Szóval ez nagyon sok szempontból hibás.
Gondolom valami matekkönyvből lehet és olyanok írták, akik nem értenek a fizikához, vagy fizikakönyvből olyanktól, akik nem értenek a vitorlázáshoz (meg a fizikához sem nagyon), de rémes az egész.
Először is a szélnek nincs ereje. Sebessége van, ami a vitorlán erőt fejt ki.
A hajó sebessége (bármely irányban) akkor lesz maximális, ha a vitorla szárnyként tud működni, ehhez meg az kell, hogy a vitorla belépőéle a széllel párhuzamos legyen. Szóval alfa = 0 fok. Ez első lecke minden vitorlásiskolában.
Amúgy az alfa=0 sem igaz, mert a vitorlás halad, van menetszél, tehát nem egyezik a látszólagos és a valódi szél, tehát az alfa nulla fok, de nem északhoz, hanem a látszólagos szélhez képest.
Innentől mehet a matekpélda. Most nincs rá időm, de szerint beta=gamma=45fok lesz a megoldás.
De ez csak elmélet, a gyakorlat nem így néz ki. A probléma nagyon is valós, és a gyakorlatban egy polárdiagramot szoktak felvenni, ami megmutatja, hogy adott szélerősségnél és (látszólagos szélhez képest) adott szögű haladási iránynál mennyi a VMG, azaz a szél irányú sebesség. Ez hajótól, szélerőtől függ, és ezen kell megtalálni a maximumot. Jobb versenyhajókhoz adnak ilyen diagramot és csapat feladata, hogy e segítségével kihozza a legtöbbet a helyzetből.
Végül megjegyzem, hogy az ábra bár nyilván vicces illusztráció, nagyon rossz és félrevezető és nincs helye semmilyen tankönyvben. Egyszerűen nem így néz ki egy vitorlás. Az árbóc előbb van, és a bumm (alsó vitorlarúd) hátra áll, sosem előre. A faszi elvben hátszelezik a pipafüst és a széljező zászló szerint. Ekkor oldalra kéne engedje a vitorlát, nem előre. Amúgy sem lehetne ennyire előreengedni, mert ott vannak azok a drótkötelek, amik oldalra rögzítik az árbócot. Egy szóval: a vitorla nem így néz ki egy hajóban, sokkal inkább fordítva. Brrr.