spiroslyra Creative Commons License 2003.02.26 0 0 17
Aristoxenos 5.

Az tehát aki megpróbálkozik a dallam
magyarázatával,annak minden erejével elöször tisztáznia kell a hang egy meghatározott mozgását egy körűlhatárolt helyen. Mert nem létezik csupán egy módja ennek a mozgásnak, mivel ez a mozgás változik mikor beszélűnk es mikor énekelűnk . Természetesen ezen két esetben megjelenik a magas és a mély . A kűlönbség a magasság és a mélység közt arányos a nyílással ahonnan a hang jön. Következésképp nem ugyanaz a fajta mozgás megnyilvánulás a mély és a magas.
Mindeddig soha nem gondoskodtak ennek a tisztázásáról, mi a kűlönbség mindegyik esetben.
És természetesen mivel ez nem törtent meg, nagyon
nehéz a ftongus meghatározása .
Szűgségszerű azonban annak, aki meghatározza a ftongus
fogalmát, hogy ne járjon úgy, mint néhány Epigonos
követő, akik az hitték, hogy a ftogusnak szélessége
van, abbeli igyekezetűkben, hogy pontosan meghatározzák,
kiterjedést tulajdonítva neki. Ha ez a meghatározás (
ftongusnak) sikerűl , sok más probléma is a
következokben megoldódik.
Mindezek utan, szűkségszerű, hogy egy mélyebb
megértéssel ezen a ponton, tisztázzuk az 'anesis',
sűllyedés, az 'epitasis', az emelkedes, a 'barititos', a
mély es az 'oxitito' , magas, valamint a 'taseos',
megállási pont fogalmakat, és hogy mi a kélönbség
közték. Mert senki nem mondott erről semmit, sok
minden ezek közűl teljesen figyelmen kivűl esik, mások
összekevertek.
Mindezek utan szűkséges megvizsgálni a mély és a magas
mértékét, melyik ezek közűl növekszik, mely csökken
vég nélkél, vagy mikor nincs, es mi nincs, az esetben
mikor mindkettő történik.

[kinissis tis fonis, a hang mozgasa, a valtozas egyik
hellyrol a masikra kerules. Kata topon kisisis tis
fonis, a valtozas, a mozgasa a hangnak egy
meghatarozott helyen. Aristoxenos ket fajta mozgasat
kuloniti el a hangnak, a folyamatost, synehi, es a
diasztematikust. Az elsot a beszed mozgasanak, kinisi
tou logou, a masodikat melodikusnak nevezi. A synehis
tehat folyamatos, megszakitas enelkuli, mint a beszed
peldaul. A diasztema szeru mozgas, dallamos mozgas,
diasztemak szerint, a synehis, mint a beszed, nem
haszanal diasztemakat. A dallam elidoz egy-egy
ponton].

[baris, alacsony, ellenkezoje az oxis, A mely a hur
feszultseg csokkentesenek a kovetkezmenye.A magas,
oxis az epitasis, az emelkedes, a feszites
kovetkezmenye.}

[epitasis, a megfeszitese a hurnak, a mozgas, egy
alacsonyabb ftongusrol egy magasabbra. Az epitasis a
folyamatos mozgasa a hangnak egy melyebb helyrol,
topos, egy magasabbra. Aristoxenos azt mondja, hogy
sokan azonositjak hibasan az epitasist a magassaggal,
oxitata., es az anesist a melyseggel.]

[Photongos, hangzas, hang, A zeneben egy hangzas egy
meghatarozott magassagban, ember vagy hangszer altal
keltve. A ftongus egy hang esese, helyezkedese egy
pontra.]

[Lasos, Hermionbol, 548/544 korul szuletett, i.e.,
mint Souda iraja, az 58. Olympia idejen, Achaiaban.
Nagy formatumu alakja az ogorog zenenek, nagyhiru
szofista. Souda szerint az elso, aki konyvet irt a
zenerol, mely konyv elveszett, csak a tartalamjegyzeke
maradt fenn Martianus Capellanal. Simonides ellenfele,
Pindaros tanitoja. Ujito. Neki tulajdonitjak az
attikai dithirambost. Epigonos kovetoivel egyutt azt
hite, hogy a ftongusoknak kiterjedesuk van, platos,
melyet Aristoxenos mint hibas nezetet cafol.
Erdekeltek a kiserletek, igy Hippasossal
egyuttmukodott, neki tulajdonitjak a felfedezest, hogy
a rezges, donisis az oka a hang keletkezeseenek.
Kerulte a sygmat , mint zeneietlent:
Damatra melpo Koran te Klumenoi alogon,
Meliboan umnon anagneon
Aiolid ana barubromon armonian.]

[Epigonos, 6.sz. i.e., hires zenesz. Amrakiaban
szuletett, Sykionban elt. Az ujjaival pengetett,
pengeto , pliktron nelkul,neki es iskolajanak
tulajdnitjak a szolo gitar jatek bevezeteset, az aulos
mellozesevel. Kovetoi az epigonistak, a zenei
gyakorlaton tul erdeklodtek az elmelet irant is.
Aristoxeos elesen biralja a ftongusoknak kiterjedest
tuladonito elmelete miatt.]

Aristoxenos teoriajat a hallas erzetere alapozza, nem
erdeklik az elvont modellek, a matematika. Hevesen
biralja a zeneteoritikusokat, szemukre vetve, hogy nem
fogjak at a zene egeszet, csupan egyes
reszteruletekkel foglalkoztak, igy allaspontjuk,
kovetkezeteteseik nem csak hianyosak, hanem egyenesen
hamisak.
Fejtegetese szerint az ember hangja, phoni anthropiki,
es a hangszereke, phoni organiki, kinite kata topon,
egy teruleten mozog. Ite epitinete epi tou oxis,
emelkedik a magas fele,(epitasis), eite aniete epi to
bari, ereszkedik a mely fele (anesis), vagy megall egy
meghatarozott tonikus ponton (taseis). Az epitasi es
az anesi, a felszallas es a leszallas azonnali, mig a
hang megallasa egy meghatarozott idotintervallumra
korlatozodik. A ftongusok idotartamanak vizsgalataval
a ritmika tudomanya foglalkozik. A zeneben a hang
mozgasat zenei/dallam/diasztematikusnak nevezi -
ellentetben a beszedhanggal, mikor a hang ugy tunik,
nem all meg semmilyen ponton, hanem folyamatosan
mozog, kinisi phonis synehis/logiki, masszoval logodes
melos, a beszed, a szo dallama.
A phtongus egy pontra eso a hang. Hangzo
megtestesulese egy pontnak. Egy phtongus tehat egy
megallot tart mikor a dallamba kerul. A tonikus
tavolsag az egyik fogustol a masikig, a topos, a hely
ket ftongus kozt a diasztema.

Ogorog:
Proton men un apandon tin tis fonis kinisin* dioriteon
to mellonti pragmateuestai peri melous avtin tin kata
topon, ou gar eis tropos autois on tughanei'kinite men
gar kai dialegomenon imon kai melodounton tin
eirimenin kinisin, oxi gar kai bri dilon os en
amfoterois toutois enestin auti d' estin i kata topon
kath in oxi te kai baru gignetai - all' ou taouton
eidos tis kiniseos ekateras estin. epimelles d' oudeni
popote gegenite peri touton dioristai tis ekateras
auton i diafora kai touton mi dioristendos ou pani
radion eipein peri phtongon* ti pot estin. Anangeon de
ton boulomenon mi pashin oper Lasos* te kai ton
Epigoneion* tines epathon platos auton oithendes
ehein, eipein peri autou mikron akribesteron. toutou
gar dioristhendos peri polla ton epeita mallon estai
safos (legein). Anagaion d' eis tin touton xinesin
pros tois eirimenois peri t' aneseos kai epitaseos kai
barititos kai oxititos kai taseos eipen ti pot allilon
diaferousin. oudis gar ouden peri touton eiriken, alla
ta men auton olos oude nenotitai ta de synkehimenos.
Meta tauta te de peri tis bareos te kai oxeos
diastaseos lekteon poteron eis apeiron auxisin te kai
elattosin ehei i ou i pi men d ou. Touton de
dioristeon peri diastimatos katholou lekteon epeita
diereteon osahos dunate diereisthai, eita peri
systimatos' katholou de dielthonta lekteon eis osas
pefike temnesthai diireseis. Eita peri melous
upodiloteon kai tupoteon oian ehei fisin to kata
mousikin epeidi pleious eisi fisieis melous, mia d'
estti tis ek pason autou i tou irmosmenou kai
melodoumenou. dia tin epagogin de tin epi touto
gignomenin kaa ton horismon ton apo ton allon
anagkaion pos ton allon epafasthai fiseon.
Aforistendos de tou mousikou melous outos os endehetai
midepo ton kath ekasta tetheorimenon all' os en tupo
kai perigrafi, diereteon to katholou kai meristeon eis
osa fainetai geni diaireisthai. Meta touto de lekteon
peri te suneheias kai tou exis ti pot' estin en tois
sustimasi kai pos eggignomenon.

ujgorog (pontatlan!):
Ekeinos, loipon, pou prokeitai na diapragmateuti ta shetika me to melos, prepei na diapragmateuthi ta shetika me to melos, prepei os proti apo oles energeia na kathorisi ti orismenin kinisin tis fonis se prokathorismenon topon. Dioti den sumbainei na uparhi enas monon tropos autis tis kiniseos. Dioti metaballetai men i proanaferomeni kinisis kai allazei thesin kai otan emeis omiloume kai otan tragoudoume.. Kai bebaios kai stis duo periptoseis ginetai faneron kai to baru kai to oxi. U diakrisi auti metaxi tis barutitos kai tis oxititos parousiazetai analoga me to anoigma ap' opou erhetai i foni. Epomenos de ginetai to idio eidos kinisis gia tin ekdilosin tis barutitos i tis oxititos.
Den ehei deihthi pote mehri tora frontida gia ton kathorizmon tis diaforas tis kathe mias periptoseos. Kai bebaios, afou den epiteuxthike touto, den einai poli eukolon na oristhi ti akribos einai fthoggos.
Einai anagkaion omos, ekeinos pou epithumei na orisi ton fthongon, na min pathi auto pou epathan kai o Lasos kai merikoi apo tous Epigoneious, oi opioi enomisan oti o phtoggos ehei platos, epidiokontas na kathorisoun tin ennoian me megaliteran akribeian. An autos o orismos kathoristhi prosektika, polla apo ta problimata sti suneheia tha einai dunaton na epiluthoun me safineia.

Előzmény: spiroslyra (12)