Közlekedéspolitika.
Közlekedés politikai Főosztály (főállású közlekedés politikusokkal) már vagy 30 éve nincs a minisztériumban.
Sőt Közlekedési minisztérium sincs már vagy 20+ éve.
a közlekedés elméletének kutatását a különböző TUKI-k
- VATUKI,
- VITUKI,
- KÖTUKI,
- stb.
végezték.
Már régen nincs egyik se.
A megmaradt - zanzásított - KTI-ben pedig a közlekedéssel mint tudománnyal foglalkozó szakemberek már csak az állomány 10%-nál alacsonyabb arányban vannak jelen.
A KTI is már inden mással Jézuskától a Géppuskáig foglalkozik mint a Közlekedés tudomány kutatásával.
Akkor kik alakítják Magyarország közlekedés politikáját az elmúlt kb. 30-36 évben ?
Általában éppen a hatalom egyes székeit ideiglenesen betöltők személyes véleménye jelenik meg mint közlekedés poliltika.
Ezzel a legnagyobb baj, hogy ezekben a székekben a jellemző fluktuációs idő 2-3 év.
a másik fő baj, hogy a székben ülő akárkinek - legtöbbször - semmilyen közlekedés politikai alap képzettsége nincs.
Az első félév leginkább azzal megy el, hogy beosztottaik igen-igen alap szinten, megpróbálják nekik elmagyarázni az alapfogalma és szakkifejezések tartalmát.
Mire kb. szakmunkás szintet elérnek velük, az illetőt áthelyezik akárhová mert ahhoz se ért, és a helyére jövő új emberrel lehet kezdeni az egész kisiskolásdit elölről.
1988 óta volt vagy 3 vagy 4 Közlekedés Politikai Koncepciónak (tévesen) nevezett) akármi.
Az éppen erős ember, beosztottaival íratott egy kb. 5-15 oldalas valamit, álmairól.
Legtöbbször a reális lehetőségek teljes figyelembe vétele nélkül összeállított irományokról beszélünk, amikor néha eljutottak az Országgyűlési Határozat szintjéig (leggyengébb erejű O.gy. megszólalás) de sokszor még oda se.
A tárcaközi egyeztetés szinte minden esetben elmaradt.
Ellenzékkel, társadalommal való szakmai vita szóba se került.
A fő gond, hogy az elkészítés folyamatába szinte sohasem vonták be az aktuális pénzügyminisztert.
a közlekedés:
- eszköz,
- hálózat = pálya,
- háttér (pl, telephelyek)
- személyzet = oktatás
fejlesztései mindíg évekig tartó folyamtok.
Magyarul az éves nemzetgazdaság tervekkel ellentétben program költségvetési megközelítést igényelnek.
a Program költségvetéstől a magyar pénzügy miniszterek, jobban félnek mint egy kígyó marástól.