dcsh Creative Commons License 2001.03.01 0 0 74
Fölösleges statisztikákat keresni, mert egy W. iskola nem vethető össze mondjuk egy Fazekassal, ahova csak azok kerülnek, akiknak az intellektuális képességeik kimagaslóak. Egy W. osztályba nem ezen képességek alapján válogatják a gyerekeket, így valszeg a kimenőket sem lehet összevetni.
Az alapkérdés az, hogy ki mit vár egy iskolától? Ha valaki azt várja, hogy tömjék tele a gyerek fejét, hogy dresszírozzák kezdettől fogva a 12 év múlva esedékes (esetleges) felvételire, az ne adja oda a gyerekét. Esetleg elgondolkodhat azon, hogy az iskolának vajon csak ez-e a szerepe, ő mi akart lenni elsős korában, és az lett-e belőle, esetleg már ma tudja-e, hogy mit fog csinálni 12 év múlva, és arra vajon nap mint nap kemény 8 órát edzi-e magát?...
Vekerdy kedvenc hasonlata, hogy ha egy virágot, növényt nevelsz, és szeretnéd, ha erős, edzett növénnyé váljon, akkor vajon kezdettől fogva rideg fagyos körülmények között tartod, vagy eleinte fólia alatt ápolgatod, aztán lassan szoktatod a zord külvilághoz?
Az antropozófia? Nekem is kérdés, de ez nem akadályoz meg abban, hogy kémiát tanítsak W. iskolában.
Lehet siránkozni azon, hogy milyen borzasztó, hogy nem tanulnak meg olvasni, a tantárgyakat olyan jó lenne integráltan tanítani, aztán lehet úgy tenni, mintha lenne valami integráció, de azért mégis gyakorlatilag ugyanaz az megtanulhatatlan adathalmaz marad. És lehet jól csinálni, mint a waldorfos kémia mondjuk.
Amúgy meg el kell menni, meg kell nézni, elképzelni úgysem lehet.