luyo57 Creative Commons License 2003.01.29 0 0 6
Can. 845. § 1. Sacramenta baptismi, confirmationis et ordinis, quippe quae characterem imprimant, iterari nequeunt.

845. kán. 1. §. Mivel a keresztség, a bérmálás és az egyházi rend jegyet hagy hátra, ezek a szentségek nem ismételhetők.

Can. 849. Baptismus, ianua sacramentorum, in re vel saltem in voto ad salutem necessarius, quo homines a peccatis liberantur, in Dei filios regenerantur atque indelebili charactere Christo configurati Ecclesiae incorporantur, valide confertur tantummodo per lavacrum acquae verae cum debita verborum forma.

849. kán. A keresztség a szentségek ajtaja, mely tényleges alakjában vagy legalább vágy formájában szükséges az üdvösségre; általa az emberek megszabadulnak a bűnöktől, Isten gyermekeivé születnek újjá, és eltörölhetetlen jeggyel Krisztushoz hasonlóvá válva az egyház tagjaivá lesznek. érvényesen csakis valódi vízzel való lemosás és megfelelő formájú szavak útján lehet kiszolgáltatni.

Can. 869 § 1. Si dubitetur num quis baptizatus fuerit, aut baptismus valide collatus fuerit, dubio quidem post seriam investigationem permanente, baptismus eidem sub condicione conferatur.
§ 2. Baptizati in communitate ecclesiali non catholica non sunt condicione baptizandi, nisi, inspecta materia et verborum forma in baptismo collato adhibis necnon attenta intentione adulti et ministri baptizantis, seria ratio adsit de baptismi validate dubitanti.

869. kán. 1. §. Ha kétséges, hogy alaki meg van-e keresztelve, vagy hogy keresztsége érvényes volt-e, feltételesen szolgáltassák ki neki a keresztséget.
2. §. A nem katolikus egyházi közösségekbe keresztelteket nem kell feltételesen megkeresztelni, hacsak a kereszteléskor használt anyagra és a szavak formájára való tekintettel, valamint a felnőtt keresztelendő és a keresztség kiszolgáltatója szándékának figyelembevételével komoly ok nincs arra, hogy a keresztség érvényességében kételkedjünk.

Tehát abban az esetben, amikor vízzel, és a megfelelő formula kimondásával (megkeresztellek az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében) hajtják végre a keresztelést, az a katolikus egyház számára érvényes szentségnek számít. Az evangélikus (meg még egy jó pár) egyház esetében a római egyház nem vizsgálja az érvényességet, ha azt a protestáns lelkész szolgáltatta ki, mivel ismeretes, hogy ezen egyházak is a katolikusnak megfelelő formulával keresztelnek. Mivel a keresztség letörölhetetlen jegyet hagy hátra, ezért ismételhetetlen. Abban az esetben, amikor a keresztség érvénytelen a nem megfelelő formula miatt, akkor sem ismétlésről van szó, hanem a keresztség előszöri felvételéről, kétség esetén pedig feltételesen szolgáltatják azt ki.

Remélem segítettem, légy üdvözölve családoddal együtt: luyo

Előzmény: luyo57 (3)