Józsga Creative Commons License 2006.02.01 0 0 966
Ha megkérdezik, akkor válaszolok.

 

Eddig viszont, a Te hozzászólásodig nem sok kérdés érkezett, érvek nélküli hőzöngés viszont annál inkább.

 

Nem kívánok semmiféle rangsort állítani a fűtőházak között. De, mint Te is mondottad, akadnak kiemelkedően jó és elvegetálgató mozdonyvezetők. És megeshet, hogy egy fűtőháznál a jobbak vannak túlsúlyban és ezáltal az ottani szakmai színvonalat vagy átlagot emelik. Ez persze nem örökkévaló és ettől még a többi fűtőház sem lesz rossz fűtőház.

 

Azután megeshet, hogy egy fűtőháznál régi, rossz állapotú járművek üzemelnek, és ezzel relatíve alulmarad a többitől. Lásd, a temesvári szeszás (CFR Călători) gépeket, a jelentős többséget jelentő motorvonatokat 1934-1936 (!) között gyártották.

 

Vagy ott vannak a mindig mocskos karánsebesi gépek. Ez sem csoda, hiszen általában előfogatban (vagy ami ebből a szempontból még rosszabb: tológépként) járnak, nehéz tehervonatokkal. A hegyekben muszáj a géppel is fékezni, nem csoda, hogy csupa barnák lesznek a féktuskóportól. A tológépre ez hatványozottan igaz.

 

Ők hiába is próbálták volna mondjuk 5...10 évvel ezelőtt (vagy akár most is) felvenni a mozdonytisztasági versenyt Szegeddel, ahol (rossz nyelvek szerint, bár ez nem volt igaz) már Zuglóban kiakasztották a vödröt meg a kefét a gép elejére és csak papucsban volt szabad a vezetőálláson tartózkodni.

 

Summa summárium: külső körülményektől függően vagy függetlenül időnként előfordul, történelmileg úgy alakul, hogy valamelyik vontatási telep (vagy város, vasúttársaság, ország, gyár, vállalat, stb.) valamiben kiemelkedik vagy alulmarad társaitól.

 

A régi MÁV-os Piskit szeretném kiemelni közülük, ahol akkoriban a magasabb szakmai tudású és társadalmi rangú mozdonyvezetők szolgáltak. Aki nem hiszi, megnézheti a ’30-as években kiadott (de jelent az meg máskor is) mozdonyvezető almanachot, amiben minden praxisban lévő mozdonyvezető fényképe, életrajza, szolgálati helyei, stb. szerepel.

 

Vagy ott van a ’10-es években megjelent Gőzmozdony című Vasút és erőgép szaklap. Egyik száma tartalmazza az előfizetők névsorát. Némi túlzással több piski mozdonyvezető szerepel benne, mint az összes többi fűtőháztól valók együttvéve.

 

Természetesen nem dolgoztam az összes fűtőháznál legalább öt évet. De ez nevetséges kifogás számomra főleg egy olyan szájából, aki nem szolgált egyik fűtőháznál sem, sőt a vasútnál egyáltalán. Főleg ismeretlenül. Végezetül annyit mondanék, hogy nem senkinek nem kötelező ebbe a topicba írni, sőt nekem sem kötelező olvasnom. Főleg, ha „anyatopicunk” után itt is ilyen hihetetlenül magas színvonal kezd eluralkodni.

Előzmény: Törölt nick (955)