Peppers Creative Commons License 2000.06.13 0 0 76
Helló!

Hadd szóljak én is hozzá, mert végigolvasva a topicot kiderült, hogy olyan formában senki nem járt Tunéziában, mint én a feleségemmel. Egy hete jöttünk meg, úgyhogy nagyon friss, mondom:

Két hétre mentünk, ebből az első héten teljesen önállóan utaztunk az országban, a másodikon iroda által szervezett szállodánk volt Mahdiában. Szerintem ez _verhetetlen_ kombináció, egészen más az utazás élménye. Rendszeresen szoktunk így utazni, és a második héten igazából mindig nagyot döbbenünk: a kizárólag szervezetten utazók milyen keveset látnak és ismernek meg az országból.

Az önálló útszakasz szervezése nagyon könnyű, mert:

- az irodák simán elintézik a 2 heten repülőjegyet és 1 hetes szállást.

- az országon belüli közlekedés könnyű és gyors. Mi speciel autót béreltünk (Hertz, itthonról is elintézhető), ami nem volt olcsó, de nagyon jól jártunk vele. Családoknak ezt ajánlom, kevésbé "igényesek" pedig távolsági iránytaxikkal ("louage") utazhatnak városról-városra, gyorsan és fillérekért.

- szállás mindenhol bőségesen van, a legkülönbözőbb színvonalon és árakon. 15 dollárért már kifogástalan 2 ágyas szobát kapsz egy éjszakára.

- Az ember megvásárolja a Lonely Planet: Tunisia c. útikönyvét (sajnos csak angolul kapható, pl. a Budapesti Vista irodában), ami tökéletesen használható, naprakész gyakorlati tanácsokkal lát el: mit érdemes megnézni, hol érdemes megszállni stb.

Ami a kultúrával és "szabályokkal" kapcsolatos tapasztalatokat illeti, pár fontos gondolat:

- érdemes legalább gagyogni franciául, ez az egyetlen európai nyelv, amelyet gyakorlatilag minden helybeli jól beszél. A napi kommunikációhoz elégséges szint már egy 8-10 órás önképzőkurzus elvégzésével is elérhető.

- "konzervatívan" kell öltözködni és viselkedni. Mások is írták, csak megerősíteni tudom. Hosszú nadrág, vállak nem kint, intim jeleneteket az utcán kerülni, véletlenül sem inni túl sokat stb. Gyakorlatilag ezek az apró jelzések biztosítják azt, hogy a helybeliek kedvesen és segítőkészen viszonyuljanak az emberhez.

- "Nix beszáren"! A közbiztonság sokkal jobb, mint kis hazánkban, "utcai bűnözés" (zseblopás, kocsifeltörés, erőszakoskodás stb.) gyakorlatilag nem létezik. Kellemetlen tapasztalatok szinte csak a helyi szokások figyelmen kívül hagyásából, és a turista-kopasztásra szakosodott övezetek (pl. szállodasor melletti bazár) rutintalan látogatásából származhatnak.

- Aki kocsival megy: az utak általában tök jók, még a sivatag környékén is. Tunisz kivételével a közlekedéssel sincs semmi gond. Tuniszban eszméletlen a zsúfoltság, és a sofőrök európai szemmel nézve egy cseppet sem "udvariasak". De pesti kiképzés után még ott is fel lehet venni a ritmust.

- Kaja. Lehet, hogy furcsa, de az én tapasztalatom az, hogy mindig a tengerparti szállodákban felszolgált étel (svédasztal stb.) a húzósabb, az utcai és vendéglői kajával sehol semmi gond nincs. Nem túlzás, hogy végigettük az egész országot: utcai árusoktól, országút széli anyókáktól vettünk ételeket, büfékben ettünk, a pálmaligetben a földről szedtük a paradicsomot, a sivatagban tuareg kísérőnk kotyvasztott vacsorát, és semmi, de semmi gond nem volt. Ezzel szemben a szállodai étkektől többen rosszul lettek (mi nem).