Mondjuk a Mercedes-Benz O305G-t akkor már javában gyártották, amikor a 435-ös bemutatkozott, de én is azon a véleményen vagyok, hogy a kor elvárásainak megfelelt, csak nem volt már annyira "igénytelen" típus, mint a 200-as széria, sokan szerintem leginkább ezt róják fel a hibájának. Mondjuk a közlekedésbarátok sommás kijeltéseit általában nem kell kézpénznek venni.
Uhri Imre 1931-ben becsődölt, majd az a fia által gründolt céget '47-ben állalmosították, s az összevonás során az egyik beolvadó kisebb üzem nevéből lett az új nagy cég neve.
Pár kérdés: ezekben az IK260.11-esekben volt valami lényeges különbség a 260.32-esekhez képest (ajtót leszámítva)? Mikor exportálták őket? Csak 1974-ben, vagy később is kerültek ki folyamatosan? Illetve azt tudod-e, hogy hova került még belőlük Venezuelán (Caracas?) kívül?
Azt esetleg tudod (vagy bárki), hogy az AFF ugyanúgy a Dombóvári TESCO járatot csinálja-e, valamint ez EUE merrefele található ? (Tudtommal már nem Viszlós.)
Elég annyi hogy amikor megjelent a 435, még nemigen gyártott senki tolócsuklóst?
A nullszériás 415-ösök a 90-es évek óta nem láttak felújítást, még mindig húzzák az igát.
Teljesen megfeleltek a koruknak, amikor születtek (80-as évek első fele), arról már nem az Ikarus tehet hogy itthon jó 10 évvel később kezdték venni, a Szovjetunióba is a 200-as kellett, nyugati export akkor még nem jött szóba...
A kocka Merci O405-el összehasonlítva szerintem semmi szégyenkeznivalója nincs (a nem alacsonypadlós verzió abszolút hasonló korú)
Sziasztok, egy kérdésem lenne: a Városi és elővárosi közlekedés topikban egyöntetű igazságként írják le újra meg újra, hogy a 415-435-ös Ikarusok műszakilag "finoman szólva sem lettek sikeresek". Valóban így van ez? Az adott kor - hazai, környéki - műszaki színvonalát valóban nem érték el?
Akkor ráncos ajtóval és régi ruszki hidas 280.17-es létezet vizes fütőkészülékel.Mikortól van sirokkóba vizes fűtőkészülék a 70-es években már volt-e? Szerintem hamarabb volt a levegős.
Nem tudom mennyi haszonosítható dolog van rajta, de remélem nem lesz alkatrész bánya. Már ha még használható belőle akármire is bármi - amit kevésbé hiszek. Lehet rosszul emlékszem, de mintha a BKV-s topicban SzL írt volna még valamit arról, hogy kezdenek majd vele valamit.
Ha helyi busznak készült akkor levegős de ha helyközi akkor vízes sirocco volt beépítve /10 évig építettem be többek közt ilyeneket is /.De azért voltak kivételek.
250 és a 256-ban mindig vizes sirocco volt,de az Ndk-ban száraz siroccos volt.
Nem kell, örülök h nem maradt ott tovább az enyészetnek. De látni akarom, azt hogy az új "honos" állomásán foglalkoznak is vele. Nyílván nem lesz elsődleges prioritása ott (?), de azért kíváncsi vagyok, kinek a kezébe fogják adni.
Akkor jön pár szintén publikálatlan kép a tükörreflexes korszakból 1997-2002, Kezdő fotósként azért lesz pár fura beállítás, előre is bocsánat. Vagy egyből szelektálok közülük.
Nos akkor ! amitől féltünk bekövetkezett. Kedvencünk eltűnt a telephelyről, minden értesítés nélkül. bárki, aki tud bármi infót az autóbusz hollétéről, kérem értesítsen !!! 30/308-26-75
Akkor szintén első publikáció, lévén saját képek, 2004-ből. Garantáltan nem volt, mert tavaly végiglapoztam az EGÉSZ topikot. Szóval íme:A Polgári Védelem busza (ha meg van még)
A kérdésem az lenne ,hogy a IK-280.27 -en elől vízes fűtőkészülék volt-e?
Valamint a volánnál nálunk a bolygóajtós IK-280.17-en elől vízes fűtőkészülék volt gyárilag erre emlékszem.De a ráncajtós ruszki A,C, tengelyes IK-280.17-en elől levegős vagy vízes készülék volt e?
Köszönöm a segítségeteket! Természetesen NEM MOST kell a veterán busz, hanem júliusban, de tudom ,hogy nem lehet elég korán szólni!!! Három veterán autóm kimondottan erre a célra kialakított garázsban pihen és csak a jó idő beálltával jönnek ki onnan...
Ez nem reklám volt, csupán felsoroltam neki, kinek lehetnek ilyen buszai. Odaírtam, hogy nem biztos, hogy érdekli az emlegetett nickeket, ezért írtam neki volános címeket.
Nullással évek óta semmi kapcsolatom nincs, de ha lenne,akkor sem lenne közöd hozzá, kedves másodsorban/jamboo/richie35 olvtárs.
Vagy nem jutott el a címzettekhez, mert ők vagy nem járnak naponta ide, vagy járnak, de a jármű most nem "rendezvényképes", vagy rendezvényképes ugyan, de ilyenkor nem veszik elő.
Nem kell megsértődni, keresd Ik-55, Jamboo nickeket, vagy nem tudom, milyen illetőségű vagy, de Tatabányán a Vértes Volán, Kaposvárott a Kapos Volán illetékeseit-náluk Ikarus 55, Ikarus 30 van. Miskolcon az MKV-nál is van bérelhető veterán, és a Hajdú Volán busza is elérhető.
Pár napja egy kis segítséget kértem Tőletek, de kérésem süket fülekre talált.Vajon miért? Egy veterán buszt szeretnénk bérelni egy rendezvényre, de senki nem tud a fórumotokon ebben segíteni? Vagy nem akar? Vag mégis?
Jársz Győrben, oda tudom adni, úgyis valakihez már hozzá akartam vágni útközben.
Gyárilag zöld volt a felső, mint elöl a műszerfalon, piros azért került oda max.,mert az akadt a kezükbe. Manapság már az esztétikára nem adnak a volánoknál, az a lényeg, minél hamarabb kint álljon a placcon, és vigye ki valaki.
Szasztok! Már személyesen néhány tt-tól kértem, de itt is megteszem: aki rendelkezik IK 282-es vázrajzzal vagy bármilyen akármivel, sőt ilyesmivel, ez ne habozzon tudtomra adni! Köszönettel!
Köszönöm. Nem mondtam de sajnos a GOX-799 beszerzése illetve üzembe helyezése eléggé padlóra vitt úgyhogy ilyet nem tudok venni. Inkább valami használt D10-esre gondoltam valahonnan pici pénzért. Ha esetleg ebben tudnátok segiteni akkor nagyon hálás lennék.Előre is köszönöm. :-)
Lenne egy kérdésem.Találkozott már közületek valaki olyan IK 31-el,(akár fényképen)amelyiken hátul kint volt a pótkerék és 1965 előtti szériából való?Lehet akár hazai,akár export busz is. Segítségeteket előre is köszönöm!
Arra gondolsz, amit utólag szereltek be a buszokba leszállásjelzőkhöz,és ugyanolyan kis kapcsoló van belecsúsztatva,mint a műszerfalon van, vagy az ajtók felett?
Közelebbről megnézve a rigomodell tt. által betett képet a lámpáról, az jut eszembe, nem olyan alakú búra-e ez, mint amilyent buszok belső világításához is használtak? (Persze ott fehérben.) Egyébként némely képen meg úgy látszik, mintha az alsó fele világosabb lenne - lehet, hogy volt alul sárga változata is.
Folyt.: a fölötte lévő képen a rendszám nélküli busz ugyanolyan díszlécezésű, mint a tied (1959 vagy 60-as évjárat lehet), a rendszám helyének kialakítása is hasonló lehetett a tieden eredetileg.
(A bal szélső képen a pótkerekes jóval későbbi évjárat, amit az is mutat, hogy vékony alsó díszléce van.)
Most látom: a 83073 hsz. alsó kép pontosan mutatja a formát, még az üveg domborulatát is.
Elképzelhető, hogy az üveg színe is ilyen sötétpiros volt. Abban az időben az index színe elöl fehér vagy sárga, hátul piros vagy sárga volt. Az Ik-60-asokon pl. elöl fehér, hátul piros volt. A 70-es években tették kötelezővé elöl-hátul a sárga színt.
Békéscsabai évadnyitó találkozó, főleg Simsonosoknak, de bárkit várnak a szervezők, akár kocsival, akár busszal, akár tengeralattjáróval, lényeg, hogy sokan legyünk! :)
Bocs ! Félreértettem A válaszom a korai 200-asokra vonatkozott ! A 200-okat megelőző típusból egy sem lett sárga ! Az említett kocsi a GC 80-73 egy 260-as volt !
Mindet átfestették sárga-fehérre ( sárga kasztni - fehér ajtó és lökös) a legtovább a GC 80-73 volt szürke, talán úgy is selejtezték le ! Ez a busz arról is híres volt, hogy ezzel járt a " beszélős bácsi " ! Ő egy idősebb sofőr bácsi volt, igazi sofőr egyenruhában, aki Győrben egyedüliként a mikrofont használva be is mondta a megállókat és figyelmeztetett az ajtó zárásra ! És ez a busz volt mindíg a legtisztább is !
Egyébként a 200-asoknál régebbi típusok kocsijai küzütt volt olyan, amit utólag volánsárgára festettek, vagy mindegyik maradt (nagyrészt) MÁVAUT-szürke?
Urak ! Ez a kék szín mennyire volt elterjedt ? Nem nagyon emlékszem ilyenre,Flottaszínként pedig végképp nem !Emlékeim szerint a győri flottaszín a szürke volt, csak pár évvel az első 260-asok után váltottak sárgára ! Ez csak véletlen keveredhetett ide ! Valaki tud más infót ? Köszönettel Tamás
Jó képek vannak, különösen ha rákattintunk az ottani Ikarus klub honlapjára. 260-280 vázas fotók, részletek, belterek, stb. Néhány részletfotót az épülő 266-osomhoz is fel tudok használni.
A "magas"-t úgy érted, hogy a hátfalból hátrafelé kiáll? Mert legalább ennyit kiállt a felső része (teteje viszont lejtősebb volt), az alsó része meg kb. feleennyit.
Jól látszik oldalról az old-ikarus.hu-n a pótoknál (XA-23-56)
GB-56-33 lámpájával csak óvatosan, mert a kerete ugyan eredetinek tűnik, de ami benne van, az későbbi fusi. Ilyen kiálló lámpája a Wartburg 1000-nek volt!
Sajnos a fényképek nem adják vissza 100%-osan a méreteket.Egyik fényképen nagyobbnak,a másikon kisebbnek tűnik...Próbáljuk a lehető legeredetibbre,legformásabbra,legszebbre csinálni. :)
Lehetséges,hogy nem állt ki ennyire.Csak sajnos nem volt minta,ezért úgy voltunk vele,hogy inkább legyen egy kicsivel "magasabb",abból lehet vágni.Biztosan kell még vágni belőle a magasság miatt is,meg azért is,hogy a lehető legjobban passzoljon a busz ívéhez.
üdvözlök mindenkit. Sikerült beszélnem egy közlekedésis emberkével és elkeserített de nagyon. A jogszabály kimondja,hogy az önsújt lehet módosítani de az összsúj szent és sérthetetlen ezt nem jehet módosítani. Sajnos csak 3500kig vezethetek ugyanis 26éve orvosilag elvagyok tíltva a C kategóriától és STB.
Az 543-553 is lehetséges. Régebben is voltak szgk-lakóautóra módosítottak belőlük.Típusmódosítással egyedi engedélyéjeztétéssel le kell korlátozzák az összsúlyát, s máris lehet B-vel repülni vele.
Sziasztok. Csak érdeklődnék,hogy van-e olyam kis ikarusz amit átlehetne alakítani lakó autóvá 5 tagú család részére és B kategóriával vezethető lenne. kösz előre is.
Sziasztok! Kis segítséget szeretnék kérni Tőletek! Délegyháza környékén egy veterános kolléga birtokol egy 55-s és egy 66-s öreg Ikarus-t, na neki kéne az elérhetősége ,mert eltűnt a telefonomból!Előre is köszönöm a segítségeteket, veterános üdvözlettel: K Csaba
Rendszeresen olvasom a fórumokat, illetve böngészem a buszos honlapokat, blogokat csengetésekről, stb..., de sehol nem bukkanok infóra az FKL-814-ről. (Ik 263 Ex Máv-Záhony) Tud valaki valamit róla? Elkelt, ha igen hová, vagy még a kereskedésben van...?
Így van. A gyári az 12DNR, ebből lett a BKV-nál, házon belül felcserélgetve a gombsor 1D2NR-re. A hekkelés nem sufniban készült, mindez a ZF engedélyével, tudtával, egyeztetéssel, stb, nem kommandós akcióként.
És ezzel kishíján bekerült az Ikarus Top 25-be, egészen pontosan a 26. az Ikarus típusok között a gyártott darabszámok tekintetében, több készült belőle, mint pl. a 283-asból, vagy a 435-ösöből.
Valamit szeretnék kérdezni a 280.49-esek váltójával kapcsolatban, remélem valaki tudja rá a választ; ugye a váltógombsoron 1,2,D,N,R sorrendben vannak feltüntetve a választható "lehetőségek" (nem tudom, pontosan hogyan hívják azt, amikor beállítod, hány fokozatot is szeretnél használni - vagy ugye egyáltalán milyen irányt - , és nagyon nagy hülyeséget nem akarok írni). Néhány buszon a gombsoron a D és a 2-es fel van cserélve, a kérdésem az, hogy ennek van-e bármi műszaki tartalma, vagy "csak úgy meg van cserélve a gomb", mint ahogyan sok más kapcsolóval is eljátszák ezt. Az egyik barátom azt mondta, hogy valami jelentősége van, de nem tudja, mi, és érdekelne, hogy mégis mi értelme van, miután egyébként akár ZF, akár Voith váltós buszokon mindig ez a sorrend (még ha ez a típus ZF-fel is érkezett).
Ideje lenne megérteni,hogy azért mindent nem lehet megmenteni,ez meg amugyis tré állapotban van. De hogyha van rá elég költségvetésed,akkor irány vedd meg.
Igen, bocsánat, utólag én is észrevettem. Minden esetre nagyon szépen megcsinálták. Kár, hogy az első futóműve nem látszik. Jó lenne így az aknából fotózva.
Egy érdekességre bukkantam, szeretnék megerősítést kapni a feltevéseimhez. Mivel a 250, 255 és a 266 is egyaránt laprugós, ha már a 266-hoz futómű képem nincs kerestem 250-hez. Szóval a feltevésem az, hogy ezeknél a típusoknál a laprugók felett van az első és a hátsó híd és nem pedig alatta. A 266-os kezelési utasításban ugyanis így van a sematikus rajzon. Előszőr azt hittem hibás a rajz, de nem. Mert rábukkantam a Kalv kft. honlapjára http://www.kalv.hu Itt van egy gyönyőrű szépen felújított 250-es és a hátsó hídja szépen lefotózva. Az első híddal kapcsolatosan sajnos nincs kép, de már ez is nagy segítség. Amúgy ajánlom ezt a honlapot mindenkinek mert 260-280-as buszokról, felújításról is vannak képek.
A266-osba első hídnak találtam egy egészen jó alapot. Nevezetesen a Kamaz 5511-esét. Igaz azt át kell szerkeszteni, mert a laprugók a híd felett helyezkednek el. Még egy kérdés azonban fennáll: Ha a laprugókötegek a híd alatt vannak, akkor hogyan csatlakozik rá a lengéscsillapító?
Így igaz, sőt! Gondoljatok bele az 55, 630, 311 stb... megmentett buszokra! Igaz, hogy érdemesebb azokat megcsinálni, mert ritkábbak, de egy 255 se mindennapi látvány már!
Szerintem ilyen eredeti 255-öt jobb állapotban nem nagyon lehet találni.. 1981-es busz, a '85 csak szépítésként van odaírva. Ha valaki veteránnak venné meg /Egy 255 szerintem már oda való/ akkor ez jó választás szerintem. Ennyi erővel én sem vennék egyetlen felújítandó autót sem. :)
Nem teljesen azonos 5550mm Ik55-66, 5391mm Ik255-266.Teljesen azonos csak az első 255-nél volt,mondjuk az hosszabb is volt ,mivel az egy 55-ös fenékvázra épült.
Leglátványosabb különbség: a 255-ös (és 266-os) alsó díszléce belemetsz a kerékkivágásba, míg a magasabb építésű 256-os díszléce a kivágás fölött megy el (mint a 250-esnek és 260-asnak is).
Az anno Szfváron olcsó járműként előállított 255-266 fenékvázát a régi 55-66-oséból alakították ki (tengelytávuk azonos) és ez alacsonyabb építésű, mint a 250-256-260 típusok.
Volt kocka és távolsági üléses 255 is. 255-256 "kényelmi berendezés" különbségek: 256: némelyiken volt légbefúvó, lábtámasz az ülésen, elvileg jobb fűtése is volt, jobb szigetelése is.
Bővebben? :) HA jól emlékszem a 255-ben is "pilótaülések" voltak, vagy ez átalakítás volt? Túl sok kényelmi berendezés nem jut eszembe egy mezei 256-nál.
Nem kötözködöm, kíváncsi vagyok! Ma Setrával utazok pfff..... visszasírom a huzatos 280-ast..
Ha már 256 hadd kérdezzek egy hülyét amatőr lelkesedőként: én azt gondoltam 11m, kilincses ajtó 255, 11m pneu-s ajtó 256. A korábbiak szeint viszont nem ez áll meg.
Arrafelé jól értenek a kendácsoláshoz. Ez természetesen eredetileg nem így nézett ki. Ez egy Ikarus IK 4-es, de nem a mi Ikarusunk, hanem a jugoszláv Ikarus-Zemun gyár terméke, melyet 1982-ig gyártottak. Eredetileg - pontosabban már befalazott hátsó ajtókkal, de még változatlan homlokkal - így néztek ki:
Valami selejt 284-ből csináltak műhelybuszt? Ahogy látom románia, nem kizárt hogy oda került vasként hozzájuk egy selejt 284 :/ túl profi az eleje hogy kókány legyen :S de várom infot :)
Az első néhány évben még 5 sebességes ASH váltóval épültek. "Faülés" alatt nem tudom mit értesz, ezek a távolsági, különjáratos célra épült gépek, ehhez igazodó ülésekkel.
Igen, nekem is eszembe jutott, hogy május környékén sokkal nagyobb valószínűséggel lehetnek. Most ráadásul még a havazás miatt is mondhatja egy kirándulócsoport, hogy inkább nem indul útnak...
Emlékszem, hogy az akkor még új 435-ösökben ('96-98) ki lehetett kapcsolni. Egyik télen az első hó hatására a most hétfői jelenetek voltak. A Kábelgyári buszöbölből csak pörgő kerékkel tudott kijönni a sofőr..
Tavaly nyáron láttam ezt a buszt utoljára Cegléden, de már akkor jelentkeztek rajta a rozsdafoltok szépszámmal. Ha azóta nem végeztek rajta valami felujítást elég rozsdés lehet (remélem nem így van).
Attól még lehet, hogy eredetileg Pécsnek készült, bár összesen csak annyit tudok róla, hogy a képek már ceglédi korában készültek, és ma is Cegléden van.
én azt tapasztaltam, hogy ilyenkor télen nem nagyon jönnek Pestre a magán buszok, hacsak nincsen valami tüntetés (ld. tavalyi békemenet, ahol szinte minden típus előfordult, kivéve a 400-as sorozatot), vagy valamilyen Magyarország elleni mérkőzés, fesztiválok, stb.
ellenben május-június környékén szinte minden nap volt 250-es vagy 256-os, mivel általában akkor vannak az osztálykirándulások.
Értem, köszönöm! Vegyes érzésekkel olvastam az utolsó sorodat. Tény, hogy nemcsak a Volán-társaságok, hanem a magán 250/256-osok száma is nagyon megcsappant az elmúlt években, de azt gondoltam, hogy Pesten azért jó eséllyel találni még belőlük néhányat (a Budapest Sightseeing-eseken kívül), mondjuk a Városliget környékén. Szerencse nélkül is.
Ha bele fog férni az időmbe, megnézem majd a 654-es járatot. Aznap egyébként amikor láttam KTY-742-t Győrben, a Kunság Volán is meglepett, KAZ-141 jött 12:40-kor Dunaújvárosból.
hétköznap (és vasárnap) a Népligetbe szokott menni a 654-es járat, azon csak Kunság Volános 256-os van. :-) (+ néha 260.32-es, az általában vasárnap.)
hétköznap 14.40-kor érkezik, és 15.00-kor indul a Népligettől. útvonala: Népliget - Üllői út - Határ út - 5-ös út - Tass.
+ ott vannak még a Budapest Sightseeing feliratú, zöld színű 256-osok, amik az alábbi (értelemszerűen) zöld útvonalon mennek. most azt hiszem, óránként indulnak az Erzsébet térről, az egykori Volán-pu. mellől.
abban pedig igazat adok, hogy az 56-osok terén (vagy a Műcsarnok mögötti parkolóban vagy a Damjanich utca környékén) és a Közlekedési Múzeum körül (azaz a bejáratánál lévő szervizúton és a Hermina úton a Zichy Mihály út és a Kós Károly sétány között) lehet találni maszek 250-est/256-ost, de ez nem mindennap fordul elő. ha utazásod napján találsz egyet-kettőt, akkor szerencséd van. :-)
Egy olyan kérdésem lenne, hogy Budapest mely pontjain lehet a legnagyobb valószínűséggel 250-essel vagy 256-ossal találkozni? A képek alapján az 56-osok terére és a Közlekedési Múzeum környékére mindenképp elnézek majd. Elsősorban persze magánra számítok (ha lesznek, remélem). A Népligetben gondolom nagyon ritkák már.
Köszönöm előre is!
És egy decemberi kép Győrből, a Kisalföld Volán utolsó 256-osáról:
Én úgy tudom, hogy a MALÉV kocsijai kéziváltósak voltak mind. '85-ben bolygóajtó, ZF váltó, 86-ban ráncajtó, ASH váltó. Az, hogy ebből mi a .15 és mi az .51, erről egyebet nem tudok mondani. :)
A Malév eleinte 280.15-ösöket szerzett be, ami csak a festésében tért el a miskolciaktól, aztán kitalálták a speciálisan reptéri forgalomra kialakított belső berendezésű 280.51-est mindkét oldalon egysoros ülésekkel és a plafonon középen egy harmadik kapaszkodóval teljes hosszában.
Ha már itt tartunk: tudja-e valaki ezeknek az utolsó kocsik VOITH váltóknak a pontos típusát, valamint azt a fajtát, amit a 200-asok anno a vázcserével együtt kaptak az MVK-nál?
Van-e lényeges különbség az Ikarus 280.15 és 280.50 között?
Nem a 280.15 és a 280.51 közötti különbségre gondolsz? Azok között lehet összefüggés a Maléves kapcsolatuk által. Ebből a szempontból összehasonlíthatók egymással.
Hol akadtál 280.50-esre? Ez az altípus nem ugrik be nekem, és most hirtelen a feljegyzéseimben sem találok róla semmit. Ez persze nem jelenti azt, hogy nincs ilyen, de ha van akkor szedjük össze a paramétereit, ha lehet.
Tehát, ha valakinek van infója a 280.50-es altípusról az legyen szíves dobja be a közösbe.
(Ilyenekre gondolok, hogy évjárat, ajtók típusa, elrendezése, motor, váltó, futóművek, ülő- állóhelyek száma, esetleg bármi említésre méltó jellegzetesség, illetve reláció)
Ez kib@szott durva, hogy ott állt egy csomót és alig romlott az állapota :) :) neki nem volt sok dolga vele csak a külsővel, ha jól láttam akkor a másik videon ugyan ez van csak pirosban már? :D
Totalcarnál azért írták ezt,mert még életükben nem vezettek se buszt,se teherautót. Beismerték,hogy csak egy B kategóriás jogsijuk van,asszem a Robinak van egyedül C-je,de az sem hivatásos.
Ennyit erről.
Buszokban nem lehet a kipörgésgátlót kikapcsolni,legalábbis a credokban tuti. Ez a hátrányuk is.
A CO2 hegesztés is megteszi az a leg egyszerűbb és ha jól van beállítva az előtolás/áramerősség, akkor tökéletes lesz a hegesztési folyamat, a többi már a kezelő személyen múlik. (karosszéria lakatos vagyok) :)
Látszik, hogy ki mit vezetett, vagy nem vezetett -még- hóban. Sok esetben a kipörgésgátló működése gátolja meg a buszt abban, hogy kiszabaduljon a hó fogságából...
Ott sem fenékig tejfel az élet. Attól, hogy Skandiának hívják azt a pár országot, attól a hónak ott is ugyanolyan tulajdonságai vannak, a busz ugyanúgy megcsúszik rajta, gumitól függetlenül.