freyja Creative Commons License 2000.08.30 0 0 37
Sziasztok!
Nemsokára nem lesz netem, ezt emiatt a topic miatt nagyon sajnálom. Valakinek, talán Olginak a harmincasokból megadom a telefonszámomat. Így el lehet érni, ha információra van szükség.
"A világ nem waldorfos" A világ SzVSz jelenleg felszines. Minden értelemben kitágult, állandoan változik, semmi biztonságérzet. Az emberek hajtanak, hogy a reklámok sugallatára minnél többet éljenek meg, hisz elérhetö, és ez boldogit. De megélésük felszines, ami csak ujabb vágyakat kelt, és biztonságuk nem növekszik. A három hétig tarto zoknik korát éljük. Biztos vén vagyok mint az országut, de szerintem ez csak múlo divat. Amig a hatalmasoknak így jó, amig hatalmon vannak.
Nem állítom, hogy a waldorf pedagógia minden szülö-gyereknek jó. De ami ösrégi és állandó, hogy a szülö érzi, hogy az ö gyerekének mi a jó, és SzVSz eszerint válasszon. Akár waldorf pedagógiát.
Kedves igazi hös! A Te ismeröseidnek tévedés volt waldorf iskolába adni a gyermekeiket. Ugyanis ez nem a hagyományos értelembe vett teljesítményorientált pedagógia. 12 éven keresztül nincs osztályzás. Ami nagyobb hiba volt, hogy felvették öket. Ugyanis a waldorf iskolákban van felvételi:
- a szülöknek, hogy kölcsönösen megbizonyosodjanak arról, hogy a szülök tudják, hogy hova iratják a gyerekeiket, mit várhatnak az iskolától
- a gyereknek, hogy az osztálytanito lássa ki tudja-e alakítani azt a (heterogén, egyenletes eloszlásu) osztályközösséget, amit végig tud vinni 8 évig.
Vajk: A lányom osztályában volt aki már elsöben könyveket olvasott. A lányom csak tavaly kezdte el, de azóta is olvas, meséket az öccsének, magának ifjusági regényeket, és könyvtárba jár. Én is negyedikben olvastam el elsö önállóan vállasztott könyvemet (Pöpö papa és a kutyákok), de mai napig sokat olvasok . És ugye nem kell mondanom, hogy ez még az értelmiség köreiben sem általános. A waldorf iskola negyedik végére igéri az irás olvasás általános elsajátítását. Figyelted igéri a szülöknek, nem a gyerekektöl várja el (szerinte a gyereknek az jó, szívesen teszi, ha hagyjuk megérni az igényt). A gyerekektöl bizalmon alapulo szófogadást, a szülöktöl együttmüködést vár el.
Egyébbként ezekben az iskolákban általános, hogy a gyerekek megbetegedni sem hajlandóak, hogy járhassanak. Tavaly nálunk is ez történt. A lányomon látszott, hogy elkezdödött nála valami betegségféle, de nem vette le a lábáról, kitartott, hogy ne hiányozzon a suliból. A végén a tanárnöjével közösen ráparancsoltunk, márpedig itthon marad három napig erösödni.
A vallás:
Nincs vallásos oktatás, de van a vallások mögötti misztérium. Konkrét formába öntéskor minden országban a fö vallás eszközeit használják. Nálunk ez a katolikus, iszlám területen (ott is van waldorf iskola) az iszlám vallásét.
De nem a vallást tanítják, hanem a mögötte lévö tartalmat. Vannak ünnepek, amik szentek nevéhez köthetöek. És nálunk eddig két mondoka volt ami ilyen jellegü:
- reggel: elsöben volt ez, minden évben más van
Felragyog a nyájas Nap,
ö világit egész nap
lélek, szellem, hatalom
mozdítja lábam és karom.
A napfényben Istenem
embereröm tisztelem,
melyet a Te jóságod
a szívembe beoltott
Hogy legyek szorgos,
tudnivágyo, dolgos
Fény és erö, béke Veled
Dicsöség és hála Neked.

- tízórai elött:
Föld Te adtad ezt nekünk,
Nap Te érlelted ezt nekünk.
Föld Te kedves, Nap, Te kedves,
Szívünknek mindig kedves.
Jó étvágyat kívánok!
Na remélem nem rémísztettem el nagyon senkit. Mindenféle vasllásu szülök járatják ide a gyerekeiket. Ateisták is. A mondokát általában mondják a gyerekek. De az ünnepekre nem mindenki jár. Még a karácsonyira sem. Tehát egyik sem kötelezö.
Azért waldorf szülöként is vannak neuralgikus pontok. Az elsö nálunk nem probléma, mert nincs TV-nk. Szóval az ovisok, és kisiskolások nem nézhetnek TV.-t
A másik, hogy mi is látjuk, hogy mennyire fontos a világban a teljesítmény, és hogy a világ eszerint itél. Ezért igencsak aggodva figyeljük, hogy vajon mennyit fognak tudni a gyerekeink, hova felvételizhetnek, egyáltalán mehetnek-e egyetemre. Mo.-n Hidegkuton van már 11. osztály. Két éve készítettem riportot Vekerdy Tamással (Ö tanította öket), ill. voltam egy nyiltnapjukon, ahol a tanárok mellett a gyerekek is szóhoz jutottak. Erröl is készült egy cikk (Semmi nagy dolog, csak iskolaujság ). Meg kéne keresnem ezeket. Mindenesetre akkor megnyugodtam. Persze ez a bizonytalanság meg fog maradni a szülökben addig, amig nem végez egy jó pár osztály. Akkor többet lehet tudni erröl. Saját tapasztalat Németo.-ból: a férjem egy munkatársa szerint nem igazán vált be ez az oktatási forma. Egy frankfurti deutsch-institut beli tanár szerint: szuper. Hát ez nem sokat segített.
Az idén vitorlástáborban találkoztam egy waldorfos, 9.-es lánnyal. Kérdeztem a jövöjéröl. Azt mondta tengerbiológus szeretne lenni. Ezért van itt. A pénz nagy részét ö szedte össze a tanfolyamra, jövöre buvárkodni tanul. Tudatosan készül, tanul többet biológiából, fizikából. Ez nem olyan nagy szám, de ez a lány epilepsziás, és meg sem fordul a fejében, hogy betegsége megakadályozhatnák álmai megvalósításában. Hát kívánom sikerüljön neki.