Kedves szegecsszámláló barátom!
Ha már ennyire benne vagy a nagyvasút modellezésében, meg még modellt is építesz, akkor jó lenne tisztában lenni néhány szakkifejezéssel!
magasabb a ráfja
Ilyen szót a vasúti járműveken nem ismernek! A kerekeknek nyomkarimája van! Ez biztosítja a vasúti jármű sínen maradását és haladását.
széthúzta a kerékabroncsokat
Nem a kerékabroncsot húztam szét, hanem a kerékvázat (keréktárcsát). A nagyvasúton két keréktípust használnak.
- Abroncsos kerék: A kerékvázra melegen húzzák fel az abroncsot, ami kihűlve egy zsugorkötést eredményez az abroncs és a kerékváz között. Az esetleges fellazulás esetén történő oldalirányú abroncs elmozdulás ellen egy biztosítógyűrüt helyeznek az abronycs erre kialakított hornyába.
- Monoblokk kerék: Az abroncsot helyettesítő rész egy darabból készűl a keréktárcsával sajtoló hengerléssel. Előnye, hogy a hőterhelés, ill. hőelvezetés kedvezőbb az abroncsos keréknél. Hátránya, hogy a futófelület elkopása esetén az egész keréktárcsát cserélni kell.
Remélem nem vetted kötekedésnek a fentieket, de báncsa a fülemet! :-))
Amúgy meg minden olvasónak Modellezésben és Kiállításokban Gazdag Boldog Új Évet Kívánok!