A kényszerkormányzás érdekes lesz ennyi himbával, a legó eléggé kotyogós :p
Tetőstabilizátorra keresve már találtam képet, ahol egyértelműen látszik, hogy három tengely körül is elmozdul a pótkocsi, hejehuja. Kicsit furcsának tűnik, hogy mennyire nincs megerősítve a tetőstabilizátor környékén a vázszerkezet, nagy erők aligha dolgoznak arrafelé. Hmhm.
A csuklószerkezetet mutató képen a jobb oldali tolórúd vajon mi célt szolgál?
A hidak rögzítésével (és a kormányzás átvitelével is persze) azonban még mindig gondban vagyok.
A pótkocsi igen tud minden irányba mozogni tehát csavarodni is. A csuklónál lévő rugóstag a tetőstabilizátor, gondolom a csavarodó mozgást hivatott csökkenteni.
Néhány kép, amiket régebben mentettem le innen-onnan. A két fotó a lengyeleknél készült, a C tengely ellenkormányzását bemutató rajz már nem tudom honnan származik.
Egy 280-ast tervezek építeni legóból, kb. 1:16 méretarányban és a jellegrajzokon kívül nemigen találtam rajzokat. (próbáltam ezt a fórumot is áttúrni, de khmm... sokat írtok :d) Szeretném gépészetileg minél élethűbben összerakni, számos dolog viszont nem világos számomra. Kérlek segítsetek, adjatok pár linket, vagy valahogy jutassatok információhoz, ha belefér az életetekbe!
Konkrétumok:
- a pótkocsi rögzítése a vontatóhoz: csavarodik-e, avagy csak föl/le, oldalra mozdul? - a csukló fölötti rugóstagok funkcióját nem értem. - futómű: ugye mindhárom tengely merev (mvg 832?), két-két rugóval, node hogyan vannak rögzítve, hogyan megy át a kormányzás (himbák geometriája)? - a pótkocsi tengelyének kormányzása tolórúddal és himbákkal történik? (mintha erről láttam volna egyszer egy rajzot) - a bolygóajtók pneumatikájáról, geometriájáról sem találtam (még) semmit, bár ezt talán fel tudom találni újra :p
I see, those buses had beautiful ages. :-/ But are there some cities in Poland where Ikaruses are still running in service? If yes, until when (approximately)?
pedig egy-két ismerősöm mutatott október végi képeket, melyeken szerepelnek 280-asok is, főleg az E-6-os viszonylaton. :-) meg mostanság nézegettem a phototrans-on egy-két friss fényképet, az egyik 260-asról nov. 7-i kép van. de így már késő bánat, eb gondolat... :-(
Üdv gondolom belsős vagy a cégnél. Tudnál segíteni Tatra áramszedőről képekkel, közeli, motorikus, tartó váz stb részleteire tekintve? Nagyon megköszönném, egyszerűen sehol se találok neten se olyan képeket.
Amikor a 95-01 -----95-77 sorozat érkezett, milyen harc ment a garázsokban, már ahol volt mindkét típus, hogy NE kelljen a korszerűbbnek mondott 556-al szolgálatba menni, hanem inkább új 620-t vihessenek ki.
......................:-))
Az üzemegységvezetők ezt nagyon NEM kultiválták, egyfajta újjjal szembeni lázadásként élték meg és felfelé titkolták, szégyellették.
Hoppá! A képet nézve beugrott, hogy teli kék ajtajú 620-asok is voltak annó. (Mármint a 70-es évek elején, amire emlékszem). Ez pedig újszerűnek tűnik (alsó index, sliccelt szoknyalemez, emblémás hűtőrács, fellépő a lökhárítón). Lehet, hogy a 95-ös széria eleje (mondjuk 15-ig, a viszonylatjelző váltásig - 69 őszi széria) kék ajtóval jött ki, és csak onnantól lett teliezüst?
Az alsó így csak 92-61-ig fér bele, mert a hűtőjében nincs felirat.
A régi hátsólámpákat emlékeim szerint kb. 69-től cserélték újra, vagyis 72-ig még biztos voltak régiek. De a régi buszok nagy részén ekkoriban - 67-68 táján alkalmazott - átmeneti megoldások voltak (eredeti lemezdomborulat, de körlámpa rátéve, képek az old-ikarus honlapon).
Most szúrtam ki: A 620-asok első szoknyalemeze eleinte a lökhárító alatt ívesen hátrahajlott, és leért majdnem addig, mint az oldallemezek.
Az utolsó széria, (amiről van újkori fotó) felsliccelt szoknyalemezzel (és közvetlenül a fényszóró fölötti kerek indexszel) jött ki. Ezen a volános képen jól látszik a szoknyalemez, de ilyen volt a BKV-s 95-xx szériának is eredeti állapotában.
Később viszont az index és a rendszám helycseréjekor a szoknyalemez is megváltozott.
Itt látható két 620-as. Az egyiknek alul van az indexe, és sliccelt szoknyalemeze van, a másiknak felül van az indexe, és lelógó szoknyalemezes.
Ezek a részletek... De hát az ördög ezekben lakozik :-)
A felsőnek a 95-69 es rendszámot néztem ki. De itt nagy a választék. A középső 91-69. Találtam róla egy képet valamelyik fórumon (egy Zillel való csókolózás után), és pont így néz ki.
Az alsónak még keresem az eredetijét. Elvileg 94-50-ig sokminden belefér, hiszen sokat átépítettek a 91-00 előttiek közül is kerek sárvédősre. Jó lenne tudni, mikor alakították át (vagy selejtezték) az utolsó nagy hátsó lámpásokat, és, mi volt a rendszámuk. Visszagondolva, hogy kb mekkora lehettem, amikor ilyet még láttam, kb 71-72 lehetett. Miskolcon jóval később is voltak még.
A felső jó 1969-es szériának (vagy a 70-es 2. szériának)
Az alsó jó 1963-as szériának.
A középső csak úgy igaz, hogy egy főjavításon imitt-amott átalakított darab.
Új állapotban a lapos kerékkivágás elöl is volt, a díszléc picit lejjebb, táblatartó nem besüllyesztve, hanem az ablakban, hátsólámpa és első villogó még régi - ez így 62-es széria lenne. Ha pedig még az ablakokat is kicserélnéd fölső harmadában eltolhatóra, akkor 1959-61 közti.