f_k Creative Commons License 2024.03.31 0 0 401

Leírok pár történelmi tényt:

 

1946-ig Pásztó Heves megyéhez tartozott.

 

Gyöngyösön Eger mellett önálló AKÖV működött.

Gyöngyösön előbb volt főnöksége a MÁVAUT-nak, mint Egerben (1930-as évektől).

A magyarázat egyszerű: 1948-ig koncessziós rendszer volt, az útvonalhasználatért fizetni kellett és a jobb útvonalakat a MÁV Gépkocsiüzeme közlekedtette nemritkán!!! a vasútvonalakkal párhuzamosan: Pl Bp-Wien, Bp-Kecskemét-Szeged, Bp-Gyöngyös stb.

Gyöngyös környékén főleg állami MÁVAUT volt, Eger esetében pedig fele részben MÁVAUT fele,  1-2 busszal rendelkező maszekok.

1949 államosítás után Eger a 32. sz Aköv központja lett , de hozzá tartozott Mezőkövesd környéke is!

1949 től 1961-ig a megyében 2 AKÖV volt egy egri és egy gyöngyösi.

Annak ellenére, hogy Balassagyarmaton ill Salgótarjánban is volt Nógrád megyén belül AKÖV (Autóközlekedési Vállalat, illetve Aköv főnökség), először a Gyöngyösi Aköv indított buszt Pásztóra, majd Salgótarjánba.

Ráadásul a Pásztó-Mátrakeresztes-Mátraszentimre-Gallyatető-Mátraháza-Mátrafüred-Gyöngyös autóbuszvonalat is a gyöngyösiek üzemeltették.

 

Nógrád Volán később kapcsolódott be a Gyöngyös-Salgótarján autóbuszvonal "fejlesztésébe" Gyöngyösről  X12.45 kor Pásztón át Salgótarjánba, 13.35 kor Pásztón át Balassagyarmatra, X14.15 kor Pásztón át Salgótarjánba volt járatuk.

 

A gyöngyösi Mátra Volánnak  Pásztón át Salgótarjánba 6.30 7.40 15.15 kor, ezen felül közlekedtek még a csak Pásztóig (4-es Volános időkben Szurdokpüspökiig) közlekedő járataik.

 

Előzmény: trizs77 (396)