vasutTOM Creative Commons License 2005.01.06 0 0 289

Régebben gyűjtögettem a veszprémi vasútak történetének anyagait. Akkor találtam meg a Magyar Nyogoti Vasút építési adataira. Most csak a fűtőházakra vonatkozó részekről szemezgetnék:

 

Az 19871-72-ben átadott Magyar Nyugoti Mozdonyvasút a Székesfehvár állomáson felvételi épületet nem épített, köüzösen használták a meglévő Déli vasúti épületet. Megépítésre kerűlt egy I. osztályú vízállomás, illetve egy négy mozdony befogadására alkalmas mozdonyszín. A mozdonyszín előtt kettő tisztítógödör és egy vízdarú létesült. A mozdonyok fordítását egy újjonan épített 12 méteres fordítókoronggal lehetett elvégezni. A fűtőház mellett egy szabadonálló szénraktár is épült. A fenti épületekből mára semmi nem maradt. Ez a kis fűtőház a mai Székesfehérvár állomás raktárépületének Veszprém felöli végénél lévő területen állt.

Veszprém állomáson egy két mozdony befogadására alkalmas mozdonyszínt építettek. A fűtőház mögött egy 12 méteres fordítókorong, míg az épület mellett egy szénraktár létesült szabadon álló szén-színnel. A fűtőház előtt egy tisztítógödör és egy vízdarú lett megépítve. Az ekkor épűlt mozdonyszín lett kibővítve 1896-ban. A nemrég elbontott épület I. vágányában volt tisztító gödrök még az eredeti 1872-es kövekkből épűlt gödrög voltak. Tisztán látható volt a későbbi toldás.

Ajka állomáson egy két mozdony befogadására alkalmas mozdonyszínt építettek. A veszprémivel valószínűleg megegyező méretű épület mellé itt is létesült egy 12 méteres fordítókorong. Az épület előtt egy-egy darab tisztítógödör és vízdarú épült. És épült egy szabadon álló szén-szín.

Celldömölk állomáson 4 mozdony befogadására alkalmas mozdonyszín épült. A mozdonyszín kétvágányú volt. A fűtőház mögött egy 12 méteres fordítókorong, az épület előtt egy vízdarú és két tisztító gödör épült. Az fűtőházépület mellé egy szénraktár létesült szabadon álló szén-színnel. (Az utóbbi kettő fűtőházról Titibi tudna többet írni)

Szombathely állomáson szintén a Déli vasúttal használték közösen az épületeket. A mozdonyok javítására egy három vágányos 12 mozdony befogadására alkalmas mozdonyszín épült. Két vízdarú és három tisztítógödör készült. A mozdonyok fordítására egy 12 méteres fordítókorongot építettek. Ezen kívül szintén Szombathelyen létesűlt a MNyV mozdony- és kocsiműhelye. Ez volt az elődje a mostani járműjavítónak.

  

 Veszprémi fűtőház helyszínrajza 1872-ben.