f_k Creative Commons License 2024.03.02 0 3 110220

M3 bevezető forgalma 1978 októberétől 1982-ig illetve 1984 ig terelőutakon zajlott....

 

Autó motor 1978.11.06. 

 

A Körvasút sori felüljáró teljes egészében az V. ötéves terv utolsó évében készül el. Az építés ütemezése biztosította, a forgalmi igények pedig szükségessé tették a fél pálya szeptemberi üzembe helyezését. Mint az errefelé közlekedő gépkocsivezetők is tapasztalják, az első ütemben 2X1 sávon keresztezik külön szintben a Körvasutat. Ez is része az M3-asautópálya elosztó úthálózatának. A bevezető szakasz forgalomba helyezése ütemezetten történik, az alábbi sorrendben kerülnek a pályaelemek átadásra: — a Körvasút sori felüljáró jobb pályája 2X1 sávval, — a teljes Körvasút sori felüljáró a végleges 2X3 sávval, — a bevezető út egyik útpályája a Körvasút sortól északkeleti irányban (a későbbiekben ismertetendő Rákos úti csatorna építése miatt), — a teljes, 6 km hosszú bevezető út a Felszabadulás úttól a Hungária körútig a Széchenyi és a Szerencs utcai csomópontban jelzőlámpás csomóponttal. — az előbbi két csomópontban külön szintű átvezető műtárgyak.

Az ötágú elosztó úthálózat elemei:

1. számú terelőút:Felszabadulás út—Szőcs Áron utca—Árpád út—Váci út, illetve Régi Fóti út—Pozsony utca—Fóti út—Váci út;

2. számú terelőút:Felszabadulás út—Rákos út—Tóth I. utca—Körvasút sori felüljáró;

3. számú terelőút:Felszabadulás út—Bánkút utca— Kolozsvár utca—Erzsébet királyné út;

4. számú terelőút:Felszabadulás út—Hevesi Gy. utca—Frankovics M. utca— Csömöri út;

5. számú terelőút:Felszabadulás út—György utca— Csömöri út—Rózsa utca— Füredi utca—Fogarasi út.

Az öt terelőútvonal kijelölése azért vált szükségessé, mert a meglevő úthálózat csak úgy képes biztosítani az autópályáról érkező forgalom továbbvezetését. A már említett terelőutaikon minden, szükséges helyen, és megfelelő számban helyezük el.

 

 

Az elosztó úthálózat ama csomópontjaiban, ahol indokolt volt, elvégeztettük a szükséges személymódosításokat, felfestéseket. A Felszabadulás úton öt jelzőlámpás csomópontot helyeztek üzembe az idén, valamint a terelőutakon két új forgalomirányító berendezés kezdte meg működését a közelmúltban. Az új jelzőlámpával irányított csomópontok az alábbiak: a Felszabadulás úton a Rákos útnál, a lehajtó rámpánál, a felhajtó rámpánál, a Bánkút utcánál és a Hevesi Gy. útnál, valamint a Hevesi Gy. úton a Zsókavár utcánál és a Cservenka M. utcánál. Számos egyéb munka is elkészült a forgalom zavartalanabb lebonyolódása érdekében. Ezek közül leghatalmasabb a már említett, XV., Rákos úton épülő 1800 mm átmérőjű szennyvízcsatorna, amely részben a távlatban létesülő lakótelepeket, részben az új főforgalmi utat fogja szolgálni. A csatorna első ütemben a Tóth I. utcától a Széchenyi utcáig került a burkolat alá, majd 1982-ig a Körvasút sortól, a Wesselényi utcáig készül el teljes hosszban a közművezeték a még hiányzó két szakasz elkészítésével. Azért fontos megszakítani a kivitelezését, mert az egyik, legnagyobb kapacitású terelőút a Rákos út, amelyen a közműépítés folytatása az autópálya bevezető szakasza egy részének belépése után lehetséges csupán A gödöllői csomópontnál, az autópálya kezdeténél, a TIR jelzésű, általában nagyméretű közúti szerelvények részére a Budapestre vezető ajánlott útvonal a régi 3. számú főút marad. Erre az intézkedésre azért volt szükség, mert a kevésbé fordulékony és nehezebben manőverező, hosszú járművek a terelőút-hálózaton igen nagy hátrányban lennének, és a forgalmat jelentősen lelassítanák. Az 1982-ig üzemelő terelőút-hálózat természetesen nem nyújt azonos színvonalú megoldást a végleges főforgalmi úttal. A 23,5 km hosszú első autópályaszakasznak és a 6 kilométeres bevezetésnek az építési költsége lényegében azonos, a kettő egyidejű megépítésére viszont nem volt lehetőség, a korlátozott anyagi források miatt. A főváros amúgy is zsúfolt, túlterhelt úthálózata az M3 autópályán érkező forgalmat nehézségek árán tudja csupán befogadni. Jelentős szolgáltatási színvonalemelkedést eredményez viszont a bevezető útszakasz elkészítése. Az új autópálya valószínűleg rövid idő alatt éppen olyan közkedvelt lesz az ország útjait járók táborában, mint az M7. Kényelmet, gyorsaságot, biztonságot nyújt, és környezetének szépsége, a szelíd gödöllői dombok látványa éppoly vonzó, mint azok a kirándulóhelyek, amelyeket kulturáltabb közlekedéssel érhetünk el az M3 autópályán.

 

 1980  Kacsó P úti felüljáró építése

forrás:Fortepan

Előzmény: nohab (110167)