Bocs hogy egy nem szakavatott válaszol, de mint laikus erre csak ezt tudom linkelni, összehasonlításképp. Elnézést ha már ismerted ezt a remekbeszabott videót. :)
Nagyon hasonló minden. Gondolom a csuklós rész érdekelte az Ikarust. A 180-as az első gyárban készült csuklós! A régi buszoknak a DUTRA dömper önrakodó forgórésze volt középen. A nagy csapágyról beszélek. A hátsórész meg ami volt, TR 5, M5, 60-as. Egy komolyat szerettek volna, és ezt nézték ki. Nem volt választék akkor.
Felső tükörrel, és vastag díszléccel létezett a tiedhez hasonló modell. 20 darabos szállítások voltak, és 5 féle jármű volt amik szemmel láthatóan is eltértek egymástól.
Köszönöm mindenkinek a válaszokat, így összeszedve nagyjából értem...
Pedig olyan jó érzés volt azt hinni, hogy ez egy magyar dolog taljesen... :)
Igazából azért írtam három szerelőt mert kb fél éve olvastam egy cikket, és nem emlékeztem, hogy most ők kik, s mik voltak, de arra igen, hogy a cikk szerint egyértelműen magyar találmány a csukló, és ők csinálták először a világon.
Ráadásul egyikük Rózsa László akkor a cég főmérnöke.
A három "feltaló " = Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla.
Ők nem feltalálták a csuklósbuszt hanem jól, üzemszerűen alkalmazták.
Mérnöki zsenialitásuk az egyszerűségben, a könnyű gyárthatóságban és a még könnyebb üzemeltetés feltételeinek kialakításában rejlik.
A csuklós busz "találmánya" az 1930-as évek legvégére tehető.
A háború miatt akkor ezt nem forszírozták, hisz épp csúcson járt az egyszerűen gyártható autóbusz pótkocsi divat.
Több cég is kísérletezett csuklós buszokkal az 1950-es években.
Magyarországon a FAÜ = Fővárosi Autóbuszüzem ( a BKV majd csak 8 évvel később alakul meg) csinált kísérleti csuklós autóbuszt 1960-1961-ben.
Körülbelül a magyarokkal egyidőben készült el a cseh Skoda 706 RO csuklós változata.
A kettő között a különbség, hogy míg a FAÜ csuklósa utóbb sok száz példányban épült meg Pécsen illetve a Sallaiban a Gyömrői úton, addig a Skoda 706 RO csuklósa protótípis maradt, csak később az RTO változatból építettek - nem sok - csuklóst.
Nem magyar találmány és először valóban három ember alkotta meg nálunk de nem az Ikarusnál hanem a FAÜ-nél. Viszont ők is asszem mérnökök voltak, nem szerelők. A Henschel busz az Ikarusnak kellett.
Jók ezek a képek, főleg az utolsó kettő. Ő a kiállítot busz volt az Expo-ban?
5047 090-5: Bizony, ez a Moszkva térről (új nevét nem is említem :)) indul, és a múzeumba viszi az utasokat, ahogy a kolléga linkelte a BKV honlapjáról.
Eddig azt hittem, hogy magyar találmány a csuklós busz. Olvastam a neten, hogy ezt 3szerelő nevéhez fűzik. Illetve magyarország image filmjében is szerepel a csuklós busz, mint találmány.
Akkor ez tévhit? Vagy hogy van ez? Valaki leírná kicsit bővebben, vagy adna egy linket?