttam volna egyszer egy rajzot) - a bolygóajtók pneumatikájáról, geometriájáról sem találtam (még) semmit, bár ezt talán fel tudom találni újra :p
I see, those buses had beautiful ages. :-/ But are there some cities in Poland where Ikaruses are still running in service? If yes, until when (approximately)?