hát Debrecenben nem sok hegy van, még domb se - ott nagy gondot nem okozhat, de értelmes sofőrnek lejtmenetben eszébe se juthat üresben gurulni, pláne busszal....ahogy RIKA írta valahol: síkvidéki ember volt - a hegymenet le-föl azért egy más dimenzió...........
Ezért is volt érdekes számomra RIKA véleménye, miszerint ezt akkoriban minden buszos teljességgel úgy érezte, hogy vele nem történhet meg.
-----------
Nem hiszem, hogy ilyet írtam volna.
Azt viszont tényleg írtam, hogy az akkori buszvezetők kb. 90%-a a medicor buszvezetőt hibáztatta a dologért.
S akkor valamit az oktató fimről amit akkoriban minden BKV,Volán buszvezetőnek levetítettek.
Az Országos Közlekedés Biztonsági Tanács csináltatta a filmet.
Fogtak egy ugyanolyan altípusú IKARUS-255-öt. Eljátszották a filmben a a berettyóújfalui telepen történteket. Majd kivitték a buszt +szerplőket Ausztriába. Pont oda ahol a dolog történt.
Bemutatták, hogy mi történt a hegytetői parkolóban amíg a csoport odavolt.
Majd több kameraállásból lejöttek ugyanott (nem IV.-ben) a busszal, ahol eredetileg is lejöttek.
Van ott egy hosszű egyenes lefelé még a kanyar előtt.
Amikor az oktatásokon a filmvetítés zajlott, a filmet néző aktív buszvezetők egy része (mint a gyerekekek a bábszínházban) bekiabáltak a filmbe, hogy :.
...FEKTESD EL? fektesd el !!.....
Ugyanis a hosszú egyenes jobb oldala a felfelé tartó rézsű. Jó hosszú rézsű.
Tehát amikor észreveszi, hogy baj van, bemegy a jobb oldali árokba (kicsi lapos szögben) és ráfekteti a busz jobb oldalát a rézsűre, akkor széttöri a busz jobb oldalát + lehet, hogy lesz 2-3 halottja + 10-12 sebesültje, ......de ennyivel megússzák.
Ehhhez hideg fej és nem remegő kéz kell.
Sajnos a buszvezetők se nem angyalok, se nem hősök.
(pláne ma)
A kolléga amatőrsége abban is tetten érhető volt, hogy pánikba esett.
Annak idején (ma már nem) nem volt megengedhető, hogy közforgalmú buszvezető pánikba essen.
Ha valakiről ilyen kiserült, akár kisebb ügyben is, attól elköszöntek.
A lengyelországi Sosnowiecben ma hivatalosan is elbúcsúznak az Ikarusoktól.
Az elmúlt 3 évben 55 280-ast selejteztek, ebből idén 15 darabot. A teljes állomány egykor (lényegében 2006-ig 100+ jármű volt) 120 280-asból és 23 260-asból állt. Utóbbiakat 2007-ig fokozatosan vonták ki az állományból, míg a 280-asok tömeges selejtezése 2006 óta tartott.
valószínűleg a motor addigra már annyira felpörög, hogy talán kivenni sem lehet/ett/ negyedikből, nem hogy még visszarakni 3-ba, 2- nél meg tuti szakad a kereszt....
Nekem ott tojik be az egész ügy,hogy a sofőr (bírósági jegyzőkönyvben tett saját vallomása szerint !) tudta,hogy nem jó a fék,és ennek ellenére elvitte a buszt a sok emberrel.
A tegnap említett Moldova-könyv a kamionosokról (A pénz szaga) tele van olyan sztorival, hogy szó szerint életveszélyes kocsikkal mennek fuvarba, mert muszáj. Jó, tudom, a busz az más, mert az viszi a legdrágább holmit, de mégis, a kötetből legalábbis az jön le, hogy bőven benne volt a rendszerben egy ilyen katasztrófával végződő fatális sorozat esélye. Ezért is volt érdekes számomra RIKA véleménye, miszerint ezt akkoriban minden buszos teljességgel úgy érezte, hogy vele nem történhet meg.
Oké-oké, de mi van akkor, ha a lejtő miatt fokozatosan kell visszaváltani. Tehát megy előbb négyesben, majd ahogy erősödik a lejtő, úgy vált vissza hármasba, kettesbe. Ilyet sem lehet? (Autóval ilyet szokás tenni.)
a buszvezetőknek (teherautó vezetőknek is) már 194x-től azt tanították, hogy lejtőn lefelé maximum azzal a sebességi fokozattal haladunk mint amekkorával fel tudtunk oda menni.
Ezt még én is ismerem, pedig nem vagyok buszvezető.
Ehhez képest elég közismert üzemanyagtakarékos megoldás volt az üresben gurulás - még az Ikarusok idején. Volt, aki kilométert is gurult, rendszeresen.
Szerintem,nem tudsz visszaváltani.Kiveszed a sebességből,és akkor tovább gyorsul a busz.És innentől nem tudsz akkora "gázfröccsöt"adni,hogy elfogadja az alacsonyabb sebességi fokozatot.
Ha ez sikerülne mégis,a váltó szétszakadna.(Lehet nincs igazam)
"Azt írja, hogy próbálta alacsonyabb fokozatba tenni, de nem ment neki"
A konkrét példától elvonatkoztatva, egy kérdés merül fel bennem, magával a visszaváltással kapcsolatban. Ha egy ilyen szituációban, ilyen paraméterekkel mondjuk tényleg vissza tudna kapcsolni, kibírná a kuplung? Nem égne le? Mert ha leég ugyan ott van... Egyébként az a véleményem, hogy ennél a balesetnél, ha a technika jó lett volna, talán még a gyakorlatlan sofőr hibáját is ki tudta volna védeni. Jól működő bubuval, meg fékkel még 4-esben is lejött volna. Lehet megijedt volna és több ilyen utat nem vállal. De itt sok a ha..., meg eltelt 30 év. De azért érdekes, hogy egy 1 éves busz ilyen fékekkel legyen. :(