Szia. A HR... kezdetu rendszamu csikszeredai buszokat ismerem. A HR05NTB Ik266-os ex. Szabolcs volanos. A HR41YTA ik266 ex. Kisalfold, akarcsak a 256-os HR47YTA eredeti flottaszinben. A HR15YTA egyedi tipusu Ik 259-es a 90-es evek kozepeig a Volanbusznal futott, utanna kerult ide Csikszeredaba. A HR06KHZ es 04BUV valoszinu magantulajdonban voltak, utobbi 79 es evjarat.
Fényezés előtt érdemes, ezért is kérdeztem. Nem midegy, mert nagy meló. A dukkó meg nem olcsó, és ha sérül az nagy baj lenne. Azt is tudom, hogy mindenre nincs pénz, és majd ezt jövőre. Sajnos ez 10X többe kerül mint egy személykocsi felújítása.
Szét kell szerelni a lapokat és bekenni zsírral. Az AFIT-ban ahol melóztam ott volt rugókovács műhely. Ott forró Zsírba tették a végén, és megspanolták az elfáradt lapokat. A rozsda a lapok között nem engedi a csúszást, és ilyenkor eltörik egy lap. majd a többi, ha nem figyelnek. Nem egyszerú kikapni és szétszdni, mert a cuppántok csavarjait meg kell melegíteni, ami nem tesz jót, de nagyon rá tud gyógyulni a csavar.
Hű de jól haladtok! Hatalmas munka, és nyeli a pénzt, még akkor is amikor mindent ti csináltok. Rugók jók? Szétszedtétek már? Az állásban kiszáradtak, és nehogy törés legyen a vége. Olajat kell juttatni a lapok közé. Mig készül a busz befolyik valmi kevés a lapok közé és átmeneti megoldás lehet.
Nálunk van Rábás 415-ös is, igaz a későbbi szériából ('97) és van egy rakat DAF-os ('94-95), köztük az első vidéki városi ilyen motorral (EIB-389) és semmilyen probléma nincs velük. A 200-asok után ezek a legüzembiztosabbak. A váltó szorulna igazából beállításra a legtöbbnél, ezt egy kocsinál orvosolta az egyik régi gazdája, annak azóta tökéletes a váltója, a többi kicsit rángatósan vált. Egy felújításon túl vannak már és még jó ideig futni fognak szerintem. Alapvetően nem rossz kocsik, a vázon itt-ott meglátszik mondjuk a konstrukciós hiba, ezt a felújítás sem tudta eltüntetni.
Amikkel nem vagyunk kibékülve, az a 3 orosz exportos cucc .15C típusjellel. Levegős gázpedál, plusz ritka szarul hangolt váltó. Na ezekkel nem is lehet normálisan menni és a felújítás sem segített ezeken a részeken.
Az egy szem 435-ösünk az kései darab '99-ből, így nem meglepő gondolom, hogy addigra kiforrotta magát a széria. Felújítva még nem volt és valószínűleg mostanában még nem is lesz.
Aztán a második széria sem igazán sikerült jól, relatíve drágán üzemel a Volánoknál, és azokkal is sok volt a baj: hanyag szerelés, beázások, szarul hangolt hajtáslánc. Pár komolyabb gépészettel szerelt busz megmutatta, hogy bizony a 400-asokkal van a gond, nem az igényesebb technikával, lásd Scaniás E95-ösök vagy Detroitos C56 vagy az újabb külföldi kocsik.
A 435-ösök becsuklásgátlója '93-ra lett valamelyest szériaérett, de azzal is sok gond volt, ahogy az egyéb részegységeivel a busznak, pl a BKV-nál az ajtóvezérlés, a FOK-GYEM kijelzők. Aztán valamikor a '90-es évek végén vagy a 2000-es évek elején az összes BKV-s 435-öst vázjavtásra kellett küldeni, mert törtek.
Most az egyszer el lehet nézni szerintem,mivel amugy a képekkel nincs gond. :) Kihozta mindegyik fotón a maximumot,amit ilyen időben lehet. Meg én azért dícsérem az igyekezetét.