Istenem, milyen gyönyörűek azokon a képeken! :))) Ha ezt tudom, én is küldök párat. Sajnos tényleg igazatok van, hogyha jönnek a Mercik (talán 5-10(?) évig bírni fogják?), akkor mehetnek a kukába a Mi Ikarusaink... :(
Ahová be van bökve a térképen, ott vagy álcaháló alatt van, vagy egyéb módon elrejtve. Elvileg nem exAlbás, vagy régebbi fehérvári selejt, ami eddig dugva volt. Valamint egy 280-ast nem így kéne fotóval illusztrálni.
Bár nem volt valami hú de patent gép nálunk az egyetlen prágás 260 mert fregoli volt már mikor idekerültem és mivel egyedüli volt sok gond volt a váltójával. Ettől függetlenül boldog voltam/vagyok hogy volt szerencsém prágás 260-ast hajtani még ha csak pár alkalommal is. Sajnos prágás busszal már csak más városban vagy nosztalgiázás közben találkozhatok. Ennyiből szeretem a polgári találkozót. Ott van szerencsém mindig viszonthallani a 2 exMVK-s buszt. :)
Én utasként utaztam, és nem vezettem ezeket a buszokat, de az ajtajuk tényleg csiga módra nyílt és záródott. A 620-as 2 másodper alatt csukta be az ajtajait! És ami érdekes, hogy gyenge volt, mert menet közben, ha jeleztem, de nem akartam leszállni, akkor csak meghúztam az ajtót a rászerelt foggantyúval, és már el is aludt a kontróllámpa. Leszállásnál meg lehetett segíteni a nyitást, és a levegő még nem volt az ajtón, de már elkezdtük a leszállást. A lépcsőn állva meg divat volt a barna műbőrben kapaszkodni amik a harmónika ajtók között voltak, és zárt állapotban egy hosszú tarajt képeztek.
Emlékszem egyszer a 13-asra kellett pótlás és a Szent Imre térről jött át a tartalék, a 15-84 volt ha jól emlékszem de az tuti hogy valamelyik Prágás. (ez nem sokkal azelőtt volt hogy kidobták az utolsókat)
A lerobbant 13-as kelenföldi sofőrje ragaszkodott hozzá hogy hadd vezesse ő egy kört:D A sofőr aki áthozta a fülkeajtóban állt végig. A srác meg bubuztatta és fülig ért a szája:D
Kituno pelda arra, h az ido mindent megszepit. 10-15 eve (már!!!) a Pragas kocsiktol a jvezetok tobbsege teljesen kivolt (a tobbseg ZF-es es Voith-os kocsikkal meg D10-zel csapatta szivesen), ma pedig a BPO-103 igazi kuriozum, vagy akar a polgari talalkozon a Pragas vasak, melyeken szinte mindenki utazni/nosztalgiazni vagyik. Ugyhogy magam mindig kellemes es szivemhez kozeli emlekkent fogom orizni ezeket a kocsikat, akarcsak a 180/556 parost. Igaz, nem dolgoztam veluk, de manapsag is csak IK200-assal vagyom dolgozni, Volvoval soha. Lehet 40'C vagy barmilyen kulso korulmeny...
Tudtommal nem volt olyan Ik-556-os mely életét eredeti JÁFI vagy Csepel motorjával élte volna végig a BKV-nál.
...tehát akkor semmi akadálya működőképessé tenni a buszt egy D2156-al, és még a szegecsszámlálók, HÉV tehervagon-küllő-nyilvántartók se háboroghatnak.
Láttad volna, ahogy cincálták. A markoló csipegette a kanalával. Most menj fényképezni 260-ast, és 280-ast, mert nemsokára amikor megérkeznek a Merci buszok, akkor az Ikarusokat elkezdik kidobálni.
20 centivel sodort jobbra és balra a hátulja. Talán ezért van a 280-asok kereke hátrébb. Azok is sodornak a kanyarokban, de kicsit kevesebbet. Itt látható a kormányzás.
Nem értettem miért ilyen, de ez a magyarázat annak idején soha nem jutott az eszembe. Kösz, jó pap holtig tanul (ha csak valami tökéletesen haszontalan dolgot is :-)))
A 180-as hátul jobban kilógott, mint a 280-asok. Nem lógott ki jobban a kanyarban, mint az eleje (bár sokan úgy hitték), de nem volt tanácsos amikor az eleje elhaladt, közelebb lépni. Egyszer láttam, hogy a Margit hídra rákanyarodó 6-os jól mellbe vert egy bátor pofát. Akkor még csak zebra volt ott, nem volt lámpa.
Az NDK-ban a 180-asok hátfalára rá volt nagy betűkkel írva: "Achtung, schwenkt aus!"
Ha nem jár túl nagy áldozattal, akár D2156-os motorral is fel lehetne éleszteni - ha az nem túl típusidegen. Melyikből volt több? Csepel vagy Rába-MAN motorosból?
Csak ezen a felén volt ilyen támaszkodó. Nyomta a derekadat, ettől látott előre a kalauz. A másik felén sima keret volt, az volt a kényelmes.
Érdemes figyelni a hírdetőtáblát. Ívelt aluminium lemez volt és két oldalt végig futott. Erre ragasztották a papír reklámokat.
Voltak kapaszkodók fent, és mind a két oldalt. Fehér furnér teteje volt minden járműnek. Az összeillesztéseknél fehér, kék, és piros műanyag csík volt a díszlécben.
A Szentendrei 180-as teteje minden szinten rossz! Tessék összehasonlítani. Nem kis hibát követtek el.
Hát igen, amiben lehet törekedni kell azért az eredetiségre. Amiből van.
Nekem egy 75-ös Trabim van, igyekszem minnél eredetibre, nagyrészt az is, de van pár olyan dolog ami egyszerűen égen-földön nincs... Bár ezek inkább apróságok.
Törekedni kéne, de nem az a legfontosabb, én így értettem. Ha most ilyen formában felbőgne a motor, és kapna egy vizsgát az IK 556, szerintem sokan magukhoz nyúlnának. Hozzáteszem egyértelmű, hogy közeledjen a valósághoz, de sajnos(?), manapság inkább divat a nosztalgia, és ők vannak többségben, mondhatom ők tartják el (már amennyire) az ilyen megmozdulásokat, mint a megrögzött jármű buzik, mint mi! Azért valljuk be, hányszor előfordult, hogy ingyen vettünk igénybe olyat amit, más laikus megfizet! Villamoséknál ez, már bevett dolog, meghirdetik ennyi, meg annyi, és a csókosok potyáznak, jopofiznak! Ami a lényeg én is jól emlékszem 1969-s születésem révén, nekem is belefért az típus. Csak OT" , meg örüljünk hogy van, az két dolog.
nem biztos h mindenki ilyen..szerintem is amennyire lehet törekedni kéne az eredetiségre, főleg addig amíg azok az emberek még élnek akik utaztak rajtuk régen pl. FAV 20.
Azt tudom, hogy fékezéskor előre esett az egész, és akik kapaszkodtak a csuklóban azok is megdőltek mint a Pisai torony. Majd induláskor vissza állt minden. Nagyon labilis volt. Sokat utaztam a csuklóban, mert lehetett támaszkodni, de más volt a kalauz miatt a két oldal, és a kalauz felöli nyomta az ember hátát, hogy előre lásson a kalauz. A jegykezelők után sem változtattak ezen.
Mert folyamatosan két gyerek után kellett futkározzak a múzeum egész területén ;)
Fél füllel én is ezt hallottam, bár nem értem, hogy a múzeumot miért zavarná, ha a tulajdona statikus kiállítási tárgy helyett mozgó jármű lehetne (ugyanis azt hallottam, hogy mereven elzárkóznak ettől)...
Az a legkisebb baj, hogy nem eredeti! Inkább az üzemképessége, és az üzemeltetése a fontosabb.Tudva, hogy Közlekedési Múzeum tulajdona. Ez a nem eredeti, meg nem így nézet ki, az idő múlásával egyre érdektelenebb. Látva a mai nosztalgia utazóközönséget, azt sem tudja miről van szó. Ilyennel utaztam, ilyen járt az utcánkba, és keverik az időpontokat, a típusokat meg sorolhatnám! A most feljövő generációt főleg nem is érdeklik a részletek. Régi és kész!
Az egy hetes munkát azt el kell felejteni. Az egy év is kevés. A nagy baj az, hogy a belseje sem eredeti, de a 180-as is hagy magaután kivánni valót. Egy múzeumban lévő jármű amit mutogatnak, az miért nem olyan mint ahogy közlekedett? Megtévesztik a látogatókat, és azok meg elhiszik, hogy úgy nézett ki ahogy most látják. Szomorú vagyok, hogy nem pótolják a hiányosságokat.
Amúgy előbb-utóbb csak lesz belőle valami. Az MB Travel is felajánlotta nekik 2 vagy 3 éve hogy ők saját költségen rendberakják, cserébe hogy hétvégente beállhasson az 556-os is a kabrió mellé, ettől még ugyanúgy maradt volna a múzeum tulajdona. A kabrió egyik sofőrje akkor azt mondta hogy tulajdonképpen szerinte egy hétvégés meló lenne üzemképessé tenni, olyan sok dolog nem is kéne hozzá.
Ha jól tudom, akkor az 556-ba az Akúti tervezet és a Csepel Autógyár által épített Csepel 618-s motor van benne. A motor hathengeres fekvő 180 LE szívó motor, a hengerek a Rábával ellentétes oldalon vannak. Úgy emlékszem, hogy jó pár évvel ezelőtt működő képes volt, csak hengerfejes lett és úgy kellett vissza vontatni a múzeumba. A lökhárítón a sérülések akkor keletkeztek.
Most voltam Szentendrén (a 180-assal), és tanúja voltam, hogy a busz fiatal ám annál lelkesebb személyzete állapotfelmérést végzett az 556-oson... csak érdeklődés volt ez ezek szerint, vagy esetleg elképzelhető, hogy hosszútávon avalami konkrétabb is fog történni?
Az akkori logika szerint az első nagyjavítás előtt kivágták a kocsikat, és vettek helyettük újat. Megtehették, hiszen az Ikarus ontotta a buszokat, pénz is volt bőven, a vidéki városok meg örültek a fővárosból levetett cuccnak. Mondjuk a 180/556-os család épp kivétel volt, abból mintha nem is nagyon adtak volna el vidékre.
Ez a kocsi valóban azért maradhatott meg, mert lőbusznak alakították át, így elkerülte a lángvágót. Miskolcon újították fel. Motorikusan eredeti? Ez a család jópár típust "elfogyasztott", ha jól tudom ebben sima D2156 van, tehát korhű.
Hogy az 556-os miért nem megy, az rejtély számomra is.
Sajnos egyáltalán nem a BKV jófejségéről van szó, hiába hangsúlyozzák, hogy felújították. Ott van a kutya elásva, ahogy említik is, hogy egyetlen múzeális busz... na igen, mert a többi valóban múzeális értékű (sőt, felbecsülhetetlen) buszt sikerült pár százezerért eladniuk vagy csak szimplán szétvágniuk jó pár évvel ezelőtt... :( A Hungária krt. úthoz közel levő telephelynél még van pár kincs, de több nem igazán. Oda sem engednek különösebben senkit, még nyíltnapokon sem.
Bocs hogy egy nem szakavatott válaszol, de mint laikus erre csak ezt tudom linkelni, összehasonlításképp. Elnézést ha már ismerted ezt a remekbeszabott videót. :)
Nagyon hasonló minden. Gondolom a csuklós rész érdekelte az Ikarust. A 180-as az első gyárban készült csuklós! A régi buszoknak a DUTRA dömper önrakodó forgórésze volt középen. A nagy csapágyról beszélek. A hátsórész meg ami volt, TR 5, M5, 60-as. Egy komolyat szerettek volna, és ezt nézték ki. Nem volt választék akkor.
Felső tükörrel, és vastag díszléccel létezett a tiedhez hasonló modell. 20 darabos szállítások voltak, és 5 féle jármű volt amik szemmel láthatóan is eltértek egymástól.
Köszönöm mindenkinek a válaszokat, így összeszedve nagyjából értem...
Pedig olyan jó érzés volt azt hinni, hogy ez egy magyar dolog taljesen... :)
Igazából azért írtam három szerelőt mert kb fél éve olvastam egy cikket, és nem emlékeztem, hogy most ők kik, s mik voltak, de arra igen, hogy a cikk szerint egyértelműen magyar találmány a csukló, és ők csinálták először a világon.
Ráadásul egyikük Rózsa László akkor a cég főmérnöke.
A három "feltaló " = Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla.
Ők nem feltalálták a csuklósbuszt hanem jól, üzemszerűen alkalmazták.
Mérnöki zsenialitásuk az egyszerűségben, a könnyű gyárthatóságban és a még könnyebb üzemeltetés feltételeinek kialakításában rejlik.
A csuklós busz "találmánya" az 1930-as évek legvégére tehető.
A háború miatt akkor ezt nem forszírozták, hisz épp csúcson járt az egyszerűen gyártható autóbusz pótkocsi divat.
Több cég is kísérletezett csuklós buszokkal az 1950-es években.
Magyarországon a FAÜ = Fővárosi Autóbuszüzem ( a BKV majd csak 8 évvel később alakul meg) csinált kísérleti csuklós autóbuszt 1960-1961-ben.
Körülbelül a magyarokkal egyidőben készült el a cseh Skoda 706 RO csuklós változata.
A kettő között a különbség, hogy míg a FAÜ csuklósa utóbb sok száz példányban épült meg Pécsen illetve a Sallaiban a Gyömrői úton, addig a Skoda 706 RO csuklósa protótípis maradt, csak később az RTO változatból építettek - nem sok - csuklóst.
Nem magyar találmány és először valóban három ember alkotta meg nálunk de nem az Ikarusnál hanem a FAÜ-nél. Viszont ők is asszem mérnökök voltak, nem szerelők. A Henschel busz az Ikarusnak kellett.
Jók ezek a képek, főleg az utolsó kettő. Ő a kiállítot busz volt az Expo-ban?
5047 090-5: Bizony, ez a Moszkva térről (új nevét nem is említem :)) indul, és a múzeumba viszi az utasokat, ahogy a kolléga linkelte a BKV honlapjáról.
Eddig azt hittem, hogy magyar találmány a csuklós busz. Olvastam a neten, hogy ezt 3szerelő nevéhez fűzik. Illetve magyarország image filmjében is szerepel a csuklós busz, mint találmány.
Akkor ez tévhit? Vagy hogy van ez? Valaki leírná kicsit bővebben, vagy adna egy linket?
Csak egy kérdésem lenne.Felimeri valaki ezt a buszt?Nem tudok megállapítani,milyen tipus lehet.A fortepan.hu oldalon a Dunaújvárosi képek között szerepelt.
"Nincs esetleg olyan vizuális dokumentáció a jeles esemény folyamatainak pillanatairól, melyek nem bekapcsolt centrifugára letett lyukkamerával készültek?"
Ha lesz ilyen,azt biztos nem én készítem.
A mobilom ennyit tud félhomályban.Ráadásul olyan-nem megfelelő-szögben kell fotóznom,hogy ne látszódjon a környezet.
01-40-es Ikarus 260 új motort kapott, vagy csak rendesen ki lett tisztítva? Igencsak szép és nagyon csendes hangja volt ma (belülről és kívülről is)...
Azért mondjuk egy félkész állapot bemutatása jó minőségben inkább kíváncsivá teszi az embert a végeredményre.. de semmiképp sem váltja ki az élőben megsimogatni akarást..
Valahol jogos, de nem tudom mi a jobb, látni és követhető módon megjeleníteni itt a fórumon a folyamatot, vagy élőben a kész kocsival találkozni, simogatni és élményutazni? :) Döntsétek el!
Nincs esetleg olyan vizuális dokumentáció a jeles esemény folyamatainak pillanatairól, melyek nem bekapcsolt centrifugára letett lyukkamerával készültek?
Vagy annyira szupertitkos a dolog hogy nem is lesz ilyen?
Lehet ő egy ablakfogantyú miatt nem nézne meg egy filmet, mert nem hiteles.. mondjuk ilyen alapon a Белый Бим - Черное ухо talán MÉG hiteles alkotás az Ikarusos jelenettel. :)
szerencsétlenek örültek hogy össze tudtak túrni ennyi buszt, átfestették a csapatszállítót is, meg még olyan zsigulira is vadászniuk kellett ami eredeti..
ott van alatta világosan leírva hogy amit találtak ikarust azt tették járóképessé, és vitték a forgatásra, motor nélküli rozsdakupacokat találtak kb.. most próbálok találni bármit a minisorozatról, de eddig csak 3 trailert találtam.
Oda van írva, hogy egy viszonylag friss filmforgatás képei, és az is hogy alig tudtak szerezni sárga Ikarust, nemhogy olyat aminek stimmel az ablakfogantyúja:)
Mellesleg az egyik képen eleve 263-as van, az akkor még nem is nagyon volt (illetve csak a két ráncajtós, nem a bolygós)
Szia, értem, köszönöm a válaszod! :) Szóval egy kis ráhagyással lassacskán 2 éve, nem semmi. Helyileg merrefelé vagytok, esetleg belehet nézni, netalántán segíteni valamilyen úton-módon, már ha egy átlagos utcai ember 0 hozzáértéssel tud?! :)
Subaruwrxsti:Szia! Munkaórát nem számoljuk,de valószínűleg nem lenne kevés... :) 2011.08.31-én hoztuk el haza,azóta csináljuk. Egy kép az akkori állapotáról:
OT 34-41:Szia!Minden nap dolgozunk rajta. Ha van időm,akkor teszek fel képeket. Ez eddig még csak alapozó rajta.
FAV 20:Szia!Megvannak furatok,amivel a díszek vannak felfogatva.
Azért egyetlen kör után egy alapos sugármentesítő mosás szerintem elég tisztává tehette őket hogy továbbra is járjanak Kiev utcáin..
Apropó
próbáltam képeket keresni az evakuációról.. és belebotlottam egy viszonlyag friss filmforgatás "krónikájába"
- For buses, which evacuated people from Pripyat (and most of them were yellow Ikarus), we searched all over Ukraine and neighboring countries like Belarus, - says Anna. - Collecting from all sides - Kharkov, Kiev, Sumy ... But the problem is that in many cities these buses were removed from the route a long time ago. Many of them have been turned into a pile of scrap metal - cut up, without engines. And we had not only to find these buses, but also to make sure that they were able to arrive to the shooting area and work in the frame.
Tehát nulla, azaz 0 db Ikarus van a roncstemetőben?
Ezt teoretice senki nem meri kijelenteni, hiszen teljesen pontos adatai senkinek nincsenek. De az biztos, hogy az Ikarusok csak egy kört mentek a városban, azaz nem szennyeződtek annyira, hogy a roncstemetőbe küldjék őket.
Semmi probléma a képekkel, tényleg van egy sárgás beütésük, dehát... ez legyen a legnagyobb probléma, nem lehet tökéletes minden. :) Jó, hogy lekaptad Őket, én örülök neki. Még Debrecenben láttam ráncajtós 280-ast, kicsit megdobbant a szívem, mert ott aligha járkálnak már Ikarus buszok.
torqmatic: Az Obus és a Kiepe sem szokott sehol megjelenni, pont ezek a furcsák. :) A BKK logó kicsit elüt a buszok/trolik/villamosok bármely másik részétől, de ez van. A Budapest felirat már valamivel korrektebb, ennyi baj legyen. :) A Kiepe egyébként miért került az elejükre?
Mi a furcsa rajta? Gyárilag van rajta egy típusjelzés, egy Obus és Kiepe felirat, fölötte pedig a pályaszám, valamint a BKK logó és egy Budapest matrica (utóbbi kettő mondjuk nem kéne, de sajnos minden új beszerzés és a felújított járművek egy része is megkapja).
Köszönjük a képeket. Meg lehet tudni, mikor dolgoztatok rajta utoljára, és a fotók készítése közvetlenül előtt milyen munkákat végeztetek rajta? Fényezést látunk a képen? Egy lelkes forumozó vagyok, nem értek régi buszok felújításához, restaurálásához.
Felújítottak pár Ikarus 435-ös trolit, múltkor néztem az Örsön a 80-as indulójánál, hogy az elején tele van a kis logókkal... nem nagyon néztem meg közelebbről, de 3-4db is lehett. Furcsa, hogy erre költ a BKV, mert sejtem, hogy egyébként nem 1-1 vezető díszitgeti.
Az Ikarus "folyósbetűs" emblémával rendelkező kollégáról tud valaki valamit, jobban van esetleg? :) Nekem a legutóbbi az a hozzászólás, hogy még rosszul van.
cdjbatyo: Kb. mennyi munkaóra van benne? :) Ha kész lesz, biztos, hogy egy csoda lesz. Mire és hol lesz majd használva, ha lehet tudni? :)
Szegecs: nem akarok kötözködni, de az ismert videokon jól láthatóan ott fordulnak bent a városban az Ikarusok a házak tövében!
norbee: az ismert elmondások alapján az Ikarusok visszatértek Kijevbe, ezért a roncstemetőkban buszok közül a LAZ-ok maradványai nyugszanak. Én olvastam olyat is, hogy ezek után a kijevi üzem már nem állította őket vissza forgalomba, mert "nem lehetett őket használni". Tehát, ha ki is vonták őket, azok nem a Zónában végezték. Bár ki tudja, mi van ott, amiről senki nem tud! :-)
Kollega lejjebb azt írta "...igazából nem nagyon láttam Ikarust. A roncstemetőben szinte nincs is..." Ez számomra azt jelenti, hogy van, de elenyésző mennyiségű. Képet viszont én sem láttam roncs Ikarusról, csak mentés során készült filmfelvételt. Tehát nulla, azaz 0 db Ikarus van a roncstemetőben?
Rengeteg képet néztem az evakuálásról, meg a roncstemető képeit, igazából nem nagyon láttam Ikarust. A roncstemetőben szinte nincs is, csak LAZ-ok főleg.
BPO-103 felújítására gondolva, honlapomon a számtípusok ismertetését kiegészítettem azzal a típussal (C1), amelyet alighanem ő is viselt az oldalán újkorában (06-71).
Remélem, nem attól a kortól idegen típusú szám fog kerülni rá - mint ahogy 45-31-re sajnos ilyen került:(
A padló biztos, hogy nem szürke csillámos volt, mert emlékszem, hogy amikor kicsi voltam és nálunk még az első szériás 415-ösök mentek, akkor egy másik vonalon már az újabbak, és nagyon rácsodálkoztam a csillogó padlóra.
Egyébként nem tudom, kinek milyen emlékei vannak a régi 415ösökről, de nálunk állandó baj volt a szíjakkal... Valahogy mindig elszakadtak, és állandóan cserélni kellett őket. Ha új buszos jött a vonalra, akinek el kellett magyarázni, hogy merre menjen, mindig azt mondták neki, hogy csak kövesse az eldobált ékszíjakat, mert annyi volt belőle az úton.
az első bkv-s 415.04esek, még az átalakítás előtt milyen színű padlóval készültek? már akkor is a szürke csillámos, vagy még fekete "pöttyös", esetleg sima fekete? a szegélyek azonos színűek voltak (lépcsők élén, kerékdoboknál)?
esetleg akad kép a nyitott vezetőfölkéről, vagy máshol közlekedő 415ösök hasonló vezetőfülkéjéről? volt bármilyen elválasztó a sofőr mellett, vagy csak a korlát?
Mint régi volános én is szeretem a régi buszokat talán valakit érdekel ,esetleg megmenthető.
Találtam egy régi busz pótkocsit ,mint ez szokott leni fészernek van használva(de nem használják) tető alatt van szerintem menthető Képet sajna nem tudok jelenleg feltenni de igyekszek majd helyileg Heves-megyében Parádon található ha valakit érdekel csörgessen meg és segítek megtalálni a tulajokat(én se tudom kik mivel a pót egy zárt kerti részen van , de tuti kideríthető) A számom 06205509981
ugye a 415.00, ami bkvnál kezdett még az első 415ösök hátfalával készült
a 415.01, még sárga fehér korában szintén,
a két ajtós 415.02 szintén
a 415.03, a szürke-narancs-piros állapotában milyen hátfallal volt szerelve?
a 415.07nek, a keletberlini fényezése idején már a széria hátfala volt? törtfehér volt hasonlóan a 200asokhoz, vagy hófehér? gyárilag barna műbőr borításúak az ülései?
a 415.09nek az eredeti sárga fehér fényezése idején milyen hátfala volt?
és végül a 415.11nél szintén ez a kérdés..
ha esetleg valakinek lenne fotója ezekről, azt megköszönném.. akár a belső terükről is..
Rendben, ezesetben én kérek elnézést. :) Nem tudod, hogy esetleg írott betűset is tudnak gyártani? Bár az írásodból úgy gondolom, hogy igen.
Bár nem Ikarus, de BKV-s szinten hasonló: az orosz metrókocsik mennek eladásra, szétvágásra, 1-1db típus megy a múzeumba, és ennyi... se búcsúztató, se semmi... sajnálom, hogy ugyanúgy lesz@rja a BKV az egészet, mint a szétvágott jó régi Ikarus buszokat... pedig azellen még a VEKE is nagy hanggal volt. :(
A 6454-es 405-ös lassan kész lesz, dolgoznak rajta. A 6451-es is Varsó közelében van, egy afféle közlekedési múzeum tulajdonában. A maradék hármat (6450, 6452, 6453) még a kétezres évek elején adták el keletebbre, közülük került elő ez a két ukrán példány.
Szerintem mindenki nevében mondhatom, ahogy emailben is említettem: Jobbulást kívánunk! Az egészség az első.
Buszospist i: Elég érdekes hirdetés, nem tudom, hogy vajon a hirdető látott-e már az újabb fajta emblémából is egyáltalán egyet, mert hogy semmiben nem egyezik (max a méretében), az biztos...
Írtatok sokan. Előnyben részesítem a kollégákat, akik a saját buszukat szeretnék díszíteni, nekik természetesen félreteszek annyit amennyit gondolnak a buszra (előlre, hátulta mittudom én hová még).
Türelmet kérek... még ez a hét sem jó. Akiknek írtam azok tudják, hogy ennek EÜ. okai vannak... és most már kicsit komolyabb is mint eddig.
Amikor a nyárfákról jön a sok szösz az katasztrófális. Ezért is jobb a mostani idő. Csináljatok sot fotót, a festésről. Tartalék festéket meg az elején tegyetek el.
Itt sem izzadni munka közben,de festeni lehet.Nekünk az alja RAL 7034,a teteje pedig RAL 1014 lesz. Ti mit fogtok fújni,csak nem azt,aminek ugyanolyan a hátsó lámpája,mint a mi 31-esünké?
Pozsonyban március elején rossz műszaki állapota miatt az utolsó 412-est (#4141) is kivonták a forgalomból (eredetileg 3 volt belőle Pozsonyban).
Az első 412-es 1998-ban érkezett a városba, Pozsonyligetfalu városrész vásárolta a közlekedési vállalatnak, hogy a 370-es (iskolásokat kiszolgáló) vonalon szállítsa vele a mozgáskorlátozott gyerekeket - egészen 2011-ig szolgált ezen a vonalon. A másik két buszt 2001-ben vásárolta Pozsony. A Solarisok megjelenéséig (2006) az egyedüli alacsonypadlós járművek voltak a városban.
Hidd el sokkal rosszabb állapotban van, mint a 01-03. Azt a váz maradékot, ami a 156-ból megmaradt, ha elmozdítanánk a helyéről, szépen méterenként darabokra hullana. Az MTB82-es megmaradt váza "jobb" állapotnak örvend, mint előbbi... :/ Én is örülnék, ha legalább már arra lenne akarat, hogy reprodukálni lehessen - és olcsóbb lenne - egy volt autóbusz kasztnit felújítani és átalakítani 280.91-esre, mint a 156-os kocsit rekonstruálni. Nem beszélve arról, hogy szakmailag nem lenne teljesen korhű, mivel ZIU5-ös villamos berendezést a cégnél nem találsz már, legfeljebb egy ZIU9-es villanymotorját és segédüzemeit lehetne alávágni, igaz a hatás nagyjából ugyan az maradna.
Én pedig azt nem tudtam, hogy aranyárban mérik. Legalábbis az eladója. Aki esetleg még "versenyezne" érte, hétezernél jóval drágább. Én kiszáltam, ha esetleg van valakinek elfekvőben 7 ezret tudnék max adni érte.
Nem vagyok irigy, csak karosszéria lakatos szemmel nézem. Nagyon tetszik ahogy épül a busz, és a jószándék vezérel, amikor megjegyzést fűzök a javításhoz. Sokszor érdemes rám hallgatni, nem rontok, hanem javítok, és segítek.
Ami nem menthetetlen,az minden marad az eredeti.Ebből a típusból talán a legöregebb busz,ezért kicsivel több dolgot kellett cserélni.De amiket cseréltünk,azokat is az eredeti mintájára.Annak sok értelme nem lenne,hogy csak a külsejét kicsit átspriccelem valami jó fedőképességű festékkel aztán annyi.De így legalább nyugodtabban ölük bele,hogy tudom azt,hogy sehol sincs kókányolás.
A hullámra díszléc jön, úgyhogy nem fog látszani. De miért is ezen vagyunk kiakadva? Örülni kell az újító javító szándéknak! Mellesleg az a lényeg , hogy ebből a verzióból ez az egy van CSAK!!!!!!!!!!! Első szériás tető ablakos alu ágyas üvegekkel.
Amit a cd batyóék restaurálnak, minden eredeti. Viszont az általad berakott képekből, konkrétan a második nem is létezett, csak átépített verzió, illetve az egyik képen a 31-es fenekén idegen négyzet lámpatest van, ami kókány nem eredeti. A korai 31-es típusnál keskeny 350-es hidak voltak, hidropneumatikus kombinált fékkel elöl hátul. Középen széles díszlécekkel, az ablakok alumínium ágyban voltak, iletve a hátsó lámpák nem integrálva voltak, hanem egy szabályos ovális csónakban voltak benne. Némelyik típusnál hátul is volt járatszám tábla, ill. a pótkerék egy két korai verziónál kint volt. Elöl az irányjelző a szemöldökben volt.
(Pár egyéb helyen láttam már átlósan futó vízjelet, kis méretben, ismétlődve. Még az is jobb lenne, mint ez a kettévízjel... Eredeti kép: 5552px X 3682px)Azt elvileg meg lehet venni, vagy mi. Ehh...
Hol látod benne a hullámot?Ha a táblák összeeresztésénél,az nem gond,mert a függőleges léc húzza majd hozzá teljesen az oldalvázhoz és amikor azok felkerülnek,kijön belőle a "hullám".A váz mm pontosan lett újragyártva,az tutira jó.Természetesen teszünk fa léceket a tetőre.Csinálunk neki új tartókat,aztán majd arra tesszük fel.A régivel nincs értelme kínlódni.Amit nem "lehetetlen" kicserélni vagy újragyártani,azt mindent cserélünk.
Van egy kis hullám az oldalában. Egy barátom a Szabolcs utcában volt inas a 60-as években, és ő mesélte, hogy a MEO leöntötte vízzel az ikarus 66-os oldalát, és ha nem egyszerre folyt le a víz, az oldalán, akkor levetette a lemezt velük, és újra kellett csinálni.
Talán a díszléc ami fuggőlegesben van az majd optikailag elvonja a figyelmet a hullámról. Biztos a váz van kiljebb 5 mm-rel. Én is így hagynám, csak mondom. Lesz a tetőcsomagtartón fa léc?
1980-tól 1995-ig voltak forgalomban nálunk.Néhány éve a Méh-telepen végezték.A leleményesebbek néhányat megmentettek (kukáztak) Amint látom még a vaterára is jutott valakinek.
Megbízható stabil gépek voltak,én szerettem dolgozni Almexal.Viszont fejbe kellett lenni az egész díjszabásnak részletesen.Továbbá fejszámolásban is kiválónak kellett lenni.
Kapsz egy piros pontot :-)
Persze,hogy azért van rajta lik .
Eredetileg menet van furva az emblémába és egy rövid csavarral van odafogatva,ami természetesen bele rohad és törik, utána szokták vékony átmenő csavarral felfogatni.
Uraim! Épp ez bizonyítja az "eredetiségét !
Vele is beszéltem, pont vasárnap járt errefelé ismerőse, de sajnos pont nem volt jó a dolog. Egyébként ő igazán korrekt áron adja, azt hiszem ő az egyedüli, aki 4e alatt van.
Hihetetlen, hogy ennyien jelentkeznek érte. :) Még "jó", hogy felvetettem a kérdést...
KPK-299: Esetleg tudnál szerezni másféle Ikarus-os dolgokat, vagy az embléma az egyedüli? Természetesen nem ingyen gondoltam, és ahogy Alpino-nak is írtam, minimum adnék valami kis dolgot érte cserébe, vagy megegyezett ár. Megdobsz egy emaillel, kérlek? Érdeklődtem a profilodnál, de nem találtam mailt! :)
Na jólvan akinek kell folyósírásos Ikarus márkajelzés az jelezzen. Átvehető Bp-en, az 1-es villamos vonal mentén Árpád-híd - Stadion között valahol, vagy Népliget heti pár alkalommal. Külön árat nem szíámtok fel, de szaladgálni sem fogok a várrosba vele. Postára feladom, csomag egy ezres, majd adok bankszámlát akinek kell. Többit mailben.
Áh, én egynek is már nagyon örülnék, az állapot állapota legyen a legnagyobb probléma! :)
Ha dobok egy mailt, akkor ott megbeszéljük?
+ infó, hogy ma hajnalban kiégett egy 435-ös, de talán láttátok/hallottátok/olvastátok. Lassan szerencsétlen buszaink [BKV] is arra a sorsra jutnak (majdhogynem napi égés, füstölések), mint a metrók... remélem nem így lesz... és már csak azért sem, mert nem tervezik kivonni őket a forgalomból. A vezetők - főleg Volánnál - szerint nincsenek rendben, hát ennyi év után nem is csoda, én viszont imádok mindegyiken utazni, komolyan. Annyira sajnálom, hogy a BKV ennyire tojik az egészbe ("pénzhiány"?...), pedig hiába múzeálisak, egyszerűen 'tökéletesek' (legalábbis a régebbi szériákat nézve), és a Miénk...
Szia, köszönöm szépen! :) Beszéltem már vele, minden ilyesmi "filléres" dolgot (szerinte) 6e Ft/db áron ad.
Közben elgondolkodtam egy kicsit, és rájöttem, ha már ennyire belevetettem magam az Ikarus embléma keresésbe, akkor megpróbálok venni pl. egy piros lyukasztót, vagy egészen régi jegyeket. Netalántán valamelyikből lenne valakinek/ismerősnek? :)
RG500: És igen, ott az említett babakocsi... :)) Ez helyileg merre volt, esetleg valami kisebb-nagyobb rendezvény volt, hogy ott áll az 55-ös?
Keresgélés útján jutottam ide, hozzátok. Még csak az első oldalt néztem végig úgyahogy, de már most találtam számomra kedves, érdekes dolgokat. Mivel a mindennapjaim része egy jó ideje a 260, 280 széria (tényleg, pl. az Ikarus babakocsikról, és az egyetlen félig kész versenyautóról tudtok? :)), így szerintem örömmel fogok itt böngészni...
Egy kérdésem lenne: Tudna nekem valaki eladni/eladót mondani Ikarus emblémával kapcsolatban? A régi, írott betűset szeretném, esetlegesen a szárnyas logót is még mellé.
Az .50-ről tudom, hogy orosz exportra ment, csak gondoltam, hogy a .50J esetleg jelentősebben eltér a többitől. A .33-at pedig eddig csak az Alba állományából ismertem, a fotobus-on például egy sincs belőle. Ezek szerint akkor a .33 a .50 késői, bolygóajtós válfaja lenne?
A minap nézegettem az Alba Volán (jelenlegi és egykori) állományát, és felbukkant benne néhány 260.33 és 260.50J is. Ezekből a kivitelekből úgy nagyságrendileg mennyi készülhetett (gondolom, nem sok), és miben tértek el a 260.06 és a 260.30 altípustól?
Nagyon szép. Gondolom van gitt is rajta, hisz gitt nélkül lehetetlen ilyen felületet produkálni. Külön állást kell építeni a magasban való dolgozáshoz. Ha meg leesik valami, akkor lehet lemenni érte. Nem egyszerű munka. Jó nézni ahogy halad.
Ez az átalakított 260-as mióta alacsonypadlós? A hátulja egy 2 négyzetméteren, de a fellépő magassága megegyezik egy hagyományos 200-as Ikarus-szal és messze elmarad egy ténylegesen AP kocsiétól.
Üdv!
Egy kérdéssel fordulok hozzátok. Érdeklődnék, hogy egy 365-ös IKARUS-nak hol lenne a legérdemesebb felújítani a karosszériáját, és mennyibe kerülne körülbelül.
A válaszokat előre is köszönöm.
Mivel ugyan ilyen fa tartókkal volt megoldva gyárilag is,azért ez a legegyszerűbb megoldás.Feltehetnénk más módon is,de ez így eredeti. A vágásoknál/fúrásnál lekezeljük,hogy bírja a fa.
Azt hiszem ellenőriznem kell a már elkészített 266-os üléseimet. Egy kicsit méregettem.
a kép egy netes videóból való. Viszont a többi alap ülésről van prospektusom, csak pont a lapos támlásról nem volt adatom. A méretek centiben értendők a képen. Ha esetleg a lapostámlásról valakinek van gyári adata ábrája azt igazolás képp szívesen fogadom.
Ikarus 293-asnál a teherviselésen kívűl a C tengelyben milyen szerepe van a kerékagy bolygóműnek? Így, hogy nem hajtott tengely hogy kell elképzelni a belső felépítését a hídnak? Féltengelyek és differenciálmű van benne? Ezen agyalok.
Igen,mondjuk szerencsére nem sokat kellet próbálni.Igazán csak a hátsó szélvédőket+a sarok üvegeket.Az oldalsó üvegek alukeretesek,szóval azzal sok gond nincs,ugyanez van az első szélvédőkkel is.A tető-ablakok helyéhez pedig nem nyúltunk,csak meg lett takarítva,tehét az tuti jó.(csak azt tettük be,ami újra lett gyártatva)
Ezt sokan hiányolják nálunk is. Sőt a Classicoknál az is zavaró hogy csak elől van vizes fűtés. télen meg hátul szétfagy az ember. Bezzeg a mienknél hátul is van 3 termál így a 7 termál + plusz az ülésem alatti egész kellemes időt varázsol a buszba igaz a víz nem nagyon éri el a 80°C-ot olyankor.
A hasonlóság oka, hogy rövid idő állt rendelkezésre a konstrukció kivitelezésére, így a karosszéria nagy része már gyártott elemekből, alkatrészekből készült. Ekkortájt még az IK180/556-osok gyártása zajlott.
Gyári kísérlet, vagy valahol egy vmilyen karambolos kocsi helyreállítása során épp Ik-556/180-as homlokrész volt szabadon a raktárban és azt tették fel ?
Javítási könybe mi lehet. : -Kanbika behorpasztotta a jobb első sárvédőt -Az oroszlán letépte a fél abroncsot, igaz a durranástól az állat szája szét szakadt, ezért elpusztult. -A sofőr fűtés bedöglött, mert véletlen belesűlt pár denevér.... -Az fényezést egy gepárt színesítette ki ... stb... x'Đ
A Transport în comun România bukaresti szekciója szerint a régi pofásakból 500 db (4100-4599), a face liftesekből 600 db (4600-4999, 6200-6299) került állományba (az aktuális helyzetről kimutatást nem találtam).
Ilyenkor sajnálom, hogy (többek között) Romániából nincs annyi adat, mint pl. a lengyelektől buszok adatai, nyomonkövethetőseg szempontjából. (De ez az OFF vasútra is ugyanígy igaz.)
Itt 851-ről írnak, holott, ha jól tudom, ezret vettek.
Köszönöm szépen, ezzel tisztában vagyok. Nem tudom, érezhető volt-e az irónia a hozzászólásban! :-)
De ez érdekes. Van már selejtezett Citarojuk, aminek rátették a homlokfalát, vagy a Merci szimplán ilyen szinten beszállt a helyi géppark karbantartásba?
Azt nem tudom, BPO topiktárs pontosan mire gondol, de hogy értsd a lényeget: az M41 2143-as mozdony az első korabeli színtervek szerint lett (retro jelleggel) lefestve 2003-ban, noha az már abban a korban érkezett, amikor már a később használatos színek voltak a gépeken.
Én mondjuk nem értem, hogy miért pont egy ilyen felújított gépen kell "retrózni", bár ezek az archaikus elemek ezen a buszon szerintem már újkorában se voltak rajta. A BKK logó meg totális képzavar ezen a "retro" homlokfalon.
amúgy az a fehér paca nem kéne rá az elejére.. vagy ha pacázni akartok, akkor kétoldalt, az A tengely fölé.. az azonosítókat meg a B, és C tengely fölé... ha már retro feelingre mentek külsőleg :D
Gyakorlatilag eltörölték. Elméletben lehet 40féle képpen mondani. Eddig is volt forgalmi vizsga előtt egy kis műszaki rész, meg egy kevés rutin, de volt, hogy nem, vizsgabiztosa válogatta, lehet, hogy van olyan, aki most is végigviszi ugyan azt, amit eddig kellett, de van olyan is, hogy csak mennek a forgalomba oszt' kész.
Persze, mint írtam papíron lehet, hogy úgy van ezt nem tudom. Számomra eltörölték, nem a vizsgával lett volna gondom, hanem a díjával. Ha ötezerrel kevesebb már az is jó.
Nemcsak külön napon, de nekem úgy volt (99) hogy talán a 2. vagy 3. alkalom után volt rutin, és a végén a forgalom. De 1. rutin óráról már én vezettem vissza forgalomban.
"De ha esetleg a rutinból/forgalomból indulunk ki..(már nincs rutin vizsga ugye)..."
Megint egy olyan dolog, amit a médiákból az egész ország rosszul "vett le" (persze a "tálalással" is gondok voltak).
A "rutin" (járműkezelési) vizsga nem szűnt meg, csak egybeolvadt a forgalmi vizsgával. Ugyanúgy lett, mint régen volt. Én 1982-ben vizsgáztam, az úgy nézett ki, hogy kocsiátvétel (elindulás előtti teendők), rutinpálya a Népligetben, egy-két feladattal (célmegállás, beparkolás jobbra-hátra, megfordulás Y-ban), majd rögtön ki forgalomba (Vajda Péter-Delej utcák, jobbkezezés és társai). Aki a rutinpályán megbukott, már ki se vitték a Ligetből, lehet újra próbálkozni. Tulajdonképpen ez a rendszer jött vissza, csak az szűnt meg, hogy külön napon, külön vizsgajelentéssel lenne a járműkezelés és a forgalom.
Láttam legutóbb, hogy ugyanazon a rossz helyen van a mosónál és szembelévő ajtót (aminél át tudnál hajtani) még mindig elálják a csarnokban, vagy kívül.
A foton látható Ik 256-os a bukaresti közlekedési vállalat (RATB) busza, ahol ma az autóbuszpark többségét Mercedes Conectok, illetve Citarok teszik ki, igy valoszinű, azért kapott ilyen homlokfalat, elég furcsa látvány, de történnek ilyenek. Látszik, hogy Bukarestben volt javitva a busz.
Ehhez annyit tennék hozzá, hogy ennek ellenére (hogy több minden lenne) legyen olcsóbb :D
Vagy fel kéne ébrendni? :(
Buszosnál még nem igazán tudom mi a helyzet, de autós jogsinál egyértelműen csak a pénz az, ami számít. Akinek van, annak van jogsija is. Ez sajnos nem tetszik.
Lehet, hogy nem elsőre megy át, a hülye gazdagék fia, de aki pl. 3x megbukik KRESZből, azt én 1 évig nem engedném a közlekedésbe. Lehet azt mondani, hogy "de már megtanulta", én erre válaszként azt mondanám, hogy bemagolta. Az meg nem egyenlő, mivel az ember fejéből a bemagolt dolgok 2hét alatt kimennek.
De ha esetleg a rutinból/forgalomból indulunk ki..(már nincs rutin vizsga ugye) megbukik az illető 5x. 6.-ra átmegy. Ez nem azt jelenti, hogy megtanulta, és már 100%-osan tudja kezelni az autót, hanem hogy 6közlekedési helyzetből 5öt nem tud megoldani.
Természetesen aki elsőre átmegy, az sem tudja kezelni még, de talán mégis jobban, magabiztosabban mondható, hogy átment a vizsgán.
De a sávtartó, automata parkolást segítő, hegymenet aszisztensz' rendszereket is tiltanám befelé. Aki nem tud parkolni, az ne vezessen, de még utasként is csak hátra üljön :)
Megint eltértem a témától, a topik témájától, de buszos téren nincsenek tapasztalataim, így olyat írok, amibe kicsit jobban belelátok. Ha zavar, szóljatok!
Aki B-s jogsival kezdi el, s C-vel minimumot vezet (mint pl. a példában, amikor a Volán csak azért fizeti a C-t, mert muszáj, de ő lényegében B-ből ülteti azonnal buszra az illetőt), akkor egy-egy ilyen vizsgán mi a leginkább döntő tényező:
- az illető ügyessége? (pl. Milyen hamar szokik hozzá a nagy kocsihoz.)
- óvatossága?
- intelligenciája?
Tehát valahogy nagyjából arra lennék kíváncsi, hogy az, aki nem szállított el 8 millió sódert kamionnal életében, abból miként, mi alapján lehet olyan buszvezető, aki mögött nem kell senkinek félnie.
----------------------------------------
Lehet.
ahogy ma már képeznek ki csak szimulátoron Airbus-320-as pilótát úgy, hogy életében nem vezetett kisebb repülőgépet mindjárt a 160 üléses gép amin életében először felszáll.
----------------------
A "C" kategóriás gyakorlat azért is jó ha van, mert a kezdők balfaszságait az eber fia nem személyszállító buszon követi el hanem régebben Roburon, IFA-n, manapság Ivecon vagy MB-n.
Ezek a tükörtörések, meghúzások, lerobbanások lámer problémákkal, jobb ha 7,5 tonnás akármivel történnek meg veled mint 40-60 utassal a hátad mögött.
A buszvezetéshez még több pálya alkalmassági vizsgálatot csináltatnék.
Nem annyira az ügyesség vagy annak hiánya a fontos.
az ügyesség gyakorlattal bepótolható.
A felnőttség, érettség a legfontosabb a buszvezető kiválasztásban.
- kerülje a hirtelen elhatározásokat.
- az átlagnál legyen sokkal nyugodtabb, halvérűbb,
- legyen szélsőségektől mentes gondolkodású,
- kritikus helyzeteket NE akarjon mindenképpen megoldani,.
Ezek a legfontosabbak.
az összes többi, tárgyi tudás, rutin, ügyesség, műszaki hozzáértés megtanulható.
Hasonló a helyzet. 2 év B után 0km C majd D és rögtön mélyvíz. De mint itt is 20 napokat dolgozik az ember. havi szinten kb 2000km tisztán városi vezetés, amivel elég hamar bele lehet rázódni, de kell hozzá érzék is. Kollégám állítólag nemzetközizett is C-vel meg D-vel mielőtt idejött, mégis a tolatással hadilábon áll, míg én már az átvizsgálóból 1 lendülettel tolatok ki. Az átvizsgálót meg szerintem nem kell neked ecsetelnem. Én kifejezetten élvezem ha "játszani" kell a busszal. Szeretem a kihívásokat.
Egyébként gondoljunk csak bele! Aki trolira megy 21 évesen szinte friss B kategóriával? És mégsi elvezeti a szűk belvárosi utcákon a buszt. C kategória mint feltétel a D-hez leginkább a dízel technika miatt volt szükséges azok szerint akik a jogszabályokat így hozták meg (legalábbis én így emlékszem egy nagyon régi BKV oktató filmben ami a trolisoknak készült, régen láttam már...). És nem méretek miatt.
Én a Honvédségnél csináltam meg a C-s jogsit, majd a forgalmi vizsga után én teherautót többet nem vezettem (hazudok, mert pár éve biztonságból úgymond jött egy E kategória...). Sőt tovább megyek, akkor még autóm sem volt (családban sem nagyon), így ha volt összesen 1 ezer km a lábamban amikor kézhez vettem a D kategóriát, sokat mondok.... Ezután jött 10 év 6 hónap buszozás menetrendszerintin, különjáraton maszeknál (mellékes, ez a mai napig megvan). Lentebb írtam, hogy nagyon sokáig szóló busszal dolgoztam, amíg nem raktak csuklósra. De hazudtam. Második héten dolgoztam, mire délutánra bementem és két csuklós tartalékot kivéve nem volt semmi, egy 280-assal vettem fel a munkát. A forgalmista pedig kiküldött olyan vonalra, ahol a vezénylővel mentünk végig a Volán Ladájával (Volán Taxis időkből maradt...) egyszer (oda meg vissza). Város ismerettel sem nagyon rendelkeztem, nagyszüleim éltek csupán a városban (persze sokat buszoztam meg minden, de nem tudtam az adott helyeken a tippeket, trükköket hogyan forduljak, stb). 23:45-kor raktam le a buszt a telepen. Nagyjából mire kiértem a Finomszerelvénygyárhoz (Berva), már éreztem a kocsi végének a mozgását (a 260-hoz képest).
Soha nem volt saját hibás balesetem, koccanásom (hülye autós miatt, aki nem adta meg az elsőbbséget, meg vak kolléga miatt aki beletolatott a buszomba volt több is), sem helyi járaton, sem helyközin, sem távolságin, sem különjáratban. Nem törtem meg egy buszt sem, soha nem húztam meg sem a 260-as méretét, sem a Volvo 7700-at sem az utolsót ami még hosszabb ideig a kezeim közé vettem (Ikarus V187). Soha egy utastól sem hallottam vissza, hogy állatul vezetek, senki nem szólt be emiatt (egyébként is kevés konfliktusom akadt az utasokkal).
Konkrétan a kérdésedre nem tudok válaszolni, mi kell hozzá. Én szinte nulla vezetési tapasztalattal ültem be a busz Volánja mögé, azon tanultam meg vezetni, kezelni a helyzeteket. Talán mert a rutin hiányzott az átlagnál is óvatosabb, körültekintőbb voltam? Nem tudom. Azt sem tudom, ha szállítok évekig sódert, akkor milyen lett volna. Egy biztos: lett volna már valamennyi vezetési tapasztalatom és nem egyből a busz kormányánál kerülök a mélyvízbe.
Autót a mai napig havi szinten maximum 2-szer ha használok (nejem használja a kocsinkat), teherautót/nyergerst a tanfolyamok óta szinte nem is, autóbuszt pedig jelenleg hetente/kéthetente különjáratot.
Korrigálnék. Egy C-s jogsi nem ér semmit. Kell a GKI.
Ha hivatásos gépkocsivezető akarsz lenni, akkor valóban nem, de ha pl fejlesztőmérnökként csapatsz teherautóval, busszal, akkor elég a sima C, illetve D is ;)
Aki B-s jogsival kezdi el, s C-vel minimumot vezet (mint pl. a példában, amikor a Volán csak azért fizeti a C-t, mert muszáj, de ő lényegében B-ből ülteti azonnal buszra az illetőt), akkor egy-egy ilyen vizsgán mi a leginkább döntő tényező:
- az illető ügyessége? (pl. Milyen hamar szokik hozzá a nagy kocsihoz.)
- óvatossága?
- intelligenciája?
Tehát valahogy nagyjából arra lennék kíváncsi, hogy az, aki nem szállított el 8 millió sódert kamionnal életében, abból miként, mi alapján lehet olyan buszvezető, aki mögött nem kell senkinek félnie.
Szóval alsó hangon félmillió körül van, ha mindent megcsinálsz elsőre. Aztán dolhozhatsz 120-130 nettóért - a hülyének is megéri, nem? :P
Ezt nézhetjük többféleképpen is. A buszvezetés egy elég veszélyes üzem, nagy értékű a jármű önmaga is, de ez teljesen jelentéktelen, az utasok épsége semmiben sem mérhető érték. Ezek a vizsgák azért eléggé megszűrik az embert. Én hála Istennek, ezeken a tanfolyamokon, vizsgákon nemigen találkoztam olyan emberrel akire kapásból rámondtam volna, hogy na ne, de azért akárki mégse üljön oda, én úgy gondolom. Az sajnos, egy másik dolog hogy ezek a képzések mennyire költségesek, de gondoljunk csak az orvosokra például. Ők mennyit tanulnak, és fizetnek azért hogy orvosok lehessenek... És sajnos ők sincsenek megfizetve...
Az az ördögi kör, hogy ahhoz, hogy mehess D-re, lennie kell C-nek, de a C-hez, meg kell a B. Így "rákényszerülsz" a kategóriák lerakására. De véleményem szerint ez így nagyon is helyes. Csak nagyon drága. Nekem volt szerencsém mindenféle támogatás nélkül megcsinálni ezt. Ment is a tanya, nyári keresetem, meg nagymama spórólt pénze is hogy teljesüljön az álom...
Ne dőljetek be ennek a kósza hírnek! Valamelyik Volán hirdetett így felvételt, hogy B kategóriával venne fel embereket, és kiképezné őket buszvezetővé. Viszont képzési időnek közel fél évet jelölt meg, holott egy "szimpla" D tanfolyam csak pár hét. Tehát erősen gyanítható - s mivel a jogszabályi háttér nem változott, továbbra is B-C-D sorrendben, egymásra épülnek a kategóriák, biztosan így is van -, hogy itt kombinált C-D tanfolyamról van szó, természetesen aláírt több éves "hűségidővel", a képzések költségét valamelyest ledolgozandó. De mivel ezt a felvételi hirdetésen nem tüntették fel, elkezdtek menni a továbbgondolkodások, hogy "jé, most már nem is kell C az autóbuszhoz?" De igen, továbbra is kell...
Korrigálnék. Egy C-s jogsi nem ér semmit. Kell a GKI. Tehát kapásból 350e-nél járunk. Feltéve ha van biztos állásod és a C-vel nem kívánsz dolgozni mert akkor mehetsz D-re és akkor csak a D GKI-t csinálod meg. C GKI után a D kiegészítő már "csak" 90e. A D 200e alatt szerintem nagyon optimista. Én a C+GKI-t munkaügyin keresztül csináltam ott valami 360e körüli összeget láttam szumma de kellett a PÁV meg egyéb apróság ami tovább emelte. A D+GKI (kieg.) ha jól emlékszem 300e körül jött ki. Igaz ebben volt egy forgalmi vizsga bukta (hosszú történet) de ugye egy forgalmi vizsga valami 30e! A lényeg hogy marha drága még úgyis hogy esetleg mindenen átmész elsőre.
Olvasgatom itt ezt a beszélgetést, elég érdekes. Egy B-kategóriás jogosítványból kiindulva mennyibe kerül, mire valaki menetrend szerinti buszt vezethet?
igazat adok buszosjocónak.nekem is meg van D-re,csak még nem mertem elmenni jelentkezni:1.nincs lóvé személy szállitó tanfolyamra.2.biztosnak tűnő helyem van.3mifelénk békés megyében biztos túljelentkezés van
Hmm... Hozzászólnék a témához, mint fiatal, még csak nézelődő akárki.
Eddig biztos voltam benne, hogy én leteszem a buszos jogsit, hát mit nekem az. Gondoltam. Aztán megismerkedtem a pénzzel, merthogy 13-14 évesen még nem nagyon tudja az ember, hogy mit is jelent ez, de talán még most sem tudom.
A pénz volt az egyetlen, amivel nem is foglalkoztam, ám mindig tudtam, hogy csak ez fog visszatartani, mert a többi (remélem nem hangzik úgy, mint ha nagyzolnék) a KRESZ, a vezetés maga, menni fog, ahogy motorral is ment, ahogy (mostmár "házon belül") a kocsival is megy. Remélem így lesz minden más, nagyobb vassal is.
De ez, hogy gyakorlatilag fél éves fizetésből lehet letenni 24 évesen, ez erőteljesen (elnézést) f@szság.
Remélem azért majd sikerül, egyben biztos vagyok, hogy mindig kellő alázattal, odafigyeléssel fogok vezetni, mégha az áramot vezetem akkor is :)
Ha megengeded, pár mondatban kifejteném a véleményem, illetve tapasztaltom az általad felvázolt témával kapcsolatban, megpróbálok rövid lenni, hogy ne terheljem a topicot. Off következik.
-Először is, nagy hiba a korcsoport szerinti általánosítás. Ha egy ember fiatal, az sok vállalkozó, vezető szemében egy a feladatra alkalmatlan ember, netántalán még hülye is. Pozitív ellenpélda erre egy közúti szállításban tevékenykedő vállalkozó példája, aki a 0 km-es vezetőket részesíti előnyben, mert azok még nincsenek "elrontva"... No comment.
-Saját tapasztalat, láttam már fiatal srácot nagyszerűen gépészkedni, illetve öreg rókát bénázni...
-A sajnálatos baleset, illetve az autó rongálása sajnos nagyban függ a szerencsétől is, ez szintén nem csak korhoz "kötött" dolog...
Az autóval való törődésről meg csak annyit, hogy összeteheti a két kezét az, aki állandó autót kap, plusz addig megy is ez, még az ember lelkes, de a lelkesedést a legtöbb helyen nagyon gyorsan kiölik az emberből, egy darabig még a megszállottság, hajtja viszi az embert, de idővel az is elmúlik, és nem tudom, hogy ez kinek jó, miért jó? Miért baj az egy másik ember szemében, lehet az kolléga, vagy vezető beosztású ember, ha valaki magas nívón próbálná végezni a hivatását. Sajnos ezek a dolgok nem egyediek, nem csak kimondottan egy helyen történnek így, de választ ezekre a kérdésekre senki nem tudott még adni. Viszont, mindenhol meg találja az ember azokat az embereket, akikkel együtt lehet dolgozni, és így szebbek a napok, és öröm is van a munkában.