szintetikusdizelolaj Creative Commons License 2024.03.01 -1 15 106204

Sok eleme van a problémának, a legfőbb a 412-esek helyzete szembeállítva avval, hogy a remélt új járművek beszerzéséig mintegy (ez ugye függ a fejlesztésektől) 20 kocsi kell a 2024-2025-2026 években az SST-ken kívül. Ezt a GST kontingens önmagában 15 kocsival nem tudja megoldani.

 

A BKV jelenleg 3 db típust üzemeltet az Ikarus 400-as típuscsaládból: az 1994-es évjáratú, egyedi Ikarus 411T-t, az átalakított, saját építésű, 2001-ből származó, szintén egyedi Ikarus 412 GT-t, valamint a 2001-2002. évi sorozatgyártásból származó Ikarus 412T flotta maradékát, amely jelenleg már csak 7 db trolibusz. Az Ikarus 400-asok átlagéletkora több mint 22,5 év. Az összesen 9 db állományi járművet számláló típuscsalád tagjaiból menetrend szerint 5 db közlekedik napi utasforgalomban, a többi tartalék funkciót lát el.

A járművek sorozatos vázproblémái, valamint KIEPE gyártmányú elektronikájuk alkatrészellátási nehézsége miatt középtávon állományból kivezetésre szorulnak. A típus korábban átesett ugyan vázfelújításon, azonban az mára ismételten esedékessé vált. Korából kifolyólag hajtásláncához az alkatrészek elérhetősége korlátozott, számos esetben csak a gyártó képes javítani, aminek a minősége – korból és futásteljesítményből adódóan – vegyes. Mechanikus alkatrészeinek elérhetősége (fékkulcs, differenciálmű stb.) már nem lehetséges, külső partnerrel korlátozott ideig lehet javíttatni, illetve a leállított járművek alkatrészeit tudjuk felhasználni.

Habár alacsonypadlós kivitelűek, utasterük rendkívül szűk, emiatt alacsonyabb kihasználtság esetén is rendkívül zsúfoltak, nagy tengelytávjuk kedvezőtlen manőverezési lehetőségeket biztosít a belvárosi szűk utcákban, amely a trolibuszok legfőbb szolgáltatási területe. A típus vontatási akkumulátorcsomaggal nem rendelkezik, felsővezetéktől független, ún. önjáró üzemmódú közlekedésre nem alkalmas, amely a zavarhelyzetek feloldásában is nehézséget okoz (pl. nem tud kikerülni egy szabálytalanul parkoló személyautót vagy útfelbontást). A trolibusz klímával nem rendelkezik, utólagos beépítés csak a vázszerkezet megerősítésével és jelentős költségráfordítással lenne lehetséges, amely a járműflotta koránál és jövőképénél fogva nem reális. Mindezek tükrében a 400-as trolibuszcsalád teljes kivonása várható 2024 végétől.

Előzmény: torqmatic (106202)