Ez az egész M76 kontra 74-es 2*2 sáv egyetlen dologról szól. Olcsón teljesíteni a 2018-ra beígérteket, minden megyeszékhely bekötése gyorsforgalmi úthálózatba. Békécsaba jövőre meglesz, egyetlen egy marad Zalaegerszeg, így ez a cél igaz kb. 10 év után ezzel a megoldással teljesíthető, és még valahogy olcsón megúszható. Ez tisztán politika és nulla szakmai dolog.
Többszöri tapasztalat alapján csak arra tudok gondolni, hogy (a project indítás után) nem tudták még miként lesz tovább, és nem akarták az opcióikat beszűkíteni.
Építeni lenne olcsóbb, nem használni. Jellemző terep: https://maps.app.goo.gl/czGZBBgCbapLPS2ZA A kerítésen látszik, hogy egyenesen nem szerencsés autópályát építeni. Ha jól sejtem, az M6 déli végén hasonló terepviszonyokra építették az alagutakat meg völgyhidakat, most Lázár ezt nem akarja eljátszani két megyével arrébb.
Lézerjani kitalálta, hogy rövidebb a derékszögű háromszög két befogóján végigmenni, mint az átfogóján. (ezt trizs kedvéért) Valószínűleg a választási dumák közé érdemes iktatni ezt is.
Ellenben, bedobnám, vajon mi lesz az anno a 11,5 tonnás program keretében megerősített utak sorsa? Tegnap a 61-esen autóztam, és szerintem most ért el abba az állapotba, hogy ha foglalkoznak vele, akkor sokáig szép és jó lesz. Ha elhanyagolják, akkor gyorsuló ütemben tönkremegy. Feltételezem, a több hasonló megerősített út is hasonló helyzetben van.
M7 175-ös csomópontjából indulva a zegi városközpontig a google map jelenleg így tervez:
M76-76 (jelenlegi használt:55,3 km, 46 perc.
M7-74 (Nagykanizsa felé): 89,5 km, 64 perc.
Aki megyematricákkal autópályázik, az 3 helyett 4-et vehet meg Bp-Zeg viszonylatban.
Nagyon szeretném megérteni, hogy hogyan lesz egyszerre olcsóbb, gyorsabb, jobb a nagykanizsai irány.
Még akkor se jön ki a matek (tehát időben nem gyorsabb), ha a 74-es érintett szakasza autópálya lenne, 130 km/h megengedett sebességgel.
A 74-essel amúgy valóban kell valamit kezdeni, mert nagyon le van gatyásodva. Talán még azt is el tudnám fogadni, hogy nagyobb prio-t kapna mint az M76, hiszen ott a jelenleg jő minőségű 76-os út alternatívának.
De:
A 74-es négysávosítását szerintem a forgalomnagyság nem indokolja, 5xxx-es ÁNF értékek vannak. (76-osnál 9xxx, van ennél kisebb forgalmú ap)
Az út vonalvezetése alapvetően jó, 3 falut kellene elkerülözni és nagyjából "kész" lennénk.
Ez esetben ki fogja visszafizetni az M76 építésére kidobott pénzt? Mert Keszthely és környéke forgalmára a 76-os út csomópontja bőven elég volt és lesz is.
.......".....Azt szeretném, ha a zalaegerszegi polgártársaim megértenék, hogy a leggyorsabb, legolcsóbb és legjobb út Zalaegerszegről Budapestre Nagykanizsán át vezet, én ezt támogatom és ezt tartom elsőként megvalósíthatónak – mondta a miniszter, aki utalt arra, hogy ez a 74-es út négysávosítását, és nem a 76-ost jelenti, az utóbbit akkor fogják megvalósítani,........"
Az Önkormányzati kezelésű utaknál nagyon sok kaotikus helyzettel találkozni a táblázás terén. A "fekvőrendőrök" vonalában kihelyezett egyenetlen útest veszélyt jelző tábláktól kezdve a mindenféle nem létező piktogramoss kiegészítő táblákon át az új STOP tábla alá kihelyezett egyéb veszélyt jelző tábla kiegészítve forgalmi rend változással...stb. elég fejetlenség van sajnos.
Laikusként úgy érzem, egyre több oda nem illőt engednek a forgalmi rend meghatározásának környékére.
Pl. vidéken van olyan hely, ahol kikerült egy elsőbbségadás kötelező tábla úgy, hogy a szilárd burkolatú út ad elsőbbséget a murvásnak - holott az elsőbbségi viszonyt a burkolat megléte eleve definiálja. Nem baj, megszoktuk.
Most Gödön leaszfaltoztak egy utcát, egyből elsőbbséget kapott, STOP tábla védi. A gond az, hogy elsőbbséget ad így neki az Euro Velo útvonal, amit egyébként mindenhol máshol védetten vezetnek. Ezt a logikát sikerült most egyetlen ponton felülírni - megágyazva a baleseteknek. (B verzió, hogy áthelyezik majd az Euro Velot - akkor viszont halleluja.)
De szerintem nem (csak) a tompai határátkelőre gondolhattak, hanem a hercegszántóira (is).
Ui. a szerb oldalon tavaly elkezdődött a "Vajdaság mosolya" című autópálya építése, ami vajdaságon belül egy ívet formálva Béreg (Hercegszántó) határátkelőtől a román határig, Temesvár irányába vezet majd 2028-tól.
A magyar oldalon meg addigra (talán) elkészül a mohácsi híd, így rá tudja vezetni a forgalmat a "mosolyról" az M6-ra.
Persze jó lenne a tompai átkelőt is kibővíteni és a tervezett (Szekszárdi Duna-híd irányú) M9 bekötéssel egy másik folyosót is nyitni az M6 felé. Ez legalább valamennyire belföldi célokat is szolgálna.
És persze hogy legyen a tortán hab, az M9-et folytatni kéne M6-tól Kaposvárig, az M6-ot pedig rövid úton össze kéne kötni az M8-al és le kéne vágni az M1 felé vezető utat is, hogy nem az M0-t terhelje ez a plusz forgalom.
A Balkánról még mindig rajtunk keresztül vezet a leggyorsabb/rövidebb út Közép/Nyugat/Észak-Európába.
(És persze tudom, hogy mindezt kb. mindenki más is tudja, nem a spanyolviasz feltalálásáról írtam :-) )
Nem csak az ágfalviaknak lényeges, de Ágfalvi úti lakótelepieknek, a bánfalviaknak és a brennbergieknek szintúgy. Mellesleg a Sörgyár kamionjainak és a Somfalvi úti üzemeknek is. Ez utóbbi részenként lehet, hogy a Volánbusz üzemi meneteinek egy részét is érinti.
Nem tudom, hogy miért nem eddig a pihenőig van átadva az M6-os, vagy ez nem renmdes kihajtó? A térképek alapján úgy tűnik, hogy rendes le és felhajtó is van itt a pihenőhelynél a keresztező mellékútra.