Mocsári Trol Creative Commons License 2024.05.18 0 0 20507

Ez a mondat mindenképpen szó szerint Lehnertől származik:

 

A Szfinx templomot az 1925-ös kiásását követően számos alkalommal meggyalázták, megfosztották minden burkolatától: eltűntek a falak, oszlopok.

 

Az idézet többi részét a film narrátora mondja, számítógépes illusztrációkkal alátámasztva a Szfinx templom épülési-átalakulási folyamatát. A Lehner nyilatkozat, a narrátori szöveg és a számítógépes illusztráció egy egységes kontextusban van. Nehéz elképzelni, hogy ilyen milliók által látott dok.film alkotói ilyen nagyságrendű csalást követtek volna el. Ha ez igaz lenne, már börtünben ülhetnének. 

Lehner egyértelműen számol azzal, hogy az általa említett új vallási szekta a Napot tisztelte főistenként (Napkultusz, napimádat). Lehner ezen megfogalmazása is arra utal, hogy kétféle napimádási gyakorlat létezett. A helyi és a királyi. 

A dinasztikus napimádat a királyi teológia részét képezte az egyiptomi társadalomban. Az állam és a vallás közötti kapcsolatok sokkal szorosabbak lettek. A fáraók isteni jellegű hatalommal rendelkeztek, és az ő hatalmuk alatt a napkultusz állami vallássá vált. Az uralkodók istenségüket legitimálhatták azzal, hogy az istenek közvetlen utódaiként és a napisten, általában Ra vagy Hórusz megtestesüléseként tartották magukat.

A predinasztikus napimádat inkább helyi szokásokon és szekta alapú vallási gyakorlatokon alapult, amelyek a különböző régiókban vagy közösségekben élő emberek körében alakultak ki. Ezek a helyi kultuszok lehettek kapcsolatban a természeti jelenségekkel vagy a helyi vallási hitrendszerrel, és gyakran nem voltak egységesek az egész területen. 

Mark Lehner a filmbéli nyilatkozata, és film egy kontextusba szerkesztett mondanivalója alapján számol azzal, hogy a Szfinx egy korai, kb. 5000-5500 évvel ezelőtti napkultusz centrum lehetett. Számol tehát ezzel, nem zárja ki ennek lehetőségét. Én ezt gondolom. 

Előzmény: Schenouda (20503)