dcsh Creative Commons License 2001.03.31 0 0 170
Az valahogy gyakran elfelejtődik a heves bizonyítgatások, példák citálása során, hogy míg ma egy iskolát akkor tartanak eredményesnek, jónak, ha onnan sok gyereket vesznek fel középiskolába, vagy egyetemre, ha 12 osztályos, addig egy waldorf iskolának ez nem lehet a mércéje. A waldorf azt mondja, hogy nem csak az intellektuális tudás gyerekbe töltése az iskola célja, hanem az, hogy mindenki megtalálja a neki megfelelő életpályát. Ez lehet akár foglalkozás, szakma, de lehet egyetem is. Mivel a gyerekek felvételijén nincs válogatás, sőt igyekeznek teljesen vegyes csoportot kialakítani, olyat, ahol van butácskább gyerek, de lehet, hogy ő rajzol a legjobban, esetleg a mozgása felülmúlhatatlan, és van zseniális, aki kicsit nehezebben boldogul a társas kapcsolatokban, stb. És a kikerülők között is lesz gyengébben számoló, jobban faragó, stb.
Egy kicsit az almát akarjuk összehasonlítani a körtével.
Én azt hiszem, a waldorf nem jobb, vagy rosszabb, mint más iskola, hanem egyszerűen más, mint a ma megszokott és elterjedt más iskolák. Az alternatív pedagógiák szinte mind a múlt század elején alakultak ki, száz év nem nagy idő, még nem terjedtek el általánosan, de ha jól körülnéz az ember, lassan az alapelvek szivárognak be a tanterevkbe.
De mint valaki nagyon helyesen megjegyezte, tulképp a legtöbb dolog a tanár személyiségén múlik, módszer ide vagy oda... A waldorfot is lehet rosszul csinálni, meg a másikat is jól.
Tulképp akkor érdemes a waldorfot választani, ha tud az ember valamennyire azonosulni azokkal az alapelvekkel, amiken a waldorf nyugszik. Ha a világról alkotott képe valamennyire átfed a waldorfos szemlélettel, hisz abban, hogy az ember nem kizárólag a fejével tanul, bízni tud abban, hogy nem csak a benyelt és visszaböfögött tudás alapján méretik meg egy ember embermivoltában. És mondjuk bízik annyira az iskolában alkalmazott módszerekben, hogy elhiszi, hogy ha a gyereke rendelkezik azokkal az intellektuális képességekkel, amik alkalmassá teszik őt arra, hogy 18 évesen meg tudjon tanulni egy-két tankönyvet a felvételi egy-két napjára, akkor ezt meg is fogja tenni. Ha akarja...
Nekem rendkívül jó tapasztalataim vannak a nyolcadikasokkal, kilencedikesekkel. Ha akarnak valamit, azt képesek megcsinálni. Az meg tanárként az én ügyességemet méri, hogy mire tudom őket rászedni.