Olvasgatom itt ezt a beszélgetést, elég érdekes. Egy B-kategóriás jogosítványból kiindulva mennyibe kerül, mire valaki menetrend szerinti buszt vezethet?
igazat adok buszosjocónak.nekem is meg van D-re,csak még nem mertem elmenni jelentkezni:1.nincs lóvé személy szállitó tanfolyamra.2.biztosnak tűnő helyem van.3mifelénk békés megyében biztos túljelentkezés van
Hmm... Hozzászólnék a témához, mint fiatal, még csak nézelődő akárki.
Eddig biztos voltam benne, hogy én leteszem a buszos jogsit, hát mit nekem az. Gondoltam. Aztán megismerkedtem a pénzzel, merthogy 13-14 évesen még nem nagyon tudja az ember, hogy mit is jelent ez, de talán még most sem tudom.
A pénz volt az egyetlen, amivel nem is foglalkoztam, ám mindig tudtam, hogy csak ez fog visszatartani, mert a többi (remélem nem hangzik úgy, mint ha nagyzolnék) a KRESZ, a vezetés maga, menni fog, ahogy motorral is ment, ahogy (mostmár "házon belül") a kocsival is megy. Remélem így lesz minden más, nagyobb vassal is.
De ez, hogy gyakorlatilag fél éves fizetésből lehet letenni 24 évesen, ez erőteljesen (elnézést) f@szság.
Remélem azért majd sikerül, egyben biztos vagyok, hogy mindig kellő alázattal, odafigyeléssel fogok vezetni, mégha az áramot vezetem akkor is :)
Ha megengeded, pár mondatban kifejteném a véleményem, illetve tapasztaltom az általad felvázolt témával kapcsolatban, megpróbálok rövid lenni, hogy ne terheljem a topicot. Off következik.
-Először is, nagy hiba a korcsoport szerinti általánosítás. Ha egy ember fiatal, az sok vállalkozó, vezető szemében egy a feladatra alkalmatlan ember, netántalán még hülye is. Pozitív ellenpélda erre egy közúti szállításban tevékenykedő vállalkozó példája, aki a 0 km-es vezetőket részesíti előnyben, mert azok még nincsenek "elrontva"... No comment.
-Saját tapasztalat, láttam már fiatal srácot nagyszerűen gépészkedni, illetve öreg rókát bénázni...
-A sajnálatos baleset, illetve az autó rongálása sajnos nagyban függ a szerencsétől is, ez szintén nem csak korhoz "kötött" dolog...
Az autóval való törődésről meg csak annyit, hogy összeteheti a két kezét az, aki állandó autót kap, plusz addig megy is ez, még az ember lelkes, de a lelkesedést a legtöbb helyen nagyon gyorsan kiölik az emberből, egy darabig még a megszállottság, hajtja viszi az embert, de idővel az is elmúlik, és nem tudom, hogy ez kinek jó, miért jó? Miért baj az egy másik ember szemében, lehet az kolléga, vagy vezető beosztású ember, ha valaki magas nívón próbálná végezni a hivatását. Sajnos ezek a dolgok nem egyediek, nem csak kimondottan egy helyen történnek így, de választ ezekre a kérdésekre senki nem tudott még adni. Viszont, mindenhol meg találja az ember azokat az embereket, akikkel együtt lehet dolgozni, és így szebbek a napok, és öröm is van a munkában.
a meszólós emberekkel nem kell foglalkozni! Egerben igen nagy divatja van, vagyis volt ennek amikor ott voltam. 'rája.* Ha Neked úgy tetszik, úgy érzed jól magad munka közben, menetközben. Ha jóérzéssel tölt el a szép csili-vili busz amikor kinézel a tartózkodó ablakán és látod, hogy milyen szuper, akkor csináld. Magadnak csinálod, az utasoknak. A legtöbb utast nem érdekli, de mindenki szívesebben száll fel egy olyan buszra ami tiszta kívülről bizalmat sugároz a szolgáltatóval szemben, mint egy szakadt koszos kohószökevényre.
Én a honvédségnél csináltam meg :D Akkoriban szinte mindenki ott rakta le, minimum a C-ét. De mostanában aki önköltségi áron szeretné megcsinálni (főleg vidéken), annak mélyen a zsebébe kell nyúlnia. Pár éven belül bizonyos térségekben komoly gépkocsivezető hiány lesz (nem csak busz). Önköltségen nem csinálja meg szinte senki, mert nagyon drága, a munkaügyön keresztül pedig nagyon megszigorították (például: akinek már van érettségije és mellé akármilyen OKJ-ja, nem mehet pl semmilyen képzésre, csak minimum 18 havi regisztrált munkanélküliség után...). Rohadt drága és az árát sem hozza be (kezdő fiatal kap 100-110 ezer körül, ami teljesen átlagos, de a tandíj bekerülési költségéhez képest szegényes...).
Én is szívesebben alkalmazok olyat aki most kezdi és fiatal, 30 alatti. Sajnos az idősebbekkel 10 esetből 8-szor probléma van (legtöbbször az alkoholizálás...). Viszont volt a fiatalabbakkal is problémám már, a munkaügyi hivatallal közösen kiképeztük, alkalmaztuk. Nagyon lelkes volt a srác, érdeklődött, kérdezgetett. Aztán egy kicsit beleszokott. Elkésett a munkából. Egyszer előfordul, elalszik. Kétszer előfordul, nem ébreszt a telefon, az óra. Harmadjára már szóvá teszem, szóbeli figyelmeztetés, de még mindig elmegy. Na de az amikor rendszeresen 8 óra körül szól be, hogy "jó reggelt, de beteg lettem". Egyszer-kétszer még ez is elmegy, mert most mikor szóljon reggel 3-kor, amikor én 7 órától dolgozom. De amikor ez hetente előferdül, az már nem tetszik, de mindig hozza rendben a táppénzes papírt... De volt olyan is aki rendre elaludt a Volán mögött, mert buli, vagy nem aludt eleget. Ha 5 perce volt, elaludt. Forgalmiszolgálatos végállomáson nem volt gond, mert a forgalmista rászólt és indult. De volt amikor kerestük 3 órája a busszal együtt. Egy kiseső végállomásra ért ki, 45 perc kiálás, szundikál egyet... de ott zajos volt, hangos az út forgalma, ezért egy onnan 300 méterre lévő földútra tolatott rá, 50 métert és ott aludt be (nem ébredt fel a telefonra...).
Anno a C-t így csináltam, de utána úgy gyűjtögettem a D-re majd kerültem ide. Én úgy vagyok vele ,hogy szeretnék tanulni ezért ha javít is a busz azt szeretném tudni mit hol hogyan csinálnak hogy működik. Lehet a kelleténél lelkesebb is vagyok. Most a felni lefestése miatt cukkolnak, merthogy rááldoztam az időm, hogy minek ennyit foglalkozni vele stb. Szeretem a rendet, a tökéletességet. A jól állapotú busz rozsdás felnikkel minden csak nem kerek, egész.
Az a baj, hogy nagyon óckodnak a fiataloktól, pedig aki egyből a jogsikorhatártól kezdi, az valószínűleg nem csak bohóckodni megy.
Annyi az egész, hogy meg kell neki mutatni jobban dolgokat, mint a jogsin, meg ha van műhely, akkor néha kiállási időben tanítgatni erre-arra a szerelővel, mi micsoda.
Senki sem úgy születik, hogy mindent tud, csak ezt a Volánokat nem érdekli, a maszek meg elvárja, hogy valaki "adj uram isten" mindent tudjon a sofőr.
Szerintem sokkal jobb a csuklós, nagyobb az emberek tisztelete feléd, és jobb a munkásjáratok miatt is.
Mondjuk mi válogathatunk a felvételesek között*! És nem friss jogsisokat veszünk fel, bár már ezzel is volt rossz tapasztalat...
*: minden héten kapunk postán, személyesen naponta legalább 1 önéletrajzot, valamint naponta érdeklődnek telefonon, van akinek már telefonból ismerem a hangját, nevét annyit telefonál a szerencsétlen, de nem tudom felvenni, mert nekünk nem kell ember... most.
Nem tudom másutt hogy megy. Mi nem engedünk senkit csuklósra egy jó ideig. Maximum akkor ha új felvételes van és csak csuklóson van hely csak és a régebbiek közül szólóról nem akar átülni csuklósra valaki....
"Felhígult a szakma..."
Bizonyos kerültekben Budapesten illetve pár megyeszékhelyi munkaügyi központtál a munkanélkülieket előszeretettel képzik C-re, D-re. Teljesen ingyen.... na így kerülnek be ezek. Aki meg elhivatott lenne, esetleg ez az álma, és még helyt is állna annak meg évekig tart összegyűjteni a rávalót, mert nem teheti meg, hogy hónapokra munkanélkülire menjen és elkezdje a képzést ingyen vagy pár ezerért (maximum az orvosit, PÁVot kell kifizetni meg a vizsgadíjat, maximum 50 ezer, míg másnak ennél 10-szer többe van...).
Csuklósra, ilyen hamar? Érdekes, ennyire nincs ember Egerben? Én annak idején amikor ott elkezdtem vezetgetni (még a mérnöki gyakorlat alatt kialakítottam pár kapcsolatot, de nem kellettem sehohová mint mérnök, így a rokonok elszállásoltak és jobbhíján vezetgettem), én 1,5 évig a legszakadtabb 260-assal (BRF-826, a régi rendszámát nem emlékszem, műszaki előtt 2 héttel kaptam meg, le is cserélték a rendszámát), utána jött Németországból két patent kis 260-as, az egyik tartalék lett (972 vagy ilyesmi, még mostanába is látok róla fotókat ugyanott áll, mint annakidején, lassan 20 éve, csak átalakult a busz), na a DZC-238-at megkaptam egy idősebb kollégával, Csontos Misi bácsival. 4 év után rákerültem a "halálbuszra". Ez is egy németből szerzett busz, a BPC-776... ez volt az a híres-hirhedt busz, amineka Volánja mögött a buszállomásnál lefordult a vezetőülésből a gazdája (szívroham, helyszínen meghalt), majd 2 hétre rá a kollégáját várták dolgozni, ő az ágyában hunyt el éjjel ugyanebben (Isten nyugosztalja őket!). Ez a szerencsétlen busz 1,5 évig állt tartalékosként, senkinek nem kellett. Akkor egy nagy piás Béla bátyám volt ott a helyis főnök (szerintem már nyögdíjas...), na ő megkérdezte nem-e gondolom. Gondolom, csak rendbe kell rakni a buszt, mert így nem, meg kézi váltóból elég volt, Prágásat kéne bele, ha megoldható, akkor ráülök... Rendbe raktam, a helyköziektől átjött egy vén matuzsálem kommunista a maga 2x évével a Volánnál és benyúlta a buszt. Na az öreg a buszt egy év alatt teljesen hazavágta, le is selejtezték. Akkor már nem voltam ott. A korábbi kollégámmal Misi bácsival még elmentem átvettük a C60-ast (emlékszem szabadságot kértem a főnöktől, hogy el tudjak menni és is Székesfehérvárra a többiekkel a buszért, annyira kíváncsi voltam milyen is az a C60 meg C80), ez volt '99 augusztusa. Szeptember 1-jével felmondtam, mert már júlisban átadtak ideiglenesen helyközi üzemre egy szakadt 266-osra, és kaptam egy olyan fordát, amiben jóformán egésznap Heves, Átány, Kömlő, Tiszanána térségét jártam. Nem esett jól hajnali és esti/éjszakai sötétben, sok arra a dakota. Úgy volt, hogy átmenetileg szeptemberig, akkor visszajön a tanítási idős mentrend és akkor kellek a helyire megint. Helyette augusztus 23-án közölték velem, hogy kapok egy jó állapotú 256.44-est, meg egy fordát és végleges egri helyközi tartalék, 90%-ban megegyező fordával. Köszöntem abból nem kértem.
Váltó:
kinek mi. Ha a ZF jól van beállítva akkor pörgős ügyes kis technika, de akkor is rángat. Ezt én sem szeretem. A VOITH meg elhúzza az 1-est nagyon azt sokan azért nem csípik, de én is azt szerettem, mert soha nem siettem sehová. Egerben akkor egy VOITH-os kocsi volt, ami gyárilag azzal jött még a 90-es ével elején (AVC-934) és akkor kapták meg az első buszok a ZF váltót (BKV-tól selejtezett Egerben felújítot vackokat amúgy) Mezőtúron.
Rajta kívül Miskolcon még ilyen a BPR-177 és a GJA-066. Pár bolygóajtós is hasonló ajtóképletűre lett átalakítva vázcseréjekor, Miskolcon a BPR-184 és a JOB-671, illetve Sátoraljaújhelyen a BPR-635 és BPR-639. Rajtuk kívül is voltak még, de már selejtezték őket (ráncajtóval a BPH-157 és a JOB-673, valamint bolygó ajtóval a JLA-386).