vasutTOM Creative Commons License 2008.12.30 0 0 160

Kedves szegecsszámláló barátom!

 

Ha már ennyire benne vagy a nagyvasút modellezésében, meg még modellt is építesz, akkor jó lenne tisztában lenni néhány szakkifejezéssel!

 

 

magasabb a ráfja

 

Ilyen szót a vasúti járműveken nem ismernek! A kerekeknek nyomkarimája van! Ez biztosítja a vasúti jármű sínen maradását és haladását.

 

 

széthúzta a kerékabroncsokat

 

Nem a kerékabroncsot húztam szét, hanem a kerékvázat (keréktárcsát). A nagyvasúton két keréktípust használnak.

- Abroncsos kerék: A kerékvázra melegen húzzák fel az abroncsot, ami kihűlve egy zsugorkötést eredményez az abroncs és a kerékváz között. Az esetleges fellazulás esetén történő oldalirányú abroncs elmozdulás ellen egy biztosítógyűrüt helyeznek az abronycs erre kialakított hornyába.

- Monoblokk kerék: Az abroncsot helyettesítő rész egy darabból készűl a keréktárcsával sajtoló hengerléssel. Előnye, hogy a hőterhelés, ill. hőelvezetés kedvezőbb az abroncsos keréknél. Hátránya, hogy a futófelület elkopása esetén az egész keréktárcsát cserélni kell.

 

 

 

Remélem nem vetted kötekedésnek a fentieket, de báncsa a fülemet! :-))

 

Amúgy meg minden olvasónak Modellezésben és Kiállításokban Gazdag Boldog Új Évet Kívánok!

Előzmény: szegecsszámláló (159)