Arpee78 Creative Commons License 2009.02.03 0 0 1469
Tisztelt fórumozók!

Egy problémára keresek választ, a topik címe alapján leginkább itt kaphatom meg.

A kérdés tömören:
Hogyan van nálatok a softproof és milyen értékekre kalibráljátok a monitorokat.


A kérdés nem tömören:

Szóval azt szeretném elérni hogy a monitoron megjelenő szín olyan legyen vagy legalább hasonlítson ami későbbiekben nyomdában nyomtatásra kerül. Állítólag valami ICC technológia a megoldás. Amit akarok az a pontos softproof.


Ami bizonyosnak látszik:

A színek megfelelő kezeléséhez minden résztvevő színábrázolásáról lennie kell egy azt leíró állománynak. Ez lenne az ICC profil. Alapvetően két profilra lenne szükségem, egyik a nyomdai cmyk színprofil, a másik a monitorom színprofilja. Praktikus okokból az www.eci.org weboldalról letölthető nyomdai profilokat használom. Ezeket profik készítették, szigorú szabványokhoz igazodva. Ha egy magyar nyomda szépen, színhelyesen akar nyomtatni ugyanezen szabványokhoz próbál igazodni.

A másik oldal a monitor. Műszerrel próbálom bekalibrálni és színprofilt készíteni. Csak bizonytalan milyen értékekre kalibráljam többek közt mert az is bizonytalan hogyan konvertáljam át a nyomdai cmyk színteret a monitor színterébe. A photoshop alapértelmezés szerint relatív kolorimetrikus eljárást alkalmaz feketepont kompenzációval. Ekkor a cmyk színtér fehér pontja leképeződik az monitor színtér fehérpontjába, a cmyk fekete pontja (vélhetően a 400%-nyi festékkel) pedig a feketepontjába. Választható még kétféle eljárás, az egyik ugyanaz mint az előbb vázolt csak a fekete megmarad ugyanazon feketének mint a cmyk színtérben. A harmadik – az abszolút kolorimetrikus – esetén a cmyk fekete, fehér és az összes közbenső árnyalat változatlanul kerül át a célszíntérbe. Elvileg. Az a szín ami nem ábrázolható a célszíntérben levágódik a színtér határára mindhárom eljárás esetén.

Az interneten kutakodva úgy tűnik a legtöbben a photoshop alapértelmezett ejárását használják. Így a monitor fehér színét próbálják azonosra kalibrálni a papír fehér színével, amelyet átlagos megvilágítás vagy kifejezett megvilágító eszköz fénye ér. A monitor feketéjét pedig úgy állítják hogy olyasmi kontrasztarányt kapjanak mint ami nyomtatásban várható. Sokaknak a 90 cd/m2-es fényerő, 5500 kelvines színhőmérséklet és 0,3 cd/m2-es fekete a bejövős. Jómagam kipróbáltam ezen beállítást is, azután megnéztem az abszolút kolorimetrikus megoldást is.

A monitort úgy kalibráltam hogy a cmyk papírfehér 90 Cd/m2-el ragyogjon miután abszolút kolorimetrikus eljárással a monitor színterébe kerül. Ekkor a monitor rendes fehér színe 105 cd/m2. A színhőmérséklet érdekes módon közel ugyanaz volt mindkét fehéret mérve. A cmyk fekete 1 cd/m2 körül van, miután a monitor színterébe került. A használt cmyk színprofil az iso coated v2. A kontrasztarány 90:1, ez reális? Eltérő fényerőt beállítva ez a kontrasztarány változatlan maradt. Külföldi fórumon sokkal nagyobb kontrasztarány állítottak.

Az abszolút kolorimetrikus módszerrel határozottan színhelyesebb a monitoron lévő kép ha összehasonlítom a kinyomtatott változatával (megvilágítás: napfény ~4500K és ~80 lux)

A kérdés tömören:
Hogyan van nálatok a softproof és milyen értékekre kalibráljátok a monitorokat.


Bocs a hosszú és bonyolult szövegért, remélem kivehető mire vagyok kíváncsi.

Árpi