Hát biztos igaza van a leírtakban, én eléggé kívülálló vagyok az évtizedekkel ezelőtti filmforgalmazással kapcsolatban. Hangsúlyozom, ezeket hallottam.
Azért abban ellentmondanék, hogy nem mennek tönkre, mert de. Én is láttam olyan filmeket, amiket pl. padláson vagy fészerben tároltak. Évek, évtizedek alatt lecsapódik rajtuk a pára, dunsztolódnak a dobozban és már kész is a nehezen eltávolítható kosz és penész, minimum a tekercsek oldalán. Meg deformálódnak, zsugorodnak, ecetesednek, kiszáradnak, törnek. Az orsók rozsdásak. A rendszerváltás utáni Kodak anyagra kopírozottak pirosak (pl. Véres játék). Kuka.
Ezért mondom, hogy pörgetni kéne a gyűjtők közt a még megmaradt állományt, amíg lehet, mert akkor legalább több örömünk lenne bennük. Dehát szóljanak hozzá a többiek is.
Egyébként össze kéne állítani egy katalógust a megjelent 16-os filmekből, hogy legalább tudjuk, elvileg mi az elérhető. De ez csak egy ötlet...
Tehát Ön szerint kölcsönadtak a Moképnek 70 mm-es kópiákat, amelyeket utána feliratozni kellett, majd azokat visszakérték? Nem túl életszerű elképzelés. A valóság az, hogy a Mokép vett egy darab kópiát, külföldön benyomták a feliratot, mert itthon nem tudták, joglejáratkor meg kivonták az állományból, s megsemmisítették - persze ettől még maradhattak meg tekercsek, ahogy a 16-osból, 35-ösből.
Tönkremenni biztosan nem fognak attól, hogy tárolódnak, nyolcvan évvel ezelőtti kópiák is vígan vetíthetők, ha nem voltak nagy megpróbáltatásnak kitéve.
Keskenymozi-hálózatról a 90-es években már nem beszélhetünk. Az egykori megyei moziüzemi vállalatok utódai igény szerint, saját költségükre rendeltek az újabb filmekből egy-egy 16-ost a Moképtől, már amelyikre nyílt lehetőség. 16-os kópiák nem feltétlenül csak olyan filmekből léteztek, amelyekből szériagyártás volt, sem 1990 előtt, sem az után. Csupán annyit állítok, hogy a hivatalos rész zárult le 1993-ban.
Kedves MosleyA! No, lassan csak összeállnak az információk ebben a témában. Ez az 1993-as lezárása a keskenygyártásnak legalábbis kérdéses, ha megvan a Féktelenül valakinek... Ami biztosan le van írva, hogy 1995 körül állt bele a földbe a keskenymozi hálózat, utána majdnem biztos, hogy nem készültek 16-osok. Amit leírtam, azt olyanoktól hallottam, akik a filmiparban és a Moképnél dolgoztak. Persze lehet, hogy az információk torzultak, ezek nagyon régi dolgok már. De azt mondjuk el tudom képzelni, hogy a 70mm-es kópiák kölcsönben voltak itt és visszavitték... de mindegy is ennyi idő után. Annak persze én is örülök, hogy megmaradtak legalább 16-os kópiák. Csak most már azt kéne elérni, hogy forogjanak ezek a filmek a gyűjtőtársak között, mert egyébként csak tároljuk őket és tönkremennek a polcon... én szívesen benne lennék, hogy megpezsdüljön ez a kör.
16-osok 1993-ig készültek, az utolsó években már csak a Mokép gyártatott alacsony kópiaszámmal bizonyos filmekből keskenyt. 1989-90 körül az akkor piacra lépett új-kisebb forgalmazók is csináltak 16-ost, VICO, Helikon Film stb. Még az InterComnak is volt keskeny szériája adott filmekből kellékanyagtól függően, a Vaklármából, Nicsak, ki beszélből, a Sötétség fejedelméből, a Bosszú börtönébenből, Szellemirtókból stb.
Egy állam és annak külképviselete nem áll semmilyen jogviszonyban egy filmforgalmazó vállalattal, hogy kópiákat elvigyen. A megsemmisítés (égetés) történt - néhány esetben, 1970 körül - követségi munkatárs jelenlétében. De az, hogy adott filmből hány kópia készült, s mind megsemmisült-e, abban egy odatévedő diplomata nyilván nem lehetett biztos. A 16-ossal nem foglalkoztak, nem is értették, hogy az mi, mert Amerikában csak a tévék meg kölcsönzők dolgoztak vele, 16-os mozihálózat ott nem létezett.
Magánember birtokába sohasem kerülhetett volna külföldi játékfilm kópiája. De szerencsére akkor is voltak kiskapuk. S megtörtént, hogy később épp a filmarchívum vett meg ilyen filmet, s ennek köszönhetően lehetett látni - 16-osról - az Örökmozgóban.
Kedves Filmgyűjtő! Ha igaz ez a zárt filmkör infó, akkor én is szívesen csatlakoznék cserebere miatt. Persze azt tisztázni kéne, hogy milyen formátumról van szó, 16-os vagy 35-ös. Gyanítom 16-os. De elképzelhető, hogy tényleg beugratás, ugyanis: 16-os kópiákat kis hazánkban legjobb tudásom szerint kb. 1991-ig készítettek. Ehhez képest az említett Féktelenül és a Csupasz pisztoly 3. része 1994-es bemutatók voltak. Ha meg 35-ös kópiákról beszélünk, akkor az Oliver és a Halál 50 órája abban az időben lett bemutatva, amikor még komolyan vette a Mokép a kifutott filmek megsemmisítését. Tudomásom szerint pl. a USA-beli 70mm-es filmek kópiáit a joglejárat után az amcsi követség emberei vitték el. (Persze lehet, hogy ez is városi legenda :-) ) Egyébként se lehetett magánember birtokában filmkópia annak idején. Mindenesetre ha megnyílik a titkos kör, feltétlen beszéljünk :-)
Nevet nem írhatok ki ide. Annyit mondott az a személy, h általában kb 2 havonta tartanak vetítést. 3-4 idősebb gyüjtő és azok családtagjai, barátai néznek ilyenkor filmeket. Nekik minden film megvan, ami létezett. Egymás közt cserélnek, kölcsönöznek. Azt mondta, ő is valakitől hallotta, akit meghivtak és olyan filmeket látott, h leesett az álla h azok megvannak celluloid formátumban.Háború elötti magyar filmekről is beszélt,ami még nem volt látható azóta.Nagyon örzik filmjeiket,mert több megbizhatatlan gyüjtőszerű is előkerült.Szeretnék részvenni ilyen vetitéseken,bár sok reményt nem tudok hozzá fűzni,mert a gyüjteményemben a tanért-es filmek vannak zömében.
csemegéznék a felmerült címekből: Vaklárma,Nicsak,i beszél? Nagy kék országút,Tájfun Nagaszaki felett,Pármai kolostor,stb,annyi cimet mondott,hogy ennyit nem is irok ide.
Kevés filmem van, szerezni szeretnék. Bolhapiacokon keresgéltem már , nem nagyon találtam semmit, de valakitől azt hallottam, Budán létezik egy zárt kör, ahol gyűjtők egymás közt néznek és cserélnek filmeket, szeretnék bejutni.
Tud valaki erről,és hogy lehet megismerni onnan valakit.
Olyan kérdésem lenne, hogy van egy Meopta Automatic H típusú vetítőm. Két probléma van vele: 1. Megeszi a hurkokat felül/alul. Tippem, hogy a villával lehet valami gond a kapuban. Van, hogy 1 percig probléma nélkül fut a film, majd a semmiből jön a probléma. 2. Nincs hang. Hanglámpa ég. Van egy beépített hangszórója, lehet az nem működik már, de semmi jelét nem mutatja, hogy bármilyen hangot le tud olvasni.
Új vagyok itt, így a kérdésem arra irányulna, hogy ezekkel a problémákkal merre felé tudnék elindulni? Kaptam olyan tippet, hogy pl. Meopta gyárnál rákérdezni alkatrészekért (természetesen már nem gyártanak vetítőt, de raktáron elvileg késői gépeikhez még akadnak)
Keresek olyan szakit Bécs-Győr-Bp vonalon, vagy vonzáskörzetben, akinek van megbízhatóan működő 35mm-es mozigépe és rámszánna pár órát az életéből anyagi kompenzáció mellett. Árajánlatot ide kérek;
ricarduzonta@gmail.com
Elsősorban fényképezőgépeket gyűjtök, de a mozgókép világa sem áll mesze tőlem.
A tulajdonomba kerültek 35mm-es és 1db 16mm-es filmtekercsek, amikről többet szeretnék tudni.
A filmek egyelőre nem eladók.
Belcredi Productions Vienna filmjei, olyan nevekkel mint Roger Murbach és Karl Kofler operatőr.
-Steyr Puch Zweirad Moto dokumentumfilm 35mm-es eredeti NEGATÍV és pozitív tekercsei, illetve hang külön 35mm-es filmen.
-Német Panzer tank film 16mm tekercsen, illetve 2 szinkron külön tekercseken
-Lucky man's Lorry, illetve Steyr Traktor filmek hangsáv nélkül.
Most hallottam, hogy vidéken gazdát cserélt néhány kópia, Helga, Koma kalandjai, Halálhajó, Egy szélhámos vallomásai és egyebek, de elég drágán mentek el.
/folyamatos- változtatható gyújtótávolságú - és ezáltal változó látószögű lencserendszer; alkalmazása azt a látszatot kelti, mintha a felvevő közeledne v. távolodna/
A meglévő objektíven ezért van menet,mert ide helyezhető be ez az objektiv.
Egyébként a filmhez jutás inkább a nagyobb probléma,ritkán kerül elő játékfilm,mert sajnos alkudoznak a gyűjtőtársaink,ezért inkább tartogatják a filmeket.
Vaterán lehet azért néha kapni filmeket.Oktatófilmből van a legtöbb.darab-darab jól mutat a polcon
Örülök, hogy veled is gyarapodott a hagyományos, szalagos vetítést, vetítőgépeket és filmeket kedvelők tábora. (Pedig nem kéne örülnöm, hiszen tudod, hogy Magyarországon 2012-óta a mozik már nem vetítenek szalagos gépekkel. Így aztán nem is gyártanak ilyen hordozóra filmeket, vagyis "sok az eszkimó és kevés a fóka":). De általad is igazolást nyert, hogy az én hobbim nem egyedi, más is beleesik ebbe a csapdába. A gyűjtés szenvedélyét nehéz kordában tartani. Talán csak az erre fordítható anyagiak jelentenek komoly akadályt. :)
Én magam is kezdő vagyok (annak ellenére, hogy itt már "veterán"-nak titulál a fórum), így hát csak kevés tapasztalatom tudom másoknak továbbadni.
Nekem is van egy ELMO F16-os gépem, ami igazán szerethető gép. (Nekem még át kell huzaloznom, mert legutóbb az erősítő felől némi izzást láttam feltűnni. :o Majd hozzáfogok, ha lesz hozzá bátorságom, időm.)
Szóval, valami "szemüveg"-félére gondoltál? Nekem is volt ilyen problémám más gépeimmel, de ott egy rövid (35mm-es) gyújtótávú optika beszerzése volt a megoldás. (Nem volt olcsó!) Én még nem nagyon hallottam, hogy valami előtétlencse megoldaná-e a gondot. Lehet, kipróbálnám valami elérhető szemüveg lencsével, (elsőre - -os, másodiknak + -os ra gondoltam :), hogy működőképes lehet-e az ötlet? Ha előbbre jutsz, írd meg légyszi.
Sajnos csak apróbb dolgokban tudnék segíteni. (Nekem csak fizika tanári ismereteim vannak: sok általánosság, minimális gyakorlati tudás. :)
Meopta és más gépeim is vannak. De a hobbim előre haladott állapotban uralt el, így rengeteg 8 mm-es, sok 16 mm-es és néhány 35 mm-es gépem is van.
Ez a topik -már jóideje- nyári szabadságon van, sajnos kevés új hozzászólás van, de érdemes az előzményeket olvasgatni.
Új vagyok a 16mm-es filmek területén, megfogott ez a különleges hangulatú média. (8mm-es filmeket régebb óta használok.)
Több 16mm-es vetítő is került hozzám az elmúlt hónapokban, közülük elsőként egy ELMO F16 250HL készüléket hoztam helyre. Egy alapos tisztítás és újrakenés után stabilan, nagyon finoman jár. A 8mm-es EUMIG-jaim megirigyelhetnék a zajszintjét. :-) Valami rezonál még a motor környékén, majd kezelem azt is.
Viszont a "gondom" vele, hogy fix 50mm-es fókuszú objektívje van, így ahova tudok vele vetíteni, ott nagyon apró a kép. Milyen megoldással lehetne a fókusztávolságot csökkenteni? Ahogy nézem, elég fix az objektív, még a tartójából sem sikerült kivenni (erőszakolni meg nem akartam). Van viszont rajta menet szűrőnek, előtétlencsének.
A többi gép:
- Meoclub 16 AS2: sokáig padláson tárolt, minden mechanikai elem szorul (belenőtt a kenőanyag), de komplett.
- Terta Sound: tápegysége nincs, de van megfelelő toroidom a próbához. Kívül-belül nagyon koszos, viszont kézzel mozgatva könnyen jár.
- Changyiang F16-4: kínai gyártmány, tápegysége nincs. Kézzel működtetve finoman jár, nagyon kíváncsi vagyok rá. Csak kínai feliratai vannak!
Ahogy lesz időm, pihenésképp őket is bevethető állapotba hozom. :-)
Az úrban talán boldog lottónyertest tisztelhetunk ? Mert manapsag amikor noname filmek is 30-40 ezerert mennek el már a Vaterán is , mibe kerulne egy-egy ezekbol...? Van amibol nem is volt....