Tiburtius Creative Commons License 2004.01.11 0 0 202
Üdv!
Jól értem, hogy a Fulton hajója, a Nautilus nem épült meg soha? Én úgy tudtam, hogy igen, mégpedig 1801-ben.(lásd: www.sulinet.hu/tori/szakkor/hirek/buvarh/taj.htm és www.submarine.miskolc.org – ez utóbbit szerintem nézzétek meg ). Valahol még azt is olvastam, hogy éles bevetésre is kiküldték a hajóját a La Manche-csatornába, de ott a kiszemelt angol hajó könnyedén kitért előle, tehát az irányítása és sebessége túl lassú volt még. Fulton aztán a sikertelenségek után hazájába, Amerikába történő visszatérésekor tervezett még érintőaknákat, egy KATAMARAN nevű merülő aknatutajt is felépített, 1807 -ben ,,Torpedo War or Submarine Explosions” címmel könyvet írt, melyben további elgondolásait vázolta fel, mint pl.: javított érintőgyújtó, új típusú rúdtorpedó stb. Élete végén pedig egy MUTE nevű ormótlan tengeralattjárót épített fel, de az gyakorlatilag kormányozhatatlannak bizonyult. Valahol azt is olvastam, hogy Bushnell után legközelebb az 1812-14-es angol-amerikai háborúban vetettek be a jenkik tengeralattjárót, de egyéb információt még nem sikerült szereznem. Ennek a háborúnak csak Kanada birtoklása volt a tétje, bizony tengeren is megmérkőztek az ellenfelek egymással a plattsburgi tengeri ütközetben.
Észak és Dél háborújával kapcsolatban: nagyon köszönjük az infót a USS Alligatorral kapcsolatban, nekem nagyon hiányzott a gyűjteményemből, az biztos. Az érdekesség az, hogy sehol, senki nem hívta fel a figyelmet eddig az Alligator megépítésének kimondott céljára: a déli Virginia/Merrimack elleni támadásra. A legtöbb helyen az olvasható, hogy az északiak Monitora volt kimondottan erre a célra építve. A déliek tudtommal több tengeralattjárót is építettek a háború folyamán: két propellereset Richmondban (mindkettőről kiderült, hogy használhatatlan volt), majd pedig New Orleans-ban kezdődtek el a Beauregard-féle DAVID-ok megépítése. A DAVID-I.-et az északiak előretörése miatt el kellett süllyeszteni, a DAVID-II. a próbaútján egy arra járó gőzös előre be nem tervezett farhulláma miatt süllyedt el, viszont a DAVID-III. már bevetésre került: 1863. október 5-én az északiak NEW IRONSIDES nevű fregattját alaposan megtépázta. Hogy miért írom le ezeket? Cáfoljatok meg, de szerintem a Beauregard ezredes DAVID-jait majd minden honlapon összekeverik a CSS Hunley-val. (úgy vettem észre, ez érvényes az általam megadott honlapokra is). A HUNLEY az alabamai Mobile-ban épült meg és később került Charlestonba. A többit tudjátok…
Egyébként elképesztő hírszerzési erőfeszítéseket tettek a szembenálló felek egymás tengeralattjáróinak felderítésére, szerintem ez az a háború, amiben megszületett a Naval Intelligence nevű bridzsklub.
Más: most olvasom, hogy az 1899-es spanyol-amerikai háború kitörése előtti hisztérikusan feszült hónapokban, -már a Maine felrobbanása után- a Philip Holland- féle Holland-1-nek nem engedték meg, hogy megtámadja a spanyolok Vizcaya nevű New York-ba tartó hadihajóját. Hát nem semmi… Annak a Holland-nak még a (hajó)farán volt a tojáshéj és már háborúba akart keveredni…A Holland-ot egyébként átkeresztelték ADDER névre és kikiáltották New York védőszentjének, hihihi.

Romániát is kihagytátok a tengeralattjáróval rendelkező országok közül, ha jól láttam, meg Szaúd-Arábia is vett magán-tengeralattjárókat szegény szerencsétlen sejkjeinek.

A Dunán nemsokára lesz egy valódi magyar tengeralattjáró: a Forintos Gyula építette POLARIS-D. Ha jól emlékszem, írtam róla nem is oly régen, de nemigazán került szóba a továbbiakban, úgyhogy nem erőltettem, de ha gondoljátok, szolgálhatok új infókkal; szerencsémre, elmehettem megvizslatni Dunakeszire. Hm, a legendás Georg von Trapp kései leszármazottja is elment megnézni…

Előzmény: savaz (196)