Takyka! Creative Commons License 2024.05.14 0 0 71155

Még nem 100-as a motorom, vannak problémák... :-(

 

Ott hagytam abba a mesélést, hogy elkészült a kormányzás. Azóta 4-5 alkalommal voltam már vízen, kb. 8 órát mentem vele.

 

Még az elején feltűnt és említettem is, hogy alapjáraton szokatlanul füstöl a motor. Már akkor is gyanús volt, hogy a füstnek egy része nem gőz-e. Azóta néztem sok-sok youtube videót és sok ilyen motor füst mentes, de jópár hasonló tüneteket produkál. Közben megfigyeltem, hogy hidegen, vagy leállítás után 10 percet várva, majd indítva egy darabig füstmentes, így szinte biztos, hogy gőz a java.

Három dolgot tudok elképzelni. Vagy nem szállít elég vizet az impeller, vagy még mindig van sok lerakódás a vízköpenyben, vagy hengerfejes a motor. Már hergelem magam egy ideje, hogy le kellene kapni a kipufogó fedelet és a hengerfejet, de eddig halogattam a dolgot. Azért nem szántam eddig rá magam, mert tapogatva is és mérve is teljesen normális a motor hőmérséklete, bármennyire nyektetem.

 

Végül úgy határoztam, nem halogatom tovább a megbontást, mert a hétvégén egyszer csak túlmelegedés miatt letiltott. Természetesen nem tiszta az ügy, mert amikor kisvártatva lekaptam a kupakot és körbetapogattam a blokkot, nem tűnt melegebbnek, mint szokott lenni...

Visszaalapjáratoztam a bázisra, időnként rápróbálva, 2000 fölött folyamatosan vágta a gyújtást. Megérkezés után széthúztam a hőkapcsoló csatlakozóját, ráolvastam, a bal vállam felett köptem kettőt, majd összedugtam és egyből megjavult. Utána még mentem nagy terhelésen pár tíz percet, de minden rendben volt.

Furcsa.

 

A másik probléma néhány óra használat után jött elő. Egyszer csak túl szegény lett a keverék alapjáraton. Tüsszögött, leállt. Hidegen egyáltalán nem bírt alapjáratolni. Végül kénytelen voltam 1/4-ed fordulatot tekerni az alapjárati keverék csavaron. Jó is volt egy darabig, majd múlt héten váratlanul bedúsult az alapjárat és kis alapjáratozás után mindig leállt. Kénytelen voltam zárni az alapjárat csavaron. Úgy néz ki, karbit is pucolnom kell.

Ráadásul a melegítés sem teljesen egyszerű. Az ultraflex távkarom olyan, hogy nincs rajta üresjárati gáz. Csak előre, vagy hátramenetben lehet gázt adni.

 

A dúsító pumpám sem tökéletes. Mint kiderült, nem csak spriccelni tud, hanem olyan a kialakítása, hogy ha kihúzom az első klikkig, akkor folyamatosan kicsivel több üzemanyagot juttat a motorba. Ez az állás szolgálna arra, hogy lehessen alapjáraton melegíteni a motort. Viszont, nekem valamiért annyira sok benya jut be ilyenkor, hogy azonnal besokall és leáll a motor.

 

Harmadik (negyedik? ötödik?) probléma, (amit nem tudom, hogy tényleg hiba-e), ha nagyon ágaskodik a csónak, vagy hirtelen, nagy rössel, kanyarodva indulok, akkor lehörög a motor. Ha jól feltrimmelve, nagy gázzal indulok, felkapja az orrát, lehörög, visszaesik. Felpörög a motor, felkapja az orrát és kezdődik minden elölről. Valószínűleg ellöttyen a benzin a karbiban. Ilyennel csónakmotornál eddig még nem találkoztam.

 

Sokadik (de már megoldódott) hiba az volt, hogy kissé magas volt az alapjárat (~750 a 650 helyett) és hiába tekertem kijjebb az alapjárati ütköző csavart, nem ment visszább az előgyújtás állító kar. Kicsit tüzetesebben átnézve kiderült, hogy az önindító kontaktorát rossz szögben szerelték be és a tekercs pozitív érintkezője nekitámasztott a gáz rudazatnak...

 

Mára elég is lesz ennyi.

 

T.