trizs77 Creative Commons License 2024.04.14 -1 2 341

Közlekedéspolitika.

 

Közlekedés politikai Főosztály (főállású közlekedés politikusokkal) már vagy 30 éve nincs a minisztériumban.

 

Sőt Közlekedési minisztérium sincs már vagy 20+ éve.

 

a közlekedés elméletének kutatását a különböző TUKI-k

 - VATUKI,

 - VITUKI,

 - KÖTUKI,

 - stb.

végezték.

 

Már régen nincs egyik se.

 

A megmaradt - zanzásított - KTI-ben pedig a közlekedéssel mint tudománnyal foglalkozó szakemberek már csak az állomány 10%-nál alacsonyabb arányban vannak jelen.

A KTI is már inden mással Jézuskától a Géppuskáig foglalkozik mint a Közlekedés tudomány kutatásával.

 

Akkor kik alakítják Magyarország közlekedés politikáját az elmúlt kb. 30-36 évben ?

Általában éppen a hatalom egyes székeit ideiglenesen betöltők személyes véleménye jelenik meg mint közlekedés poliltika.

 

Ezzel a legnagyobb baj, hogy ezekben a székekben a jellemző fluktuációs idő 2-3 év.

a másik fő baj, hogy a székben ülő akárkinek - legtöbbször - semmilyen közlekedés politikai alap képzettsége nincs.

Az első félév leginkább azzal megy el, hogy beosztottaik igen-igen alap szinten, megpróbálják nekik elmagyarázni az alapfogalma és szakkifejezések tartalmát.

 

Mire kb. szakmunkás szintet elérnek velük, az illetőt áthelyezik akárhová mert ahhoz se ért, és a helyére jövő új emberrel lehet kezdeni az egész kisiskolásdit elölről.

 

1988 óta volt vagy 3 vagy 4 Közlekedés Politikai Koncepciónak (tévesen) nevezett) akármi.

Az éppen erős ember, beosztottaival íratott egy kb. 5-15 oldalas valamit, álmairól.

 

Legtöbbször a reális lehetőségek teljes figyelembe vétele nélkül összeállított irományokról beszélünk, amikor néha eljutottak az Országgyűlési Határozat szintjéig (leggyengébb erejű O.gy. megszólalás) de sokszor még oda se.

 

A tárcaközi egyeztetés szinte minden esetben elmaradt.

Ellenzékkel, társadalommal való szakmai vita szóba se került.

 

A fő gond, hogy az elkészítés folyamatába szinte sohasem vonták be az aktuális pénzügyminisztert.

 

a közlekedés:

 - eszköz,

 - hálózat = pálya,

 - háttér (pl, telephelyek)

 - személyzet = oktatás

fejlesztései mindíg évekig tartó folyamtok.

Magyarul az éves nemzetgazdaság tervekkel ellentétben program költségvetési megközelítést igényelnek.

a Program költségvetéstől a magyar pénzügy miniszterek, jobban félnek mint egy kígyó marástól.