Törölt nick Creative Commons License 2002.05.28 0 0 267
Egy cikk a Visteonról a vezess.hun...

Egy autó értékének 40 százalékát is elérheti a Visteon termékeinek aránya, de csak keveseknek ismerős ez a név. Idén májusban van tizedik éve Magyarországon Visteon gyár.

Májusban volt 10 éve annak, hogy a későbbi Visteon Hungary Kft. gyárat nyitott hazánkban. A cég nem csak alkatrészeket gyárt, hanem bevonja a hazai szellemi tőkét a nagy hozzáadott értékkel bíró munkákba. 2001 decembere óta több mint harminc mérnököt foglalkoztató fejlesztőközpont működik a Visteonnál. A kutatás-fejlesztésbe a Műegyetemet is bevonja a Visteon.

A Visteon a harmadik legnagyobb autóipari beszállító a világon az amerikai Delphi és a német Bosch mögött. A nagyságrend érzékeltetésére: a Visteon 2000-es árbevétele meghaladta a McDonald's gyorsétterem-hálózatét. Az önálló amerikai anyavállalat a Fordtól való különválás után 1997 őszén jött létre. 25 országban rendelkezik gyárral a cég, összesen 79 000 főt foglalkoztatva.

A Visteon Hungary eredményeiben akkor következett be romlás, amikor a Ford házi beszállítójából a két évvel ezelőtti önállósodást követően meg kellett küzdenie a konkurenciával. A cég 10 százalékos árcsökkentésre kényszerült, saját költségeit azonban még nem tudta ugyanilyen arányban leszorítani. A vállalat nyereségesen működik, idén 10 milliárd forint feletti profittal számolnak.

Magyarországon a Visteon Hungary Kft. a 15 legnagyobb beruházó között van és 2000-ben a harmadik leggyorsabban növekedő cég volt hazánkban. Az alkalmazottak száma 1400 körül jár.

A fehérvári gyárban többek között üzemanyag szivattyúkat, gyújtótekercseket, indítómotorokat, üzemanyag- és ablakmosótartályokat, valamint kompresszorokat állítanak elő légkondicionálókhoz. Érdekes, hogy az egyszerű ablakmosótartályok jövedelmezősége kiugróan jó.

A fő feladatok egyike a hazai beszállítói arány növelés. Ez jelenleg 13 százalék, ami jóval több a magyarországi autóipari beruházásoknál jellemzőnél, de távolról sem elég.

A minőségi cél a nulla hiba. Ez nem azt jelenti, hogy a gyáron belül nem készülhet selejtes alkatrész, azt viszont igen, hogy gyártási hibás termék nem kerülhet ki az ügyfelekhez. Ezt saját tapasztalatimmal is igazolni tudom.

Lehetőségünk volt a szalaghoz beállva részt venni a gyári munkában. Én a V6-os Ford Explorerhez szereltem össze szívócsonkot. A feladat két elem összecsavarozása volt, ami gyakorlatilag betanított munka. A két önmetsző csavar helyes behajtását háromszor ellenőrizte a rendszer. Ha sikeres volt az akció, zöld lámpa villant fel, amikor nem, pirosat mutatott a visszajelző. A vártnál nehezebb feladat megoldása közben 10 perc alatt több selejtet termeltem, mint egy gyakorlott munkás egy műszak alatt.

A székesfehérvári Alba üzemben tett rövid látogatás rokonszenves kép alakult ki a cégről. Ennek egyik eleme, hogy a vezérigazgatótól a szalag mellett dolgozókig mindenki ugyanabból a menüből választhat ebédet. A demokratikus rendszer része, hogy nincs külön parkoló a cégvezetésnek a bejárat közelében, ahová az alkalmazottak nem parkolhatnak.

Az autó vitathatatlanul high-tech termék. A Visteonnál azt mondják hogy ezt az értéket a high-tech alkotóelemek teremtik meg.