CanGuru Creative Commons License 2008.12.11 0 0 119
Kicsit visszakanyarodnék a korszak, illetve a pályaszám témához:

Javítsatok ki, ha tévedek, de nem gondolom, hogy komoly probléma lenne a - talán egyszer meg is valósuló - kétféle korszakcsoportos járművek külön közlekedtetése a gyakorlatban. Az egyik korszak szerelvényei az időhatárhoz közeledve, menetrend szerint bevonulnak a tárolókra, miközben a másik korszak szerelvényei előjönnek, ami tulajdonképpen egy folyamatos helycsere, így - ha vannak - a látogatók sem unatkoznak addig és a tárolók sem dugulnak be.


Érdekes felvetés, hogy valamennyi régi kocsi kapjon új pályaszámot is, azaz Ep. IV-V.-ös nosztalgia járművé váljanak ezáltal. Én a magam részéről nem szívesen nyúlnék hozzá a kocsikhoz ilyen formában, hiszen akkor már nem Ep. I-III-as a jármű... Viszont talán az Ep. IV-V.-ben közlekedtetni tervezett kocsiknál célszerű lenne, és akkor végképp nem lenne korszak hibás szerelvény, se különböző pályaszám.


A kocsi nyilvántartási rendszerrel kapcsolatban azon gondolkoztam, hogy az Ep. I-III.-as kocsiknál a cégnevet is célszerű lenne tárolni (listából választhatóan), hiszen ott a cégnév + pályaszám azonosította a kocsit egyértelműen, mivel a psz-ban nem volt benne ez az infó. Minden bizonnyal a gyakorlatban nem lesz jelentős a korai korszak járműveinél a pályaszámok ütközésének gyakorisága, de egyértelműen nagyobb az esélye, mint az új pályaszámoknál, ahol csak a vasúttársaság kód változása miatt lehetséges ez (44-es egykoron BHÉV, 50-es egykoron DR, most úgy tudom mindkettő Bosznia-Hercegovinához tartozik).

Persze tény, hogy ez a kérdés kevésbé lényeges jelenleg, mert - talán csak még - nincsen jelentős mennyiségű a korai korszakok járműveiből, nincs is külön közlekedési időszak ezeknek, illetve ugye Ep. IV-V.-re van kihegyezve az egész dolog jelenleg (amivel semmi bajom egyébként, hiszen a '90-es években lefektetett H0 modulszabványban is ez van, amely gondolom összefüggött az akkor rendelkezésre álló bolti kínálattal is, hiszen így tudott ez az egész elindulni anno).

Véleményem szerint a kocsikon lévő cégjelzés éppoly jól azonosítható, mint a pályaszám, ezért legalábbis Ep. I-III. esetén nem kéne átszámozásra "kényszeríteni" a tulajdonost, hiszen nem mindenki számozza át szívesen vagy tudná egyáltalán átszámozni (nem arról beszélek, amikor az n-edik ugyanolyan gyári vagont akarná valaki regelni, hanem arról, amikor csak a psz ütközik, de különböző kocsikról van szó). Szóval szerintem a jövőben majd érdemes lenne az ilyen irányú lépést megfontolni, legalább a korai korszakcsoport esetén!


A #96-os hsz-ben említett cégkód/országkód változások pl. a GySEV-et fogják érinteni, azaz az eddigi 43-as helyett 55-öt fognak használni? Mert ez esetben a fentebb említett országkód miatti ütközések is gyakoribbak lehetnek, különösen a GySEV járművek esetén, ha valami nekünk jelentősebb vasút kapja meg a kódot esetleg. Mi lehetne erre a megoldás, hogy ne ütközzenek a IV-V. és VI.-os (?) korszak járművei, és mindegyiket egyszerre lehessen is használni? A fenti cégnév tárolás talán jó lenne, nem?
Előzmény: Wolf27 (96)